Bmw e30 318i koneenvaihto. kysymyksiä?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Bmw e30 318i koneenvaihto. kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja stanger »

:eek: no kaikkeen sitä joutuu... Lupauduin vaihtamaan kaverin penariin "motin" (tai siis sen kaverin kans vaihdetaan)ku entinen otti ja hajos...-->öljypumppu paskana ja ilmeisesti meni liuskat ja "leipas" jumiin..

niin tuossa "aprikoihtin" notta kannattaskohan tuo kone nostaa laatikon kans "pakettina" pois vai irrottaa erikseen?? (mites jos koneen otti erikseen irti,niin pitikö se kytkin akseli jotenkin keskittää paikoilleen? :huh: )
Olikohan muuta erityistä huomioitavaa? ja mitäköhän kannattas lienee maksaa ehjästä 1.8 ruuta koneesta?? (ilman apulaitteita ja ruisskua)....
unohtuu ne nuo vähäsetkin opit,jos niitä ei verestä.. :?
BMW E31 V12
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jos saat koneen ja laatikon irti toisistaan helposti, niin nosta pelkkä kone.
Voi tosin olla että joutuu keikuttelemaan settiä eestaas päästäkseen pultteihin kiinni.
Eli laatikko kardaanista irti ja häntä alas, niin saa ylimmät koneen pultit irki alakautta.
Jos kaikki irtoaa helposti, niin jätä loota autoon.
Ei sitä akselia tarvii keskittää, jos et kytkintä avaa.
Kannattaaha se tosin avata ja tarkistaa samalla.
Silloha sen joutuu jollain tapilla keskittään.
Mitäs jos jättää paineasetelman sormitiukkaan, kasaa ja sitten kiristää asetelman?
Painelaakeri on hyvä vaihtaa samalla, vaikka ei ääntäisikään.
Nii, ja se silimälaakeri ainaki tarkistaa.
Katkase pakoputki pakosarjan jälkeen, pakosarjanpultit on kiinni ja niitä on monta.
Pro HVM
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Jepjep :D

Kone ja loota on melko painava paketti, mutta kyllä se yhtenäisenäkin varmaan tulee aika nätisti ulos jos on kunnon nosturi.

Ainakin kutoskoneen loota on kiinni mukavilla torx-ruuveilla joten kannattaa hankkia sopiva hylsy. Lisäksi muutama pitkä jatko yms niin kone irtoaa kyllä lootan ollessa paikallaan.

Myytäviä mottejahan kannattaa katsoa btcf:n sivuilta.

http://www.btcf.fi/forum

Hinnoista en osaa sanoa juuri mitään. Vanhempi M10-motti lienee hinnakkaampi, uudempi M40 ei ole kovin kaksisessa maineessa. M10 ruiskumallin kansi on myös suosittu virikäytössä joten nekään eivät irrallisina ole ilmaisia.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

*kumartaa ja kiittää*
BMW E31 V12
Avatar
Heikki H.
Häjy
Viestit: 843
Liittynyt: 29.9.2005 23:12
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Mä taas oon yleensä ruukannu nostaa koko paketin. Homman oon hoitanut niin että oon pistänyt tcm:n piikkien väliin hirre, johon oon kiinnittäny taljan and so on. Sitten kun taljasta loppuu vääntö niin rukki käyntiin ja vintta ittehen päin niin kyllähän se sieltä nousee, vaikka nyt joku maadoituskaapeli tjm. oliskin jääny kiinni.
Itse kun tykkään että se on häjy saada se motti osumaan siihen lootaan kunnolla.

Onnea rojektiin ja varo ettei näpit jaa väliin.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Rässi66 kirjoitti:Jos saat koneen ja laatikon irti toisistaan helposti, niin nosta pelkkä kone.
Voi tosin olla että joutuu keikuttelemaan settiä eestaas päästäkseen pultteihin kiinni.
Eli laatikko kardaanista irti ja häntä alas, niin saa ylimmät koneen pultit irki alakautta.
Jos kaikki irtoaa helposti, niin jätä loota autoon.
Ei sitä akselia tarvii keskittää, jos et kytkintä avaa.
Kannattaaha se tosin avata ja tarkistaa samalla.
Silloha sen joutuu jollain tapilla keskittään.
Mitäs jos jättää paineasetelman sormitiukkaan, kasaa ja sitten kiristää asetelman?
Painelaakeri on hyvä vaihtaa samalla, vaikka ei ääntäisikään.
Nii, ja se silimälaakeri ainaki tarkistaa.
Katkase pakoputki pakosarjan jälkeen, pakosarjanpultit on kiinni ja niitä on monta.
Onkos siinä vaihdettavassa koneessa kytkinpaketti paikallaan? Eikös se nyt kannata hyväihme aukasta ehottomasti jos kone ja laatikko on irti toisistaan? :shock: Kaikki nippuun ja huomataan että aijai kun kivasti ravistaa ja lipeää? :lol:

Sen keskitystapin nyt tekee vaikka leppähalosta vartissa. Monesti hommaan soveltuu kivasti joku tallista tai pakista löytyvä silmälaakerille käypäinen rassin pätkä, jonka vaan teippaa tarpeellisen paksuksi kytkinlevyn booreille. Mielikuvitus rajana, mutta tarkistakaa nyt hyväihme yksintein se kytkinkin niin ei tarvii sitten niitä asetelmaa vasten olevia kytkinlevyn niittejä ihmetellä moneen kertaan. :lol:

Ja kampiakselin takapään stefakin on hauskempi vaihtaa kun kone on irrallaan, jos se nyt on hauska vaihtaa milloinkaan. :shock:

Onkos pemarissa muuten kytkinkopassa joku näppärä luukku jonka kautta sen sormitiukkaan jätetyn asetelman saa kasauksen jälkeen kiristettyä? Vai mitä se Rässi meinaa? :roll:
Avatar
Mika.U
Tolokun mies
Viestit: 167
Liittynyt: 03.10.2005 14:16
Paikkakunta: Riihimäki, tuo radanvarren helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Juu, kyllähän se kannattaa irrottaa loota koneesta kylmästi vaan. Laatikon ylimmät torksit o pikkase veemäiset mutta irtoovat kyllä. Toisaalta jos on välineet millä saat auton tarpeeksi korkealle niin kyllähän se motti/laatikko yhistelmä tulee mukavasti sieltä pihalle.

Mulla olis täytellinen 1.8 pruutta tallin lattialla...
turha supistella kun on jo paskat housussa
c202 250tdt elegance

Jeep XJ, tuleva safarilaite
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:shout: kylläpä se nyt taas vastustaa.. Auto on tosiaan kaverin (helv. pienessä tallissa)kokkolassa,ja työkaluvalikoima on aika öhh..sanoisinko suppea :cry: tympeä,kun on tottunut kotona ykassa niin hyvälle :D .
Tietenkin eilen kun rupesin laatikon torxseja suunnittelemaan auki,niin huomasin ettei ole sopivia avaimia :evil: -->minimaniin ostoksille.
Takaisin tallille ja torxseja vääntelemään... se legendaarinen viimeinen pultti :shout: -->tiukka vääntö ja räikkä hajosi tietenkin... kello oli jo niin paljon että kaupat olivat jo kiinni. Tänään pitää mennä räikkä ostoksille ja kokeilla onnea uusilla kamppeilla..Viimesen torxsin jälkeen sais ruveta keplottelemaan konetta poies 8)
Sama kai se kytkytinkin on samoilla tulilla avata ja tarkistaa..

ps.. Paljonko Mika U ähkisit siitä koneesta? missä kunnossa? on varmaan tämä surullisen kuuluisa m40? ei kyllä tarvittas ku pelkkä moottori,ilman apulaitteita yms... missä kaukana kone ois?
pss. Sormet on litistetty jo moneen kertaa,ja on tehnyt hyvää 8) :lol:
BMW E31 V12
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

stanger kirjoitti: pss. Sormet on litistetty jo moneen kertaa,ja on tehnyt hyvää 8) :lol:
:lol:
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:D nyt irtos penarista kone :D
Ens viikolla pitäs ruveta kattelemaan, mikä koneelle tuli... :roll:
Näky öljupohjassa olevan jotakin muovi shaissea :shock: :shock: :roll:
mistä lienet peräisin...? ei avattu öljypohjan toista osaa enempää vielä...
Koneesta ei ole räjäytyskuvaa eli kysyisinkin että mistä öljypumppu ottaa m40 koneessa käyttövoiman? m20b25:sessa se oli muistaakseni toteutettu semmoisella lyijykynän mallisella akselilla (jos muistan) :roll:
BMW E31 V12
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

