mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Särkeekö "alavääntö" voimansiirron ? Miksi ?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Yleinen tekniikkakeskustelu
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 25123

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 20:43    Viestin aihe: Särkeekö "alavääntö" voimansiirron ? Miksi ? Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Useasti kuulee kerrottavan että "alavääntö" on se mitä ei kestä kytkin, vetari, kaksoismassavauhtipyörä, kardaani jne...

Pitääkö paikkansa että 700 Nm rasittaa enemmän voimansiirtoa jos se saadaan ulos 2000 kierroksella kuin että 5000 kierroksella, ja jos pitää niin kuka osaa maanläheisesti selittää miksi näin on Question

Olkaapa hyvä, tietäjät ja HVM. Rolling Eyes
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HVM
Vieras





 LähetäLähetetty: 11.12.2005 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kun puhutaan tällaisista lukemista niin on vissiin pakko olla kyse susukista? Shocked

Selitän ensin termin "alavääntö":


Alavääntö tarkoittaa susukin pohjaan altapäin kohdistuvaa vääntöä. Alavääntöä voi aiheuttaa esim. nyrkin kokoinen kivi joka ottaa kiinni kartaaniin tasamaalla ajettaessa Arrow kartaani vääntyy ja menee poikki. Sad

Alavääntö rikkoo voimansiirron pelkästään sen takia että voimansiirron osat sijaitsevat alla, eli alustassa.

Tuo 700m kuulostaa kyllä hieman yliampuvalle, susukin huoltoväli ei anna myöten noin pitkää maastosuoritetta, etenkin jos heinikko on aamukasteinen. Susuki juuttuu kiinni paikalleen. Sad
 
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 25123

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitos HVM. supersad
Sitte niitä tietäjiä, löytyykö Question
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Perttu K
Mersutohtori



Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 1062
Paikkakunta: Kajaanikity

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 21:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Laakereille tuo on helppo selittää. Ihan kirjatiedon pohjalta liukulaakerin kuormitettavuus on suoraan suhteessa sen kierroslukuun. Öljykalvo kantaa sitä paremmin, mitä nopeammin laakeri pyörii. Hammaspyörille homma on myös sama. Kuulalaakereiden kuormitettavuus on myös saman suuntaista, eli niitäkin voi kuormittaa enemmän kovemmilla kierroksilla. Tietenkin kun rauta alkaa antaa periksi, niin se on eri juttu. Siinä ei voitelulla ole enää merkitystä

Toinen juttu on sitten enimmäkseen omasta, usein vialliseksi haukutusta, päästä. Mitä lujempaa voiman siirron osta pyörivät, sitä suuremmaksi niiden hitausmomentti, eli inertia tulee. Kierrosten kasvaessa hitausmomentti kasvaa hyvin paljon ja alkaa tasoittamaan vääntövärähtelyjä. Tämä lisää vähän kestävyyttä. 700Nm tulee siis tasaisempana läpi 5000rpm, kun 1500rpm. Käytännössä mersun vetari katkeaa helpommin, kun yrittää polttaa kumia 200D:llä kytkimellä liipaisemalla, kun superturbolla 100km/h vauhdissa. Rolling Eyes
_________________
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari66
Mesen Invaryhmä®



Liittynyt: 29 Syy 2005
Viestejä: 13036
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Perttupa antoi selvän (tai selvähkön) vastauksen.
Ilmankos kaimakin voitti BB -talokisan Very Happy

Noinhan se menee.
_________________

* Adria Twin 600 SF *

www.mbclub.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
HVM
Vieras





 LähetäLähetetty: 11.12.2005 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ari66 kirjoitti:
HVM:pä antoi selvän (tai selvähkön) vastauksen.
Ilmankos kaimakin voitti BB -talokisan Very Happy

Noinhan se menee.


Kiitoskiitos. Very Happy
 
Marde2
Tolokun mies



Liittynyt: 05 Mar 2005
Viestejä: 491
Paikkakunta: Hellsinki

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Alavääntöhän ei sinänsä mitään hajoita, vaan liian suurien vaihteiden käyttö kun sitä vääntöä löytyy. Kaverini yhdestä autosta hajosi laatikko sekä kytkinkin taisi ottaa joskus nokkiinsa. Ja minkäköhän takia? No kun siihen vaihdekeppiin ei pahemmin koskettu, kun vääntöä piisasi. Hemmetti, kadunkulmista käännyttäessä taisi koneen kierrokset olla alle tyhjäkäynnin!!! Liian pieni kierrosluku voimansiirtolinjassa=öljykalvot rikkoutuvat mm. koneen laakereissa. Värinöitä, varsin voimakkaitakin esiintyy vedätettäessä, mikään voimansiirtolinjan osista ei pidä niistä.

