Black dream: Castillo's Defe ja Mersu

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Black dream: Castillo's Defe ja Mersu

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Kauan sitten ilmeni aihetta hankkia perheen kuljetustarpeisiin maastoauto, siis ei mikään cityturhake vaan oikea aito maasturi, jolla kulkee 9 ihmistä, muutaman tonnin painoinen vaunu yms ja jolla pääsee reissulta kotia sen haastavimmankin osuuden eli viimeiset 120 metriä jyrkkää mäkeä kotipihaan.

Laitoin muinoin kadonneelle osuudelle foorumia äänestyksentynkääkin aiheesta. Siellä spekuloitiin muutaman sivun verran aihetta ja sitten kaikki katosi. Toyota LC, G ja DEFE olivat todelliset vaihtoehdot. Myös toyota hiace 4wd bussi, viton vastaava ja transportteri tuli tyypättyä ja tutkittua aitona vaihtoehtona, mutta kovankin heräämisen ja innostumisen seurauksena yöunien jälkeen vaihtoehtoina tuntui pyörivän taasen nämä kolme eli LC, G ja Defe. G putos pelistä kun niitä ei tuntunut olevan edes ole
oikeasti olemassa 7-paikkaisena ja tojon omistamiseen siirtymisessä oli ylittämätön kynnys, se siis ei yksinkertaisesti herättänyt omistamisenhaluja lainkaan. Sitten kun kohteena oli enää vain ja ainoastaan defe tai defe niin odotimme vain sitä oikeaa.

Monta kuukautta kului pitkää aikaa, sinä aikana tutkin monta kohdetta ja kokoajan rinnalla koeajoin toyotaakin verrokkina, kävin lantikkasafarilla ja vietin aikaa netissä hankkimassa tietoa "mustasta unelmasta". Kauppojakin hierottiin monesta kohteesta, mutta väri oli kuitenkin väärä ja kynnyskysymys kaupoille. Lopulta kaikki tuntui täsmäävän, mutta silti päätöksenteko vaati muutaman päivän makustelun ajatuksella että siellä se pysyy jos on meidän auto. Ja niin seikkailu lopulta saattoi alkaa. Avasin (kiitos pappi) mustalle defelle oman topicin. Jospa täällä olis tilaa sen verran ja ehkäpä tänne syntyisi kertomisen arvoista matkan varrelta. Varustelua ja rakentelua on suunnitelmissa. Tällä siis mennään ja jotenkin vaan on suu messingillä kuskilla ja kyytiläisillä. Ja kun vastaan tulee joskus toinen mokoma niin iloinen kädenheilautus tuntuu sinetöivän kohtaamisen liikenteen vilinässä.

Kuva
Viimeksi muokannut Castillo, 08.12.2018 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Minua kiinnostaa tässä autossa oikeastaan aivan kaikki 8)
Onko lokareiden päällä olevat karhennukset ihan "turkkipeltiä" jonka päällä kestää tarvittaessa seistä?

Ruostehan ei taida näitä vaivata :?:

Lisää kuvia kiitos :D

EDIT: Lohjan laatuauton sivuilta kävin kurkkimassa... Aika miehekkäät lukemat 8)
Vetopainot 750/3500 kg
Keskikulutus 10,5 l/100 km
CO2-päästöt 299 g/100 km

Ylläpitokulut yms kiinnostaa...
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Onnea uuden auton johdosta !

Offipajeron hankinnan jälkeen täälläkin on pientä maasturikuumetta ilmassa, joten mielenkiinnolla tulee seurailtua tätäkin topikkia 8)
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Onnittelut. Minäkin viimeksi tänään noita Lantikoita katselin, kun perheautoa aikani kuluksi netistä haeskelin. Jos väyrynen on nyt jouten, eli ei mennnyt vaihdossa, niin täällä olis tarvetta 7-paikkaiselle ajoneuvolle :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

turkkipellit tuntuu mahdollistavan kuljeskelun tai vaikkapa reittivalinnan tähystelyssä seisoskelun suojan päällä.
Kulutus on ollut tasan 10 litraa nyt toistaiseksi ja tällaista kumman herkästi ilmenevää metsäteiden lumessa kahlailun tarvetta on mukana melkoisesti. Jännä nähdä kuinka kulutus asettuu vaikkapa vaunun kanssa. En pahana pidä tällaiselle painavanoloiselle kulmikkaalle kulkineeelle.

