Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä
Moro,
Naputtelinpa tuossa kardaanin laakerin paikoilleen. Alkaisi olla alle heittoa vaille valmis. Tilasin myös uuden suojakumin liitoksen liu'ulle. Vanha oli alkuperäistä mallia ja kumia. Uusi oli uusinta mallia ja tehty jostain muovista.
Alla olevassa kardaanissa oli muistaakseni tuommoinen uudemman mallinen mutta kuminen suoja. Minkähän sinne laittaisi? Molemmat vanhat tuntuivat olevan ehjiä.
t.
Risto
Naputtelinpa tuossa kardaanin laakerin paikoilleen. Alkaisi olla alle heittoa vaille valmis. Tilasin myös uuden suojakumin liitoksen liu'ulle. Vanha oli alkuperäistä mallia ja kumia. Uusi oli uusinta mallia ja tehty jostain muovista.
Alla olevassa kardaanissa oli muistaakseni tuommoinen uudemman mallinen mutta kuminen suoja. Minkähän sinne laittaisi? Molemmat vanhat tuntuivat olevan ehjiä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Nyt on toinen kardaani alla. Laitoin sen vanhimman mallin, kaikkein kumisimman suojakumin sinne. Eiköhän se asiansa aja. Yksi tenkkapookin tuossa tuli. Perän rättinivelestä tippui yksi aluslevy näpeistä ja vieri tottakai lattiakaivoon, jossa oli kolmisenkymmentä senttiä öljynsekaista mönjää. Eihän sitä enää sieltä löytynyt. Kotona oisi ollut rättinivelen vaihdosta jääneet vanhat prikat mutta niitä ei tuohon tohinaan päässyt hakemaan. Jätin sitten kolmesta sakarasta prikat pois. Pitää joskus laittaa, jos sattuu kömpimään alla.
Ensivaikutelma oli, että kyllä se parempaan suuntaan meni. Ennen siinä yhdeksänkympin mittarinopeudessa tuntui ja kuului selkeä hurina. Nyt sitä en havainnut.
Kun vielä saisi jossain vaiheessa hommattua ja vaihdettua hiljaisen perän. Ei tuokaan kovin paljon elämöi mutta pientä ääntä jossain vauhdissa on havaittavissa. Ja kun öljyn vuotaminen pinjonilta ei loppunut sefan vaihdolla, niin jotain jännää siinä on. Huohotin testattiin edellisen öljynvaihdon yhteydessä paineilmalla ja se tuntui olevan auki.
t.
Risto
Nyt on toinen kardaani alla. Laitoin sen vanhimman mallin, kaikkein kumisimman suojakumin sinne. Eiköhän se asiansa aja. Yksi tenkkapookin tuossa tuli. Perän rättinivelestä tippui yksi aluslevy näpeistä ja vieri tottakai lattiakaivoon, jossa oli kolmisenkymmentä senttiä öljynsekaista mönjää. Eihän sitä enää sieltä löytynyt. Kotona oisi ollut rättinivelen vaihdosta jääneet vanhat prikat mutta niitä ei tuohon tohinaan päässyt hakemaan. Jätin sitten kolmesta sakarasta prikat pois. Pitää joskus laittaa, jos sattuu kömpimään alla.
Ensivaikutelma oli, että kyllä se parempaan suuntaan meni. Ennen siinä yhdeksänkympin mittarinopeudessa tuntui ja kuului selkeä hurina. Nyt sitä en havainnut.
