Bensan viimeinen käyttöpäivä meni umpeen

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Bensan viimeinen käyttöpäivä meni umpeen

Viesti Kirjoittaja mcee »

Käynnistelinpä tossa talviunilla ollutta Mersun rohjaketta ja auto kyllä starttasi normaalisti sekä lähti käyntiin pariksi sekunniksi, muttei pysynyt aluksi millään käynnissä vaikka yritti kierroksilla sitä käynnissä pitääkin, auto kuitenkin sammui miltei heti starttauksen jälkeen, kun auto sammui niin bensapumppu huuti vaan koko ajan, kaksi kertaa kävi startatessa näin kunnes kolmannella kerralla jaksoi pysyä jo käynnissä ja kaikki toimikin jo aivan normaalisti.

Hetken tuumin ja oletin jonkun olleen jumissa seisonnan takia mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen että kun seisonta kuitenkin tapahtuu lämpimässä tallissa niin ei kait, mielummin niin että putkistossa ollut polttoaine olisi jo menettänyt ominaisuutensa :?: eli putkistossa ei ollut enää 100% syttyvää tavaraa, polttoainetankissakaan ei muutaman kuukauden seisotuksen jälkeen enää voi olla täysitehoista tuotetta, mutta sen verran parempaa kuin putkistossa että jaksaa vielä kuitenkin syttyä ja toimii kutakuinkin normaalisti, osuikohan arvaus oikeaan vai mitä tuossa aluksi oikein tapahtui :?: Tämänpä jälkeen käyttelin autoa puolisen tuntia polkien kaasua ja antaen liikettä ruiskun elementeille ettei tule keväällä suurempia seisonta laskuja :)
Mersuja
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Oletko käyttänyt mitään kausisäilytysainetta? En tiedä auttaako mitään kun nykybensa tuntuu menettävän ominaisuutensa todella nopeasti. Olikos se vaan muutaman kuukauden "toimivuustakuu" mitä esim. Neste antaa bensalle? :? Lisäksi muodostaa ihme töhnää (uusimmassa Mobilistissa kuva) joka tukkii kaasuttimen kanavat ja suuttimet. :x

Itsekin kippasin viime viikolla kaasariautoon 20 litraa varmaan lähemmäs vuoden kanisterissa olletta bensaa ja autoa oli vaikea saada käynnistymään. Ongelmat hävisi kun sai taas tuoretta ainetta.
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Meillä tuossa pienkonehuollossa tulee keväisin armoton kasa noita ruohonleikkureita jotka ei lähde käyntiin millään... Noh, 98 % riittää kun vaihtaa bensan niin taas lähtee, se bensa mikä talven on tankissa ei enää pala :shock:

Tähän väliin tositarina..

Olin tuota Valianttia ekaa kertaa sitten 14 vuotisen seisonnan jälkeen starttailemassa.. Toki konetta oli pyöräytelty joskus muttei käynnistetty.. Piti ropata starttia, laittaa nesteitä ja öljyjä jne jne että pyöri nätisti ja kaveri sitten kaasarin kurkkuun bensaa kaatelemaan..

Starttaa starttaa starttaa ja monesti kunnes sitten yhtäkkiä hieman lupasi.. Sanoin kaverille että laitas vielä huikka ja jos lähtee käyntiin niin älä laita enempää vaan annetaan sammua ettei heti aluksi tuu liikaa rasitusta jne..

Kaveri kaato huikan ja mie starttasin ja prätpokspruuuuuum valiantti lähti tulille ja kävi ku uus, ajattelin että no kohta se sammuu etten sammuta niin mitäs vittua :shock: pari kertaa kone "niiasi" eli pätki ja paukkui ja sen jälkeen käynti jatkui :shock: :shock: :shock: Se imi tankista sitä 99:ä jota oli varmaankin viimeisen rekisteriotteen mukaan tankattu sinne viimeksi 80 luvun lopulla :shock: :shock: ... Haisi ihan helvetin pahalta mutta kävi ja tankkia kun nuuski niin bensa sitten itse ei haissut miltään.. Ajelin samalla bensalla mitä siellä oli liki 100 km siirtokilvillä vielä tuon kaupan päälle..
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Miten minulla säilyy tuo pensa astioissa useita vuosia ja palaa ihan täyttä moottorisahassa/ruohonleikkurissa yms.. :shock:
BMW 318d -09
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Laitan Masinolia varmuuden vuoksi talviaikaan tankkiin, varsinkin jos kanisterista joudun bensaa kaatelemaan (bensakanisterissa seisoo usein sama polttoaine kuukausia auton tavaratilassa - varmuusvarasto, kun joskus on ollut pahasti mittarivikainen auto, jäi tavaksi).

