mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

E200CDI vm 2005 ja akku/latausongelma?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo -> W211 / W209 / W219 sähkö
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
eemeli saksasta



Liittynyt: 23 Maa 2008
Viestejä: 4

 LähetäLähetetty: 23.3.2008 15:13    Viestin aihe: E200CDI vm 2005 ja akku/latausongelma? Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

minulla on MB E200CDI vm2005, ajettu noin 45000. auto ostettu saksasta MB-liikkeestä.
Onko kenelläkään mitään tietoa alla kuvatusta ongelmasta ja sen ratkaisusta?
- pari kk sitten mikäli oli pakkasyö(t) ja auto oli seissot ulkona niin näyttöön tuli ilmoitus että auton akun kapasiteetti on laskenut alas ja mukavuustoiminnot kytketty pois päältä. Sitten kun autolla ajoi niin ilmoitus vähitellen hävisi. Tästä meni muutama viikko niin näyttöön ilmaantui iso akun kuva punaisena ja ota yhteys huoltoon...siis mikäli auto oli seissyt taas pakkasyön tai öitä käyttämättä. Sitten kun autolla ajoi noin 50 km niin ilmoitus hävisi näytöstä. Tätä toistui aina kun auto seisoi pakkasella. Mittasin omalla mittarilla akun ja mielestäni se ei lataa tarpeeksi, mutta minulla saattoi olla nyös huono mittari. Käytin MB-huollossa ja eivät osanneet sanoa viasta juuri mitään. Ajoivat atk-ohjelman uudelleen ja sanoivat että vika saattaa korjautua sillä tai sitten ei - lasku kuitenkin noin 100 euroa!! Ihmettelivät miten näin uudessa ko. vika ja sanoivat että jotain vastaavaa on ollut heillä, mutta silloin on vaihettu jokin osa (akun latauksen ohjainyksikkö/ohjelma? vai lisäakku?) mikä on maksanut töineen noin 1000 euroa!! KO. vioissa akku on kuitenkin purkautunut täysin. Minullahan auto ei ole vielä tien päälle jättänyt ja aina on lähtenyt käyntiin.
- autoon asennettiin joulun alla lohkolämmitin, mutta sillä ei varman vaikutusta, vaikka sitä ei tehty MB huollossa. Tosin akun kengät oli hitsaustöiden takia olleet irti.
Nyt ongelma toistuu taas pakkasöiden jälkeen...
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 19766

 LähetäLähetetty: 23.3.2008 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jännitteen laskiessa liian alas auto varoittelee siitä.
Niin voi käydä vaikka lataus ja akku olisi kunnossakin mikäli ajo on lyhyttä eikä akku ehdi latautua riittävästi.

Tietysti voi olla että autossasi on jotain vialla ja akku purkautuu pikkuhiljaa auton seistessä.
Joihinkin on vaihdettu kapasiteetiltaan suurempi akku, se saattaa vähentää ongelman esiintymistiheyttä.
Geeliakkuhan noissa on kaikissa.

Lohkolämmittimen asennus / akunkengän irrottaminen ei aiheuta noita vaivoja.
Yksi mahdollisuus on asennuttaa autoon kiinteä akkulaturi joka lataa akkua verkkovirralla aina kun käytät lohkolämmitintä.

Tervetuloa foorumille !
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kondivo
Herrasmies

Nukkuva Karhu
murreanalyytikko


Liittynyt: 19 Jou 2006
Viestejä: 2213

 LähetäLähetetty: 23.3.2008 15:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eikö tuo ole tuttu ongelma autoissa, joissa on paljon sähköä kuluttavia laitteita ja vempeleitä. Eli kun ajetaan pätkäajoa ja on kova pakkanen, niin kylmä akku ei ota virtaa kunnolla sisuksiinsa siinä määrin kuin lämpimillä ilmoilla.

