Miksi ostaa tai ei ostaa SLK 230 Kompressor (W170)

Vastaa Viestiin
Joopi
Viestit: 8
Liittynyt: 20.12.2007 14:37
Paikkakunta: Espoo

Miksi ostaa tai ei ostaa SLK 230 Kompressor (W170)

Viesti Kirjoittaja Joopi »

Hei,

Homman nimi on siis se, että haluaisin tänne listattavan plussia ja miinuksia tuosta vanhempikoppaisesta SLKsta. Olen ajatellut ostaa kyseisen pelin ensi kesäksi. Saattaa olla että etsin 2001 faceliftattua mallia koska siinä on paremman näköiset puskurit sun muuta herkkua.

Eli kaikki saa vastata kellä jotain sanottavaa on. Listataan vaikka muutama +, ja muutama - per hlö. Saa toki kirjoittaa ihan mitä tahansa kyseiseen autoon liittyvää. Apu on aina tervetullutta.

Mä voin aloittaa tietämättä YHTÄÄN MITÄÄN kyseisestä autosta.

+ katto
+ takaveto
+moottori ?????

- säilytystilat (mitä nyt kuvista on saanut ymmärtää. en ole ikinä sisällä istunut)


- Joopi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ittekin olen tuollaisesta joskus haaveillut, mutta eilen luin jostain lehdestä, että se oli tarkoitettu naisten avoautoksi. Tuumin siinä sitten emännälle, että "enhän minä enää tuollaista voi haluta. Osta sinä tuollainen ja minä sitten lainailen sitä aina välillä" :lol:
Kein siknatuur
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

smart Roadster-Coupe on hauskempi, halvempi, ihan älyttömästi hauskempi ylläpitää ja siihen saa formulavaihteet rattiin.

Siihen kritiikki loppuukin. SLK 230 K on tosi fiksu auto. Kohtuullinen kulutus (tosin n. 2 x verrattuna tohon Roadster-Coupeen) ja hinnat eivät päätä huimaa. Matka-ajossa toki parempi kuin tuo smartti, jonka melutaso on kovempi.

Itse ostaisin samalla rahalla vaikka kiiltävän hopeisen Brabus Roadsterin ja siihen lambo-ovet. :wink:
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Miksi ostaa tai ei ostaa SLK 230 Kompressor (W170)

Viesti Kirjoittaja eerola »

Joopi kirjoitti:...Saattaa olla että etsin 2001 faceliftattua mallia koska siinä on paremman näköiset puskurit sun muuta herkkua.

Eli kaikki saa vastata kellä jotain sanottavaa on. Listataan vaikka muutama +, ja muutama - per hlö. Saa toki kirjoittaa ihan mitä tahansa kyseiseen autoon liittyvää. Apu on aina tervetullutta.

Mä voin aloittaa tietämättä YHTÄÄN MITÄÄN kyseisestä autosta.

+ katto
+ takaveto
+moottori ?????

- säilytystilat (mitä nyt kuvista on saanut ymmärtää. en ole ikinä sisällä istunut)...
Faceliftiä kannattaa ehdottomasti etsiä. Siinä on valtava määrä parannuksia pre-faceliftiin verrattuna: Click. Eli melko lailla muutakin kuin puskurit :wink:

Säilytystiloja en miinukseksi merkitsisi. Hanskalokerossa on tilaa. Keskikyynärnojan sisällä on tilaa joka menee lukkoon ovien kannsa. Jalkatilan sivuilla on verkkotilaa. Penkkien takana on verkkotilaa. Ja peräluukussa on tilaa - katto ylhäällä jopa ruhtinaallisesti.

R170-korin SLK on varsin edullinen omistaa, kunhan pitää kattomekanismin kunnossa eikä kolhi peltejä. Asiasta täällä: Klak.

M111 230K-kone on erinomainen kone. Normaalissa ajossa hieno vääntö. Suunnilleen laillisen näköisissä nopeuksissa piisalle tehoa. Kokolailla luotettavan sorttinen. Ja lisäksi kohtuullisen taloudellinenkin. Asiaa sivuavia kommenttejani esimerkiksi täällä: Naps.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ai niin, jäi sanomatta suoraan plussia ja miinuksia:

+Jäykkä kori. Ei natise eikä juurikaan värise katto alhaalla - edes mukulakivikadulla.
+Erittäin hyvä kolariturvallisuus.
+Edullinen ylläpitää. Paljon A210- ja A202- alkuisia osia.
+(WSA-windblockerin kanssa) erittäin hyvä tuulenvirtaussuunnittelu. Kelpaa ajaa koleallakin kelillä katto alhaalla. Tai vaikka koko matka Pirkanmaalta Helsinkiin moottoritietä.

-Ajettavuudeltaan hitusen verran etäisempi kuin esimerkiksi 2. sukupolven Mazda MX-5 Miata. (Joka puolestaan on kolariturvallisuudeltaan aika onneton.)

Hieman offtopicina... Jäsen Arto N:n kirjoittama koeajoraportti perheemme keskuudesta sittemmin poistuneesta SLK:sta täällä. Oma reportaasini eräästä toisesta yksilöstä, jonka kohtasin polulla Arto N:n koeajamaa SLK:ta ostamaan löytyy täältä: Clack.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tässä vielä muutamia asioita, joita kannattaa tarkastella tarjolla olevia ajoneuvoyksilöitä puntaroitaessa mahdollisen SLK-kuumeen keskellä...

R170-korin SLK-Mersusta:

Istuinlämmittimen selkäosan vastus tuppaa R170-korin autoissa sanomaan työsopimuksensa irti. Etenkin facelift-mallin autoissa, joissa istuimessa on voimakkaat sivutuet, vastuslanka katkeaa/ palaa poikki sivutuen kohdalta, oven puolelta. Ilmeisesti autoon nousemisen yhteydessä tapahtuva sivutuen painaminen ja sen myötä tapahtuva rasitus vastuslankaan on lämmittimelle myrkkyä. Korjaaminen on mahdollista ja halpaa, mutta edellyttää tiettyä harrastuneisuutta - ja että omalle ajalle ei laske hintaa.

R170-korimallisen auton keskikonsolin "nahkakuviointi" on maalia, joka kestää valitettavan huonosti kulutusta. Hikinen käsi ja kuuma maalipinta tarkoittavat samaa kuin keskikonsolin pinnan hilseilyä. Korjaaminen on mahdollista, kunhan löytää asiaan paneutuvan maalikauppiaan.

Mersuissa, joissa on R170-korin autojen kanssa yhtenäinen ilmastoinnin tuuletinmoottorin sijoittelu, tuulettimen moottori alkaa vikistä. Ensin ilmiö esiintyy kylmissä starteissa. Sitten muulloinkin. Putsaaminen ja voitelu ovat suhteellisen helppo operaatio.

Facelift-mallin R170-autoissa ruoste ilmestyy yleensä ensin takaluukun avauskahvan alle. Pre-facelift-autoissa vakiopaikka on takaluukun lukon ympärillä.

Etulokasuojan ja puskurin reunaan ilmestyy myös joskus ruostetta. Tämä johtuu luultavasti siitä, että R170:n etupuskuri ja etuhelma ovat "yhtä puuta" (joskin muovia). Jos helma koskettaa katukiveä, puskuri hieraisee lokasuojan reunan maalin rikki.

Niin R170:ssa kuin muissakin Mersuissa pyörien laakerien kireys kannattaa tarkistaa n. 100000 km välein. Auto, jonka renkaat eivät klenkkaa, kulkee paljon nätimmin. Ja säädetty laakeri lisäksi kestää paremmin kuin löysä.

R170:n CD-vaihtaja on Alpinen tekele. Sekä Mersu-brändätty että Alpine-logollinen tuote alkavat reistata vanhimmiten. Laitteen mekanismi likaantuu ja kuluu. Lopputulos on että apparaatti ilmoittaa että makasiinia ei ole. SLK:ssa vaihtaja vielä on asennossa, joka oikein kerää likaa. Napakka isku kylkeen auttaa niin pitkään kun auttaa. Sitten edessä on uuden vaihtajan hankinta.

Yleistä 2000-luvulla valmistetuista Mersuista:

Automaattivaihteiston öljynvaihto on hyvä olla tehty aina silloin-tällöin. "Huoltovapaaksi" julistettu pakettikin kestää pidempään ja toimii kauniimmin kun se saa uudet öljyt muutaman vuoden tai n. 60000 km välein. Öljy on hintavaa, mutta niin on uusi laatikkokin. Suodatin ei paljon maksa.

Kardaanin kannatinlaakeri tuppaa menemään vajaan 100000 km:n välein. Sen huomaa siitä että ensialkuun kylminä aamuina kuuluu ujellusta, joka sitten lakkaa. Kannatinlaakeri ei montaa euroa maksa. Jos laakerin kumi on mennyt myös, se on hieman kalliimpi, mutta ei kestämättömän hintainen sekään. Vaihtaminen on suhteellisen simppeli homma, jos on hyvä pääsy auton alle.

Perän öljyt tulee olla vaihdettu vähintään 100000 km:n välein.
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”