Auto kulkee kuin juna oli sohjoa, uria tai lunta tiellä. Mikä sitten rengastuksen ansiota ja mikä autolle ominaista selvinnee tulevaisuudessa. Ajoasento on ryhdikäs, sopii tällaiselle pienehkölle miehelle hyvin ja autosta näkee todella hyvin ulos myös matkustajat. Melu on yli 80 vauhdissa kuuluvahko traktorimainen ja se on kovasti ymmärrettävää kun äänieristystä ei ole juuri missään. Autolla voi kahlata ja fyllit pitää kuivua jos kerran voivat kastua - siis fyllit on jätetty minimiin. Melu on kuitenkin ainakin omalle korvalle mieluinen tekninen äänimaailma. Uskon että se asettuu aisoihin kunhan kesällä puran sisukset ja äänieristän koko auton. Tällainen parantelu on suunnitelmissa.

Auto tuntuu keräävän katseita ja iloisia kädenheilautuksia tuppaa ilmenemään ainakin koulujen lähistöllä. Myös oma väki haluaa valita matkalle defen vaikka väykkyä ja lankkua olisi myös tarjolla. Parhaimmillaan auto on selvästi taajamanopeuksissa mutkaisilla ja kumpuisilla pikkuteillä ja viime päivinä tuttuihin paikkoihin on löytynyt aivan uusia maaseutureittejä.

Perustekniikka vaikuttaa hyvin selkeältä, mutta vielä ei ole selkeää käsitystä asian todenperäisyydestä omakohtaisesti. Ovet on raskaat ja sulkuääni muistuttaa kassakaappia. Näiden autojen ohjaamon ergonomiaa moititaan surutta. Onhan se omanlaisensa mutta erittäin tarkoituksenomainen ja helposti omaksuttavissa. Polkimet on selkeästi erillään toisistaan kuin traktorissa, mutta ainakin omat jalkani löysi ne alkuunsa eivätkä ole erehtyneet missään vaiheessa. Maastossa ergonomia mielestäni puoltaa paikkaansa ja virta-avaimen sijainti vasemmalla ei ole ollut minulle kynnyskysmys.

Konehuone on kuin mistä tahansa nykyautosta. Mutta kun moottorin päältä poistaa suojamuovin niin tutut rojut sieltä löytyy. Eberi on huoltoa ajatellen hienosti käsillä toisin kuin väyryskässä, missä etupuskurin joutuu irrottamaan (siinä se on tosin helppo nakki). 5-sylinterinen bemarinsukuinen turbodieselmoottori käy sievästi, alavääntöä kaipais lisää mutta voimaa tuntuis olevan riittävästi ainakin näin alkuvaiheessa. Reilun tonnin kärrykuorma ei tunnu hidastavan menoa juuri lainkaan. Näissä tunnelmissa täällä tutustutaan lisää eriskummalliseen ja kiehtovaan, ristiriitaisuuksia ehkä yleisesti herättävään muinaisjäänteeseen.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuolla lohjan laatuauto sivustolla taisi olla vastaava myynnissä kuin tämä sinun auto?

Sisäkuvia yms olisi mukava nähdä.

Jotenkin omaa ajatusmaailmaa tukee tuo "safari van" malli :oops:
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Pappi kirjoitti:Tuolla lohjan laatuauto sivustolla taisi olla vastaava myynnissä kuin tämä sinun auto?

Jotenkin omaa ajatusmaailmaa tukee tuo "safari van" malli :oops:
Lohjalla on aikalailla vastaava, tosin harmaana. Kilsatkin samoissa lukemissa. Hinta kyl kova, mutta heillä näin tuntuu linja olevan. Safari van kävi monta kertaa mielessä kun 9-paikkaset oli aika vähissä mutta meillä tuo henkilökuljetin on kriteereissä ekana.

On se kummallista että vaikka kuinka yrittää ajatella lähtevänsä asioille myös lankulla ja väykyllä niin silti askeleet suuntautuu defeen. Ei oo muut autot inahtaneetkaan defen tulon jälkeen.

Koitanpa räpsiä sisältä kuvajaisia jossain vaiheessa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Castillo kirjoitti:Lohjalla on aikalailla vastaava, tosin harmaana. Kilsatkin samoissa lukemissa. Hinta kyl kova, mutta heillä näin tuntuu linja olevan. Safari van kävi monta kertaa mielessä kun 9-paikkaset oli aika vähissä mutta meillä tuo henkilökuljetin on kriteereissä ekana.