Kun vielä saisi jossain vaiheessa hommattua ja vaihdettua hiljaisen perän. Ei tuokaan kovin paljon elämöi mutta pientä ääntä jossain vauhdissa on havaittavissa. Ja kun öljyn vuotaminen pinjonilta ei loppunut sefan vaihdolla, niin jotain jännää siinä on. Huohotin testattiin edellisen öljynvaihdon yhteydessä paineilmalla ja se tuntui olevan auki.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Iltaa,
Pengoin tuossa kotipuolessani isämiehen varastoja jotain etsiessäni ja löysin sieltä vanhan, käyttämättömän Behrin termostaatin. Siitä oli raaputettu Mersun leimoja pois mutta tarkasti katsomalla sieltä löytyi jotain tekstiä. Näyttäisi olevan 002 203 76 75. Boksissa oli Behrin oma numero oli 208287100 ja termarissa 2.087.87. Vastaa tuota ostamaani 2.466.87.300:aa.
Onkohan tuommoisella termostaatilla parasta ennen -päivämäärää? Tuokaan ei enää mikään uusi ole – isämies möi viimeisen Mersunsa pois -88. Tuohan ei passaa dieseli-W123:een eikä W115:een, joten liekö ollut hutiostos. Noissahan taitaa olla 80-asteiset temostaatit. Ei ilmeisesti ole jaksanut palauttaa tms.
t.
Risto
Pengoin tuossa kotipuolessani isämiehen varastoja jotain etsiessäni ja löysin sieltä vanhan, käyttämättömän Behrin termostaatin. Siitä oli raaputettu Mersun leimoja pois mutta tarkasti katsomalla sieltä löytyi jotain tekstiä. Näyttäisi olevan 002 203 76 75. Boksissa oli Behrin oma numero oli 208287100 ja termarissa 2.087.87. Vastaa tuota ostamaani 2.466.87.300:aa.
Onkohan tuommoisella termostaatilla parasta ennen -päivämäärää? Tuokaan ei enää mikään uusi ole – isämies möi viimeisen Mersunsa pois -88. Tuohan ei passaa dieseli-W123:een eikä W115:een, joten liekö ollut hutiostos. Noissahan taitaa olla 80-asteiset temostaatit. Ei ilmeisesti ole jaksanut palauttaa tms.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vahalla taitaa toimia. Myöskin vanhassa on tuommoinen musta osa, joka tuntuu kumiselta. Voihan sitä testata kattilalla ja lämpömittarilla. Onhan mulla tuo uudempi.Arto N kirjoitti:Perustuuko se tuon termarin toiminta bi-metalliin? Jos perustuu ja kumiosia ei ole niin mihinkä se menisi jos se tasalämpöisessä paikassa säilötään? Toki kannattaa kattilassa kokeilla ensin
Vanhempi oikealla:
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Joo – piti pistää vanhus ulkoruokintaan. Täytyy välillä silläkin ajella, ettei vandaalit hoksi, ettei se ole kovin aktiivisessa ajossa.Eldorado kirjoitti:Mie jo tuossa kahtelinkin että tuossa mäessähän se lankku seisoo. Ostikko sie sen viissatasen Artolta vai?
Arton kans pääsimme samalle aaltopituudelle ja nyt on tosiaan pari autoa pivossa. Pitää käydä konttorilla siirtämässä paperit itelle ja samalla katsastamassa. Ihan kiva tuolla on ajella.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Viissatanen?
Mitäh? Viissatanen? Nyt kyllä loksahti leuka kerralla apposelleen. Onnittelut vaan uuden hoidokin johdosta! Täytynee rueta suunnittelemaan Oulun reissua.
Fiat 500? BMW 5xx?
Fiat 500? BMW 5xx?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Re: Viissatanen?
Mercedes-Benz E Cinquecentorolle kirjoitti:Fiat 500? BMW 5xx?
Tuuhan käymään. Toisaalta nyt matkakulut Jyskäläänkin oisivat todennäköisesti pienemmät, jos viitsisi ajella rauhallisesti.rolle kirjoitti:Täytynee rueta suunnittelemaan Oulun reissua.
t.
Risto
EDIT: Typoja pois.
