Kuvia automaatti laatikon sisältä turbin lukon solenidi ym

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

unppi kirjoitti:ML 163, 270cdi.

edit: 722.661 loota
Eli jotain muuta kuin otsikossa ;)

E: eri otsikon alla niin vois olla nuo tiedot hetikin,
pää laatikon pätee samat kuvat/jutut kuin tässä ketjussa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Re: 7Vaihteisen öljy(5v)

Viesti Kirjoittaja 204 »

CDI203 kirjoitti:7V öljy
Kuva

Onko juuri tämä erittäin tärkeä seikka 7 vaihteisille laatikoille?
On punasta ja sinertävä/vihreä ,vaihteisto öljylaatu .
Mutta asiaan vaikuttaa valmistus ajankohta?

Näissä uusimmissa 7 vaihteisissa suositellaan tätä öljyä.?
236,15 А001 989 78 03 - sinertävä / vihertävä

(Lainaus ulkomaan foorumilta.)

lupaa lista 236,14 А001 989 68 03 - punainen:
Fuchs Titan ATF 4134 Fuchs PETROLUB AG,
Fuchs Titan EG ATF 134 Fuchs PETROLUB AG
236,14 ATF NAG2VSport 001 989 68 03 - alkuperäinen öljy Daimler AG
Mobil ATF134 Exxon Mobil Corporationin
Shell ATF134 Shell International Petroleum Company

tai valmistettujen ajoneuvojen osalta kesäkuun jälkeen 2010 mennessä:
lupaa lista 236,15 А001 989 78 03 - sinertävä / vihertävä

Fuchs TITAN ATF 4134 Fuchs PETROLUB AG
Fuchs TITAN ATF 134 EG Fuchs PETROLUB AG
236,14 ATF NAG2VSport 001 989 68 03 - alkuperäinen öljy Daimler AG, Stuttgart
Exxon Mobil ATF134 Mobil Corporation, Fairfax, Virginia
Shell ATF134 Shell International Petroleum Company

Et saa sekoittaa ATF tyyppejä.

Käsittääkseni juuri tuo valmistus ajankohdan kesäkuun 2010 jälkeen on
öljynlaatu muuttunut sinertävän/vihreäksi 236,15 A0019897803.
Onko juuri tämän takia tarkka valmistus ajankohta tärkeä kun vaihdetaan öljyt laatikkoon?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Sori jos tuli väärän otsikon alle mutta löysin mielenkiintoisen sivun interwebistä. Ilmeisesti Mersun oma 722.6:n mittatikku ei mittaa öljyn pintaa öljypohjasta ylöspäin. Mittatikussa on paksunnos, joka tokkää venttiilirungon reikään.

Kuva

Kuva

Eli jos tuon mittatikun pohjalta tekee kotitekoisen systeemin, voi mittaus mennä pieleen. Toisaalta noista kuvista ei selviä, kuinka korkealle tuo mittatikun alapää jää. Voihan se tieten mennäkin pohjaan asti. :nocando:

Onko tietäjillä näkemystä?

t.
Risti
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kuvan perusteella ei ainakaan mene pohjaan asti, näyttäis tuosta kulmasta että olis tasan tai vähän yli HY:n pohjasta? Aika mielenkiintoinen löytö kyllä.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kuinka niin , sanotaanko tuossa threadissä että näin olisi ? eikös tuossa oo yks ja sama tikku ... ja varoitetaan että tämä on se oikea tapa , ei muuta.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Niin – se oisi kiva selvittää. Tekstissä kuitenkin sanotaan, että sillä levennyksellä mustan osan yläpäässä oisi joku merkitys tai että sitä ei oisi sattumalta tehty tuollaiseksi.

Liekö kellään irtonaisena johdinlevyä ja mittatikkua? Mahtuuko läpi vai ei?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös siinä puhuta siitä sen ohjausputken levennyksestä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

epk kirjoitti:eikös siinä puhuta siitä sen ohjausputken levennyksestä.
Jaa'a. Kuukkelin käännöksestä voi kyllä ymmärtää vähän sitä ja tätä. :nocando: Jonkin vuoksi kuitenkin siihen tikun levennykseen on osoiteltu nuolella.

