Tuossa viikonloppuna ajoin muutaman kilometrin kaverin uudella projektilla. Belgiasta(?) tuotu vuosia sitten, ja ilmeisen hyvällä pidolla ollut auto.
Ensin kiertelin kiiltävänmustaa autoa pilkkopimeässä ilman taskulamppua. Ei ruostepilkkua missään, ei edes tankin täyttöaukon ympärillä. Sisälläkin sama teema jatkuu: mustaa nahkaa, ja muutamaa kojelautaan ruuvattua kytkintä lukuunottamatta kaikki näyttää vakiolta - ja ennenkaikkea ehjältä. Ahtopainemittarin asteikossa alkaa punainen alue houkuttelevasti 1.3 kilosta.
Istun autoon. Penkit yllättää positiivisesti. Ihan kuin sohvalle istuisi, mutta sivullepäin ei penkissä heilu vaikka yrittäisi. Itse penkki kyllä heiluu sivuttain, kuten kymmenisen vuotta vanhojen Recaroitten kai kuuluu. Sama vika oli kaverin entisessäkin Escortissa (RS2000). Onneksi penkkien korjaus sujuu siltä jo rutiinilla, verhoilut pois ja mikkiliimaa sinne tänne pari metriä, niin on parempi kuin uusi.
Istuin ensin jonkin aikaa repsikan penkillä, mutta valehtelen teille että lähdin heti itse ajamaan. Uskokaa siis. Pakoputki on joku kaupasta ostettu kolmen tuuman ränni yhdellä vaimentajalla - matka-ajo on melko bassovoittoista ilman subbariakin. Dumppi on vaihdettu vakiosta ilmanputsariin puhisevasta ulkoilmaan suhahtelevaksi, ja ruuvattu vähän niinkuin "show-asentoon". Ahtopainetta -0.5bar ja suhisee kun kaasun nostaa.
Vaan ei kai tällaista autoa ole sitä varten tehty, että kaasua nostellaan? Sähköinen hukkaportinohjausventtiilikin on pelistä pois, ja aina auki. Ykköstä silimään, ja kaasu pohjaan. 0,0005 sekunnissa vauhtia on 60km/h, ahtopaine- ja kierrostenrajoittimet yksissä tuumin saavat minut melkein lyömään pääni rattiin. Okei, otetaanpa rauhallisemmin sitten.
Matka jatkuu keskustasta isommalle tielle, ja kiihdyttelen rauhallisesti 60-70km/h tienoille. Tarkkailen koko ajan nopeusmittaria, tällä autolla luulisi olevan melko helppoa saada ylinopeussakot.
Maltoin mieleni noin kuusitoista sekuntia, jona aikana totesin auton menevän suoraan kuin juna. Penkillä on mukava istua, ajoasento on juuri hyvä, ratti on sopivan löysä.... Melkein nukahdin, mutta pellin alla piilevä naurettavan iso turbo sai minut "jotenkin" ajattelemaan muutakin kuin nukkumista.
Seuraavasta ei ole oikein muistikuvia, numerot unohtuu. Ylämäki tulee, ja kierroksia koneessa noin 2000. Nopeusrajoitus vaihtuu 80:iin. Painan kaasun pohjaan, vaikutus on suunnilleen sama kuin diesel-golfissa. Kiihtyy hitaasti, mutta kiihtyy kuitenkin. Kierrokset nousee vähitellen 2500rpm paremmalle puolelle, ahtopainemittarin neula kiipeää puolikkaan ilmakehän verran plussan puolelle. Meno alkaa maittaa jo ihan kohtalaisesti, muttei missään nimessä sanomisen arvoisen nopeasti. Siinä vaiheessa kun kierrokset nousevat 3000rpm kohdalle, niin 3500rpm...4000rpm...5000rpm. Selkänojan tarkoitus autossa selvisi. Varovasti vilkaisin ahtopainemittaria, ennen kuin oli jo jarrutettava (risteyksen takia ), siellä 1.3 kilon tuntumassa neula oli tiiviisti.
