Nyt ei olla ostamassa vaan ihan työn puolesta ajamassa. Olen nimittäin käynyt pari reissua nyt tekemässä tuollaisella ooppelilla työni puolesta. Muutamia kokemuksia. Auton entinen käyttö on jättänyt jälkensä, mutta kyseinen kiesi on "peruskunnostettu" ammattiinopiskelijoiden toimesta.
Päällisin puolin valkoinen, puhdas vectra on menevän näköinen auto. Kun painan keskuslukituksen auki huomaan, että kysymykessä on Ooppeli. Lukot aukeavat äänekkäästi kolahtaen. Ei mitään tyyliä. Kömmin sisään ja alan katselemaan hallintalaitteita. Auto on yllättävän ahdas etutiloiltaan. Kojelaudan voimakas muotoilu tekee tehtävänsä. Mersun ratissa on tilaa vaikka tanssia. Kääntelen virrat päälle, hehkun merkkivalo sammuu, käynnistän auton. Koko kiesi tärähtää kuin pommikonetta käynnistäessä. Kun moottori saavuttaa tyhjäkäyntikierrokset, on käynti tasaista. Varmaankin vähän hienosäätöä tartteis tehä tuonne konehuoneen puolelle. Tien päällä Opel menee uria hakien, hiukan levoton, jopa hermostuttava ajaa. Lämpöä piisaa. Tieäänet kuuluvat hyvin sisään.
Normaalissa matkanopeudessa tuntuu, että vitonen on liian pitkä. Kierrokset tippuvat melkein 1500rpm/min. Meinaa jyristää. Nelosella menee sitten kivasti. Korin voimakas muotoilu ja pisarapeilit tekevät sen, että en näe kunnolla taakseni. Lyhyydestä kärsii tässäkin...
Määränpäässä odottelen autossa kyytiläisiä ja leikin aikani kuluksi webastolla, jonka kello on asennettu kojelautaan kuin heittämällä. Webasto lähtee käyntiin, mutta sisälle ei tule kuin se kuuluisa lehmänhenkäys. Pistän huvikseni auton käyntiin, puhallin on kakkosella. Webasto kytkettäessä puhallus loppuu kuin seinään ja kuulen lehmien ammuvan ooppelin kojelaudan sisällä. Jaahas, tämmönen kytkentä.
Sulakerasiasta kuuluu tasaisen kymmenen minuutin välein ääni, joka kertoo sähkön kulkevan omia polkujaan. Ristin käteni ajatuksissa, koska toivon todella saavani nukkua ensi yön omassa sängyssäni.
No aika kuluu ja on aika lähteä takaisin työmaalle. Nyt osaan jo ajaa nelosella mutkaiset pätkät ja työmaalle päästyäni käyn tankilla. Kulutus sekalaisessa ajossa oli 8.14ltr/100km. Aika paljon, mutta en varmaankaan osannut ajaa tuolla moottori&vaihteisto yhdistelmällä kaikkein taloudellisimmin.
Nyt ymmärrän myös liikkuvan poliisin miehiä vectroissaan. Kun heillä on halu sakottaa, ymmärrän sen kiukunpurkauksena työkalujensa vuoksi. Ei käy kateeksi.
Tämä oli vain yksi kokemus Ooppelista, mielenkiintoista olisi ajaa vastaavan ikäisellä yksityiskäytössä olleella Vectralla.
Koeajossa Opel Vectra 2.2DTI -? 230tkm.
Parikymmentä vuotta sitten kävimme serkkupojan kanssa koeajamassa tällaista Opelia.
Auto oli valkoinen, Commodore GS 2,5 2d HT -69, automaattilaatikolla.
Jos nyt saisi sellaisen auton sillä hintaa eli parillla tuhannella eurolla (12000mk) niin ostaisin ...
Auto oli valkoinen, Commodore GS 2,5 2d HT -69, automaattilaatikolla.
Jos nyt saisi sellaisen auton sillä hintaa eli parillla tuhannella eurolla (12000mk) niin ostaisin ...
oulaistenliikenne.fi
No, OT:ksi menee taas...Daimler kirjoitti:Väännetään tästä nyt sitten Opel-topic;nuorena miehenä kuolattiin tällaisen perään:
Kaverilla oli tuollainen commodore B GSE Coupe. Se oli ollut ralliautona entisessä elämässään ja musta maalikerroksen läpi näky sopivassa kulmassa vielä COLT:n mainokset No, kaveri laittoi auton hyvään kuosiin sekä tekniikan että maalipinnan puolesta. Ruisku oli muistaakseni K-Jetronic jossa oli toistakymmentä erilaista tunnistinta ja ilmeisesti kilpakäyttöön Opelin tehtaan tekemä. Kaveri tilasi huoltoon/säätöön ajan merkkiliikkeeseen ja varmisti vielä että onhan ko järjestelmä tuttu heille ja vakuuteltiin niin olevan Ajeltiin 70km huoltoon ja siellä päiviteltiin yli puoli päivää pellin alla ja todettiin että hommataan Saksasta prosarit ja varataan sitten uusi aika