Mm. VW Phaeton ja Audi A8 on kärsineet virtakapasiteetin puutteesta pohjolan ilmastossa, ainakin Phaetonissa on nykyään vakiovarusteena kaksi akkua.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
eemeli saksasta



Liittynyt: 23 Maa 2008
Viestejä: 4

 LähetäLähetetty: 23.3.2008 15:42    Viestin aihe: Ei lyhyessä ajossa Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitos jo näistä vastauksista! Ongelman taustalla ei kuitenkaan ole pätkäajo, sillä käytän autoa työmatka-ajossa noin 100 km suuntaansa 3-4 krt viikossa eli viikkosaldo on noin 800 km matka-ajoa ja viikonloppuisin ehkä 30-60 "pätkäajoa" 15 km suuntaansa. Viikonloppuisin auto on tallissa eikä ongelmaa ilmene.
Mietin vain tässä että vienkö auton MB-huoltoon, joka ilmoitti edellisen atk-ohjelman latauksen yhteydesä, että mikäli ongelma jatkuu niin seuraavana "kokeillaan" lisäakun vaihtoa tai akun ohjelmiston päivitystä...tms? Ja hintaa ko. toimenpiteelle tulee noin 1000 euroa!! Ei kovin innostaisi kun eivät edes tiedä korjaako ongelmaa. Sanoivat että joihinkin uudehkoihin autoihin on jopa vaihdettu turhaan...
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kondivo
Herrasmies

Nukkuva Karhu
murreanalyytikko


Liittynyt: 19 Jou 2006
Viestejä: 2213

 LähetäLähetetty: 23.3.2008 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hommaa se Defan paketti, jossa on lohkolämmtin, laturi ja akun alle "lämpömatto".

Eli kun laitat auton roikkaan, lohkolämmitin lämmittää moottoria, laturi lataa lämmitettyä akkua ja sitten ajon aikana auton laturi puskee virtaa lämpimään akkuun.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Meissenkeri
Mese Ry - Jäsen

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 15 Elo 2006
Viestejä: 2832
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

 LähetäLähetetty: 23.3.2008 16:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Minun mielestä kannattaisi ennen kalliita remontteja mitata auton virran kulutus kun se ei ole käynnissä. Erittäin helppo homma pienellä pihtimittarilla joka kykenee mittaamaan dc-virtaa. Tältä palstalta varmaan löytyy vertailuarvoja että paljonko saa ehyt auto kuluttaa seisoessaan.

Toinen juttu on sitten se lataus. Auton käydessä pitäisi latausjännite olla n. 14 volttia ja kunnossa olevan akun jännite auton seistessä n. 12,2 volttia.

Voihan se olla että se akkukin on mennyt jo huonoksi kun on kuitenkin 3 vuotta vanha.

En sitten tiedä, voihan siinä olla jotakin muuta vikaa mutta ainakin W210-mallissa on skandinaviaan tuotuihin malleihin asennettu jo tehtaalla suurempi akku.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Meissenkeri
Mese Ry - Jäsen

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 15 Elo 2006
Viestejä: 2832
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

 LähetäLähetetty: 23.3.2008 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tarkistin Wis:sistä ja lepovirta pitäisi olla välillä 60-200 mA. Virtaa pitää mitata ainakin 6 minuuttia jolloin kaikki laitteet ehtivät mennä pois päältä. Luonnollisesti avain irti virtalukosta ja ovet kiinni niin että mikään merkkilamppu ei pala.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ville S.
VAG asiantuntija



Liittynyt: 01 Lok 2005
Viestejä: 544
Paikkakunta: Ylivieska

 LähetäLähetetty: 24.3.2008 15:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vuotovirtaa mitatessa kaikki luukut kiinni ja ovet kaukolla lukkoon. Näin auton kaikki järjestelmät menevät tai pitäisi mennä "nukkumaan" ja virrankulutus laskee n. 200 milliampeeriin. Onko autoon laitettu muita lisävarusteita kuin lohkis? Jos vuotovirta jää ylös niin sitten menee vaikeammaksi, pitäis testerillä lukea väylien tilaa ja nykkiä sulakkeita jne...
_________________
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
eemeli saksasta



