Ässäkin luopunut V8-dieselistä (?)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Ässäkin luopunut V8-dieselistä (?)

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä ote tämän vuoden S-sarjan esitteestä, S450 CDI loistaa poissaolollaan: Kuva
Koko esite ladattavissa täältä.
BMW:hän luopui omasta V8-nakuttimestaan 7:ssa E65:n muuttuessa F01:ksi. :?
Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Juu, kasidieseliä ei saa enää kuin ML ja GL-maastureihin. Harmillista. Todennäköisesti OM629 ei saa enää seuraajaa eli ML:N ja GL:n tulevista sukupolvistakin kasidiesel jäänee pois.

Henkilöautodieseleissä pitää siis tyytyä OM642 veekuutosen 265 hv:n ja 620 Nm:n lukemiin, tosin onhan noissakin jo riittävästi normaaliin tielläliikkumiseen. :roll:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Onkos muuten S63 AMG:n nyk. 5,5 biturbo Mersun 1. bensaturbo :?: :ei_tajuu:
Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Ei, ainakin M275 turbomoottori V12 on ollut jo vuodesta 2004 muistaakseni.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ai niin, S65 AMG, tosiaankin :!: :oops:
Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Laaksonen kirjoitti:Ai niin, S65 AMG, tosiaankin :!: :oops:
Niin, ja myös ihan tavan S600 ja CL600 malleissa on tämä M275 turbomoottori 5,5 litraisena, tuossa S65:ssä on sitten 6 litran versio hieman ruudikkaammilla kutitteluilla (yli 600 hv ja 1000 Nm).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Audi A8 on sitten ainoa edustusauto 8-dieselillä, elleivät peräti tarjoa siihen jopa Q7:sta tuttua V12-naftapannua vielä joskus. :roll:
Kuva
Avatar
libzane1
Viestit: 276
Liittynyt: 22.10.2010 13:57
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja libzane1 »

Meinasin jo heittää että eikös phaetonissakin ollu melkoisia myllyjä, mutta tarkistin asian ja nähtävästi ei enää saa uusia......... vaikuttava vehje!
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Phaetonia sai juu "vanhoina hyvinä aikoina" V10-dieselinä:
Kuva
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Phaeton ... sche_Daten

Kauankohan Mercedes vielä tekee V12-bensamyllyä :?: :ei_tajuu:
Kuva
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

BMW 740D V8
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei ole enää olemassa tuollaista mallia.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Isokokoiset moottorit tippuvat pikkuhiljaa useiden valmistajien ohjelmistosta pois, ja ne korvataan pienempikokoisilla mutta yleensä ahdetuilla moottoreilla. Ja kaikkihan tähtää pienempään kulutukseen ja päästöihin, koska rajat tiukkenevat koko ajan. Mutta yllättävän hyvin valmistajat saavat autojen suorituskyvyn pysymään ja jopa paranemaan vaikka kulutus pienenee. Viisaita insinöörejä. Tietysti moottorit tulevat myös koko ajan monimutkaisemmiksi, elektroniikka lisääntyy yms., lieneekö sitten myös vikaherkkyys. :roll:

Tuo Mersun M275 V12 on myös uhanalaisten lajien listalla, MB ilmoitti jo vuosi-pari sitten että V12 tulee jäämään pois ja korvataan ahdetulla V8-moottorilla. No, ehkä johonkin Maybachin kaltaiseen marginaalituotteeseen M275 vielä jää (Maybachissahan se on koodilla M285).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Iso diesel ei oikein puolla paikkaansa noin kalliissa autossa, tai ainakaan minä en keksi yhtään syytä ostaa jotain dieseliä jos on autoon laittaa +100k€. Tosin jos pitäisi ostaa kallis dieseli niin mieluummin moottorin kokoinen silti eikä mitään ruohonleikkuria.

Mutta näin vertailun vuoksi ajattelin koota kevyen listan eri valmistajien dieseleiden tehoversioista ja eri kokoisista moottoreista mitä nyt löytyy myynnistä. Kuitenkin rajasin teholla sen seuraavasti, eli mukana on vain +160kW(218hv) moottorit, muuten oli tullut hieman liian laaja listaus.

Audi/VAG/Porsche
3.0 TDI V6 176kW(240hv)/500Nm
4.2 TDI V8 258kW(351hv)/800Nm
6.0 TDI V12 368kW(500hv)/1000Nm :shock:

BMW
3.0 R6 180kW(245hv)/540Nm
3.0 R6 220kW(300hv)/600Nm
3.0 R6 225kW(306hv)/600Nm

Chrysler/Jeep
3.0 CRD V6 160kW(218hv)/510Nm
(tais olla mersun kone alkujaan?)