Siksipä asian otin esille, että se täällä selvitettäisiin. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Roisto kirjoitti:
epk kirjoitti:eikös siinä puhuta siitä sen ohjausputken levennyksestä.
Jaa'a. Kuukkelin käännöksestä voi kyllä ymmärtää vähän sitä ja tätä. :nocando: Jonkin vuoksi kuitenkin siihen tikun levennykseen on osoiteltu nuolella.

Siksipä asian otin esille, että se täällä selvitettäisiin. :D

t.
Risto
Tikun levenys /ohjaus tötterö varmistaa että tikku ei taivu mutkalle,
(lämpimän ylämerkki on niilä kohdin missä tötterö loppu ja tasapaksu alkaa
ja kylmän ~1cm alle mihin koko töttörö loppuu
töpseln holkin voi vaihtaa kylmään laatikon ilman että öljyä tulee juurikaan ulos)

E: monet tikut tökää liian aikaisin tötterön reunaan eikä mene pohjaan
lisäksi on liikunut myös väärän pituisia tikkuja
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kiitos tarkenuksista. Pääsiäisenä selvinnee tämäkin dilemma. :D Aiempaa oletusta voisi tukea myös tämän Ebayssä myynnissä olevan mittatikun mainoskuva.

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vaihtelin juuri omaan 320cdi:n öljyt ja kybin. Laitoin sinne 4, 5l öljyä kovasti mittailin nailonputkella pintaa ja jätin sentin alle 64.4 merkistä, koska laatikko ei ollut kuuma. Kun sitten mittasin mb specialistin tikulla, joka on juuri tuon orggiksen näköinen niin pinta oli tarkalleen 80c alueen keskellä.

Mulla oli ongelmana turbiinilukon kytkeytymättömyys. Uudet öljyt suodatin, läpivienti ja kyb- ei vaikuttanut tilanteeseen. Laatikko pelaa edelleen hyvin, mutta haluaa minusta ryömiä melko kovaa ja lukko loistaa poissaolollaan. Maantiellä luistoa saa syntymään helposti 400rpm vedättämällä, tasaisessa ajossa menee aika vähällä luistolla, vaikka kierrokset seilaavatkin vähän kuorman mukaan. Silti maantiekulutus menee alimmillaan näytön mukaan 6.3l//100km ja se näyttää 0, 5l liikaa laskettuun verrattuna.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

Perttu K kirjoitti:Vaihtelin juuri omaan 320cdi:n öljyt ja kybin. Laitoin sinne 4, 5l öljyä kovasti mittailin nailonputkella pintaa ja jätin sentin alle 64.4 merkistä, koska laatikko ei ollut kuuma. Kun sitten mittasin mb specialistin tikulla, joka on juuri tuon orggiksen näköinen niin pinta oli tarkalleen 80c alueen keskellä.

