Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuolla jotain juttua konetyypeistä missä ongelmaa esiintyy.
https://www.toyotaownersclub.com/forums ... by-toyota/

Liikkeessä, mistä meille d-cat tuli on D4D koneella olevia myynnissä. Ainakin yhdessä oli maininta "kansiremontti tehty". Kilometrit 370tkm?

:?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

"2AD-FHV problems" googleen niin löytyy juttua tästä moottorista.
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Emännän corollaattoriin vaihdoin moniurahihnan kiristimen rullan, samalla katsoin öljyt... Puoleen väliin pudonnut, vilkaisu öljynvaihto tarraan selvitti syyn, ajettu samoilla öljyillä 30tkm. Vajaa puoli miljoonaa ajettu niin saa se tuon verran jo öljyä syödä.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Ihan piti rätnäillä corollaattorin korjaus kuluja... Auto on ollut meillä vajaat 5 vuotta, mittariin tullut reilut 200tkm lisää, ostaessa oli 276 ja nyt karvan alle puoli miljoonaa. Normaali huollot tehty kun on muistettu, öljyt ja suodattimet, korjauskuluihin laskin jarrulevyt/palat, vetonivelet, tankin täyttö putken, syöttöpumpun scv-venttiilit ja käytetyn laturin. Olin aivan varma että nyt se laturi hajosi, ostettaessa vaihdoin siihen hiilet ja tänne asti kesti. Netistä löysin sopivan laturin halvalla, tilasin ja laitoin paikoilleen. Vanhasta oli taas pelkästään hiilet lopussa eli olisi selvinnyt 5,70e remontilla. Kaikki korjauskulut yhteensä on aika tarkasti 800e, jos vielä lasketaan uusi tuulilasi päälle niin sitten summa on 1100e. Jos pääsee noin 200e korjauksilla vuoden niin huonomminkin voisi olla. Kyseessä on pahamaineinen d4d jonka ei pitäisi kestää edes viikkoa ilman pajalla käyntiä.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko D4D niin huonossa maineessa ettei viikkoa kestä ? Tuopa olikin uutta, vaikka omat murheensa niissä on niin en sentään ole aiemmin kuullut että noin heikkoja ovat.
Tuohon peilaten sattunut man 12-224:lle poikkeuksellisen hyvä yksilö.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jotkut alkupään 177-heppaiset oli ainakin kurjassa maineessa taksimiesten keskuudessa, öljyä meni yksi yhteen löpön kanssa ja siinä vaiheessa korjaus oli uusi moottori. 100 tkm:n välein.
Se oli kyllä jo siinä edeltävässä korissa, se. Liekö sama konekaan, Tojotat on varsin tuntemattomia minulle.
Jännä muutos niissä kyllä tapahtui, ennevvanhaan Toyotan dieselit oli parhaasta päästä, mutta d4d-aikaan siirryttäessä meni jotain pieleen.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tammer diesel myy kunnostettuja moottoreita. Hinta pitää kysyä erikseen. Purkaamolta katselin moottoria. Yksi taisi löytyä. 370tkm ajettu ja pari tonnia pyynti.

Jos nyt sattuis niin huono tuuri, että tuo leviää niin sama pistää paaliin. Moottorin vaihto maksanee saman kuin nettiautossa myytävät ”liikkuvat”.

Poistuupahan yksi keski-ikää lähestyvä auto tieltä ja katseet voi kääntää uuden hankintaan. Vie ajamalla purkaamolle ja hyödyntää romutuspalkkion vaikka uuteen aygoon. :twisted:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tutulla on tuomonen 2.0 d4d ykköskoppanen avensis ollu jo ~15vuotta. Mittarissa alkaa olla kohta 700tkm eikä siihen tekniikkaan ole muuta tehty kuin kaksoismassa vauhtipyörän vaihto.
Toki laturi/startti ja vesipumppu on menny uusiksi mutta noin muuten tekniikaltaan osottautunu melko pomminvarmaksi.
Jakoremmit ja öljynvaihdot nyt on päivänselvää huoltotointa.

Toki noissa on ollu paljon vikaa mutta lukumääräisesti noita d4d koneita on Suomen teillä "ihan vitun paljon" joten vikojakin tulee tottakai ihmisten tietoon muita merkkejä enemmän.

