Farmarin takaluukun johdot korjattu
Farmarin takaluukun johdot korjattu
Takalasin pyyhin alkoi satunnaisesti pyyhkiä omia aikojaan, kunnes se
lakkasi kokonaan toimimasta. Vasemman puolen johtonippu 124-farmarin
takaluukun saranan kohdalla tuntui lämpimältä. Siispä johdot
ovat poikki. Korjasin ne muutamassa tunnissa. Valitettavasti kamera
ei ollut mukana, mutta tässä selostus. Korjaus toimii varmasti
luotettavasti, eikä se näy päälle pin.
Ostin Elektorista erityisen taipuisaa silikonijohtoa eri kokoja ja 3M:n
vulkanoituvaa teippiä. Käytin 1,0 ja 1,5 mm2 johtoja korjauksessa,
tosin alkuperäiset johdot ovat 0,5 ja 1,5 mm2 ja maadoitus taitaa olla
2,5 mm2. Silikonijohto maksaa 4 euroa metriltä, mutta se on
taipuisaa ja pakkasen ja lämmön kestävää.
Takaa pitää saada katosta verhoilumuovi irti. Sen vuoksi pitää irrottaa
takaluukun karmien sivulta ja yläpuolelta listat. Ne on ruuveilla kiinni
ja osin ikkunatiivisteen alla. Lisäksi on kannakkeita, ne ylemmät
karmipalat luistavat alaspäin. Katon pala luistaa taaksepäin, kun irrottaa
etuosasta ruuvit.
Katosta löytyy ruuvirima, jonka ruuvit avaamalla saa johdot irti.
Johtojen päissä on rengasliittimet. Samanlainen johtonippu jatkaa
ruuvirimasta toiseen suuntaan eli auton etuosaan. Molemmat
johdot pitää irrottaa, mutta liittimet on numeroitu, joten takaisin
laitto on helppoa.
Johtonipun voi vetää ulos, kun irrottaa kumisen suojaputken
molemmista päistä. Putkea ei kannata hajottaa, vaan se irtoaa
kevyesti kampeamalla. Johtonippu on nyt näkyvissä, toinen
pää on irrallaan, toinen pää katoaa takaluukkuun. Kumisuojus
on johtonipun päällä ja johtonipun ympärillä on silikoniletku.
Johdot saa luistamaan suihkuttamalla CRC-556:a kumin ja silikoniputken
väliin sekä silikoniputken sisään. Kumisuojusta vedetään varovasti
alaspäin kohti johtonipun päätä. Silikoniputki katkaistaan noin 35 mm
kohdalta luukusta mitattuna. Katkaisu tehdään saksilla niin, etteivät
sisällä olevat johdot vahingoitu. Tämän jälkeen sekä silikoniputkea että
sen ympärillä olevaa kumia vedetään johtonipun päätä kohti niin, että
rikkinäinen kohta johdoista tulee esiin. Johtojen päät eivät saa kadota
silikoniputken sisään.
Minun tapauksessani kaksi johtoa oli poikki ja kaksi näytti hiukan
kärsineen lämmön takia. Vaihdoin nämä neljä johtoa. Aluksi poistin
kaksi paksua johtoa, että sain putken tilaa. Sitten teippasin uudet johdot
kiinni kolmanteen johtoon niin, että vetämällä kolmannen johdon pois,
se samalla vei uudet johdot silikoniputken sisään. Neljäs johto jouti
poistettavaksi tämän jälkeen.
Sitten lyhensin vanhat johdonpäät eri mittaisiksi niin, että jatkokset
tulivat eri kohdille. Yksikän jatkos ei tullut siihen kohtan, jossa
johdot katkesivat. Uusi silikonijohto on niin supertaipuisaa, että
se kyllä kestää, jos vaan jatkosta ei taivutella.
Jatkokset tein juottamalla. Aluksi kuorin johtoja noin 15 mm ja jaoin
kuparisäikeet kahteen y:n muotoiseen nippuun kummassain
liitettävässä johdossa. Sitten yhdistin niput niin, että y-haarat osuivat
limittäin toisiinsa, ei pohjaan vaan puoliväliin saakka. Tämän jälkeen
kiersin johtoja eri suuntiin. Lopulta minulla oli siisti jatkos, jossa
kupariosa ei pönkötä vaan se on yhtä paksu kuin johto muutenkin, eristin
mukaan laskettuna. Tämän siistin jatkoksen juotin tinalla niin, ettei se
lihonut. Lopuksi kiersin vulkanoituvaa teippiä ympärille. Teippi venyy
50% ja se sulaa täysin tiiviiksi, ohueksi eristeeksi.