On se kummallista että vaikka kuinka yrittää ajatella lähtevänsä asioille myös lankulla ja väykyllä niin silti askeleet suuntautuu defeen. Ei oo muut autot inahtaneetkaan defen tulon jälkeen.
Tätä komppaan. Jeep:llä ja Toyotalla tulee ajettua oikeastaan kaikki ajot, mutta hädän tullen sitten Fiat:lla.

Ei nimittäin äkkiä tule lähdettyä Väyrysellä tai muilla henkilöautoilla, kuin pakon edessä, jos koko porukka reissuun menossa.

Onnea auton hankinnasta, kyllä tuolla kelpaa päästellä. Puolustusvoimat on tosin huomanneet auton hieman tyyriiksi korjattavaksi, mutta tarvittavat korjauksetkin ehkä sellaisia, joita ei normikäytössä synny 8)

Tiedä kuinka Lohjalla kauppa käy, mutta kovan oloisia tuntuu pyynnöt aina olevan ja neuvottelut lie aika turhia?
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

pt kirjoitti: ... Puolustusvoimat on tosin huomanneet auton hieman tyyriiksi korjattavaksi, mutta tarvittavat korjauksetkin ehkä sellaisia, joita ei normikäytössä synny 8)
Näitä asioita olen kovasti pähkäilly ennen hankintaa. Samaa varoteltiin kun väyrysestä haaveksin, mutta ihmiset niitä korjaa ja väyrysen kuten muutkin kulkineet olen pääasiassa itse rassaillu ja siis rahallisesti jotenkuten asian kanssa pärjänny, joten jospa defenkin kanssa selvitään. Pari defeihmistä lähistöllä asustaa ja mitä nyt toisen kanssa heistä olen näistä korjaus ja varaosa-asioista keskustellut niin jos ei eksy merkkiliikkeeseen ostoksille niin ihan edukasta osaa on saatavilla off-road henkisistä liikkeistä ja tämä kyseinen roplaaja tilaa huolto ja varaosat sun muut suoraan englannista. Aika näyttää asioinko sitten itse verkkokauppojen kanssa vai lähistön offroadpajan kanssa. Varmaan sekä että.

Mutta yksi asia tuntuu erityisen mukavalta jotässä vaiheessa. Tunkkia ei ensimmäisenä tarvitse olla virittelemässä esille jos auton alle haluaa kurkata. Eilen makoiltiin pojan kanssa pulkissa defen alla ottamassa tuntumaa mitä siellä oikein näkyy ja mitä pitää varoa metsäretkillä :wink:
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
rotte
Viestit: 546
Liittynyt: 20.10.2010 20:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rotte »

Onnea uuden Auton hankinnasta!

Itse ajelin vuoden päivät kahdella eri maasturilla, toinen oli tuollainen 110 STW Td5 ja toinen oli sitten Uaz cabriolet...

Itsellä ensituntumat defenderiin olivat hyvät. Ainoat häiritsevät tekijät siinä oli polkimien ja ratin sivuttaissuuntainen etäisyys toisistaan ja kytkinpolkimen paikka verrattuna "normaaliin" eurooppalaiseen autoon. Itse kun ensimmäisen kerran polkaisin kytkintä, niin piti hetki ihmetellä sitä tuulilasia siinä edessä, kun löytyikin jarrupoljin. :lol: Kytkinpoljin oli omaan makuun hieman jäykkä, mutta sopi auton luonteeseen hyvin.

Maantienopeuksissa ainakin ne Defenderit, joita ajoin varusmiespalveluksessa, olivat hieman levottomia, tosin, ohjauksen välys teki todennäköisesti tuon levottomuuden. En tiedä, onko tässä hankitussa Defessä sitten klappia ohjauksessa.

Mutta kukapa maasturilla maantiellä tai kaupungissa ajaa? Maastossa Defender oli kotonaan. Alennusvaihde on sopivan paljon alentava, eli maastossa kolmonenkaan ei välttämättä ole alennettuna liian iso vaihde. Kunhan autoon löytää oikean renkaan, joka ei heti ole tukossa, niin tuolla mennään kyllä pitkälle. Vinssin kanssa autoa on miltei mahdotonta jättää kiinni mihinkään. Maastossa on myös tuon kanssa helppo ajaa, kun vaan muistaa, että jättää korkeimmat kohdat auton keskelle tai oikeaan reunaan, jollei niitä voi kiertää.

Kovilla pakkasilla nämä laitteet tarvitsivat kyllä jo webastoa 24/7 päälläoloa, jos vain auto oli käynnissä. Samoin piti jäähdyttimen eteen laittaa pahvia, jotta auton sisäilma pysyi plussalla, kun ulkona oli -25c.

Mutta ihan leikkimielisenä vertailuna. Tuo Uaz... Niin, voiko siitä muuta sanoa. Sillä en lähtisi mitenkään päällystetylle tielle tekemään sitä autoa pidempää matkaa. Mutta jos sillä pitäisi erittäin huonoon maastoon mennä, niin sielläpä tuo veli venäläisen keksintö on oikeasti hyvä.

Ja lopuksi. Itselläkin oli Defender vaihtoehtona, kun nykyistä autoa katselin, mutta päädyin käytännöllisistä syistä korotettuun farmariautoon nelivedolla.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pappi kirjoitti: Onko lokareiden päällä olevat karhennukset ihan "turkkipeltiä" jonka päällä kestää tarvittaessa seistä?
Neukkulan maastureissa kestää pellit iliman turkkejaki. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Castillo kirjoitti:
pt kirjoitti: ... Puolustusvoimat on tosin huomanneet auton hieman tyyriiksi korjattavaksi, mutta tarvittavat korjauksetkin ehkä sellaisia, joita ei normikäytössä synny 8)
Näitä asioita olen kovasti pähkäilly ennen hankintaa. Samaa varoteltiin kun väyrysestä haaveksin, mutta ihmiset niitä korjaa ja väyrysen kuten muutkin kulkineet olen pääasiassa itse rassaillu ja siis rahallisesti jotenkuten asian kanssa pärjänny, joten jospa defenkin kanssa selvitään. Pari defeihmistä lähistöllä asustaa ja mitä nyt toisen kanssa heistä olen näistä korjaus ja varaosa-asioista keskustellut niin jos ei eksy merkkiliikkeeseen ostoksille niin ihan edukasta osaa on saatavilla off-road henkisistä liikkeistä ja tämä kyseinen roplaaja tilaa huolto ja varaosat sun muut suoraan englannista. Aika näyttää asioinko sitten itse verkkokauppojen kanssa vai lähistön offroadpajan kanssa. Varmaan sekä että.
Juurikin näin. Osien hinnoista ei tietoa ole, mutta Jaguaareihin osat ainakin englannissa olleet naurettavan halpoja.

Monessa hommassa tuo työn osuus on se isoin, eli osat 500€:a ja työt 2500€:a jolloin sille on tehty iso 3000€:n huolto, joka nyt ei oikeastaan mitään parannusta ole mihinkään tuonut, verrattuna tilanteeseen, jossa itse tehtynä hommattu osia tuolla hinnalla, noin kärjistäen.

Mutta automallina kyllä sellainen, jota autoliikkeissä tulee käytyä istuskelemassa joka kerta, kun vaan kohdalle sattuu. Ja mustana tuo auto on aika 8)
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Sunnuntain metsäretkellä...

Kuva
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Defe on varmasti semmonen auto, että ei jätä kylmäksi ketään. Tuskin kukaan autoista kiinnostunut toteaa, että ei herätä tunteita vastaan eikä puolesta...

Täällä kyllä meinoo lahkeessa täristä. :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siistin oloinen peli. :D

Moottoriöljyn määrää tuossa td5 koneessa kannattaa seurava tiiviisti.
Noissa on ollut vikaa että pumppusuutin? alkaa vuotaa löpöä moottoriöljyn sekaan ja siitä seuraa koneen tuho joko hullunkierroksilla kun imasee öljyä imuilman sekaan tai sitten laakerivauriot.

Onko tuossa akselilukkoja?
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Mika.T kirjoitti:Siistin oloinen peli. :D

Moottoriöljyn määrää tuossa td5 koneessa kannattaa seurava tiiviisti.
Noissa on ollut vikaa että pumppusuutin? alkaa vuotaa löpöä moottoriöljyn sekaan ja siitä seuraa koneen tuho joko hullunkierroksilla kun imasee öljyä imuilman sekaan tai sitten laakerivauriot.

Onko tuossa akselilukkoja?
Tämä TD5 moottoreiden (ilmeisesti enemmän loppupään) koneita vaivaava tyyppivika onkin ollut jonkinasteinen hankintaa hidastava tekijä. Aika vähän niitä kuitenkin kai on ollut, tai ainakaan en kovalla onkimisellakaan saanut tietoon kuin muutaman konetuhotapauksen ja toisaalta aika markinaalinen on näiden autojen määräkin suomen-niemellä. Ilmeisesti myös kannen sisällä olevan polttoainekanavan syöpyminen voi aiheuttaa saman lopputuleman. Käyttöohjekirjasessa kehotetaan tarkistamaan öljymäärä 400km välein :wink: ja se siis lie syytä ottaa tosissaan. Maahantuojan edustaja tms? vakuutteli, jotta ei syytä huoleen, sillä erittäin harvinaisesta ilmiöstä on kysymys, mutta sen voinee jättää omaan arvoonsa. Vuoden takuu tuonee hieman turvaa nyt alkuun.

Tässä autossa ei taida olla akselilukkoja, koska on etc- luistonhallinta. Keskitasauspyörästön voi lukita. Mutta näihin lukko-asioihin en ole toistaiseksi uhrannut montakaan ajatusta vielä, koska tosimiehen offilaitteeksi en näin hienoa pirssiä ole alkuun laittamassa. Tosin polulta poiketaan ja on jo poikettu ja alustan herkkiä kohtia on tarkoitus panssaroida ennen kivikkoon eksymistä.

Mutta tästä polttoainevuoto asiasta mielellään otan vastaan kaiken tiedon mitä siitä vain suinkin tiedätte, kerropa Mika lisää :?: . Land-roverin merkkihuolto eteläsuomessa ei ollut kuullut asiasta mitään :roll: :?: :!: , kun joskus syksyllä soittelin asiantiimoilta. Englanninkielisiltä foorumeilta olen etsinyt tietoa asiasta. Liekö jollain kokemusta puolustusvoimien korjaamohallista asian johdosta. Jokatapauksessa olen ajatellut että jos pata porsii niin se porsii, mitä en todellakaan toivo tapahtuvaksi, mutta kun sen mahdollisuuden tiedostaa niin on jotenkin helpompaa tai ainakin uskottelee itselleen niin :lol:
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Niin, aamulla eskarilainen päätti jäädä kotiin, kun töihin lähtiessä ja samalla koululaisia kuskatessa kävelin lankkuun enkä defeen. poika pysähtyi ja käänty oitis takas pirttiin. Ei kuulemma mene kouluun jos ei mennä defellä. Ei auttanut suostuttelu, sano menevänsä ehkä taksilla. ... Pojan ajatukset meni kyllä yksiin omienkin kanssa, jotenkin se tuo defe vaan vetää puoleensa aivan omalla tavallaan myös aikuisempaakin, mutta täytyyhän sitä välillä ulkoiluttaa lankkua jottei ota itteensä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Ny on sitten kokemusta matka-ajosta Defellä, kun tyttären kanssa pistäyvyttiin kotoseuvulla. Sekä meno että tulosiirtymät (330km suunta) tuli liikuttua yhteen menoon ilman taukoja, koska ei ilmenny tauoille tarvetta. Siis ihan kelvollinen matka-auto, menee kuin juna, penkit ei pure, korkealta näkee hyvin jne, melukaan ei ole ongelma talvinopeuksilla. Vakionopeussäädin täytynee asentaa, siihen kun on oppinu väyryssessä niin oitis alkoi kaivata defessäkin. Ratin asentohan tässä kulkineessa on noihin mersuihin verrattuna outo, mutta sen asian kanssa kyllä pärjää. Lyhyenläntä kun olen niin tilaan englannista varmastikin etupenkkien kiskojen alle muutaman sentin penkkiä nostavat korotuspalat, jolloin näen klasista oikean etukulman kurottelematta. Samalla saan ajoasentoon sen puuttuvan säädön, jota hieman pitkällä matkalla ja myös tarkkuutta vaativassa maastoajossa kaipaan.