Olethan varmaan polkenut fillaria, jossa vaihteet. Liian isolla pykälällä meno on todella raskasta, varsinkin jos on ylämäkeä... pistää puuskuttamaan. Samalta se tuntuu auton kytkimessä, kun laatikossa on liian iso vaihde pesässä ja painoa kuljetettavana.

Ja sama pätee vaihdelaatikkoonkin... sen etupuolella on vääntöä ja takapuolella painoa joka täytyy saada liikkeelle. Liian isolla vaihteella ja pienellä pyörimisnopeudella rasitus taitaakin (arvaus) hammastuksien sijasta kohdistua laakereihin, jotka korkkaavat... varsinkin 5-vaihteella vedättäminen on myrkkyä.

Verrataanpa raskaaseen kalustoon... koneesta löytyy hevosia ja vääntöä vaikka muille jakaa... yhdistelmän paino on 60 tonnia. Miksei mikään korkkaa? Oikea vaihteiden käyttö pitää voimansiirtolinjan rasitukset sellaisina kuin ne on suunniteltukin.

Summa summarum... vääntö sinänsä ei riko mitään, väärä vehkeiden käyttö kylläkin.
_________________
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jarno.V
Opel - spesialisti



Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 1021
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No alavääntö rikkoo yleensä siksi kun sitä vääntöä pitää olla niin pirusti että saadaan sama teho(=kiihtyvyys), kuin isommilla kierroksilla pienemmällä väännöllä.
Eli kyllä se 5000rpm kohdalla oleva 700nm on liki yhtä murhaava kuin sama 2000 kohdalla, mutta jos puhutaan tehosta niin voimansiirron kannalta sitä kannattaa irrottaa kierroksilla.
Tuo kaksimassa-vauhtipyörän hajoaminen taas toisaan lienee tehokkaampaa kun vääntö alhaalla, koska työtahtien tuomat sykäykset ovat harvemmassa, eli värähtely ja vaimentimen tarve siten voimakkaampaa.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Melitos



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 2652
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Lisätäänpä vielä oma näkemys aiheesta. Moottorin vääntöhän ei ole tasainen vaan aina kun yksi sylinteri sytyttää niin tulee vääntöpiikki. Matalilla kierroksilla nämä piikit aiheuttavat suurempaa momenttivaihtelua ja tästä aiheutuu iskumainen kuormitus voimansiirtoon.
_________________
I drive an Opel. What's your excuse?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari66
Mesen Invaryhmä®



Liittynyt: 29 Syy 2005
Viestejä: 13036
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

HVM kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:
HVM:pä antoi selvän (tai selvähkön) vastauksen.
Ilmankos kaimakin voitti BB -talokisan Very Happy

Noinhan se menee.


Kiitoskiitos. Very Happy


P Ö L J Ä idiot
Very Happy
_________________

* Adria Twin 600 SF *

www.mbclub.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mika.T
Mersutohtori



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 5635

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Melitos kirjoitti:
Lisätäänpä vielä oma näkemys aiheesta. Moottorin vääntöhän ei ole tasainen vaan aina kun yksi sylinteri sytyttää niin tulee vääntöpiikki. Matalilla kierroksilla nämä piikit aiheuttavat suurempaa momenttivaihtelua ja tästä aiheutuu iskumainen kuormitus voimansiirtoon.


Samaan mieltä ollaan täälläkin. Juuri tämän takiahan vaihteistot ei kestä. Kun kone pyörii hitaasti niin sylinterien syttymiset tuntuu iskuina laatikolle. Se taas särkee rattaita ja laakereita.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kilander
Kaakon Elvis

C-sulakemies


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 3950
Paikkakunta: Itäraja.

 LähetäLähetetty: 11.12.2005 23:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Pitäs vissiin olla noita muokkausmahdollisuuksia tosi harvoilla ja valituilla Rolling Eyes
_________________
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sivonen



Liittynyt: 20 Syy 2005
Viestejä: 4939
Paikkakunta: Jämsänkoski City

 LähetäLähetetty: 12.12.2005 0:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Sekin vielä, kun puhutaan joko alaväännöstä tai tehosta... Kukaan ei puhu yläväännöstä. Laughing

Onhan se niin että 400Nm 7000rpm kierroksilla tuntuu paljon huimemmalta kuin 800Nm 2000rpm kierroksilla...
_________________
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
veppe
Mekka-master



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1720
Paikkakunta: Tikkakoski

 LähetäLähetetty: 12.12.2005 0:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Sitä on itte sen verran pöljä, että väännättää alhaalta tilaisuuden tullen. Esim. Muuramen rampilta nousu Muuramentielle tapahtuu silloin tällöin viitosvaihteella Rolling Eyes