Seuraavaksi vedin johdot suoriksi, liutin silikoniputken takaisin oikeaan
kohtaan ja vulkanoin sen umpeen. Sitten työnsin johtonipun takaisin
paikalleen ja painoin kumisuojan kiinni. Tämän jälkeen tein toiset
jatkokset korjattuihin johtoihin ja laitoin niihin alkuperäiset johdonpäät
liittimineen. Tämä helpottaa johtojen tunnistamista ja viankorjaamista
myöemmin. Lisäksi alkuperäiset liittimet sopivat hyvin ruuvirimaan,
johon ne lopuksi ruuvattiin.
Ruuvauksen jälkeen kokeilu (toimii laakista, kun ei sotke johtojen
järjestystä). Sitten verhoilut takaisin. Takaluukun verhoilua ei
tarvinnut irrottaa.
lakkasi kokonaan toimimasta. Vasemman puolen johtonippu 124-farmarin
takaluukun saranan kohdalla tuntui lämpimältä. Siispä johdot
ovat poikki. Korjasin ne muutamassa tunnissa. Valitettavasti kamera
ei ollut mukana, mutta tässä selostus. Korjaus toimii varmasti
luotettavasti, eikä se näy päälle pin.
Ostin Elektorista erityisen taipuisaa silikonijohtoa eri kokoja ja 3M:n
vulkanoituvaa teippiä. Käytin 1,0 ja 1,5 mm2 johtoja korjauksessa,
tosin alkuperäiset johdot ovat 0,5 ja 1,5 mm2 ja maadoitus taitaa olla
2,5 mm2. Silikonijohto maksaa 4 euroa metriltä, mutta se on
taipuisaa ja pakkasen ja lämmön kestävää.
Takaa pitää saada katosta verhoilumuovi irti. Sen vuoksi pitää irrottaa
takaluukun karmien sivulta ja yläpuolelta listat. Ne on ruuveilla kiinni
ja osin ikkunatiivisteen alla. Lisäksi on kannakkeita, ne ylemmät
karmipalat luistavat alaspäin. Katon pala luistaa taaksepäin, kun irrottaa
etuosasta ruuvit.
Katosta löytyy ruuvirima, jonka ruuvit avaamalla saa johdot irti.
Johtojen päissä on rengasliittimet. Samanlainen johtonippu jatkaa
ruuvirimasta toiseen suuntaan eli auton etuosaan. Molemmat
johdot pitää irrottaa, mutta liittimet on numeroitu, joten takaisin
laitto on helppoa.
Johtonipun voi vetää ulos, kun irrottaa kumisen suojaputken
molemmista päistä. Putkea ei kannata hajottaa, vaan se irtoaa
kevyesti kampeamalla. Johtonippu on nyt näkyvissä, toinen
pää on irrallaan, toinen pää katoaa takaluukkuun. Kumisuojus
on johtonipun päällä ja johtonipun ympärillä on silikoniletku.
Johdot saa luistamaan suihkuttamalla CRC-556:a kumin ja silikoniputken
väliin sekä silikoniputken sisään. Kumisuojusta vedetään varovasti
alaspäin kohti johtonipun päätä. Silikoniputki katkaistaan noin 35 mm
kohdalta luukusta mitattuna. Katkaisu tehdään saksilla niin, etteivät
sisällä olevat johdot vahingoitu. Tämän jälkeen sekä silikoniputkea että
sen ympärillä olevaa kumia vedetään johtonipun päätä kohti niin, että
rikkinäinen kohta johdoista tulee esiin. Johtojen päät eivät saa kadota
silikoniputken sisään.
Minun tapauksessani kaksi johtoa oli poikki ja kaksi näytti hiukan
kärsineen lämmön takia. Vaihdoin nämä neljä johtoa. Aluksi poistin
kaksi paksua johtoa, että sain putken tilaa. Sitten teippasin uudet johdot
kiinni kolmanteen johtoon niin, että vetämällä kolmannen johdon pois,
se samalla vei uudet johdot silikoniputken sisään. Neljäs johto jouti
poistettavaksi tämän jälkeen.
