Yhtä tuontiautoa koskeva virhevastuu

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Yhtä tuontiautoa koskeva virhevastuu

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Yhtä tuontiautoa koskeva virhevastuu

Ostin tyttärelleni Saksasta marraskuussa 2005 kolaroimattoman, ruosteettoman ja maalaamattoman vm. 1998 auton. Koeajettaessa liikkeelle lähdettäessä kuului vingahtava ääni aika ajoin. Myyjä kertoi äänen kuuluvan etujarrupaloista, jonka uskoin, kun herkistämättömissä jarruissa samanlainen ääni oli kuulunut joskus omissakin autoissa.

Suomessa vaihdoin (lähes uuden veroiset) jarrupalat uusiin ja totesin, ettei syy ole jarruissa. Kävi ilmi, että ensimmäisissä kyseisen vuosimallin 1998 autoissa oli kytkimessä kyseisentyyppisiä vikoja.

Autossa on kahden vuoden takuu, mutta kytkinviat eivät kuulu takuun piiriin. Maaliskuussa 2006 reklamoin Saksaan myyjäliikkeelle sähköpostitse virhevastuuseen vedoten ja erinäisten viestien jälkeen myyjä pyysi tiedon, paljonko auton korjaaminen Suomessa maksaa. Ilmoitin kytkinpaketin ja työn korjaamohinnan ja 28.3.2006 raha oli tullut pankkitililleni vaatimukseni mukaisena käytettäväksi myöhemmin tapahtuvaan kytkimen korjaamiseen.

Sähköpostikeskusteluiden alkuvaiheessa käsityksemme myyjän autoa koskevasta virhevastuusta ja Saksan kuluttajansuojalain sisällöstä poikkesivat merkittävästi. Riittävästi yksilöityyn sähköpostiviestiin saksalainen merkkiliike vastasi erittäin kohteliaasti pyytämällä pankkitilin numeron ja tiedon maksettavasta euromäärästä. Rahansiirrostakin aiheutuneet kulut merkkiliike oli maksanut.

Kuluttajansuojasäännöksistä ja menettelytavoista voi saada lisäohjeita Kuluttajaviraston sivuilta löytyvän linkin kautta tai tietysti hankkimalla saksalaisia alkuperäissäädöksiä. Direktiiviinkin tutustumisesta on hyötyä, mutta jäsenvaltiot ovat voineet tehdä myös sitä tiukemmat normit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”