Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Viikonlopun askareena oli 90 corolla. Lähtökohta aivan kauhea :shock: eli vahaa ei nähtykään ja pesua joskus.
Kuva

Kuva

2 stepin myllytyksen jälkeen oltiin jo voiton puolella
Kuva
Ja auto valmiina
Kuva
Aika hankala oli tuollainen akryylimaali, mutta sainpas selätettyä!
Resepti:
Megun #105
Scholl S30+ ja osaan piti vetää vielä S40
Vahana Megun #16
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Aikoinaan vastaavan corolollan myllyttäny super pink muuttui super red:iksi :D

Tympeästi tuo akryylimaali tukkii laikat
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mikäs olisi vanteille sopiva käsittely talvea ja suolap*skaa vastaan? Melko hankala löytää nykyään mielyttävän mallisia vanteita, missä ei olisi kiillotettua pintaa ja toiset tuntuu kestävän talviolosuhteita paremmin kun toiset.
Mikä siis olisi järkevä käsittely? Pinnoitus vai normaali vaha ja ahkera pesu?
Kyseisissä vanteissa siis kiilloitettu lippi ja renkaita ei ole vielä asennettu päälle.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Vanteiden vahauksessa on sama dilemma kuin keulan vahauksessa. Saadaksesi kaiken skeidan irti vanteista ja keulasta tarvitset vahvoja aineita. Ne taas syövät vahaa. Jos taas et vahaa niin...

Laittaisin vanteisiin hyvän pinnoitteen tai vahaa usein vahaa.
Kein siknatuur
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Eilen tuli tehtyä sellainen 5h pesusessio ceemelille. Penkit pesin CG:n nahkapenkkien pesuun tarkoitetulla kamalla. Ei oikein vakuuttanut, vaikka lisäksi käytin harjaa. Lopuksi pintaan britemaxin hoitoaine. Sisustan mustat muoviosat käsittelin tällä, ei voi vaan kun kehua! Jälki minusta todella fiini, ei jää mitään silikoonin näköistä kiiltoa. Muutama suihkaus levityssieneen ja hieroo pintaan. Lopuksi pyyhin vielä mikrokuituliinalla.

Ulkopuolelle perus foamit pintaan, kinnaspesu, raudanpoisto ja savestus. Sopiva pakkaskeli niin auto pysyisi puhtaana. Noh illalla tuli vissiin 30cm lunta ja nyt aamulla vesikeli :lol:
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuli testattua Sonaxin uusi pinnoite mille luvataan 36kk kesto

Kuva

Kuva

Paketti sisältää puhdistusaineen jolla maalipinta puhdistetaan epäpuhtauksista myllytyksen jälkeen, varsinaisen pinnoitteen ja viimeistelyaineen

Kohteena maalipinnaltaan hyväkuntoinen TT

lähtökohta

Kuva

Konepellin ja katon kävin läpi villalaikalla ja sonaxin cutmaxilla. Sitten kiillotuslaikka Megun 205

lopputulos

Kuva

Kuva

Paljon helppotöisempi kuin vanha Sonaxin pinnoite. Tuo tulee varmaan viikon sisällä pesuun niin näkee miten suola ja hiekka irtoaa käsitellystä pinnasta
Avatar
prehistorik
aktiivimeseläinen
Viestit: 1875
Liittynyt: 19.10.2010 11:12
Paikkakunta: Nuija maalta

Viesti Kirjoittaja prehistorik »

Maikki kirjoitti:Paljon helppotöisempi kuin vanha Sonaxin pinnoite. Tuo tulee varmaan viikon sisällä pesuun niin näkee miten suola ja hiekka irtoaa käsitellystä pinnasta
Vaikuttaa ihan kiinnostavalta tuotteelta. Semminkin kun käyttö ei näyttäisi vaativan erikoisvälineitä, tai suojautumista kiireestä kantapäähän. Mielenkiinnolla jään odottelemaan kokemuksia toimivuudesta ja kestosta.
® Mesen Porkkana-klubi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Juu ei tarvitse olla nassea päässä mutta kumihanskat kannattaa olla kädessä kun pinnoitetta ja viimeistelyainetta levittää.
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tuli tilattua Puolasta 15 metrin paineletku pesuriin. Ajattelin niin, että pesuri saa olla jatkuvasti esim. saunassa sisällä ja ainoastaan paineletku menee saunassa lattianrajassa olevasta ilmanvaihtokanavasta ulos. Siinä kanavassa on ritilä ulkoseinässä, mutta pitää joku saranointi keksiä. Näin ei tarvitse raahata pesuria ulos ja voi laskea lämmintä vettä läpi pesurista pesuhuoneen hanasta. Pesurina on salkkumallinen Kränzlen 105 ja se on pienikokoinen ja hyvä kantaa, mutta painaa melkein 20 kiloa. Ja tällä tyylillä pesuri on aina lämpöisessä, ei jäädy ja pesu käy talvellakin kätevästi. En tiedä miksen aiemmin ollut tajunnut. :)
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kuva