Sitten lyhensin vanhat johdonpäät eri mittaisiksi niin, että jatkokset
tulivat eri kohdille. Yksikän jatkos ei tullut siihen kohtan, jossa
johdot katkesivat. Uusi silikonijohto on niin supertaipuisaa, että
se kyllä kestää, jos vaan jatkosta ei taivutella.
Jatkokset tein juottamalla. Aluksi kuorin johtoja noin 15 mm ja jaoin
kuparisäikeet kahteen y:n muotoiseen nippuun kummassain
liitettävässä johdossa. Sitten yhdistin niput niin, että y-haarat osuivat
limittäin toisiinsa, ei pohjaan vaan puoliväliin saakka. Tämän jälkeen
kiersin johtoja eri suuntiin. Lopulta minulla oli siisti jatkos, jossa
kupariosa ei pönkötä vaan se on yhtä paksu kuin johto muutenkin, eristin
mukaan laskettuna. Tämän siistin jatkoksen juotin tinalla niin, ettei se
lihonut. Lopuksi kiersin vulkanoituvaa teippiä ympärille. Teippi venyy
50% ja se sulaa täysin tiiviiksi, ohueksi eristeeksi.
Seuraavaksi vedin johdot suoriksi, liutin silikoniputken takaisin oikeaan
kohtaan ja vulkanoin sen umpeen. Sitten työnsin johtonipun takaisin
paikalleen ja painoin kumisuojan kiinni. Tämän jälkeen tein toiset
jatkokset korjattuihin johtoihin ja laitoin niihin alkuperäiset johdonpäät
liittimineen. Tämä helpottaa johtojen tunnistamista ja viankorjaamista
myöemmin. Lisäksi alkuperäiset liittimet sopivat hyvin ruuvirimaan,
johon ne lopuksi ruuvattiin.
Ruuvauksen jälkeen kokeilu (toimii laakista, kun ei sotke johtojen
järjestystä). Sitten verhoilut takaisin. Takaluukun verhoilua ei
tarvinnut irrottaa.
Takalasin pissapoika
Olis tuollainen ongelma:Takalasin pissapojan pumppu ei toimi.
Vanha pissapojan pumppu oli kärvähtänyt.Laitoin uuden.Pumppuun tuli nyt eloa,mutta nyt taas letku päästi jostain .Vuotokohta löytyi saranasta hieman alaspäin.
Kärvähtänyt pissapojan pumppu oli ilmeisesti polttanut konsolin "tihkukytkimen".Ehkä ei tai sitten oli hajonnut muuten.Laitoin konsoliin
molemmat uudet kytkimet.
Kytkimet paikoilleen ja kas kummaa takalasin pyyhin lähti liikkeelle.
Pyöri,vaikka molemmat kytkimet off asennossa.Nyppäsin molemmat kytkimet pois(ovathan pohjassa ihan painamalla)pyyhkiminen vain jatkui.
Pyyhkiminen lakkasi vasta,kun nyppäsin takaluukun sisältä pistokkeen irti.Laitoin takasin paikoilleen ja pyyhin oli rauhoittunut.
Epäilen siis,että pissapojan pumppu on jotenkin kytketty moottorin kautta.Onkohan moottorissa jossakin vähän samanlainen kytkin,kuin etulamppujen moottorissakin?Täällä väärään asentoon jäänyt "kytkin"
jätti vastaavasti pissapojan pumpun päälle.
Onko täällä nyt vähän vastaava ongelma,että saisko pissapojan pumppu
virran tätä kautta ja moottori ns. palautuskäskyn?
Mistä kannattais lähteä vikaa hakemaan?Pissapojan moottorille ei virtaa tule,mitattu.
Jos kiinnostusta löytyy,niin voisit joskus vilkaista tätäkin??Tietysti
korvausta vastaan!!
Vanha pissapojan pumppu oli kärvähtänyt.Laitoin uuden.Pumppuun tuli nyt eloa,mutta nyt taas letku päästi jostain .Vuotokohta löytyi saranasta hieman alaspäin.
Kärvähtänyt pissapojan pumppu oli ilmeisesti polttanut konsolin "tihkukytkimen".Ehkä ei tai sitten oli hajonnut muuten.Laitoin konsoliin
molemmat uudet kytkimet.
Kytkimet paikoilleen ja kas kummaa takalasin pyyhin lähti liikkeelle.
