Pumpun ajoitus OM601

Katso myös W201.
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Pumpun ajoitus OM601

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Eilen vaihdoin kaverin 200d mersuun varaston hyllyllä lojuneen, valmiiksi säädetyn syöttöpumpun. Ajoituksen jätin samaan, kuin se oli vakiopumpulla, eli 16 astetta. Kysymys kuuluukin, mikä olisi sopiva ennakko tuolle säädetylle pumpulle :?:

Tästä on ollut ennenkin juttua, mutta on niin huono muisti :oops: Oliko se ennakko jotain 13 astetta :?:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo 13.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No niin, säädin ennakon 13. Kaasun herkkyys parani oleellisesti :lol:
miso
Viestit: 33
Liittynyt: 03.10.2005 14:41
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja miso »

jiipee kirjoitti:No niin, säädin ennakon 13. Kaasun herkkyys parani oleellisesti :lol:
Tarviiko siihen mittakellon? Vai onko siellä ne asteet näkyvissä???
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Asteet näet kampiakselin hihnapyörältä.
Pumpun kyljessä on ajoitustapin paikka.
oulaistenliikenne.fi
miso
Viestit: 33
Liittynyt: 03.10.2005 14:41
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja miso »

dealer kirjoitti:Asteet näet kampiakselin hihnapyörältä.
Pumpun kyljessä on ajoitustapin paikka.
Voisitko hieman selventää? Minkä kokoinen on sopiva ajoitustappi?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajoitustapiksi sopii esim. 11 mm poranterä johon viilaat uran keskelle sen päätä.
Uran leveyttä en muista, pari milliä lie lähellä...

Voisin oikeastaan tekaista aiheesta kunnon ohjeet tänne, kunhan ehdin lähipäivinä. :idea:

Odottele, miso...
oulaistenliikenne.fi
miso
Viestit: 33
Liittynyt: 03.10.2005 14:41
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja miso »

Odottele, miso...[/quote] No ei niin kiirettä,jos vaikka ensi viikolla?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossapa muuten näkyy se hahlo lähikuvassa:

Kuva
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Se ei muuten ole kallis Boshin kautta ostaa omaksi alkuperäinen työ kalu. Pari vuotta sitten ostin oliko jotain 35€
miso
Viestit: 33
Liittynyt: 03.10.2005 14:41
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja miso »

Hieno ja selventävä kuva.
Elikkä tappi reikään ja siitä pyörittämällä ajotus kohilleen.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

miso kirjoitti:Hieno ja selventävä kuva.
Elikkä tappi reikään ja siitä pyörittämällä ajotus kohilleen.
Jos pyörittää irtopumppua, niin ensin pyöritetään hahlo kohdalleen ja sitten vasta lukitaan tapilla asennuksen ajaksi. Kun pyörittää pumppua irrallaan, kannattaa suojata pumpunakselin päässä olevat tiheät boorit vaikkapa kankaalla, etteivät vaurioidu.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Jos pyörittää irtopumppua, niin ensin pyöritetään hahlo kohdalleen ja sitten vasta lukitaan tapilla asennuksen ajaksi.
Niin mites sen voi lukita jollei se ole kohdalla :lol:

Semmonen näppärä muovinen tai kuminen pyörityskapula oli noilla ammattimiehillä siihen boorattuun akseliin... :shock: mistähän semmosia saisi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

W124-201 200 / 250 / 300 D pumpun ajoitus kannattaa säätää ohjearvoa aikaisemmalle; moottorin teho ja vääntö paranee hieman ja polttoaineenkulutus pienenee.

Sopiva arvo on 13 astetta jykk, riippumatta siitä onko syöttöä säädetty vai ei.

Ajoitusasteikko löytyy kampiakselin hihnapyörältä, ja pumpun lukitustapin paikka näkyy erinomaisen hyvin tuosta Veskolan kuvasta.

Aloita pyörittämällä kampiakselin (27 mm hylsy + räikkä) merkki 15 astetta jykk kohdalle ja irrota pumpusta suojaproppu.

Pienellä lampulla ja peilillä voit katsoa onko pumpun merkki kohdallaan - ellei sitä näy pyöritä kampiakselia yksi kierros ja katso uudelleen.

Kun löydät pumpun merkin - miksi sitä nyt sanoisi ? "Koroke ?" - laita ajoitustappi pumpun reiästä niin että pumppu lukittuu.

Tapiksi käy esim. 11 mm poranterä johon on hiottu keskelle päätä kantikas ehkä parin millin levyinen ura.

Kun tappi on lukinnut pumpun, käännä kampiakselilta pyörimissuuntaan niin että ketjusta on "löysät pois".

Nyt näet kampiakselin asteikolta pumpun tämänhetkisen ajoituksen.

------------------------------------

Säätääksesi ajoitusta löysää alipainepumpun ympärillä olevat 3 kpl 13mm kantaista ruiskutuspumpun kiinnitysruuvia ja yksi niinikään 13mm ruuvi pumpun takapäästä.

Myös suihkuputket (14 mm lista-avain) kannattaa löysätä etteivät ne jää jännitykseen pumpun asennon muuttuessa.

Ota ajoitustappi pois.