Viimeksi muokannut Roisto, 29.10.2013 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kiitokset toivottelijoille. Toivottavasti ei hirveästi tule voivottelun aihetta. Pari yötä meni tosiaan vähän vähillä unilla. Maanantain vastaisena yönä taisin kolmelta simahtaa.Eldorado kirjoitti:Juu onnittelut Roistolle vielä tätäkin kautta!
M113 on hyvämaineinen moottori, pomminvarmaa tekniikkaa. Ilma-alustahan tuossa on vakiona.
Moottorin pitäisi tosiaan olla jo hyväksi todettua tekniikkaa väyrysen ajoilta. Eilen tuli katsastuksessa 0 ppm hiilivetyjä ja muutenkin näytti arvot hyviltä. Vähän vaan kuulostaa tuo kasin ääni normaalista (lue: pienemmistä koneista) poikkeavalta, että katsuriakin kummastutti. Varmaan ne tuplaputket ja kasin pakopulssit vähän erilailla putkissa kimpoilevat.
Ilmaresorit on, joo. Nekin on kompuroineen tietääkseni jo kerran vaihdettu, samoin SBC-yksikössä on autoa uudemmat leimat. Jospa ne muutaman vuoden kestäisivät.
Laturi tai sen laakerit pitäisi todennäköisesti jossain vaiheessa vaihtaa. Hiljaisessa moottorissa pienikin ääni kuuluu. Dieselin raksutus varmaan senkin äänen peittäisi. Kumimatot pitäisi varmaan myös investoida lumikelejä varten. Letkulämppärikin oisi odottelemassa asennusta. Samalla meinasin vaihtaa termarin. Mikäli sitä LCD-näyttöä on uskominen, ei lämmöt jaksa nousta kahdeksaan kymppiin.
Kuvia ei itellä ole vielä tullut otettua. Pitäisi varmaan oma topikkikin väsätä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Pointin voi ymmärtää nettikeskusteluissa monella lailla riippuen siitä, miten sen ryydittää erilaisilla hymiöillä.kondivo kirjoitti:Onkohan liian provokatiivinen kuva, vai ymmärtääkö Roisto kuvan pointin? No, laitetaan esille kuiteskin...
Kaikkihan on suhteellista – keskikulutus pysynee aikalailla samoissa vanhuksen kans.
Päivitin jo eilen.kondivo kirjoitti:Ps. Allekirjoitus olisi syytä päivittää
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Oliko 124selle hintaa funtsittuna..
jo viikkosit lauantaina myin varion.. nyt rällänny vaan smartilla
jo viikkosit lauantaina myin varion.. nyt rällänny vaan smartilla
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Niijjoo. On ollut myynti unohduksissa.eero1989 kirjoitti:Oliko 124selle hintaa funtsittuna..
jo viikkosit lauantaina myin varion.. nyt rällänny vaan smartilla
Joku 3700 voisi olla sopiva hinta, josta alkaa neuvottelut. Alustaan on vaihdettu oikeastaan kaikki muu paitsi iskarit, takakelkan takakumit ja taka-alatukivarsien sisäpäät. Kardaani on vasta kunnostettu. Moottori ei vuoda öljyä. Perä vähän hikoilee mutta tuntuisi, että sekin on kardaanin vaihdon jälkeen vähän vähennyt. Jossain vauhdissa kuuluu perästä pientä ääntä. Se oisi ollut aikalailla seuraavana vaihtovuorossa. Ilmastointi ja Webasto toimii. Alla viime talveksi ostetut Contin 15" nastarenkaat ja kesäkumeina puolitoista kesää ajetut 16" Hankookit.
Vänkärin puolen etulokarissa on alkavaa hapettumaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tarkotetaanko tässä nyt "haisteluvaunuja", eli "yökkäysvaunuja"?Arto S kirjoitti: ei hyökkäysvaunut mahtuneet kyytiin
Eli kun menee tutkimaan haistelemalla että joo'o, on tullut ammustäydennys makasiiniin, niin tulee välittömästi akuutti ruuansulatusjärjestelmän käänteistoiminta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.