Citroen
3.0 HDI V6 177kw(241hv)/450Nm

Hyundai
3.0 CRD V6 176kW(240hv)/???Nm
(kenen valmistama kone?)

Jaguar
3.0 D V6 177kW(241hv)/500Nm

Land Rover
3.0 V6 180kW(245hv)/600Nm
3.6 V8 200kW(272hv)/640Nm
4.4 V8 230kW(313hv)/700Nm

MB
3.0 CDI V6 170kW(231hv)/540Nm
3.0 CDI V6 195kW(265hv)/620Nm
4.0 CDI V8 225kW(306hv)/700Nm

Nissan
3.0 dCi V6 170kW(231hv)/550Nm
(kenes moottori? eihän nissani nuita nyt osaa tehä)

Toyota
4.5 D-4D V8 195kW(265hv)/650Nm

Näinhän se tekniikka vaan etenee, eli pienemmistä koneista aletaan ottamaan jo kohtalaisesti tehoja mutta joillakin valmistajilla on edelleen myös isoja koneita mallistossa. Voi olla kuitenkin että siirtymä pienempään/tehokkaampaan/taloudellisempaan on nopeampi kuin voisi luulla. Pienet koneethan on ottanu aimoharppauksen eteenpäin, mutta tämä juttu koskikin noita isompia.
Viimeksi muokannut Mulqvist, 09.1.2011 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Juu, kun katsoo vaikkapa tuota MB:n tehokkainta veekutvos-dieseliä, niin tehossa ja väännössä ollaan jo niin lähellä 4-litran veekasia että ainakin henkilöautokäytössä tuo V6 lienee täysin riittävä. Maastureissahan tuo kahdeksikko edelleen toistaiseksi on tarjolla ja vaikkapa ison vaunun vedossa on varmaan tarpeenkin, joskin uskoisin niissäkin 265 hepan ja 620 Nm:n riittävän.

Ja sitten jos ja kun tuon veekuutosen ohjelmoi hieman pirteämmällä softalla niin...... 8)

OM642 V6 on kyllä sekin jo kohtalaisen iäkäs moottori, tuli markkinoille 2005, joten saanee sekin uuden sukupolven seuraajan kohtapuolin eli samaa sarjaa tämän neloskoneen OM651 kanssa. Veikkaan moottorikoodiksi OM652.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Näkyys olevan muutama eri tehoversio veekasista, s-koppasis eniten 320hv/730nm.

Ja voi kai niitäkin ohjelmoida :wink:
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Shitikassa kohtuu onnettomat väännöt :D
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

xin811 kirjoitti:Shitikassa kohtuu onnettomat väännöt :D
Sama pannu lie kyseessä kuin jaggessa ja lantikassa. Väännöt jouduttu rajaamaan kun ei ole riittävän jykevää askia.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Parit:

Nissanin kone on Renaultin kanssa yhteystyönä rakennettu.

Citroënin poikittaisasennus, kuten kaikilla, ei mahdollista yhtä raakoja vääntölukemia, koska tilanahtaus ei salli vielä rakentaa riittävän kestäviä automaattilaatikoita vrt pitkittäismoottoriset. Sama kone Jagessa ja Land Roverissa puhkuu enemmän kun on fyysisesti isommat askit perässä=kestävät vääntöä.

Jokeri:

Missä tynnyrissä te oikein elätte? :happy:
Aina melkein kun tulee puhe Hyundaista "Kenen tekemä kone? Minkä merkin vaihteisto?" Hyundai Kia konserni on maailman viidenneksi suurin valmistaja! Ei tarvitse muitten osia ellei erityisesti ole syitä. :ope:
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Mariini kirjoitti: Hyundai Kia konserni on maailman viidenneksi suurin valmistaja! Ei tarvitse muitten osia ellei erityisesti ole syitä. :ope:
Sen verran tuli joskus sivusta seurattua Kia-konsernin tuotetta ammattiajossa että olisi ollut parikin erityistä syytä etsiä ainakin konetta jostain muualta.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Scanian V8:lla puolustetaan vielä rajojamme vesillä:
http://www.boy.fi/atk/index.php/compone ... -moottorit
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Missäs Mulqvistin listasta oli BMW:n tehokkain dieseli pata?