Suuttimien pohjatiivisteet on ainakin 3.0 d4d:ssä ollut aika yleinen vaiva. Toyotalla on suunnittelu menny pikkusen metsään kun se suutin on venttiilikopan alla eikä tiivisteen vuotoa huomaa ennenkuin piki tukkii öljysihdin...
(öljysihdin tarkistus öljyropusta jokaisessa öljynvaihdossa :idea: )

Nelos d4d:n käyntiäänestä en sano mitään :shock:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ei tullut kuunneltua aamulla kun anjovis lähti pihasta, että miten käy. Ennen lähtöä katselin kummankin pellin alle. Volvossa nokkapelti nousee sivistyneesti kaasujousilla. Toyotassa pitää etsiä tuelle paikka.

Volvossa saa pelätä joka pakkas tankkauksella milloin tankin luukku jää käteen, kiitos muoviluukun ja mekanismin rakenteen. Toyotassa taasen luukku ja saranat on peltiä, jota voi tarvittaessa muokata mieleiseksi.

Kun laitoin Toyotan pellin kiinni, taputti tyttömme keulamerkkiä sanoen ”se on tehty muovista”. Taisi tulla ylimääräinen karkkipäivä. :pusuposkelle:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
korhora
Viestit: 147
Liittynyt: 15.10.2006 20:49

Viesti Kirjoittaja korhora »

Tuollainen 300tkm säännöllisesti huollettu avensis kestää pidempään kuin uudet eurooppalaiset rikkoutumatta. :wink: Jos kestää tietyt toyotamaisuudet kuten vähän huonomman äänieristyksen yms. johon ainakin itse totuin suht nopeasti. Auto on todella toiminta varma ja kun huolehtii huolloista ajallaan seuraavat 200tkm menevät aika vaivatta... Loistava valinta sanon minä! Paljon huolettomia kilometrejä!
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

On tuossa hyvääkin... En muistanutkaan millaista on ajaa autolla, jossa on kääntyvät etupyörät. Volvolla tuli ajettua aika usein kunniakierros marketin pihalla kun katseli sopivaa ruutua. Tuolla pystyy kääntymään paljon tiukempaan paikkaan.

Kulmien hahmottaminen tuottaa hiukan päänvaivaa tuon legopalikan jälkeen. Kakkoskoppanen seiskakymppi oli vielä helpompi, mutta se kääntyvyys.

Varaosahinnoittelu on siedettävää... Polttoainekäyttöinen lisälämmitin alle 500e. Volvoon sai webastoon rapealla tonnilla palopesän ja älykortin.

Mittaristo on omanlainen ja siellä on jopa lämpömittari. Näyttää olevan tämä -20c keli, jossa lisälämmitin kannattaa taajamassa kytkeä päälle.

Tankki on 60 litraa, joten toimintasäde ei nyt ihan mahdoton ole. 17" renkaat näyttää olevan vähän tahmeat rullaamaan. Kaupan yhteydessä autoon ruuvattiin uudet 215 55 17" Good year ultra grip nastarenkaat vanhojen kitkojen tilalle. Vianorin hinnastossa tuo rengas-sarja on aika kallis näin köyhän näkökulmasta.

Opetellaan tavoille. :kuski:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1904
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

Avensis versoa joskus ajaneena ihmettelin kyllä sitä jotenki valjuhkoa sisätilaa, muovia ja kitinää joka nurkasta ja maantiellä melu oli omaan korvaan ihan turhan kovaa.

Mutta toyotan toimintavarmuus pitäis olla kohdallaan. Toivotaan että kestää huoletta pitkään.
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Hiivatti. Siinä alkaa olla Vuoden Masokisti -palkinto paikallaan, kun Volvosta tuohon hyppää. Osanotot ja tsemppiä.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Rouva tällä pääasiassa ajaa. Minä tyydyn vanhempaan ja enemmän ajettuun. Iisalmessa olisi kyllä sopivasti faceliftattu anjovis farkku. Voisi käydä koeajolla. Saisi verrokin tähän rouvan autoon. Kuulemma -12 on parannettu äänieristystä ja ohjauksen tuntumaa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Magge--
Viestit: 644
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Pappi kirjoitti:Rouva tällä pääasiassa ajaa. Minä tyydyn vanhempaan ja enemmän ajettuun. Iisalmessa olisi kyllä sopivasti faceliftattu anjovis farkku. Voisi käydä koeajolla. Saisi verrokin tähän rouvan autoon. Kuulemma -12 on parannettu äänieristystä ja ohjauksen tuntumaa.
Faceliftissa ja pre-faceliftissa tosiaanki eroa melun osalta kun sellaisia joutunut ajamaan. Mitä mieltä olet toyotan automaatista? Tuossa itselle koeajamassa oli jotenki outo se laatikko ja oli ilo jatkaa matkaa silloisella puolimiljoonaa työnnetyllä 530deellä.
S212 E350 CDI 4matic -11
W906 318 CDI -08
W903 313 CDI -01
GrandCherokee 2.7crd -02
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Kappas, toyotismia on ollut nyt liikenteessä epidemiaksi asti. Kiitos Pappi, ja vikavapaita kilometrejä tällekin laatuautolle :wink:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Magge. Toivottavasti laatikko on oppivaa sorttia. Kuopiosta ajellessa parissa kohtaa teki vaihtoja sellaisissa paikoissa, missä Volvo ei vaihtanut. Vaihteisto on Aisinin valmistama. 6-vaihteinen.