Mulla oli ongelmana turbiinilukon kytkeytymättömyys. Uudet öljyt suodatin, läpivienti ja kyb- ei vaikuttanut tilanteeseen. Laatikko pelaa edelleen hyvin, mutta haluaa minusta ryömiä melko kovaa ja lukko loistaa poissaolollaan. Maantiellä luistoa saa syntymään helposti 400rpm vedättämällä, tasaisessa ajossa menee aika vähällä luistolla, vaikka kierrokset seilaavatkin vähän kuorman mukaan. Silti maantiekulutus menee alimmillaan näytön mukaan 6.3l//100km ja se näyttää 0, 5l liikaa laskettuun verrattuna.
nollasitko adaptiot?
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onko noissa w210:ssa niitä? Käytin kyllä johdon nokassa. Laatikon saamaa momenttitietoa muutettiin ja lukon ohjausta lisättiin. Samalla tuli moottorille uusi ohjelma.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Perttu K kirjoitti:Onko noissa w210:ssa niitä? Käytin kyllä johdon nokassa. Laatikon saamaa momenttitietoa muutettiin ja lukon ohjausta lisättiin. Samalla tuli moottorille uusi ohjelma.
Sitten vielä adaption nollaus :idea:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Onko noissa w210:ssa niitä? Käytin kyllä johdon nokassa. Laatikon saamaa momenttitietoa muutettiin ja lukon ohjausta lisättiin. Samalla tuli moottorille uusi ohjelma.
Sitten vielä adaption nollaus :idea:
Ei varsinaisesti kuulu otsikon alle...
muuta jos nollaus parantaa tilanetta hetkeksi ja sitten toiminta paluttuu
ennaleen niin sitä saa suuntaa mitä seuravaksi tehdä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tein-itse-tikun-ja-säästin-porukalle terveiset että oikea mittatikku ei tökkää pohjaan vaan nimenomaan johdinlevyssä olevan holkin yläpään kaulukseen :wink:
Vai yltääkö se silti pohjaan ? En tiedä...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja jos ei tikua halua askarella Tikku löytyy Tuote numerolla 291-0225
(en koodi6416240597660) ainkin vihdin tarvikeesta
(tais olla alle 20€)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mulla oli koneella tuollainen kuva.


Kuva

Mä olen aina luullut että se glunssi siinä tikussa estää tikun menemisen liian alas jos sitä painaa liikaa. Taas kerran olen ollut väärässä :lol:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Vaihtelin tuossa omaan laatikkoon 14 litraa öljyä. Nyt öljyksi tuli 236.10

Hetken päästä pitää vielä napata laatikko alas ja käyttää turbiini repconissa huollossa.

Mites näissä 722.6 lootissa turbiinin tiivisteen kanssa on? Onko niitä jotain ns uudempia (parempia?) versioita olemassa?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Tein-itse-tikun-ja-säästin-porukalle terveiset että oikea mittatikku ei tökkää pohjaan vaan nimenomaan johdinlevyssä olevan holkin yläpään kaulukseen :wink:
Vai yltääkö se silti pohjaan ? En tiedä...
Ei mene alkuperäinen (tai vastaava) pohjakosketukseen, kun siinä nimenomaan on se kaulus, joka jättää sen irti pohjasta.

Jos tekee mittatikun polkupyörän vaijerista ja ottaa mitat alkuperäisestä mittatikusta, niin pieleen menee ja sitten saadaan taas lukea täällä foorumilla kummallisista automaattivaihteiston oireista ja rikkoutumisista :roll:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

CDI203 kirjoitti:
jolle kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Onko noissa w210:ssa niitä? Käytin kyllä johdon nokassa. Laatikon saamaa momenttitietoa muutettiin ja lukon ohjausta lisättiin. Samalla tuli moottorille uusi ohjelma.
Sitten vielä adaption nollaus :idea:
Ei varsinaisesti kuulu otsikon alle...
muuta jos nollaus parantaa tilanetta hetkeksi ja sitten toiminta paluttuu
ennaleen niin sitä saa suuntaa mitä seuravaksi tehdä
Tulipa uusia havaintoja, vähän reilummassa vauhdissa lukko kytkeytyy. Kun alkoi mittari päästä vähän toiselle sadalle oli laatikko yhtä puuta. Ei luista vaikka kaasua painaakin. Tämä siis toimii. Vauhdin laskiessa satasessa lukko irtoaa. Harvoinpa tuosta on täällä hyötyä. Minusta ennen ei kytkeytynyt ollenkaan, mutta nyt toimii.