Tuolla voimansiirrossa kun on jossain väljiä niin, että kolahtaa usein vaihtaessa, niin sitä tahtoo välttää vaihtamista Embarassed Ei ole vieläkään selvinnyt, missä se väljä on. Kaikki paikat on käyty KL-korjaamon pojilla läpi, mutta tuntuisi olevan kunnossa. Viimeksikin pyysin jo vaihtamaan perän takakannatinhelat, mutta niin vain kaveri sanoi, että ei siellä väljiä ole. Ei kai kukaan ehdoin tahdoin jätä laskutettavaa hommaa tekemättäkään, eli uskotaan, ettei ainakaan helat väljät olleet Laughing
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veskola
V-klasse-spesialisti

Digi-exorcist


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 1597
Paikkakunta: Turun tienoo

 LähetäLähetetty: 12.12.2005 9:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

On täällä taas laitettu fysiikan lakeja uusiksi Laughing no se siitä Very Happy
_________________
http://www.skg.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Esko R
Oulaisten ornitologi



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 725
Paikkakunta: Oulainen

 LähetäLähetetty: 12.12.2005 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mika.T kirjoitti:
Melitos kirjoitti:
Lisätäänpä vielä oma näkemys aiheesta. Moottorin vääntöhän ei ole tasainen vaan aina kun yksi sylinteri sytyttää niin tulee vääntöpiikki. Matalilla kierroksilla nämä piikit aiheuttavat suurempaa momenttivaihtelua ja tästä aiheutuu iskumainen kuormitus voimansiirtoon.


Samaan mieltä ollaan täälläkin. Juuri tämän takiahan vaihteistot ei kestä. Kun kone pyörii hitaasti niin sylinterien syttymiset tuntuu iskuina laatikolle. Se taas särkee rattaita ja laakereita.


Tästä vois päätellä että nelipytyynen rikkoo samalla väännöllä-samoilla kierroksilla herkemmin voimansiirtonsa ku kuuspytyynen Exclamation

Kun nuita iskuja tulee pienemmällä taajuudella. Confused Noin teoriassa. Rolling Eyes
_________________
S211 270 CDI

EXÄT:
S203 200CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heikki H.
Häjy



Liittynyt: 29 Syy 2005
Viestejä: 843
Paikkakunta: Kauhava

 LähetäLähetetty: 12.12.2005 12:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jeps kaikkihan sen tietää että vaihto ja tykytyskuormitus asettaa lisää vaatimuksia osiille ja niiren pinnan laadulle. 4 sylinterisen auton kammen kulmakiihtyvyys todentotta tekee isompaa aaltoa kuin kuutoskoneen. suattaa laineen olavin mukaan käydä jopa miinuksen puolella, kun taas kuutoses kkk ei kerkeä tippumaan kun pikkuusen kun on jo seuraava työtahti sitä nostamas.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 25123

 LähetäLähetetty: 16.12.2005 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Yhteenveto:

Pienillä kierroksilla voimansiirtoon välittyy iskuja harvemmassa tahdissa ja se rasittaa enemmän paikkoja.

Sad ?
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HVM
Vieras





 LähetäLähetetty: 16.12.2005 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Yhteenveto:

Pienillä kierroksilla voimansiirtoon välittyy iskuja harvemmassa tahdissa ja se rasittaa enemmän paikkoja.

Sad ?


Et tainnu lukea minun ja Arin vastausta ensinkään? Sad
 
veskola
V-klasse-spesialisti

Digi-exorcist


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 1597
Paikkakunta: Turun tienoo

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 0:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Yleensä on kuitenkin kyse siitä, että alavääntö on huomattavasti suurempi kuin ylävääntö, en nyt yht'äkkiä muista yhtään konetta jossa vääntömomentti olisi noussut kun siirrytään 3000 rpm -> 5000 rpm.

Sen takia kansa puhuu että alavääntö rikkoo voimansiirron, vaikka 3000 rpm kohdalla teho on vain 50% siitä mitä se on 5500 rpm kohdalla.

Muutoin noin teoriassa kuten on topicissa puhuttu.
_________________
http://www.skg.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Sivonen



Liittynyt: 20 Syy 2005
Viestejä: 4939
Paikkakunta: Jämsänkoski City

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 1:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

veskola kirjoitti:
Yleensä on kuitenkin kyse siitä, että alavääntö on huomattavasti suurempi kuin ylävääntö, en nyt yht'äkkiä muista yhtään konetta jossa vääntömomentti olisi noussut kun siirrytään 3000 rpm -> 5000 rpm.