Puolalaiset lähettivät paineletkun. Tukevan oloinen.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mie olen suunnitellu tuota sammaa, vain 20 metrin letkulla. Tosin ulos joudun ottamaan letkun pesuhuoneen ikkunasta.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kuva

Nyt tulee paineletku seinän läpi. Setissä tuli jatkoholkki mukana jos 15 metriä ei riitä niin saa vanhan letkun jatkoksi.
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Onko ideaa vanteiden vahaukseen? Collinite vaan pintaan?
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

https://www.youtube.com/watch?v=nRvXvh6kKIU

Tossa autoglymin punanen ja kultanen vaikkei videosta nyt niin näekkään pintaa tuossa valossa kunnolla :)

Onkos nuo collinitet ym paljonki parempia ku nämä autoglymin perus markettivahat?
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Mulla tulee niin paljon ajoa ja pesukertoja että olen todennut kovavahan parhaimmaksi. Ainakin Colliniten 476s - vahaa voi suositella, jos tarkoitus on vaan vahata. Helppo levittää, vaikka kovavaha onkin. Voi sanoa, että halpa ja hyvä. :)
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

tn62634 kirjoitti:Mulla tulee niin paljon ajoa ja pesukertoja että olen todennut kovavahan parhaimmaksi. Ainakin Colliniten 476s - vahaa voi suositella, jos tarkoitus on vaan vahata. Helppo levittää, vaikka kovavaha onkin. Voi sanoa, että halpa ja hyvä. :)
Joo itellä menee hermot kyllä heti jos joutuu jynssään liikaa vahaa pois. Nuo autoglymit ei vaan kauheen kauaa pysy pinnassa, ainaki tuntuu siltä. Eri asia sitten jos jaksaa ton kultasen vetää vielä päälle niin pinnasta tulee niin liukas ettei paska tartu niin paljoa :o

Mutta pitää kokeilla tota colliniteä kun tuo glymin purkki loppuu.
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Vanteisiin laita pinnoite tai vanteelle tarkoitettu vaha. Esim autonhoitokaupasta kysymällä saa sopivan tuotteen. Kovavahaa ei tarvitse jynssää pois, sillä sitä ei ole tarkoitus vetää paksua kerrosta.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Nuo Collinitet ja Bilt Hamberin yms. vahat, joita itsekin olen käyttänyt, ovat siitä hyviä että ne on helppokäyttöisiä eikä tarvi ku kerran vuodessa tehdä se homma. Vaatii toki kunnolliset pohjatyöt.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

simoks kirjoitti:Nuo autoglymit ei vaan kauheen kauaa pysy pinnassa, ainaki tuntuu siltä. Eri asia sitten jos jaksaa ton kultasen vetää vielä päälle niin pinnasta tulee niin liukas ettei paska tartu niin paljoa :o

Mutta pitää kokeilla tota colliniteä kun tuo glymin purkki loppuu.
Autoglymin punainen on tarkoitettu puhdistamaan pinnasta pieniä hapettumia yms pois ja fillaamaan pieniä naarmuja, ei suojaamaan pintaa. Tästä syystä sen kestokaan ei ole hääppöinen vaan suunnilleen seuraavaan pesuun tai vesisateeseen ellei pintaan laiteta vielä lisäksi jotain suojaavaa ainetta.

Kultaetikettinen jota kovasti kovavahana mainostetaan (aika typerä termi mutta aika hyvin glymin markkinointiosasto on sen saanut iskostumaan ihmisten mieliin) taas on tarkoitettu jättämään pintaan suoja. Valitettavasti tämänkään kesto ei ole kummoinen, noin kuukauden ehkä jopa kaksi.

Collinite 476S:ää moni on kehunut helppokäyttöiseksi, omasta mielestäni se ei sitä ole vaan esimerkiksi Bilt Hamber Finis-wax on huomattavasti kevyempi pyyhkiä pois ja kestoltaan hieman jopa parempi kuin Collinite, samaten Finish Care 1000P on erittäin helppotöinen ja suht kestävä.