Maksimivääntö on samaa luokkaa mutta tulee eri kierrosalueella? Aika näyttää miten oppii matka-ajoon. Kaupungissahan tuo on pyörinyt.

Entisen omistajan tavoitin ja hänellä auto on toiminut moitteitta. Kahteen kertaan on huoltokirjan mukaan laitettu jarrut uusiksi 300tkm matkalla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Viikolla tuli 300tkm täyteen tälle peltikuoriselle origamille mikä on tehty kuitenkin muovista.

Ensimmäinen tankillinen haihtunut taivaalle kulutuksen ollessa yli 9ltr/100km. Laitetaan lisälämmittimen ja totuttelun piikkiin.

Defan vihree lämmityspiuha on pelsepuupin keksintö suoraan ilmestyskirjan lisälehdiltä. Eihän tuolla tee pakkasessa yhtään mitään.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Minä hajin tuollaisen, lieneekö muuten sen kummempi, mutta ei pakkasessa ainakaan ihan yhtä jäykkä;
https://www.tokmanni.fi/auton-varusteet ... 4598429/dp
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pitänee heittää ostoskoriin kun käy isolla kirkolla maitokaupassa. Hinta on järkevä vrt defan logolla varustettu.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Toijotassa tuntuu olevan kulutus ihan kohdallaan... Kummasti on pojalle Ooppeli kelvannut, huoltoaseman tolpassa komeili 1,60e litra 98 bensa, carinan kulutus noin 8 satasella ja ooppelin kulutus noin 5L/100km dieseliä. Sopii hyvin opiskelija-budjettiin...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Työkaverilla on samanlainen mutta manuaali. Lisälämmitys nostaa kulutusta melko paljon? Eipä tuosta juuri turhaa lämpöä tule, joten lämmitin saa olla käytössä.

Aikahan tuon näyttää, miten soppa kelpaa jatkossa. Kokeillaan ajaa nyt vuosi ja katsotaan uudelleen kulutuksia.

Tässä vastaavan kulutustietoja. https://www.spritmonitor.de/en/detail/438715.html

Renkaiden piikkiin nakkaan kyllä osan. 215 55 17'"...

Vihreen osalta kirjanpito näytti tältä.
Kuva

Kuva

Tuo alin kulutus ei välttämättä ole nyt ihan oikein, mutta pitkässä matkassa kutosen pintaan oli helppo ajaa. Viisivaihteinen vaihteisto tuntuu passaavan paremmin kuin uudempi kuusivaihteinen geartronic.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Pappi kirjoitti: Ensimmäinen tankillinen haihtunut taivaalle kulutuksen ollessa yli 9ltr/100km. Laitetaan lisälämmittimen ja totuttelun piikkiin.
:shock:
Kolmilitrainen Viano haukkaa ajotietokoneen mukaan 9,2 sataselle, vaikka tuo näyttäisi litrankin liian vähän niin tuntuu aika rajulta Toyotan kulutus..
Eiköhän se siitä tasaannu aikaa myöden, tai ainakin olisi lie syytä :lol:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Onneksi minulla on helppo tehdä valinta kummalla lähden pihasta. Ihmeitä en origamin kulutukselta odota mutta kesää ootellessa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Toissa aiheessa oli papin linkkaamana tämä mainio esite
https://www.toyota.fi/download/cms/fifi ... 276151.pdf
Mikä pappilan Avensis on varustelutasoltaan ? Linea sol ?
Kiva tutustua näihin kun kyseessä malli jota ei itse ole juuri koskaan tullut ajettua, eikä ainakaan mitenkään ajatuksen kanssa koeajettua.
Esitteen tietojen mukaan varsin paljon nostaa automaattivaihteisto polttoaineenkulutusta, mikähän tuonkin tekee :?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Imoituksen mukaan näyttää olevan Linea Sol. Lisävarusteina ainakin krominväriset koristeet ja wagon life. Tuo kontin jakaja on kyllä kätevä.