Käännyin risteyksestä suljetulle alueelle, ja kokeilin pari kertaa miten Foortti käyttäytyy luistossa. Sen verran kallis auto kuitenkin että vaihde oli tiukasti ykkösellä, ja luistot haettiin kaasua nostamalla, ei painamalla. Auto tuli välillä aivan poikittain, mutta kertaakaan ei tullut mieleen etteikö se olisi hanskassa... Paitsi kaverille, joka sanoi että annahan olla leikkimättä. Mutta ajo-ominaisuuksia voipi kehua liukkalla kelilläkin erittäin hyviksi.
Paikaltaan lähtö liukkaalla tuottaa korviin jotenkin aina niin mukavan äänen, ja tuntuu että Foorttikin tykkää, tai ainakin konehuoneesta kuuluu kaljapullojen avaamisen ääntä sekä iloista kikatusta ja hihitystä, pakoputki tosin elää jo krapulapäivää kierrostenrajoittimen kanssa.
Joo... Kumpikohan on enemmän innoissaan.. Perkkis kun osti auton, vai minä kun pääsin sillä ajamaan.
Koeajossa Escort RS Cosworth
Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Koeajossa Escort RS Cosworth
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
cossu
Itelläni aikoinaan samoja kokemuksia,mut auto sierra cosworth 4x4 330 hp.Rosteri ranni yms.Voin taata et potkasi ku oli ahtopaineet tapis...
Ajelin noin 6 vuotta cossulla ei pahaa saanaa autosta..nykyään mb.
Ajelin noin 6 vuotta cossulla ei pahaa saanaa autosta..nykyään mb.
Elämä kallis,mut pääseehän sitä kerran vuoteen kiertämään auringon ympäri...
Vastaa Viestiin
2 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”
Hyppää
- TERVETULOA
- ↳ TERVETULOA!
- Yritysesittelyt
- ↳ MBKoskinen.fi
- ↳ KL - Varaosat
- ↳ Huoltokeskus Lintonen
- ↳ Autopalvelu Parkkila Oy
- ↳ T:mi Jukka Rajalampi
- ↳ Race.Fi
- Yleinen keskustelu
- ↳ Varastettua
- ↳ On Topic
- ↳ Koti, puutarha ja nikkarointi.
- ↳ Kyselyt ja utelut
- ↳ Keskustelua muista merkeistä
- ↳ Arkielämän koukeroita
- ↳ Matkailu & miitit
- ↳ Pienet ja pärisevät
- ↳ Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus
- ↳ Linttaklubi
- Kauppatori
- ↳ Myydään / vaihdetaan autot
- ↳ Myydään / vaihdetaan osat
- ↳ Myydään / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Myydään / vaihdetaan muuta
- ↳ Lahjoitetaan
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan autot
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan osat
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan muuta
- ↳ Vuokrataan
- ↳ Kauppatori
- Tekniikkaosasto
- ↳ Mikä on autoni W-tyyppi?
- ↳ Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta
- ↳ Yleinen tekniikkakeskustelu
- ↳ Auton rakentelu, projektit & äänentoisto
- ↳ Super-Turbot
- ↳ B1tt1n1kkar1t
- ↳ Pesu, puunaus & fiksaus
- ↳ Oldtimers
- ↳ W123, sedan, coupe, farmari, lang
- ↳ W123 moottori
- ↳ W123 voimansiirto
- ↳ W123 alusta
- ↳ W123 jarrut
- ↳ W123 kori
- ↳ W123 sähkö
- ↳ W123 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
- ↳ W124 moottori
- ↳ W124 voimansiirto
- ↳ W124 alusta
- ↳ W124 jarrut
- ↳ W124 kori
- ↳ W124 sähkö
- ↳ W124 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W201
- ↳ W201 moottori
- ↳ W201 voimansiirto
- ↳ W201 alusta
- ↳ W201 jarrut
- ↳ W201 kori
- ↳ W201 sähkö
- ↳ W201 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W210 / 208 moottori
- ↳ W210 / 208 voimansiirto
- ↳ W210 / 208 alusta
- ↳ W210 / 208 jarrut
- ↳ W210 / 208 kori
- ↳ W210 / 208 sähkö
- ↳ W210 / 208 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W202, sedan, farmari
- ↳ W202 moottori
- ↳ W202 voimansiirto
- ↳ W202 alusta
- ↳ W202 jarrut
- ↳ W202 kori
- ↳ W202 sähkö
- ↳ W202 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W211 / W209 / W219 moottori
- ↳ W211 / W209 / W219 voimansiirto
- ↳ W211 / W209 / W219 alusta
- ↳ W211 / W209 / W219 jarrut
- ↳ W211 / W209 / W219 kori
- ↳ W211 / W209 / W219 sähkö
- ↳ W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.