Mutta jos haluaa selvitä äärimmäisen helpolla niin Optimum Opti-Seal on oikea valinta, aine vain levitetään pintaan ja jos sattuu johonkin kohtaan jäämään liikaa niin pyyhkäistään levittimellä vain uudelleen liiat pois ja se on siinä. Ison transitin tuolla käsittelee vartissa jos pitää tupakkitauon puolivälissä autoa. Kestohan tuossa ei luonnollisestikkaan ole parhaimpien vahojen tasolla mutta 3-4 kuukautta on työmäärään nähden mielestäni aika kelpo.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Mikä olisi äärimmäisen kestävä vaha järkevässä hintaluokassa? Colliniten levitys ja pyyhintä on itselle ihan ok joten saa hankalampikin olla. :) Tykkään kyllä vahata autoa useinkin mutta pesussa ne lähtevät silti.. Tällä hetkellä olen vaahdottanut Valet Pron oranssilla ja pessyt Dodo Juicen Born to be mildillä. Bilt Hamberin Autofoam on mielestäni aika tujua vahalle..

Suojakemikaaleja en ole koittanut. Osaaminen ei riitä ja ovatko loppupeleissä hyvä juttu.
Jsj75
Viestit: 7
Liittynyt: 17.2.2017 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

tn62634 kirjoitti:Mikä olisi äärimmäisen kestävä vaha järkevässä hintaluokassa? Colliniten levitys ja pyyhintä on itselle ihan ok joten saa hankalampikin olla. :) Tykkään kyllä vahata autoa useinkin mutta pesussa ne lähtevät silti.. Tällä hetkellä olen vaahdottanut Valet Pron oranssilla ja pessyt Dodo Juicen Born to be mildillä. Bilt Hamberin Autofoam on mielestäni aika tujua vahalle..

Suojakemikaaleja en ole koittanut. Osaaminen ei riitä ja ovatko loppupeleissä hyvä juttu.
http://www.autonhoitokauppa.fi/soft99-f ... dark-200-g
Oletko tuota kokeillut? Taitaa toimia myös vanteissa hyvin. Kestää jopa muutaman liuotinpesun.

http://www.autonhoitokauppa.fi/soft99-e ... lack-200-g
Tai sitten tämä jos haluaa lisää kiiltoa. Kesto ei taida olla yhtä hyvä.

Itselle on hankinta listalla jompikumpi näistä.
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

JaniH kirjoitti:
simoks kirjoitti:Nuo autoglymit ei vaan kauheen kauaa pysy pinnassa, ainaki tuntuu siltä. Eri asia sitten jos jaksaa ton kultasen vetää vielä päälle niin pinnasta tulee niin liukas ettei paska tartu niin paljoa :o

Mutta pitää kokeilla tota colliniteä kun tuo glymin purkki loppuu.
Autoglymin punainen on tarkoitettu puhdistamaan pinnasta pieniä hapettumia yms pois ja fillaamaan pieniä naarmuja, ei suojaamaan pintaa. Tästä syystä sen kestokaan ei ole hääppöinen vaan suunnilleen seuraavaan pesuun tai vesisateeseen ellei pintaan laiteta vielä lisäksi jotain suojaavaa ainetta.

Kultaetikettinen jota kovasti kovavahana mainostetaan (aika typerä termi mutta aika hyvin glymin markkinointiosasto on sen saanut iskostumaan ihmisten mieliin) taas on tarkoitettu jättämään pintaan suoja. Valitettavasti tämänkään kesto ei ole kummoinen, noin kuukauden ehkä jopa kaksi.

Collinite 476S:ää moni on kehunut helppokäyttöiseksi, omasta mielestäni se ei sitä ole vaan esimerkiksi Bilt Hamber Finis-wax on huomattavasti kevyempi pyyhkiä pois ja kestoltaan hieman jopa parempi kuin Collinite, samaten Finish Care 1000P on erittäin helppotöinen ja suht kestävä.