HVM kirjoitti:Vai mitä se Rässi meinaa? :roll:
Mie hourin, ei taija semmosta luukkua olla. :oops:
Tuli päässä väärä kuva mieleen, letukan V8+TH350.
Siinä saa turbiinin pultit auki/kiinni kone paikoillaan, ku alaosa "kytkinkopasta" on semmone muovikaukalo parilla ruuvilla kiinni.
Fibutissa aikoinaan keskitin kytkimen kääntämällä koneen nokilleen ja survomalla/riuhtomalla lootan siihen pystyyn samaan pinoon... 8)
Pro HVM
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

stanger kirjoitti:Koneesta ei ole räjäytyskuvaa eli kysyisinkin että mistä öljypumppu ottaa m40 koneessa käyttövoiman? m20b25:sessa se oli muistaakseni toteutettu semmoisella lyijykynän mallisella akselilla (jos muistan) :roll:
http://www.realoem.com/bmw/select.do ja sieltä klikkailemaan...

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/s/2.png
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Melitos kirjoitti:
stanger kirjoitti:Koneesta ei ole räjäytyskuvaa eli kysyisinkin että mistä öljypumppu ottaa m40 koneessa käyttövoiman? m20b25:sessa se oli muistaakseni toteutettu semmoisella lyijykynän mallisella akselilla (jos muistan) :roll:
http://www.realoem.com/bmw/select.do ja sieltä klikkailemaan...

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/s/2.png
minen tiedä mistä tuon kaiken tiedon hommaat,mutta suurkiitokset silti :lol: 8)
tuntuu että tältä(kin) herralta löytyy vastaus kaikkeen :eek:
mistä nämä nerot tänne vähä-älyisten voorumille eksyy??-->onko hvm:llä sormensa pelissä? miten onnistut manipuloimaan näitä tietäjiä? :huh: :D
BMW E31 V12
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

stanger kirjoitti:
Melitos kirjoitti:
stanger kirjoitti:Koneesta ei ole räjäytyskuvaa eli kysyisinkin että mistä öljypumppu ottaa m40 koneessa käyttövoiman? m20b25:sessa se oli muistaakseni toteutettu semmoisella lyijykynän mallisella akselilla (jos muistan) :roll:
http://www.realoem.com/bmw/select.do ja sieltä klikkailemaan...

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/s/2.png
minen tiedä mistä tuon kaiken tiedon hommaat,mutta suurkiitokset silti :lol: 8)
tuntuu että tältä(kin) herralta löytyy vastaus kaikkeen :eek:
mistä nämä nerot tänne vähä-älyisten voorumille eksyy??-->onko hvm:llä sormensa pelissä? miten onnistut manipuloimaan näitä tietäjiä? :huh: :D
Tämähän on älykköjen forumi, lueppa rivien välejäkin. :wink: Mese.fi on keskustelupalsta ihmisille jotka haluavat ajatella omilla aivoillaan, olivat ne ajatukset sitten mitä milloinkin. :D :shock:

Eipä näitä viisaita ole tänne väkisin tarvinnut korvista repiä, hyvä niin. :D

Ja totta, on se ihmejätkä kaivamaan tietoa ja tietämään. :shock:
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Koittakaas mennä bemari foorumille kertoileen mersun koneen vaihto juttuja niin voivat olla aika kanttisia.....vielä kun hehkutatte et tulee rusetti ja paljon voimaa :lol: :lol: :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

stanger kirjoitti: minen tiedä mistä tuon kaiken tiedon hommaat,mutta suurkiitokset silti :lol: 8)
Se on salaisuus, eipä kestä. :wink: :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Mika.U
Tolokun mies
Viestit: 167
Liittynyt: 03.10.2005 14:16
Paikkakunta: Riihimäki, tuo radanvarren helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

ps.. Paljonko Mika U ähkisit siitä koneesta? missä kunnossa? on varmaan tämä surullisen kuuluisa m40? ei kyllä tarvittas ku pelkkä moottori,ilman apulaitteita yms... missä kaukana kone ois?
pss. Sormet on litistetty jo moneen kertaa,ja on tehnyt hyvää
Kone on kyl kunnossa ja tämä mallihan on sitten m10 ruuttakannella, emmie tiiä paljo tollasesta kehtaa kyniä? ja mottihan on sitten saatanan kaukana sieltä katsoen eli täällä Riihimäellä melekee helstinkissä asti. Sormien litistäminen on kivaa, tiedän. Paljon muutakin benariosaa löytyy....
turha supistella kun on jo paskat housussa
c202 250tdt elegance

Jeep XJ, tuleva safarilaite
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”