Mersun bensakoneet on aika ylävireisiä, minullakin vakiokoneessa huippuvääntö @4750rpm... Rolling Eyes

(diisselithän ei edes kierrä yli 3500rpm)
_________________
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Håkke
Tolokun mies



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 767
Paikkakunta: Espoonlahti

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 3:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Muutamia hajatuksia
Jaaha ja kukaan ei puhu renkaiden pidosta??
Pitäis kai hieman myös miettiä mitä massaa lähdetään liikuttamaan.
Moottorihan vääntää tasaisesti riippuen käyntikierroksista.
6- kone vääntää paremmin kuin 4:nen (noin suurinpiirtein)
...Dääm kun muistais noita momenttilaskuja koulun penkiltä...
_________________
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heikki H.
Häjy



Liittynyt: 29 Syy 2005
Viestejä: 843
Paikkakunta: Kauhava

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 5:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Alhaalta kannattaa ruveta vääntämään, niin saa paremman tasapainopisteen. Varokaa kuitenkin nottei selek mee paskaksi.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veskola
V-klasse-spesialisti

Digi-exorcist


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 1597
Paikkakunta: Turun tienoo

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Håkke kirjoitti:
6- kone vääntää paremmin kuin 4:nen (noin suurinpiirtein)


no siis suuremman iskutilavuuden kone vääntää enemmän, ei niillä sylinterien määrällä ole väliä, ja mynäpumppu vääntää vielä vähän lisää.

Sivonen: eikö me puhuttukaam Moottoreista eli dieseleistä Laughing
_________________
http://www.skg.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mika.T
Mersutohtori



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 5635

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 16:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eikös tässä meinattu sitä että jos nelos koneesta otetaan 1500kierroksella vaikka 400nm (aika paljon) ja jos kuutos konesta otetaan samoilla kierroksilla sama vääntö niin kuutos kone on voimansiirrolle "pehmeämpi" kun sylinterien syttymistaajuus on nopeampi suuremmasta sylinterimäärästä johtuen. Nopempi syttymistaajuus ei taas rasita voimansiirtoa niin paljoa. HUH. Tulipa sekavasti selitetty. Very Happy
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
XUX63
Ylläpitäjä



Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 9607
Paikkakunta: 90560

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Sivonen kirjoitti:
veskola kirjoitti:
Yleensä on kuitenkin kyse siitä, että alavääntö on huomattavasti suurempi kuin ylävääntö, en nyt yht'äkkiä muista yhtään konetta jossa vääntömomentti olisi noussut kun siirrytään 3000 rpm -> 5000 rpm.


Mersun bensakoneet on aika ylävireisiä, minullakin vakiokoneessa huippuvääntö @4750rpm... Rolling Eyes

(diisselithän ei edes kierrä yli 3500rpm)


Niin, mulla on huippuvääntö 4290rmp kohdalla ja lähtee loivaan laskuun saavuttaen 3500rpm vääntötason 5500rpm jälkeen Wink 300Nm menee rikki alle 3000rpm. Konettahan piti tosin vähän säätää että saatiin kiertämään enemmän kuin tuo mainitsemasi 3500rpm, joka sekin on jo diisselille liikaa Laughing
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ari66
Mesen Invaryhmä®



Liittynyt: 29 Syy 2005
Viestejä: 13036
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mulla alkaa särkemään alavatsaa... onkohan siellä vääntöä liikaa Rolling Eyes
_________________

* Adria Twin 600 SF *

www.mbclub.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
XUX63
Ylläpitäjä



Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 9607
Paikkakunta: 90560

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 19:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ari66 kirjoitti:
Mulla alkaa särkemään alavatsaa... onkohan siellä vääntöä liikaa Rolling Eyes


ettei vaan olisi se aika kuusta Rolling Eyes
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ari66
Mesen Invaryhmä®



Liittynyt: 29 Syy 2005
Viestejä: 13036
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

XUX63 kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:
Mulla alkaa särkemään alavatsaa... onkohan siellä vääntöä liikaa Rolling Eyes


ettei vaan olisi se aika kuusta Rolling Eyes


Kuusta ei kyllä vieläkään tosiaan ole hommattu, joten vatsanpuruja aiheuttanee sekin Very Happy
_________________

* Adria Twin 600 SF *

www.mbclub.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
veskola
V-klasse-spesialisti

Digi-exorcist


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 1597
Paikkakunta: Turun tienoo

 LähetäLähetetty: 17.12.2005 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mika.T kirjoitti:
Eikös tässä meinattu


Se on ihan selviö asia, että mitä enemmän on sylintereitä niin paremmin kestää sitä samaa vääntöä, parashan se olisi olla sähkömoottori niin ei tulisi iskuja ollenkaan.

Meinasin vain että "paremmin" tarkoittaa enemmän, mulle kun suurempi vääntö on se parempi vääntö.

Tosin ei ne iskut nyt siellä kardaanilla enää niin kovasti tunnu, kun ne väkisinkin hukkuvat massan hitauteen.

Tosiasia kuitenki on, että jokaisesta sylinteristä otetaan yleensä se sama maksimivääntö ja sen kyseisen sylinterin kampiakselin laakeroinin pitää kestää se työtahdin aiheuttama moukarointi.
_________________
http://www.skg.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Yleinen tekniikkakeskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit