Seatti piipittää pakkasella

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Seatti piipittää pakkasella

Viesti Kirjoittaja veppe »

Sisko soitteli tuossa aamutuimaan, kun oli menossa töihin. Cordoban öljynpainevalo palaa ja summeri piipittää. Oli sammuttanut sen johonkin kielletylle paikalle. Käskin tarkistaa öljyt, olivat ylämerkissä. Ei öljyvuotoja missään. Jäähdytysneste vähän yli minimin.

Kone on se surullisen kuuluisa 1.4 bensa. Ilmoittelin siskolle jo joskus viime kesänä tai keväänä, kun sattui Tuulilasista silmään juttu siitä huohotinongelmasta, jotta korjaavat jopa takuuseen ongelmat vanhemmissakin. Autohan on vuosimallia 2002 ja kilometrit jotain 25 tkm, eli erittäin vähän ajettu. Luulis takuun helposti korjaavan tuota ongelmaa :roll:

Niin, siis se ongelma. Kun tuo kerran ei ole (vielä) puskenut öljyjä pihalle, niin voiko sillä ajaa? Sisko siirsi sen sakkopaikalta muutama kymmenen metriä eteenpäin parkkipaikalle, mutta mites muuten :? Varoittaako se öljypainevalo ja summeri jo etukäteen, kun aiheesta juttuja lukeneena on yleensä siinä vaiheessa ollut jo p*ska housussa:
viewtopic.php?t=1622

Vai mikä siinä nyt vois olla vikana, kun ei paine riitä? Öljypumppu? Iltapäivällä töiden jälkeen olis tarkoitus käydä vilkaiseen autoa ja vaikka hinata se siskon kämpän pihaan. Vai hinataanko suoraan merkkihuoltoon? :lol:
Viimeksi muokannut veppe, 09.2.2006 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Duodaduoda. Oisko vikana ö-paineanturi.

VAGinoissa tosiaan öljynpaineen laskiessa syttyy valo niinkuin monissa muissakin merkeissä. Lisäksi yli 2500rpm (tms) huutaa summeri.

JOS tuo seatti olisi öljyt oksentanut niin kyllä se luultavasti näkyisi konehuoneen öljyisyytenäkin. Ainakin sitikkapaku kun oksensi ö-tikun reiän kautta niin oli melko sotkuinen konehuone.

EDIT: Talvinen pätkäajo ohentaa kyllä öljyjä, mutta jotenkin en usko että siitä on kyse noin tuoreessa sähköruiskulla varustetussa autossa. Eli siis ryyppy päällä ajettaessa ylimääräistä bensaa menee männänrenkaitten välistä kampikammioon ja sekoittuu öljyyyn -> öljy ohenee -> liian ohut öljy ei enää nosta paineita.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Autotarvikkeelta (VAG merkkihuolto) sanoi, notta voisi olla öljynpaineanturi rikki tai sitten öljypumpun sihti jäätynyt. Kuulemma nurkka-ajossa Suomen olosuhteissa voi tuota sihdin jäätämistäkin tapahtua.. En tosiaan itsekään usko huohottimen tukkoontumiseen, koska öljyt eivät olleet pihalla..

Tuolla olikin nyt ajettu noin 35 tkm. Viime huhtikuussa tehty vuosihuolto 24 tkm:ssa. Eli pistetään nyt vuosihuoltoon, niin onpahan tuoreet öljyt ja samalla tsekkaavat öljynpaineanturin toiminnan.. Jos sihti jäätää, niin pitääkö se aina vaihtaa, vai riittääkö sulattelu + öljynvaihto?
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Vento lykkäsi öljyt anturista läpi kun anturi hajos, eli sieltä muovin ja abikon välistä. Ja piipitti. Kyllä siitäkin piti pariin otteseen kattoa öljyt ennenkuin meni hermo ja lähin ajeleen, leikatkoon kiinni haiseva paska jos haluaa. :lol:
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

veppe kirjoitti:Autotarvikkeelta (VAG merkkihuolto) sanoi, notta voisi olla öljynpaineanturi rikki tai sitten öljypumpun sihti jäätynyt. Kuulemma nurkka-ajossa Suomen olosuhteissa voi tuota sihdin jäätämistäkin tapahtua.. En tosiaan itsekään usko huohottimen tukkoontumiseen, koska öljyt eivät olleet pihalla..

Tuolla olikin nyt ajettu noin 35 tkm. Viime huhtikuussa tehty vuosihuolto 24 tkm:ssa. Eli pistetään nyt vuosihuoltoon, niin onpahan tuoreet öljyt ja samalla tsekkaavat öljynpaineanturin toiminnan.. Jos sihti jäätää, niin pitääkö se aina vaihtaa, vai riittääkö sulattelu + öljynvaihto?
Viime talvena kävi yhdelle borakuskille köpelösti. Oli käyttäny josain potaamossa öljynvaihdossa ja 200 metriä pajalta öljynpainevalo syttyi ja kone sammui. Yläkerta leikkas kiinni. Öljypohja ku avattiin meillä alakerran tarkastusta varten, siellä oli n. puolen kilon köntti jäätä. :shock:

Eli muistakaa, kun painevalo syttyy, autolla ei ajeta metriäkään ennenkuin vika on selvillä!!

Jos sihti jäätyy niin sulatteluhan sen korjaa.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Ville S. kirjoitti:[quote="veppe"
Eli muistakaa, kun painevalo syttyy, autolla ei ajeta metriäkään ennenkuin vika on selvillä!!

.
:? aivan... menin erään kaverin kyydillä kouluun eräs aamu.. (olin vielä unen tokkurassa :D ) mutta yhtäkkiä rupesin kuuntelemaan moottoria kun sitä vedätti :shock: -->pikainen vilkaisu mittariin.. :eek: :eek:
"sammuta nyt pe*kele äkkiä!"... noh,myöhästähän se enää oli,varmaankin meni kampuralta liuskat ja kampuran saa koneistaa\vaihtaa..
Syynä öljynpainevalon palamiseen oli lienee öljypumppu tai pumppua pyörittävä akseli,koska koneessa oli kyllä öljyä :roll:
Harmillinen juttu kun se sattuu kaverille :cry:
BMW E31 V12
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään auottiin -02 Seatista konetta, autolla ajettu reilut 70 tkm, koneena 1,4 bensa.

Sihti tukkoon > öljynpainevalo syttyy > UIIIKS.

Nyt tulee sitten puolimoottori tilattavaksi, noihinhan ei saa sen pienempää osaa alakertaan. :(
Tai sitten Ville ei ilkeyttään suostu myymään. :evil:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Öljykarstako vai jää vai mikä tukkii tuon sihdin?
Ja onko se juuri sen tyypin 16v-kone jossa kaksi jakohihnaa, eli nokkien välissä pikkuremmi?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Villepä se tietää mitkä mallit ovat ongelmallisia, itse en tuota tämänpäiväistä purkanut mutta eiköhän se ollut yhdellä nokalla.
Kopassa luki "1,4 MPI".

Vauriot tulevat pakkasessa, ainakin ne mitä minä olen kuullut.
Yhden koneen olen itsekin kasannut Golfiin, yli 30 asteen pakkasella oli alkanut kalista ja mäntä oli rikki.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Noniin, taisi sisko päästä vähällä. Auto oli viime yön yli korjaamon hallissa ja olivat siellä käynnistäneet aamulla ja kävi normaalisti. Tekivät vuosihuollon ja that's it. Ainakin ilmeisesti kävi nätisti eikä muutakaan vikaa näkynyt. Tarkistivat myös huohotusjärjestelmän lämmityksen. Ilmeisesti 2002 on ollut jo maahantuojan toimesta asennettuna lämmitys huohottimessa :?:

Olis voinut kyllä käydä huonostikin, koska sisko ehti ajaa sillä jonkin verran ennenkuin oli pysäyttänyt. Luuli ensin, että summeri oli bensamittarin summeri, kunnes hoksasi, että sehän jatkaa huutamista ja öljyvalo vilkkuu. Minusta noissa VAGeissa on täysin turha se polttoaineen vähäisyyttä osoittava rääkäisy; minullakin aikanaan ekalla kertaa säykäytti, kun se rääkäisi :shock: Jos ei normaalitilanteissa rääkyisi tuo summeri, niin siskokin olisi varmaan heti hoksannut pysäyttää auton :roll:
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Alumiinilohkollisia kannattaa välttää. Syy miksi ei myydä puolimoottoria pinempiä osia on siinä, että alulohkoisen rk-pukkeja ei saa avata. Älkää kysykö miksi, vw:n korjausohje kieltää.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Pasi H.
Viestit: 17
Liittynyt: 05.2.2006 10:06
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Kyllä niitä huohottimen lämmitysvastuksia on asennettu paljon jälkeenpäin. Se sihti kannattaa ottaa kokonaan pois sieltä! Mikäli tarkotatte sitä kumista läppää, mikä on kolmella muovisakaralla kiinni. Itse olen niitä monia ottanut pois, jos on öljyt pukannut pihalle. Se on se suurin jäätymisen syy. Eikä jäädy enää sen jälkeen! Ja tietty puhaltaa sen putken paineilmalla puhtaaksi. Sen läpän takia sinne kertyy sitä "öljymöhmää". :lol:

Jarno V.
Kyllä se on juuri se kone, jossa kaksi jakohihnaa, tosin sitäkin on kahta eri mallia.

Niin ja olihan meilläkin huollossa Lupo, josta oli öljypohja jäässä ja sen takia ei tietenkään ollut öljynpaineitakaan... Autoon ei mitään vaurioita ehtinyt tulla. Öljypohja sulatettiin, kone lämpimäksi ja uudet öljyt koneeseen.
230 CE -89
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Sihdillä tarkoitti kai öljypohjan sisällä olevaa sihtiä. Eli öljypohja pois ja sihti vaihtoon. Ei kai sitä pois voi ottaa, suodattaa kai kuitenkin karkeimmat p*skat, ettei lähde kiertoon :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, tässä puhutaan kahdesta eri asiasta ? - minäkin olen nähnyt 1,6 - koneen huohottimen jäätymisiä, viimeksi Seat Leon oli pukannut öljyt pihalle.

Vaan nämä 1,4 ei pukkaa mitään ulospäin, öljynkierto vaan loppuu .
oulaistenliikenne.fi
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Ehkä tämä on sopiva topikki tälle tapaukselle :roll: . Kaverillani on 2000 vuosimallin Golf 1.4, johon on jo kolmesti jouduttu vaihtamaan se huohottimen lämmitysvastus. Tammikuun kovilla pakkasilla huohotin oli jälleen kerran jäätynyt heti pihasta lähdettäessä :arrow: öljynpaineen merkkivalo syttyy. No aiemmista öljyn sylkemisistä oppineena kaveri oli pysäyttänyt auton siihen paikkaan, ja soittanut merkkiliikkeeseen, missä auto oli ollut viikkoa aikaisemmin huollossa. Korjaamon vastaus oli ollut se tavallinen: tyyppivika :idea: . Ahaa, kiitos tiedosta. On se jo huumoria, että erillinen jäätymistä estävä vastus särkyy joka talvi juuri silloin, kun sitä vastusta tarvittaisiin :?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onko ne jo valamiiks väljiä romuja nämä volskit? Eihän normaali auto huohota niin paljoa että se kunnossa ollessaan jäätyisi. :shock:

Testaisivat viikon pidempään Lapissa ennen Suomen markkinoille tulemistaan. :idea:

Öljypohjassa kilo jäätä ja sihti tukossa? Ei mahdu tämmöset ominaisuudet pieneen päähän. :shock:
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

HVM: Pajavehkeitä, pajavehkeitä jo syntyissään... Mersukin on laatuauto ku vertaa volkkariin :shock:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Asiasta toiseen volkkariin, vento pirulainen alkoi tervaamaan öljyllä jakopään koppaa. Lähinnä se ylä- ja ala-jakokopan välinen sauma on märkänä, samoin kopan sisäpuoli joka puolelta.
Kampi-, nokkastefa vai kansipahviko :shock: näissä 1.8(abs) koneisissa alkaa vuotamaan? huohotin ei tietääkseni ole jäätynyt, ja siten lykänny stefaa ulos, kai :huh: ei se niin paljoa vuoda.
Ei kyllä oikein hotsittaisi tuota nyt alkaa purkamaan, mutta jakohihna+öljy lienee ei hyvä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nokka- tai väliakselin stefa.
Jälkimmäinen todennäköisempi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

dealer kirjoitti:Nokka- tai väliakselin stefa.
Jälkimmäinen todennäköisempi.
Niin joo onhan sielä sekin, pitänee "hiihto"lomalla harrastaa hyötyliikuntaa ja tilkitä tuota romua :ttu:
Pasi H.
Viestit: 17
Liittynyt: 05.2.2006 10:06
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Meillä ei merkkihuollossa ole vielä tullut ensimmäistäkään tapausta vastaan, missä olisi öljypohjassa oleva sihti tukossa. Varsin erikoiselta kuulostaa!!!
230 CE -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

... eikä muuten ollut tuossa seatissa sihti tukossa (ainakaan enää, ei kai se nyt jäässä voi olla ?), joku muu häiriö kai siihen öljynkiertoon tulee ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Pasi H. kirjoitti:Meillä ei merkkihuollossa ole vielä tullut ensimmäistäkään tapausta vastaan, missä olisi öljypohjassa oleva sihti tukossa. Varsin erikoiselta kuulostaa!!!
Meilläpäin ihan normaalia se jäätyminen. Muutama tapaus joka talvi. Toinen on sitten 1,8 turbokoneiden sihdin tukkeutuminen karstasta. Tunnetaan nimellä musta surma. :lol:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

dealer kirjoitti:Nokka- tai väliakselin stefa.
Jälkimmäinen todennäköisempi.
Joo-o, aukasin tuon tänään. :huh:
http://www.edu.stadia.fi/~0302213/muuta/oho.JPG
stadian serveri näkyy pelaavan yhtä hienosti kuin kaikki muukin koulussa..
Eli apuakselin stefa irti kokonaan.
Kaiketi huohotin oli hieman jäätänyt.. :shock:
Ihmeen vähän se kuitenkin vuoti, kerkesin sillä viikon ajellakin siitä kun ei vuotanut paljoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”