Mutta jos haluaa selvitä äärimmäisen helpolla niin Optimum Opti-Seal on oikea valinta, aine vain levitetään pintaan ja jos sattuu johonkin kohtaan jäämään liikaa niin pyyhkäistään levittimellä vain uudelleen liiat pois ja se on siinä. Ison transitin tuolla käsittelee vartissa jos pitää tupakkitauon puolivälissä autoa. Kestohan tuossa ei luonnollisestikkaan ole parhaimpien vahojen tasolla mutta 3-4 kuukautta on työmäärään nähden mielestäni aika kelpo.
Ahaa no ilmankos tuo punanen ei tunnu kauaa kestävän pinnassa. Eipä tuo ole silti paha homma vaikka joka pesun jälkeen levittää molemmat, jos ei ole kiire mihinkään siis kultanen ja punanen. Ja ovat ainaki helppo pyyhkiä pois :)
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

tn62634 kirjoitti:Mikä olisi äärimmäisen kestävä vaha järkevässä hintaluokassa? Colliniten levitys ja pyyhintä on itselle ihan ok joten saa hankalampikin olla. :) Tykkään kyllä vahata autoa useinkin mutta pesussa ne lähtevät silti.. Tällä hetkellä olen vaahdottanut Valet Pron oranssilla ja pessyt Dodo Juicen Born to be mildillä. Bilt Hamberin Autofoam on mielestäni aika tujua vahalle..

Suojakemikaaleja en ole koittanut. Osaaminen ei riitä ja ovatko loppupeleissä hyvä juttu.
Minulla on fusso ollut käytössä ja pelittänyt hyvin. Omani esipesun teen juuri bilt hamberin autofoamilla, sillä se on myös vahaturvallinen.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

nix0n kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:Mikä olisi äärimmäisen kestävä vaha järkevässä hintaluokassa? Colliniten levitys ja pyyhintä on itselle ihan ok joten saa hankalampikin olla. :) Tykkään kyllä vahata autoa useinkin mutta pesussa ne lähtevät silti.. Tällä hetkellä olen vaahdottanut Valet Pron oranssilla ja pessyt Dodo Juicen Born to be mildillä. Bilt Hamberin Autofoam on mielestäni aika tujua vahalle..

Suojakemikaaleja en ole koittanut. Osaaminen ei riitä ja ovatko loppupeleissä hyvä juttu.
Minulla on fusso ollut käytössä ja pelittänyt hyvin. Omani esipesun teen juuri bilt hamberin autofoamilla, sillä se on myös vahaturvallinen.
Sama täälä, Fusso ja autofoam käytössä. Autofoam syö kyllä hieman vahaa, mutta jos yhtään kärsii laskea vahvuutta, niin vahat kestää paremmin. Mulla lance "täysillä" tuottaa jotakin vajaan 10% vahvuista vaahtoa ja ainakin tuoreelle fussolle esipesuksi on riittänyt ~5% vahvuus ihan hyvin. Lika lähtee ja vahat jää. Hyvää tavaraa tuo Fusso on.
Seuraava projekti olis Si3d-pinnoitus Audiin. Sen kanssa kärsii tehdä ylläpitopesut vaikka vähän tujummillakin aineilla, ei pitäis paljo haitata 8)
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kiitos. Voisin kokeilla tuota Fussoa.

Pitää hakea Biltemasta vielä oksaalihappoa sisältävää vannepesuainetta ennen vahausta. Se on hyvä ja halpa.
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Kait tääkin olis puunausta nii voi tätä topiksia sekotella :roll:
Tuommonen vanha heikkokuntoinen italvolanti pitäs saada auton korin väriin eli punaiseks :shock:
Millanen kulutuskestävyys nuilla spray vinyylimaaleilla on?
Kestääkö tarrata metästysreissulta tultaessa kaatosateessa märillä käsillä ja lähtä veivaamaan vai unohanko koko homman suosiolla?
On niitä maalattu, senverta selailin nettiä, mut tuo kulutuskestävyys, löytyykö kokemuksia?
Ohessa vielä potilas:
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Minulle voisi neuvoa aineen, jolla vanteiden liimapainojen tarrat lähtisivät helpolla irti. Bilteman pienpoistoainetta oli hyllyssä, mutta se ei ihan parasta ollut. Bräkleen ei myöskään toiminut.
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Mää käytin ruokaöljyä ja puulastaa, lopuks kevyt myllytys ni ei jääny painosta jälkiä. Aikaa meni ehkä 10min
® Mesen Porkkana-klubi
egyptian
Viestit: 60
Liittynyt: 13.11.2010 5:12

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Uskaltaako vannepesua (sonax tai korrek) käyttää myös maalipintaan raudanpoisto mielessä?
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Sonaxin hapotonta voi ainakin, korrekista en osaa sanoa.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”