Pyöri,vaikka molemmat kytkimet off asennossa.Nyppäsin molemmat kytkimet pois(ovathan pohjassa ihan painamalla)pyyhkiminen vain jatkui.
Pyyhkiminen lakkasi vasta,kun nyppäsin takaluukun sisältä pistokkeen irti.Laitoin takasin paikoilleen ja pyyhin oli rauhoittunut.
Epäilen siis,että pissapojan pumppu on jotenkin kytketty moottorin kautta.Onkohan moottorissa jossakin vähän samanlainen kytkin,kuin etulamppujen moottorissakin?Täällä väärään asentoon jäänyt "kytkin"
jätti vastaavasti pissapojan pumpun päälle.
Onko täällä nyt vähän vastaava ongelma,että saisko pissapojan pumppu
virran tätä kautta ja moottori ns. palautuskäskyn?
Mistä kannattais lähteä vikaa hakemaan?Pissapojan moottorille ei virtaa tule,mitattu.
Jos kiinnostusta löytyy,niin voisit joskus vilkaista tätäkin??Tietysti
korvausta vastaan!!
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Pyyhkijä käynnistyy aina, kun pesuria käytetään. Pesurin katkaisija
käynnistää pumpun, joka pumppaa vettä takalasille, ja se käynnistää
myös takalasin pyyhkijän. Katkaisija on kaksinapainen, toinen puoli
kytkee pumpun (tuleva 12V kel/sin, pumpulle kel/vih) ja toinen pyyhkijän.
Jos et sotkenut johtoja, kun vaihdoit katkaisijoita, niin vika on
mitä todennäköisimmin saranan kohdalta katkenneista johdoista.
Kun eriste hajoaa, pyyhin voi käynnistyä omia aikojaan. Viallinen
johto on vasemman puolen nipussa.
Voisin laittaa kytkentäkaavion tulemaan, täytyy ensin lukea se
paperilta sähköiseen muotoon. Piirsin pyyhintä koskevat osat
uudestaan niin, että siitä saa helpommin selvää kuin alkuperäisestä.
Kytkentäkaavion avulla vikaa voi paikallistaa. Minusta helpointa olisi
hiukan heilutella johtoja ja jos ei auta, niin sitten avata takaluukun ja
katon verhoilu ja mitata ohmimittarilla, ovatko johdot poikki.
Ne konsolin kytkimet ovat ihan tavallisia, se pyyhkimen kytkin on
vain kolmiasentoinen valintakytkin. Tuskin ne hajoavat, vika on ennemmin
johdoissa. Hidas nopeus tehdään takaluukussa releellä. Minulla on
yksi ylimääräinen ehjä pyyhkijän rele (280 tkm), voin myydä 15
eurolla tarvittaessa.
käynnistää pumpun, joka pumppaa vettä takalasille, ja se käynnistää
myös takalasin pyyhkijän. Katkaisija on kaksinapainen, toinen puoli
kytkee pumpun (tuleva 12V kel/sin, pumpulle kel/vih) ja toinen pyyhkijän.
Jos et sotkenut johtoja, kun vaihdoit katkaisijoita, niin vika on
mitä todennäköisimmin saranan kohdalta katkenneista johdoista.
Kun eriste hajoaa, pyyhin voi käynnistyä omia aikojaan. Viallinen
johto on vasemman puolen nipussa.
Voisin laittaa kytkentäkaavion tulemaan, täytyy ensin lukea se
paperilta sähköiseen muotoon. Piirsin pyyhintä koskevat osat
uudestaan niin, että siitä saa helpommin selvää kuin alkuperäisestä.
Kytkentäkaavion avulla vikaa voi paikallistaa. Minusta helpointa olisi
hiukan heilutella johtoja ja jos ei auta, niin sitten avata takaluukun ja
katon verhoilu ja mitata ohmimittarilla, ovatko johdot poikki.
Ne konsolin kytkimet ovat ihan tavallisia, se pyyhkimen kytkin on
vain kolmiasentoinen valintakytkin. Tuskin ne hajoavat, vika on ennemmin
johdoissa. Hidas nopeus tehdään takaluukussa releellä. Minulla on
yksi ylimääräinen ehjä pyyhkijän rele (280 tkm), voin myydä 15
eurolla tarvittaessa.