Liittynyt: 23 Maa 2008
Viestejä: 4

 LähetäLähetetty: 24.3.2008 19:07    Viestin aihe: Kiitosta Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

en ole vielä ehtinyt mittaamaan. Pitänee lainata ensin jostain kunnon mittari. Joku ehdotti myös akun vaihtoa, oli kuulemma hänellä korjaantunut. MB:n huoltoliikkeessä tosin puhuivat jarrujen lisäakun vaihdosta...
Ilmoittelen, miten kävi...
Ja jos jollain vielä lisätietoa niin kaikki otetaan vastaan. Kiitos!
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
eemeli saksasta



Liittynyt: 23 Maa 2008
Viestejä: 4

 LähetäLähetetty: 24.3.2008 19:10    Viestin aihe: vastaus kysymykseen Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ja muita lisävarusteita kuin lohkolämmitin autoon ei ole jälkikäteen laitettu.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
haru



Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 17

 LähetäLähetetty: 24.3.2008 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

MULLA KANS OLI SAMA ONGELME PAKKASAAMUISIN.MITÄÄ VIKAA EI LÖYTYNYT.ONGELMAN RATKAISU.VAIHDOIN MESEN OMAN AKUN TILALLE
UUDEN 100 A:AKUN JA SAMALLA UUSIN SEN PIKKU AKUN SINNE KONEHUONEESEEN VÄHÄN TEHOKKAAMMAN.ONGELMA EI AIVAN KOKONAAN POISTUNUT,VAN LAITOIN TOISEN 100 A:N AKUN SINNE PERÄLOOSTERIIN OIKEAAN SYVENNYKSEEN ,MAHTUI SINNE HYVIN SIDONTALIINALLA KIINNI.SIELTÄ SITTEN KAAPELIT AUTON OMAAN AKKUUN SARJAAN.KYLLÄ ON PELITTÄNY.HIENOSTI,TOIMII HETI KAIKKI MUKAVUUSLAITTEET.MIINUSKAAPELI KANNATTAA LAITTAA SUODAAN AUTON RUNKOON ,KOSKA SIELLÄ KAAPELEISSA ON HAISTELIJAT JOTKA MUISTAVAT JONKUN AIKAA AKUN ALIJÄNNITTEISYYDEN. Rolling Eyes
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarkkon



Liittynyt: 27 Hel 2006
Viestejä: 35
Paikkakunta: Kuopio

 LähetäLähetetty: 04.4.2008 8:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Samaa vikaa pakkasilla, akun kuva ja contact servive tms kirkkaan punaisella -> pikkuakku ja joku rele sen kaverina vaihtoon kun diagnostiikka siitä kettuili. Tosin epäilen että pelkän akun uusiminen olisi riittänyt.. ei valita vielä - tosin pakkasiakaan ei ole näkynyt Cool
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
asdf



Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 197

 LähetäLähetetty: 10.2.2011 14:05    Viestin aihe: ylläpitolaturin kytkentä Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

..

Viimeinen muokkaaja, asdf pvm 20.2.2012 12:08, muokattu 1 kertaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
haru



Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 17

 LähetäLähetetty: 13.2.2011 19:50    Viestin aihe: mb akun lataus Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Nyttaas kun on pakkasta viime yönä -32 astetta, niin ei mitään ongelmia akkujen kanssa, minulla kun on peräloosterissa 2 100 amppeerin akkua ja automaattinen ylläpitolari kytkettynä siihen toiseen akkuun josta latautuu molemmat akut,töpselipää ulos perälootan kannen välistä sen verran että töpseli esillä.Sitten vain seinästä johdolla töpselit yhteen .Aamulla vain pitää muistaa ottaa johto irti ettei lähde mökki mukaan. Ei mitään virtaongelia ole ollut.Kesäksi sitten voi ottaa pois.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo -> W211 / W209 / W219 sähkö Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit