Vakionopeudensäätimen kytkentä?

Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Vakionopeudensäätimen kytkentä?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Korkataanpas tämäkin alue. 8)

Niin, autossa on alakuperänen vakionopeudensäädin, se kaasua paineleva pieni mies konepellin alta vain puuttuu, ja kuulopuheiden mukaan boksissa on vikaselosteen perusteella konkat tulleet tiensä päähän. No semmoista pientä miestä en löytänyt, mutta isot pojat sanoi että sinne kuuluu vakionopeudensäätimen moottori (niin ne uskomukset murtuu :cry: ), joka sattumalta sattui löytymään, ja lienee jo postissa tulossa kohti uutta kotiaan.

Kysymyshän on siis mitä helpoin. Minkänäköinen piuha siihen vakkarin moottoriin menee? Yksi ylimääräinen johto ainakin konepellin alta löytyy. Sen päässä on samanlainen liitin kuin kylmäkäynnistyssuuttimen johdossa. Väriltään liitin on tummanvihreä (aika lähellä British Racing Greeniä, mutta ei ole metallihohtoväri). Samassa nipussa se kulkee kk-suuttimen johdon kanssa. Mahtaneeko tuo olla oikea piuha? :roll:

Ai niin, kuinkas tuota moottoria voisi testata? Lykkäänkö siihen paksuilla kaapeleilla virtaa suoraan akusta ja jos savu nousee, niin todennäköisesti se ei toimi? :roll: Eikun meneekö sinne suora virta, jonka jännitettä muutellaan, liikkuuko kaasupoljinta painava keppi toiseen suuntaan kun vaihtaa napaisuuden, vai syötetäänkö sinne oikein PWM-sähköä? :roll:

edit. Mihinkäs kohtaa konehuonetta se mokkula on tehtaalla ruuvattu? Kannattaisi varmaankin etsiä häröttävää piuhanpäätä jotakuinkin sieltäpäin. :lol:
Viimeksi muokannut Sivonen, 11.5.2006 13:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
mercedes
saunakarhu
Viestit: 557
Liittynyt: 12.2.2006 16:51
Paikkakunta: rannikolla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mercedes »

pienet miehet jotka sitä kaasua painavat sieltä konehuoneesta asustelee kuskinpuoleisen umpion takana
Värähtely on liike, joka ei tiedä, mihin suuntaan sen pitäisi mennä...
Avatar
mercedes
saunakarhu
Viestit: 557
Liittynyt: 12.2.2006 16:51
Paikkakunta: rannikolla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mercedes »

johtoliitin oli ainakin mulla siinä sulakerasian edessä
Värähtely on liike, joka ei tiedä, mihin suuntaan sen pitäisi mennä...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo, enpä älynnyt puhelimessa sulta kysyä äsken enkä aikaisemminkaan, hyvä että tein topicin. :lol: Sama pää vaikka voissa paistais. :?

Kiitokset, pitääpä kahtella mitä sieltä löytyy.


Mutta mikäs piuha se "vihreällä liittimellä varustettu kylmäkäynnistyssuuttimen piuha" sitten on? :shock:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
mercedes
saunakarhu
Viestit: 557
Liittynyt: 12.2.2006 16:51
Paikkakunta: rannikolla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mercedes »

mulla ainakin valkonen liitin pyöreä 7 nastanen ja urospuoleinen on moottorissa
Värähtely on liike, joka ei tiedä, mihin suuntaan sen pitäisi mennä...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niin, vakkarin dilemma selvisi, mutta mikäpä mahtaa se toinen irtonainen piuha olla? :roll: Eli tuo:

Yksi ylimääräinen johto ainakin konepellin alta löytyy. Sen päässä on samanlainen liitin kuin kylmäkäynnistyssuuttimen johdossa. Väriltään liitin on tummanvihreä (aika lähellä British Racing Greeniä, mutta ei ole metallihohtoväri). Samassa nipussa se kulkee kk-suuttimen johdon kanssa. Mahtaneeko tuo olla oikea piuha? :roll:

Ja on vieläpä saman pituinenkin kuin kk-suuttimen johto.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niin. Nyt olisi siis toimenpiteenä masentaa vakkarin moottori toimintaan. Tarpeina on alkuperäinen viiksi, nopeusmittari, boksi ja johtosarja, jotka on autossa kiinni - sekä tarvikemallinen VDO:n vaijerivetoinen moottori.

Metsästin vakkarin piuhan, se on ilmeisestikin se minkä päässä on 5-napainen liitin. Vierestä löytyy myös katkaistu johtopari (punainen ja musta). Johtojen päät löytyy vasemman etuvalon takaa.

Moottorissa taasen on jo aiemmin mainittu 7-napainen pyöreä liitin. Sen piuhoissa on tottakai eri värit kuin johtosarjassa. :x


Olisko jollain alkuperäisen värkin kytkentäkaaviota?
Tai alkuperäistä vakkaria? Minkälaisia piuhoja/liittimiä moottorissa on kiinni?


Mahtaakohan tuota saada toimimaan alkuperäisen boksin ja tarvikemoottorin kombinaatiolla? Kun ei ole mitään tietoa miten tuo tarvikemallin boksi toimii, eli mitä toimintoja siinä on. Eikä kyllä ole edes tietoa toimiiko koko boksi, eli ei oikein kiinnostaisi alkaa kokeilemaan.

Boksien persiissä on erilaiset liittimet, tarvikemallissa 14-nastainen, alkuperäisessä 12-nastainen suorakaiteen muotoinen pötkylä. Eli piuhasarjan vaihtokaan ei onnistu. :(
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,
Sivonen kirjoitti:Olisko jollain alkuperäisen värkin kytkentäkaaviota?
Tai alkuperäistä vakkaria? Minkälaisia piuhoja/liittimiä moottorissa on kiinni?
Oisko tästä apua?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo. Eli siis moottorille menee tuon mukaan kaks johtoa. Loput lienee rekvisiittaa.... Kokeillaan. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No nyt on homma selvillä. Kiitokset Roistolle, Mercedekselle ja Janillle. Naputin juttua Mekkaan: JÖRN JÖRN
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:No nyt on homma selvillä. Kiitokset Roistolle, Mercedekselle ja Janillle. Naputin juttua Mekkaan: JÖRN JÖRN
No tuosta mekkajutusta voisi jo sanoa että melekosen ansiokas. :shock: :D Ja nytkö toimii?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei toimi, kun en oo jaksanut vielä tehdä muuta kun vaihtaa alkuperäisen nopeusmittarin takaisin (tuli 416 kappaletta teekooämmiä lisää mittariin vartissa, laskekaapa keskinopeus :shock: ).

Mutta kuvat ja vekottimet näyttää yhteensopivilta, eiköhän tuo toimi kun alkaa ryhtymään. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 sähkö”