Farmarin alustan korottaminen (KUVIA)

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Farmarin alustan korottaminen (KUVIA)

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Sopiiko S124:een farkkun esim. W126 560sec jouset alle ja ovatko jämäkämmät/pidemmät??

jostain tältä foorumilta luin että secin jouset sopisivat ainakin w123:een?

Onko mersujen jouset ulkohalkaisijaltaan samat w111-w140-malleissa ?
Viimeksi muokannut pystyvalo, 24.4.2008 22:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

halkaisijaltaan ovat niin paljon isommat nuo 126 jouset kuin 124 jouset että eivät mahdu. mutta 123 jouset pitäs mennä 124:ään vaikka ovat aavistuksen isommat halkaisijaltaan. ja sitten ottaa 123 ambulanssin jouset ni onhan ne paksut ja jää 124:en keulakin korkeelle :lol:
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Jep, nimen omaan oli idea korottaa autoa. takajousien valinta on kriittinen tässä tapauksessa, jos haluaisi että tasonsäätö toimisi.

Kuinkas tärkeätä mersuissa on ne kumit jousien kummasakin päässä?

Mietin tuossa sellaistakin vaihtoehtoa, että sorvaisi sellaiset korokekumien malliset, mutta esim. 3cm korkeammat palikat raudausta, ja vaihtaisi ne jousien yläpään kumien tilalle => jäisi alkuperäinen jousitusmukavuus, mutta auto nousisi n.5cm ylöspäin (tai mitä siitä nyt sitten tuleekaan tukivarsien vipusuhteella)
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kyllä se raudasta tekokin onnistuu,laittaa sinne pohjalle sitten vaikka jonkun 3mm kumin.. vaikka on noita autoja nähny ilman niitä kumeja vallankin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Millä koneella autosi on ?
Minulla on jouten 300TDT:n etujouset, sitä mallia jossa jousi on keskiosaltaan laajempi - ne voisi myydä kohtuuedullisesti.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Malli on 250td. 300tdt:n jouset olisivat varmasti jäykemmät ja nostaisivat hivenen keulaa.

Eikös vakio korokekumi ole 13mm paksu ja paksuin vaihtoehto 23mm?
kuinkas paljon tämä sentin lisäys vaikuttaa auton korkeuteen, nouseeko enemmän kuin sentin ?? Onko kokemuksia?

Autoa korotetaan sen takia ettei tartteis mitään japanilaista sitimaasturia hankkia, eiköhän kaksivetoisella asd-lukolla varustetulla hirvimettälle ja kesämökillekin rupeaisi pääsemään pohjaamatta, kun maavaraa lisää 7-8cm.

Ja alle olin ajatellut laittaa jotain 235/75r15 kokoista rengasta...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikös vakio korokekumi ole 13mm paksu
Ei ole, "vakiokumi" on jokin niistä mitä on saatavana.
Jos laitat senttiä paksumman niin korotus on vähän yli sentin luokkaa.

Jos aiot nostaa 7-8 cm niin muista että ajo-ominaisuudet huononevat aikalailla.
Iskarit eivät myöskään toimi oikein.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Kokonaiskorotus maavaraan tuota 8cm luokkaa, pelkästään nuo renkaat nostavat maavaraa ~5cm joten jousituksesta tarttee nostaa jotain 3-5senttiä (sen verran että renkaat mahtuvat kivuttomasti pyörimään...)

Kuinkahan paljon vakioiskareissa on varaa nostaa ylöspäin ? Tulisi vaan mieleen että ainakin tuon 5senttiä joustaa rengas ulospäin ennenkuin irtoaa lattiasta, tunkilla nostaessa...

Kattelin tuon rehtijiin 4-maticin rengastusta...255/70r15, sehän on aika
tarkalleen samanhalkaisijainen kuin mitä itse suunnittelin ;)

Olisi kyllä kiva kuulla kuinka hyvin nuo mahtuu alla pyörimään :D

http://img218.imageshack.us/img218/6414 ... 410qr3.jpg
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokonaiskorotus maavaraan tuota 8cm luokkaa, pelkästään nuo renkaat nostavat maavaraa ~5cm joten jousituksesta tarttee nostaa jotain 3-5senttiä (sen verran että renkaat mahtuvat kivuttomasti pyörimään...)
No sitten mahtaa onnistua, ajattelin että pelkästään jousitusta olet korottamassa 7-8 cm. :D
Oletko mitannut keskiöstä suojankaaren reunaan tai olisiko autosta kuvaa millä korkeudella se nyt on ?

Joku tuommonenki rengaskoko vois olla hyvä, kapea ei niin herkästi ota kiinni kaariin ?:

http://www.bronco4x4.com/productDetails ... ductID=738
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Ei ole kuvaa maavarasta vakiopyörien kanssa.

Mutta tällainen kuva, jossa alle on kokeilun vuoksi pistetty 215/60r16 renkulat:
http://img98.imageshack.us/img98/6875/suv001zu6.jpg

Muuten hyvä, mutta nuo pystäriä varten ostetut vanteet on 9" leveät ja et11 => tulee "vain" tämän verran liian ulos:
http://img170.imageshack.us/img170/1145/suv007wa3.jpg
http://img241.imageshack.us/img241/3154/suv009ma2.jpg

Voisihan sitä tieten peittää rengaskuvion näkymisen tällaisella lisäkumilla:
http://www.offroadtarvike.fi/kuvat/muut ... umi_01.jpg

Levittää autoa 60mm per puoli :D
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Nyt ilman korotusta keskiöstä suojankaareen; edessä 38cm, takana 37cm.

Eli jos tähtäilisi että nämä mitat olisivat jotain 42/43cm, ja sitten isot pallot alle, vaikkapa ne 215r15 tai 225r15
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 975
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

pystyvalo kirjoitti:Nyt ilman korotusta keskiöstä suojankaareen; edessä 38cm, takana 37cm.
mulla olis etujouset joilla oli 250td:n keula ykkösen kumeilla 39cm nyt H&R:llä 33cm
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Eipä tuo sentin korotus etupäähän riitä.

Tartteisi keksiä millä jousilla pystyisi etupäätä korottaamaan sellaiset 4cm.
Onko ideoita?

Kuinkahan hintavat tuollaiset 123 ambulanssin jouset on? saako muualta kuin veholta? Ja tarkoittiko laineracing että ambulanssin takajouset mun autoon eteen ??
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuu hakkeen nuo eellämainitut "pullojouset" Ylivieskan Makkaramiitistä, kokkeilet niillä + paksuimmilla kumeilla ja jos ei piisaa korkeus niin palautat, jos piisaa niin ostat pois ?
Mesen jousipuristimetki saattas olla jouten ja nehän tulis L.S. mukana miittipaikalle kans. :idea:
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Kyllähän tuonne miittiin voisi ajella.
Mutta melkein pitäisi olla jo autoon muutokset tehtynä että edes jonkinlaista hilpeyttä / naapurikateutta paikanpäällä herättäisi ;)

Minkälainen jousityökalu sulla on?

Mä ite meinasin että rakentelen tuohon hydrauliseen jousipuristimeeni sopivat laipat että saa vedettyä mersun jousen keskeltä kasaan.
Nyt siinä on vaan sellaiset sivuleuat, jotka on tarkoitettu lähinnä etuvetoisten tolppien avaamiseen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mullahan ei ole itellä minkäänlaista jousityökalua, työpaikalla on Klannin puristimet käytössä.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

jousien halkaisijat

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

tuohon otsikkoon liittyen; olisko jollakin irtonaisena s124:n jousia, joista voisi mitata mitkä on etu ja takajousien halkaisijat.

Kävin ostamassa korokepalikoiden sorvaamista varten paksuseinäistä ainesputkea. Siinä aihiota valitessani jäin miettimään että onko sata kaks lankun takajousen ulkohalkaisija sama kuin etujousella ??