Kas tässä kytkentäkaavio, jossa näkyy vain takalasin pyyhkimeen ja
pesuriin liittyvät osat. Piirros on suttuinen, kun tein sen vain omaan
käyttöön. Toivottavasti siitä on iloa. Liitin X8 on takana katossa oleva
ruuvirima, josta saa johtonipun irti tai mittailtua sähköjä. Siinä
on maadoituspiste vieressä. Varoituskolmiosta saa näemmä
täysikokoisen kuvan.

pesuriin liittyvät osat. Piirros on suttuinen, kun tein sen vain omaan
käyttöön. Toivottavasti siitä on iloa. Liitin X8 on takana katossa oleva
ruuvirima, josta saa johtonipun irti tai mittailtua sähköjä. Siinä
on maadoituspiste vieressä. Varoituskolmiosta saa näemmä
täysikokoisen kuvan.

Re: Farmarin takaluukun johdot korjattu
Terve,
Silikonijohtoa tuntuu olevan huononlaisesti saatavana.
t.
nimim. "Ensi kesänä varmaan moottorin johtosarjan tekoon"
Onko tuolle puljulle yhteystietoja? Oliko siellä monenkin värisiä johtoja?Jarkko N kirjoitti:Ostin Elektorista erityisen taipuisaa silikonijohtoa eri kokoja ja 3M:n vulkanoituvaa teippiä.
Silikonijohtoa tuntuu olevan huononlaisesti saatavana.

t.
nimim. "Ensi kesänä varmaan moottorin johtosarjan tekoon"
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Suomen Elektori Oy
TAMPERE
Sammonkatu 50
33540 TAMPERE
Puh. (03) 255 0669
Faksi (03) 255 0665
Matkapuh. 0400 922 668
Sähköposti: et@elektori.com
WWW: www.elektori.com
Joo, ei niitä silikoneja saa oikein mistään eikä moni osaa edes
kysyä. Silikonia näytti olevan Mersun lohkolämmittimen johdoissa,
kun se kestää lämpöä ja öljyjä, siis se toimii hyvin moottoritilassa.
Alkuperäinen takaluukun johto on todella jäykkää, silikonissa voi olla
jopa 100 (?) kertaa enemmän karvoja.
Näyttää johtoa olevan muuallakin (Google silikonijohto), esim.:
http://www.silshop.fi/shop/index.php?ac ... uctId=1208
http://www.lm.fi/Kaapelit.htm
TAMPERE
Sammonkatu 50
33540 TAMPERE
Puh. (03) 255 0669
Faksi (03) 255 0665
Matkapuh. 0400 922 668
Sähköposti: et@elektori.com
WWW: www.elektori.com
Joo, ei niitä silikoneja saa oikein mistään eikä moni osaa edes
kysyä. Silikonia näytti olevan Mersun lohkolämmittimen johdoissa,
kun se kestää lämpöä ja öljyjä, siis se toimii hyvin moottoritilassa.
Alkuperäinen takaluukun johto on todella jäykkää, silikonissa voi olla
jopa 100 (?) kertaa enemmän karvoja.
Näyttää johtoa olevan muuallakin (Google silikonijohto), esim.:
http://www.silshop.fi/shop/index.php?ac ... uctId=1208
http://www.lm.fi/Kaapelit.htm
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Sellainen tuli muuten vielä mieleen, että kuinkas tuo keskuslukituksen pelaaminen tuolla takakontissa?
Mulla ei toimi ollenkaan keskuslukitus takaloosterissa, lienee alipaineputki poikki. Menikö tämä putki siinä samassa johtosarjassa?
Samoin mulla ei toimi se takakontin imumoottori, jonka pitäisi imeä moottori huulilta kiinni. Lienee senkin karvat poikki. Rekisterikilven valotkin sammuu ja syttyy kuin diskovalo kun kontin kantta liikuttelee --> Johdoissa vikaa aivan selvästi.
Pitänee käydä tuolla sammonkadulla.
Mulla ei toimi ollenkaan keskuslukitus takaloosterissa, lienee alipaineputki poikki. Menikö tämä putki siinä samassa johtosarjassa?
Samoin mulla ei toimi se takakontin imumoottori, jonka pitäisi imeä moottori huulilta kiinni. Lienee senkin karvat poikki. Rekisterikilven valotkin sammuu ja syttyy kuin diskovalo kun kontin kantta liikuttelee --> Johdoissa vikaa aivan selvästi.