Lapin keväthangille yritetään vielä näillä lumilla ja siinäpä sitten tuleekin jonkinlainen kunnon matkakokemus tällä kulkineella. Kärry perässä täydellä lastilla siis yli 900km siivu. Sitä ennen toivottavasti saan takapenkkiläisille paranneltua mukavuutta uusien oikeiden niskatuellisten istuimien muodossa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuossa kahtelin aikani kuluksi G Mersun koeajon. Vastaava koeajo Defenderistä... Klikkoo tästä

:)
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Kappas vaan, tällainen on jäänyt tyystin huomaamata. Tämähän olisi nostanut kuumetta hirmuisesti vaikkapa puoli vuotta sitten, kun olin jalkautunut toyotan leiriin tutkimaan heidän tarjontaansa :lol: (siis näin jälkeenpäin todettakoon, että sehän tapahtui ainoastaan sopivaa defeä odotellessa)... Oikein tyytyväisenä edelleen liikutaan defellä ja siihen askeleet mieluiten suuntaa ellei niitä oikein pakota noihin muihin kulkineisiin. Varustelua aloitellaan, mutta ihan rauhassa edeten :D
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Viikonloppuna defeä ulkoilutettiin kera perheen ja täpötäyden kuomukärryn kairan kupeilla. 950km siivu suuntaansa siirtyi taukoineen (2kpl) noin 13-14 tunnissa. Siis eikai tässä voi muutaku hämmästellä auton matkanteko-ominaisuuksia. Kukaan ei valittanu, kaikki näkee ulos paikoiltaan ja kyyti on full-lastattuna routaisilla teillä mukava. 6 tunnin siirtymä 2 minuutin pisutauolla tuntui riittävän kyytiläisille ja kuskille. Keskikulutus oli 10.2 litraa sadalla. Perillä oli mukava koluta pikkuteitä kauniita maisemia ihaillen. :D :D :D
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
BTriker
Viestit: 570
Liittynyt: 21.10.2010 20:45
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Katos perhana, tännehän on brittien ylpeyskin ilmaantunut. Onneksi olkoon auton johdosta :D Jänniä kokemuksia kertynyt näillä ajellessa. On niin erilainen ajettava kuin muuta markkinoilla olevat. Työkalumainen maantiellä olematta kuitenkaan aivan paska. Kuskin paikalla ollessa tulee tahtomattaan hakattua vasemmalla kyynärpäällä sivuoven lasia rattia punoessa, että koko oven yläosa notkuu ulospäin. Hyvällä rengastuksella nämä kamppeethan menee aika helekatin pahoista paikoista jo ihan vakionakin. Takapenkillä istuessa arvostaa katon rajassa olevia pieniä ikkunoita, joista voi katsella maalaismaisemaa :wink: Ruosteenkaan kanssa ei tarvitse tuusata.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Defellä on nyt ajettu vajaa 5tkm ja siitä kärryn kanssa liki 80%. Kulutus on ollut keskimäärin 10 litraa sadalla kilsalla. Varustelu alkaa jahka lontoon sedät saa joskus tilatut ja maksetut romut pakattua matkalle kohti suomenniemeä. Ei tunnu kiirus painavan mutta ei vielä heitetä kirvestä kaivohon.

Sopeva vinssi ja puskuri on ehkä seuraavana hankinnassa kunhan vain monista vaihtoehdoista järkevimmän oloisen keksis. Ja ensi viikolla olis tarkoitus aloittaa jostakin päästä rakentelemaan kun loma vihdoin alkaa. Jos vaikka ääntä hieman koittas vaimentaa, vaikka ei se oikeastaan oo edes paha tai sitten siihen on tottunu. Alustan yms kriittiset paikat ruostesuojautin kevään alussa. Vetokoukku on kovasti ylhäällä ja jotain sovitetta täytyy keksiä jotta ei aisa pystyssä tarvi ajella. Hauska peli se on ja mustikan kukintaakin saattoi käydä kattomassa ihan paikanpäällä :)
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Defellä on menty, tultu, poikettu polulta, vedetty lomakotia, kierretty suomen niemeä kohta 10tkm ja autoa on hieman varusteltu. Loman alkajaisiksi annoin autolle dynamat ja stp käsittelyn käytännössä kauttaaltaan. Siivosin tallin alkajaisiksi, sitten purin auton sisukset pois ja dynamat extemeä suht kattavasti sekä dynalineriä päälle. Kattoon laitoin kauttaaltaan motonetin venäläistä halvempaa extreme korviketta kun nuukuus alkoi iskemään. Tuntui toimivan ihan samanlaila. Sisukset takas, uudet istuimet paikoilleen ja mukavuus koheni uudelle tasolle. Äänimaailma merssuuntui tuntuvasti, matkustajilla on omat niskatuelliset exmoortrimin valmistamat high classic puolinahkapenkit kaltvuudensäädöllä. Vetokoukku sai uuden kiinnityspaikan hieman taaemmaksi ja samalla takamatkustajat askelman kulkua helpottamaan. Seuraavaksi lie hieman äänentoistoa parantamaan ja egr:n tappoon.