Kaukosäätöinen lisälämmitin taitaa olla ihan rahalla ostettu.

Automaatti nostaa kulutusta aika reilusti. Mukava varuste, josta vaikea luopua. Bluetooth järjestelmää testasin ja näyttää toimivan. Äänenlaatu ei nyt genelecille pärjää mutta välttää arkikäyttöön.

Xenonit näyttää saaneen vain huippumalleihin, joita on vähän myynnissä käytettynä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Eilen kävin ajamassa Volvolla saman lenkin kuin Toyotalla. Vakkariin sama nopeus ja seuramaan miten voimansiirto toimii... Mäessä missä Toyota pykälsi 2 vaihdetta alemmas, Volvo mennä jurnitti kutosella ilman mitään vaihtoja. Aika nyt näyttää miten tuo Avensiksen laatikko oppii tavoille. Maksimivääntö tulee tuossa huomattavasti suuremmilla kierroksilla.

Niitä kuvia.

300tkm ajettu kuskin penkki. Kankaaseen jää mukavasti karvat kiinni. Verhoilupesuri ja imuri tulee tutuksi.
Kuva

Takapenkkiä. Turvaistuin sopii olemaan mukavasti tuossa ja kohta siirrytään korokkeeseen. Keskipaikalla on tasainen lattia, josta plussaa. Autoa ei ole edes suunniteltu nelivetoa tms ajatellen.
Kuva

Kojelautaa. Taksikäytöstä ei ole juurikaan jälkiä jäänyt. Hyvä niin. Nippelit ja nappelit Volvon jälkeen haussa, mutta tottuu tuohon.
Kuva

Peräkonttia. Tässä on nuo kiskot ja tavaratilan jakaja. Hyvä varuste ja koirahäkin saa kunnolla kiinni mikäli tarvetta tulee. Kontin vasemmassa reunassa tankin hätäaukaisu ja parkkitutkin poiskytkentä? Tätä voi vaan ihmetellä. Kärryn perässä ollessa joutuu nuo kytkemään erikseen pois päältä. Volvon original tilbehör koukku ohjelmoituna osaa poistaa tutkat pois käytöstä.
Kuva

Mootttori muovien alla. Pitää jonkun verran purkaa, että saa näkösälle. Akku on moottoritilassa. Umpioihin jos mielii polttimoita vaihtaa niin etumuovi on otettava pois. Joitakin kiinnikkeitä on jäänyt matkan varrelle, mutta ne ei paljoa maksa jos kiinasta tilaa "pussillisen".
Kuva

Aamulla taas lähti pihasta ja matka jatkuu... :hutsu: ei ole kertkaan ollut Volvoa vailla ajoon tuon hankkimisen jälkeen. :shock:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Klasu
Pienkonespesialisti
Viestit: 681
Liittynyt: 13.12.2006 20:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Klasu »

Pystyykö avensiksen laatikkoa nollaamaan kuten Mersussa? Helpottaako lie oppimista.
Paljonko vihreässä oli maksimi vetomassa versus Toyotan 1600kg?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oppiiko automaattivaihteisto Toyotassa yleensäkään ?
Tuossa googletellessa törmäsin uuden Avensiksen tietoihin. Eipä löydy taas uusista automaattia dieselien perään :shock:
Lisävarustelista ("Rakenna oma Toyotasi") nostatti hymynkaretta suupieliin; uuteen saa valita 24:stä lisävarusteesta, esimerkiksi aurinkoverho takalasiin, tekstiilimattosarja, tabletin teline, lastenistuin, ea-pakkaus, lukkomutterisarja ... :D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Hyviä kysymyksiä. Vetopaino tuossa tojotassa on 1600kg. Jarrutonta 500kg.
Vihreessä oli muistaakseni 1600 / 750kg. Saattoi olla jopa 1800 / 750kg.

Laatikon oppimisesta en ole varma. Selvitellään. Viimeistään viikolla 11 olen viisaampi kun auto menee vielä autoliikkeen hellään huomaan parin asia takia.

Koeajolla huomattuja juttuja joihin myyjä otti heti kannan ”me korjaamme”.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”