- ↳ W203 / R170, sedan, farmari, avo
- ↳ W203 / R170 moottori
- ↳ W203 / R170 voimansiirto
- ↳ W203 / R170 alusta
- ↳ W203 / R170 jarrut
- ↳ W203 / R170 kori
- ↳ W203 / R170 sähkö
- ↳ W203 / R170 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo jarrut
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi
- ↳ W204 / R171, sedan, farmari, avo
- ↳ W204 / R171 moottori
- ↳ W204 / R171 voimansiirto
- ↳ W204 / R171 alusta
- ↳ W204 / R171 jarrut
- ↳ W204 / R171 kori
- ↳ W204 / R171 sähkö
- ↳ W204 / R171 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W213 sedan, farmari,coupe, avo
- ↳ w213 moottori
- ↳ W213 voimansiirto
- ↳ W213 alusta
- ↳ w213 jarrut
- ↳ W213 kori
- ↳ w213 sähkö
- ↳ W213 lämmitrys, ilmastointi
- ↳ W221 / W216
- ↳ W221 / W216 moottori
- ↳ W221 / W216 voimansiirto
- ↳ W221 / W216 alusta
- ↳ W221 / W216 jarrut
- ↳ W221 / W216 kori
- ↳ W221 / W216 sähkö
- ↳ W221 / W216 lämmitys / ilmastointi
- ↳ W205
- ↳ W126 sedan, coupe / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 moottori
- ↳ W126 / R & C 107 voimansiirto
- ↳ W126 / R & C 107 jarrut
- ↳ W126 / R & C 107 alusta
- ↳ W126 kori / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 sähkö
- ↳ W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W140 / R129, sedan, coupe, avo
- ↳ W140 / R129 moottori
- ↳ W140 / R129 Voimansiirto
- ↳ W140 / R129 alusta
- ↳ W140 / R129 jarrut
- ↳ W140 / R129 kori
- ↳ W140 / R129 sähkö
- ↳ W140 / R129 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W220 / W230 / W215
- ↳ W220 / W230 / W215 moottori
- ↳ W220 / W230 / W215 voimansiirto
- ↳ W220 / W230 / W215 alusta
- ↳ W220 / W230 / W215 jarrut
- ↳ W220 / W230 / W215 kori
- ↳ W220 / W230 / W215 sähkö
- ↳ W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W168
- ↳ W168 moottori
- ↳ W168 voimansiirto
- ↳ W168 alusta
- ↳ W168 jarrut
- ↳ W168 kori
- ↳ W168 sähkö
- ↳ W168 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W169
- ↳ W169 moottori
- ↳ W169 voimansiirto
- ↳ W169 alusta
- ↳ W169 jarrut
- ↳ W169 kori
- ↳ W169 sähkö
- ↳ W169 lämmitys, ilmastointi
- ↳ Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit
- ↳ Moottorit
- ↳ Voimansiirto
- ↳ Alusta
- ↳ Jarrut
- ↳ Kori
- ↳ Sähköt
- ↳ Lämmitys, ilmastointi
- English Forum
- ↳ Technical discussion
- ↳ Off Topic
- ↳ English Forum
- Arkisto
- ↳ Tule Lada viestin lahjoittajaksi sydänlapsille
- ↳ Yhdistyksen säännöt
- ↳ Lada on topic