Pitäis varmaan kameraa vaivata välillä ja jokunen kuvatuskin ottaa kummajaisesta.

Penkit

Kuva
Viimeksi muokannut Castillo, 12.5.2013 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Castillo kirjoitti:Pitäis varmaan kameraa vaivata välillä ja jokunen kuvatuskin ottaa kummajaisesta.
Sisustan muutokset kiinnostaa aina... Monihan tekee autostaa namun päältä, mutta sisusta jätetään sitten alkuperäiseen kuntoon. Jääpi keskeneräiseksi jos vain ulkoa sipistelee...
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Castillo kirjoitti:Kattoon laitoin kauttaaltaan motonetin venäläistä halvempaa extreme korviketta kun nuukuus alkoi iskemään. Tuntui toimivan ihan samanlaila.
Testeissä tuo halpa versio on tosiaan ollut Dynamat:n veroista ja itse olen muutamia autoja jo kauttaaltaan tuolla tehnyt (krooninen rahapula..)

Tänään laittelin Viton oviin tuota ja homma jatkuu pala kerrallaan tuonkin kohdalla, eikä moitetta ole ollut tavarasta. Tarraa hyvin ja on helposti muotoutuvaakin.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

pt kirjoitti:
Testeissä tuo halpa versio on tosiaan ollut Dynamat:n veroista... ... eikä moitetta ole ollut tavarasta. Tarraa hyvin ja on helposti muotoutuvaakin.
Dynamatin tarra lie hieman tehokkaampaa (asennuksen kannalta ehkä liiankin hetiottavaa) mutta venäläisen kanssa mieluummin puuhastelee. Sekin tuntuu tarttuvan kuin tauti kun telaa huolella dynamatin telalla :wink: Hiukan harmittaa kun ei heti alkuuns
a osannut luottaa tähän venäläiseen. Eroa ei ole korvalla mahdollista havaita. Molemmat tappaa tyystin räminät, kolinat, kaiun, ja siis alentaa tuntuvasti melua viilentäen samalla mustan auton sisuksia paahteessa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

niin.. mikä tavara tässä siis on kyseessä.. tää "venäläinen" siis? kysyy: utelias jolla on 70e hyvityskuitti motonettiin.

ja kyl tollanen refenteri olis komia laitos ittelläki. kade.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

made in russia luki paketissa ja tuotteen merkki tais olla stp, tällainen foliopintainen ohuehko butyyli tai bitumipohjainen (musta mömmö jokatapauksessa) äänen yms eristämiseen tarkoitettu liimautuva matto. Paketti oli laatikko jossa punaisella pohjalla mustia ja valkoisia neliöitä. Aika huonosti tuli tutkittua pakettia saati edes tuotetietoja. Mulle riitti tuo "venäläinen" ostopäätökseen. :)
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Castillo kirjoitti:made in russia luki paketissa ja tuotteen merkki tais olla stp, tällainen foliopintainen ohuehko butyyli tai bitumipohjainen (musta mömmö jokatapauksessa) äänen yms eristämiseen tarkoitettu liimautuva matto. Paketti oli laatikko jossa punaisella pohjalla mustia ja valkoisia neliöitä. Aika huonosti tuli tutkittua pakettia saati edes tuotetietoja. Mulle riitti tuo "venäläinen" ostopäätökseen. :)
Ja äkkiä kun laskee hintoja, niin suosioilla ottaa sen 99€:a maksavan ison pakkauksen, jossa 4m2 tavaraa.

Tuossa toisen putiikin mainos, josta näkee laatikon:

http://www.hifikulma.fi/STP-Silver-Bulkpack
W124 500E
W903 316cdi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”