Pitänee käydä tuolla sammonkadulla.
Eioo omaa moottoria takaluukussa. Keskuslukon alipaineputki menee oikean puolen saranassa. Samalla puolella on lukon sähköpiuha (lukituksen ohjaus) ja pissapojan letku.Sampo N. kirjoitti:Ok, no sitten se on sen piuha poikki.dry kirjoitti:Mutuna sanoisin että siellä on oma moottori (siis takaluukussa, oisko peräti sähkömoottori) joka ohjaa lukkoa.
En ainakaan muista nähneeni alipaineletkua sinne menevän kun Matikin sähköjä korjailin...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kyllä siellä Elektorissa oli erivärisiä, 1,0 mm2 oli punaista ja mustaa
sekä 1,5 mm2 vihreää. En muista 0,5 mm2:n värejä, kun en ostanut.
Punaista vedin kaksi johtoa ja tussilla merkitsin toisen, ettei mene
sekaisin. Vihreää ja mustaa vedin yhden kumpaakin.
Tuo silikonijohto johtaa niin hyvin sähköä, että minusta kannattaisi
käyttää sitä 0,5 mm2:a 0,75 mm2:n korvaajana. Lyhyt pätkä ei
paljon vaikuta, vaikka se olisi ohuempaakin. Lisäksi silikonijohdossa
on paksumpi eriste kuin tavallisessa auton johdossa, joten voi
tulla tilaongelmia paksujen johtojen kanssa. Olin vaan ostanut valmiiksi
noita paksuja kokoja, muuten olisin laittanut 0,5 mm2:a.
Nuo ohuet johdot eivät varmaankaan mitään 4 euroa metriltä maksa
vaan ovat halvempia. Kuittihan on vielä lompakossa: Se 1,0 mm2
maksaa 2,25 euroa metriltä ja teippi maksaa 9,43 euroa.
Tuolla korjaustarinassa näyttää olevan painovirhe, nuo alkuperäiset johdot
ovat siis lähinnä 0,75 mm2. Niiden tilalle sopii minun mielestäni
0,5 mm2. Samaten 1,5 mm2:n voi korvata 1,0 mm2:lla ja 2,5 mm2:n
1,5 mm2:lla. Tämä toimii, kun johdot ovat lyhyet, monisäikeistä
kuparia ja liitokset tehdään huolellisesti.
sekä 1,5 mm2 vihreää. En muista 0,5 mm2:n värejä, kun en ostanut.
Punaista vedin kaksi johtoa ja tussilla merkitsin toisen, ettei mene
sekaisin. Vihreää ja mustaa vedin yhden kumpaakin.
Tuo silikonijohto johtaa niin hyvin sähköä, että minusta kannattaisi
käyttää sitä 0,5 mm2:a 0,75 mm2:n korvaajana. Lyhyt pätkä ei
paljon vaikuta, vaikka se olisi ohuempaakin. Lisäksi silikonijohdossa
on paksumpi eriste kuin tavallisessa auton johdossa, joten voi
tulla tilaongelmia paksujen johtojen kanssa. Olin vaan ostanut valmiiksi
noita paksuja kokoja, muuten olisin laittanut 0,5 mm2:a.
Nuo ohuet johdot eivät varmaankaan mitään 4 euroa metriltä maksa
vaan ovat halvempia. Kuittihan on vielä lompakossa: Se 1,0 mm2
maksaa 2,25 euroa metriltä ja teippi maksaa 9,43 euroa.
Tuolla korjaustarinassa näyttää olevan painovirhe, nuo alkuperäiset johdot
ovat siis lähinnä 0,75 mm2. Niiden tilalle sopii minun mielestäni
0,5 mm2. Samaten 1,5 mm2:n voi korvata 1,0 mm2:lla ja 2,5 mm2:n
1,5 mm2:lla. Tämä toimii, kun johdot ovat lyhyet, monisäikeistä
kuparia ja liitokset tehdään huolellisesti.
On se hyvä ku jollain on muutakin ku mutuaRoisto kirjoitti: Eioo omaa moottoria takaluukussa. Keskuslukon alipaineputki menee oikean puolen saranassa. Samalla puolella on lukon sähköpiuha (lukituksen ohjaus) ja pissapojan letku.
t.
Risto

Juu, ja vasempaahan mie siis korjailin

® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203