Voispa se adabtiotietojen nollaus auttaakin, jos sen saisi päälle jo päälle 80 vauhdissa. Rautapuoli on onneksi kunnossa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Vaikka tuo 320 laatikko onkin aika mukavuuspainotteinen niin ei sen kuulu mitenkään turhia luistella. Kaverin softattu väyrynen ainaki alkoi toimia hienosto laatikkoöljyjen ja adaptioden nollauksen jälkeen.
mese200cdi
Viestit: 13
Liittynyt: 24.2.2008 15:21

Viesti Kirjoittaja mese200cdi »

Mistä löytyisi kunnollisia räjäytys kuvia venttiili penkistä et sais purettu ja putsattua koko koneiston?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mese200cdi kirjoitti:Mistä löytyisi kunnollisia räjäytys kuvia venttiili penkistä et sais purettu ja putsattua koko koneiston?
Tästä juttu ketjusta
(jos vennttili penkki on sama kuin ventiili koneisto,
hydrauli yksikkö, alumiin klontti :) )
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tämmöistä löytyi yksiköstä ja oireet vaihteeli oireetomasta siihen että auto ei liiku
Kuva
Kairaamalla sai vielä kuntoon
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

..........
Viimeksi muokannut Bomber4, 19.3.2017 9:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

poistettu
Viimeksi muokannut Sorbus, 21.11.2014 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sorbus kirjoitti:Morjens.

Pakko heittää omakohtainen kokemus mittatikusta.

Olen paininut oman auton kanssa todella pitkään erilaisten vaihteiston ongelmien kanssa. Auto vaihtaa huonosti, jyristää pienillä kierroksilla ja välillä nykäisee vaihtaessa kunnolla. Mitään vikakoodeja ei ole tullut.

Alkuviikosta olin ottamassa näytettä vaihdelaatikn öljystä 100ml ruutalla, kun huomasin öljyn olevan aivan vaahtoavaa. Sitä sitten ihmettelemään miten se voi vaahdota kun on oikea öljymäärä vai onko?.

Olen hommannut parivuotta sitten KL-Varaosista autooni mittatikun joka on samanlainen kuin Roiston postaama kuva tuolla ylempänä. Kuuman yläraja on asteikolla sen 65mm kohdalla. Nettiä hieman selattuani löysin juurikin mitan 65,4mm pohjasta on oikea määrä öljyä.
Tämän vuoksi kävin hakemassa 4mm kirkasta letkua motonetista ja mittasin uudelleen määrän ja määrä näytti pohjastamitattuna yli 75mm.
Öljyt mitattu siis auto käynnissä, lämpimänä ja kaikki vaihteet käyty läpi.
Eli ostamani tikun asteikko näyttää ylärajamäärän oikein, mutta ei mene pohjaan asti.
Muutamien ärräpäiden jälkeen imasin laatikosta 0,5l öljyä pois ja testilenkille.

Auton vaihdelaatikko toimii lähes virheettä, ei nykiviä vaihtoja, ei jyristä eikä täristele sekä auton käyntiääni parani.

ELI kysymys kuuluu oliko mulla liikaa öljyä lootassa? mitä tuumaatte :twisted:
Ei varsinaisesti kuulu aiheen alle
näytääkö se osto tikku ylämerkiä kun laatiko öljy on tarkistus lämpötilassa
(siis öljy ei moottori, laatiko, ulkolämpötila tms joku muu)
muuta tässä tuule juuri sen laatikko öljyn oikean tarkistus lämpötilan merkistys
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

..........
Viimeksi muokannut Bomber4, 19.3.2017 9:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Bomber4 kirjoitti:
Bomber4 kirjoitti:Mitä ja mistä kairataan ? Siksi,et ymmärtäisin mitä tuolle on tapahtunut ja miksi.
Vastaan tähän itelle. Olen tutkinut nyt jonkun verran asiaa ja tiedän miksi ja mistä kairataan,ja miksi venttiileitä vaihdetaan yms. Sonnax myy ns. Viritys osia laatikkoon. Myy myös noita kalvaimia. Omaani aion vaihtaa SLR mersun osat laatikkooni.
Hyvähän se että joku tietää. :lol: Onko linkkiä jonnekin toiselle sivulle tms. mistä tieto löytyi?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”