En tiedä, onko tällä mitään tekemistä yllä olevan käynnistysongelman kanssa, mutta kuvittelisin kuitenkin, että vesihöyrystä voisi olla kyse, pienenpieniä kondenssivesipisaroita johtuen lämpötilaeroista kostean ulkoilman ja lämpimän tallin välillä...
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Edellisessä työpaikassa toivat autoja Saksasta, joskus prätkiäkin. No kerran oli Aprilian enska seissy vuoden myymättä kun alkoivat starttaamaan eikä suostunut millään lähtemään käyntiin. Tulppia rassailivat ja tankkia haistelivat, lisäsivät soppaakin ja koittivat monenlaista pari päivää. Vasta kun avattiin uimureiden pohjaroput hetkeksi että tankista valuu syttyvämpää tilalle, suostui kone lähtemään. Sama tauti oli oman CB:n kanssa keväisin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Lerssinen kirjoitti:Meillä tuossa pienkonehuollossa tulee keväisin armoton kasa noita ruohonleikkureita jotka ei lähde käyntiin millään... Noh, 98 % riittää kun vaihtaa bensan niin taas lähtee, se bensa mikä talven on tankissa ei enää pala :shock:
Kylla mulla aina kevaalla lahti leikkuri kayntiin edellissyksyn bensoilla ihan vaivoitta. Oisko 98 % leikkureista vikaa :lol: No, omassa leikkurissa olikin Hondan kone eika mikaan Rigsrattoni 8)

Vaan sitten lisasin kanisterista lisaa "bensaa". Aikani haistelin ja olin mukamas varma, etta se on bensaa, eika naftaa. Vaan ei lahtenyt leikkuri enaa kayntiin. Siina sitten tankkia tyhjennellessa haistelin uudelleen, ja kylla se selkeasti dieselia oli :x Muistin sitten, etta olin edellissyksyna aivan syksyn paatteeksi taryytellyt ajotieta naapurin naftakayttoisella tarylevylla :lol:
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Lämmin talli on kyseessä ettei siellä ole voinut muodostua mitään vesihöryjä niin kuin namnam tuumaili, jos auto seisoisi ulkona niin silloinhan asia voisi olla juurikin noin ja siihenhän auttaa silloin se masinol I katti :)

Eikä seisontajaksokaan ole ehtinyt kestää vasta kun vajaa kolme kuukautta, kyllä se aika ihmeelliseltä vaikutti kun muuten niin kellontarkasti toiminut tekniikka sanoo itsensä hetkeksi kokonaan irti, luonnollisin selitys lienee juuri tuo bensan vanheneminen kun en uskalla ajatella vakavampaakaan vikaa ruiskuun tulleen ihan vaan tuon 3 kk talliseisonnan seurauksena, koska kuitenkin kolmannen starttauksen ja yskimisien jälkeen kaikki pelaa taas normaalisti.
Mersuja
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

98E:llä on tuo säilyvyys sitten yli puoli vuotta, kun 95e:llä se on vaan muutama kuukausi.. Eli jos seisottelette niitä autoja pitkään, tankatkaa sinne sitä ennen 98:a! :ope:

Näin Armeijassakin, kausiajoneuvoissa (mönkijät, kelkat, prätkät) käytetään 98:ia juuri sen säilymisen takia, yllättävän hyvin nuo lähti aina kausiseisotuksen jälkeen kyllä käymään... :)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

veppe kirjoitti:
Lerssinen kirjoitti:Meillä tuossa pienkonehuollossa tulee keväisin armoton kasa noita ruohonleikkureita jotka ei lähde käyntiin millään... Noh, 98 % riittää kun vaihtaa bensan niin taas lähtee, se bensa mikä talven on tankissa ei enää pala :shock:
Kylla mulla aina kevaalla lahti leikkuri kayntiin edellissyksyn bensoilla ihan vaivoitta. Oisko 98 % leikkureista vikaa :lol: No, omassa leikkurissa olikin Hondan kone eika mikaan Rigsrattoni 8)

Vaan sitten lisasin kanisterista lisaa "bensaa". Aikani haistelin ja olin mukamas varma, etta se on bensaa, eika naftaa. Vaan ei lahtenyt leikkuri enaa kayntiin. Siina sitten tankkia tyhjennellessa haistelin uudelleen, ja kylla se selkeasti dieselia oli :x Muistin sitten, etta olin edellissyksyna aivan syksyn paatteeksi taryytellyt ajotieta naapurin naftakayttoisella tarylevylla :lol:
Me taas junnuna ajeltiin Murrikalla jossa Raattonin 13hv kone. Koko päivä mentiin löpöllä jossa hajuksi pensaa seassa. Pensat oli tankissa kun käynnistettiin ja ruokapaussin jälkeen piti suihkepullolla antaa pensaa avuksi että lähti. Vähän hengetönhän se oli, mutta kulki kumminkin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Easy Rider kirjoitti:Me taas junnuna ajeltiin Murrikalla jossa Raattonin 13hv kone. Koko päivä mentiin löpöllä jossa hajuksi pensaa seassa. Pensat oli tankissa kun käynnistettiin ja ruokapaussin jälkeen piti suihkepullolla antaa pensaa avuksi että lähti. Vähän hengetönhän se oli, mutta kulki kumminkin.
Juuri näin. :D Paitsi minä suihkin joskus pilottia puhistajaan, tai kaavoin pensaa suoraan kaasarinkurkkuun, sumupullova en tajunna käyttee. :shock:
Joskus oli muuten pientä jälkikäyntiä havaittavissa ja työnti se välillä aika komeeta liekkiäkin putkesta.. Mulla oli sillon krominen pystyputki, raaka-aineena äitin vanha pölynimuri... 8) :lol:
Se muuten vei murrikka yllättävän paljon pensoo. :roll:
BMW 318d -09
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”