Nyt voit kääntää pumppua 8mm hylsyn, jatkovarren ja pikkuräikän avulla - säätöruuvi on pumpun ketjupyörän puoleisessa päässä yläpuolella.

Kun käännät pumppua niin että suihkuputkien kiinnityskohta siirtyy lähemmäs moottorin kylkeä, ajoitus aikaistuu.

Käännettyäsi mittaaa ajoitus uudelleen kuten edellä kerrottiin.

Muista että käännellessäsi moottoria välillä vasten pyörimissuuntaa ketju löystyy; kiristä aina kampiakselilta löysät pois pyörimissuuntaan.

Lopuksi kiristä kaikki ruuvit, laita suojaproppu paikalleen ja käynnistä; käyntiääni on hieman terävämpi ja ajossa huomaat että vedot paranivat. :D

Täsmentäkää, lisätkää, korjatkaa tekstiäni - kiitos.
oulaistenliikenne.fi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kiitos, hyvät ohjeet (taas). Mitens noi vakkari turbot, käynee niihin yhtä lailla.
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käy, tosin en muista onko turbossa eri ohjearvo ajoitukselle ?

Lukkopellissä olevasta tarrasta löytyy lukemat.
oulaistenliikenne.fi
miso
Viestit: 33
Liittynyt: 03.10.2005 14:41
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja miso »

No niin, ajotus on nyt säädetty 13 asteeseen ja eron kyllä huomaa.

kiitokset näillä ohjeilla ei ensikertalainenkaan voinut olla onnistumatta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vassokuu, nyt on tuo ajoitusohjekin tallessa Mersutiedon Mekka - nimisessä paikassa... :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuon veskolan laittaman kuvankin sinne voisi liittää jos saapi luvan. :roll:
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Tuon veskolan laittaman kuvankin sinne voisi liittää jos saapi luvan. :roll:
laita ihmeessä.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Käytin tänäaamuna 300d:tä suomen dieselasennuksessa,asentaja katsoi pumpun ajoituksen semmosella lampulla niinku oon nähny bensa autoista katottavan.
Näytti kymmentä astetta :shock: ,asentaja laittoi sen kolmeentoista,ainakin käyntiääni muuttui nätimmäksi,nyt lähen koeajolle Kotkaan,saa nähä huomaako tuossa tienpäällä mitä eroa?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Dealerin kertomaa:
Kun tappi on lukinnut pumpun, käännä kampiakselilta pyörimissuuntaan niin että ketjusta on "löysät pois".

Ei kai sentään pumppu lukittuna pyöritetä??
Toki saatto tulla ymmärryshäiriö mulle... :shock:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Minoon kyllä tottunu laittaan ajotuksen sinne 20'-18' jykk, silti romisee aikasella :shock: Pitäis varmaan viiä pumppu remonttiin tuon PPD:n käsittelyn jälkeen..... :? Savuttamaanki rupes tuon remontin jälkeen :twisted:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No ei "pyöritetä" pumppu lukittuna, mutta usein käy niin että moottoria on pyöritelty molempiin suuntiin merkkiä etsiessä ja kiristin on "löysällä".
Itse olen varovasti kääntänyt avaimella kampiakselilta niin että ketju on kireällä siltä puolelta kuin kuuluukin olla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kampiakselin hihnapyörään, tai mikä se limppu siinä on osoittaa sellainen peltinen härpäke. Siinähän on muistaakseni 6mm pultin alla säätö?? Eli, jos on käytetty aiemmin tuo härpäke irti voiko näytää ka:n merkki väärin? Onko tietoa?
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuohon on narahtanut useampi. Jopa eräs korjaamo neuvoi tarkistamaan ajoituksen siitä. Ajoitusmerkki EI OLE se pelti vaan keskemmällä oleva TAPPI.

Se pelti on siellä erittäin harhauttavasti ja tappi on puolestaan suorastaan piilotettu, mutta ajoutusmerkki on siis tappi, joka osoittaa hihnapyörälllä olevaan asteikkoon.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Muisti palailee pätkittäin. :oops: :oops: Kiitos avustamisesta.

Itsekkin kun korjaamolla työskentelen olen huomannut paremmaksi vaihtoehdoksi pyrkiä korjaamaan kuin neuvomaan. :D :D
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

mahtaako olla pahasti pielessä jos laittaa pelli-lirpakkeen mukaan sen ajoituksen? :oops: ja mahtaako olla aikasemmalla vai myöhäsemmällä? tuskinpa kellään kuvaa siitä sattuisi olemaan?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mallista riippuen kovasti aikaisella tai myöhäisellä. Toimii kyllä. Katselin kerrankin erästä 250D kontetta, jossa oli peltilirpakkeen mukaan säädetty ajoitus. Toimahan se, mutta käyntiääni oli ruma. Siitä asia itse asiassa tulikin puheeksi.





Ota kuva talteen. Poistan sen varmaan piakkkoin. Tuolla laturin puolellakin on joissakin malleissa ollut peltilirpake.
Kuva
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Juu tuohon tappiin se katsotaan ja peltilipare on testerin ajoitusanturia varten. Joissakin se tappin tilalla on sellainen kolmion mallinen osoitin.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”