3.0 R6 280kw/381hv 740Nm? 8)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

On sentään hienoa, että Brabuksella on munaa tehdä se, mihin ei esim. ///AMG kykene; +300 hv 6-diesel:
Kuva
-tällä forumillahan on minut lukemattomat kerrat haaveineni tuollaisesta diesel-koneesta tyrmätty tyyliin: -Mersulla ei katsota tarpeelliseksi tuollaista, blaa, blaa, blaa...
-Miten sitten esim. Audilla ja BMW:llä sitten koetaan tarvetta tarjota asiakkaille tuollaisia koneita :?: Sitä paitsi Mersun kuuluisi olla diesel-tekniikan kehityksen kärjessä,koska mainostaa tehneensä maailman ensimmäisen diesel-henkilöauton (myös Citroën väittää itsestään samaa) ja Mersun imagolle tuo olisi tärkeää myös siksi, että merkki tekee myös kuorma-autoja.
GL 350 CDI BRABUS D6S-versiona:
310 hv (228 kW)
690 Nm

http://www.brabus.com/en/deliver.php?id ... %20D6S.pdf
-Voisiko joku vielä selittää.mitä tarpeetonta on tuollaisessa dieselissä, joka kuitenkin kuluttaa selvästi vähemmän kuin bensa, mutta pärjää myös Autobahneilla :?:
Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Laaksosen pitää kyllä nyt osoittaa kysymyksesnsä suoraan Daimler AG:lle, kun asia noin kovasti vaivaa... :lol:

Tuskinpa täällä foorumilla kukaan osaa tehtaan linjauksia selittää, ainahan voi jotain arvailla. Syystä tai toisesta MB:n tehokkain dieselpata henkilöautoissa nyt vaan on OM642 ja se 250-265 hv. Se on fakta.

Ja kuten tuossa linkitit, Brabus tarjoaa vaihtoehdon tehonnälkäisille dieselkuskeille, ja lastuttamalla vakiostakin irtoaa taatusti se kolmisensataa kaakkia.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Miksi joku ostaa suurikulutuksisen dieselauton :?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Onhan diesel silti bensiiniä halvempaa ja onhan dieselin vääntö jotain aivan omaansa bensaan verrattuna. :wink:
Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Laaksonen kirjoitti:...dieselin vääntö...
Vääntö väännöstä kävi jokin aika sitten kuumana jossain toisessa ketjussa, alkaakohan se nyt täälläkin... :huh:

:lol:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

ram kirjoitti:Miksi joku ostaa suurikulutuksisen dieselauton :?
Tätä minäkin olen ihmetellyt, tuo säästäminen kun ainoa järkevä käyttötarkoitus dieselille, eikä tuollaista V8 dieseliä voi sano kovinkaan taloudelliseksi jos sitä vertaa saman kokoluokan ja mukavamman luonteen omaavaan bensa V8 :?
Enkä nyt sanoisi että edes noilla ihan pienempien nykybensojen väännöillä tarvii mitenkään kitkutella kun alkaa olemaan lootissa vaihteita siinä määrin että parhaalle vääntöalueelle on aina pykylä tarjolla.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

sonikki kirjoitti:
ram kirjoitti:Miksi joku ostaa suurikulutuksisen dieselauton :?
Tätä minäkin olen ihmetellyt, tuo säästäminen kun ainoa järkevä käyttötarkoitus dieselille, eikä tuollaista V8 dieseliä voi sano kovinkaan taloudelliseksi jos sitä vertaa saman kokoluokan ja mukavamman luonteen omaavaan bensa V8 :?
Onhan 420 CDI:n kulutus 221 korisessa liki kaksi litraa satasella pienempi kuin lähinnä vastaavan bensakoneen (pienin V8 bensa) kun taas V6 CDI:llä kulutusero bensaan on (vähän) pienempi. Katsoin kyllä vain noita ilmoitettuja keskiarvolukuja mutta eikö siitä ole syytä lähteäkin kun ei parempaa tietoa ajo-olosuhteista ole.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Minä olen kyllä sitä mieltä että jos esimerkiksi Mersun nykyisen 350CDI:n/Bluetecin teho ei riitä niin vika on jo ennemminkin kuskissa kuin autossa. Ja sitten jos ei kertakaikkiaan riitä niin joutaa jo hommaamaan jonku bensa-V12:n mieluiten AMG:n kutittelemana... :lol:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”