Kauhukseni äsken motonetin sivuilta katsoin että eteen ja taakse myydään ainakin korokekumit eri numeroilla !!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole läheskään sama halkaisija.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

takajousessa isompi halkaisija?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etu on isompi. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etujousen ulukohalakasija 108 mm ja takajousen 100 mm.
Mittasin justiin, juoksuttavat vanahaa miestä. :shout: :lol:
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

anteeksi ja suuret kiitokset :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tulipa mieleen ... mahtaako takapäässä riittää säätövarat, auraus taitaa mennä aikalailla pieleen jos autoa korottaa noin ?
Voisi nostaa vaikka vetokoukusta takapään "tulevaan korkeuteen" ja mitata paljonko auraus on.
Edessähän kyllä saa säädettyä auraukset, camberien kans ei oo niin tarkkaa tuossa hommassa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

se oli ilmeisesti takajousen korokekumi josta otin mittoja; löytyi paikalliselta romikselta paksuseinäistä ainesputkea, jossa 113mm ulkohalkaisija ja 75mm sisähalkaisija; noin suurinpiirtein samat kuin korokekumissa.

Vannesahalla vaan ainesputkesta riittävän korkeat siivut, joihin koneistaa upotukset jousen yläpäitä varten. Upotusten pohjalle jotain kumimattoa.

Etujousia varten tarttee varmaan tehdä korokepalaan 2mm pellistä siuvureuna ja hitsata paikoilleen.

Kuvia tulee, jahka pääsen sorvin ääreen.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Tarttee tutkia tuota aurauksen muutosta. Rehtijii oli omassa autossa nostanut takapäätä vain tasonsäädön tankoa muuttamalla; täytyypä kysyä häneltä oliko säätänyt aurausta.

Tuli jo vanteet ostettua ja renkaat tilattua:

http://img291.imageshack.us/img291/4827 ... 950sy3.jpg
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 60&dsco=36

Vanteet on 6,5x15" et38...laskeskelin että nuo pallot mahtuu alle ilman korotustakin (mutta varsin naftisti)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kappas, päädyit juuri tuohon rengaskokoon jota aiemmin ehdottelin.
Halkaisija on periaatteessa 13 mm pienempi kuin Rehtijiin renkaissa - mutta 90 mm suurempi kuin orkkiskoossa.

Mielenkiinnolla odotetaan tämän "projektin" valmistumista. :idea:

Huono puoli on välityssuhteen muuttuminen, tulee aika "pitkä" ykkönen kun sitä pitäisi päinvastoin saada hitaammaksi. :(
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

mulla on tomaatti, mun mielestä lähtee melkein aina kakkosella liikenteeseen, eikä juurikaan tarjoa ykköstä paitsi mäkilähdöissä.
Isommilla kumeilla saa myös hivenen etua pidemmillä matkoilla, kun tulee aina huideltua aika vauhdikkaasti > kierrokset nykyrenkailla melkein koko matkan 3000rpm plus alueella
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Kertokaas mitä käy jos jousia laikalla lyhentää, jäykentyykö alusta?

Mietin vaan että helpottuuko vai vaikeutuuko jousien takaisin autoon asentaminen, kun lyhentäisi jousia, mutta tekisi vastaavasti samanverran korkeammat korotuspalat?

Onko kokemusta, paljonko S124 250d alusta madaltuu jos vakiojousista ottaa kaksi kierrosta pois??
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jäykentyy. :roll: Alakaa kuulostaa pahalta. :happy:[/nettivaraosa]

Edit: [/nettivaraosa] :?: :shock: :shock: [/nettivaraosa]
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

pystyvalo kirjoitti:Rehtijii oli omassa autossa nostanut takapäätä vain tasonsäädön tankoa muuttamalla
Tuo ei ole suositeltava toimenpide, koska auton paino on silloin pelkkien vaimentimien varassa. Auton perän painon kuuluu levätä jousien varassa. Tästä on ollut foorumilla aiemminkin juttua. Hakua voi kokeilla...
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”