Löytyykö kokemuksia *Peugeot 406 HDi*?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Joka monesti viittaa hieman lämpöön mistä jonkin aasinsillan kautta päästään CDI suuttimien ongelmiin(vuotaa paluupuolelle) ja siihen että syöttömäärät mättää ja eikä korjausarvoissa skaala riitä paikkaamaan enään tuollaista vajetta. Lopputulos sitten varmaankin kilin-kolin-kappalein. Mistäkö tiedän, no en tiedäkkään.

Tämmöönen alustava "Worst case scenario" manaus.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Cordoban 66 kW AHU oli mieluisan voimakkaasti vääntävä maaniteajossa, 2000 kierroksesta potku.
Ahtopainetunnistimen letkussa oli reikä jonka korjaaminen vähensi vääntöä selvästi mutta teki siitä sivistyneemmin esille tulevaa.
Kaupunkipyöriityksessä AHU ei ollut helppo kone, vääntöpotkusta sutimaan ja kakkosella ei pääse alakierroksilta (1000+) mihinkään.
Juuri noin. Automaatti tekisi ajosta varmaan helpomman tuon tyyppisillä moottoreilla, jotka on "kulmikkaita" ominaisuuksiltaan.

Ajelin W124 250 D manuaali 1991:sellä juuri. 100 Km/h kiertää tasan 2500. "Kiihtyvyys" 60-90, ja lähtö tasanopeudesta kolmosella-aikojen keskiarvo 8,5 sekuntia. Sama 40-60, n. 6 sekunttia eli kaasun painamista pohjaan ei kukaan kyydissäolija huomaa (siis tämähän ei ole välttämättä huono asia ollenkaan). Jos välin 50-90 vetäisi, niin silloin tuo taitaa jäädä jo useamman sekunnin vanhalle W123 300 D:lle, sillä 250 D: vetoalue on niin kaukana tuossa vaiheessa, vaikka Essonbaarijuttujen mukaanhan jo W124 200 D pieksee kulussa vanhan 5-pyttysen. Käytännön erot matalimpien kierrosten kohdalla ovat erittäin selvät vanhan eduksi. Pumpun säädöllä varmaan saisi kyseiseen 250D:hen selvästi paremman kulun, sillä mäkisessä maastossa tällä täytyy hakea nelosta, jotta ei hyydy mäkiin, sitten taas kone huutaa liikaa. Vähän kompromissin oloinen laite ainakin ilman pumpun säätöä. En ihmettele, että W124:sen tapauksessa aina mainostetaan pumpun säätöä-tämähän suorastaan vaatii sen, jotta autolla voi ajaa normaalisti. W123 300 D on siinä hyvä, että pienestä matelunopeudesta kun painaa kakkosella kaasun pohjaan, niin se reagoi heti-se tekee ajosta jouhevaa. Nämä kaksi eri moottorityyppiä tarvitsevat aivan erityyppiset ajotavat, jos halutaan edetä samaa tahtia. Mulle sopii ainakin ruuvaamattomissa tapauksissa paremmin vanha käteen kaikin puolin. Sit jos tuohon päälle vielä pitäisi kuunnella ulisevaa perää koko talven, niin ei kiitos! Ja muutenkaan kun metsähommissa liikkuu, niin en jaksa kerätä W124:sen puskurin alaosan muoveja pitkin mäkiä. Mutta silti seuraava mersuni saattaa olla W124 :lol: , sillä kaksi vuotta, niin vanha sotaratsu saavuttaa 30 vuoden iän. Turha sitä on haikailla W123:sen luotettavuutta, joten on hyväksyttävä se tosiasia, että autot ei tule missään tapauksessa palaamaan tuolle laatutasolle. Nyt kun on pidemmän aikaa mersuja seuraillut ja W124:sen ongelmat nähnyt, niin sanoisin, että viimeiset laatumersut tehtiin W123:n muodossa ja alamäki alkoikin jo tuon jälkeen eikä vasta 1995 paikkeilla. Laadulla tarkoitan kokonaiskestävyyttä auton komponenttien osalta, enkä sitä kuinka mukava auto on käytössä. Lukekaa esim. mersufoorumilta juttua, jossa kerrotaan paljonko W124:sella on ajettu ja mitä on tehty-paljon ongelmia koneiden keston kanssa: sekä alakerran laakerit, yläkerta tiivistevuotoineen sekä kansivaurioineen ym. Kaikki ongelmia, jotka eivät koske W123:sen dieseleitä vakiona ollenkaan.

Mutta topickiinkin vähän asiaa: Menin tyttöä hakemaan luistelutreeneistä, niin viereeni tuli pösö 406 hdi parkkiksella. No tietysti kyselin, että millainen peli on kyseessä ja miten on toiminut. Malli oli siis Hdi ja 1999 vuosimallia. Tehosta omistaja ei tiennyt 90 tai 110. Vai oliko tuo 110 heppanen edes tuolloin 99 tuotannossa? No joka tapauksessa kaveri oli ajanut autolla siivun 200 tkm- vajaa 400tkm ja oli ollut tosi tyytyväinen autoon. Kori näytti olevan ruosteeton toisin kuin esim. 95 prosettia väykyistä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

...paljonko W124:sella on ajettu ja mitä on tehty-paljon ongelmia koneiden keston kanssa: sekä alakerran laakerit, yläkerta tiivistevuotoineen sekä kansivaurioineen ym. Kaikki ongelmia, jotka eivät koske W123:sen dieseleitä vakiona ollenkaan.
Satakakskolmosen dieselkone on pitempiaikaisten käyttäjien kertoman mukaan harva keskimäärin noin 500-600tkm ajon jälkeen, sitten joko tehdään täysremontti tai vaihdetaan moottori.
Ellei ole jo aiemmin tullut täystuho öljypumpun lakattua pyörimästä tai jakoketjun katkettua.

Niillä kilometreillä OM601-603 alakerrassa ei vielä ole kulumisen merkkejäkään, joskus vaihdellaan kk-laakereita mutta se on enemmänkin yritys saada öljynpaineet tyhjäkäynnillä kilosta puolestatoista "paremmiksi" ja kilometrejä on takana enemmän kuin vanhempi moottori kestää edes mäntien ja sylinterien osalta.
Kansivaurioitahan 124 vaparidieseleissä ei ole ollenkaan.
Turboissa kuulemma on mutta niitä koneita on kai sen verran vähän ettei omalle kohdalleni ole sattunut työssä.

Itse asiassa 123 dieselkoneet ovatkin viimeisiä mersun koneita joissa täysremontti on kulumisen vuoksi tarpeen kohtalaisen vähällä ajolla (mersu-mittakaavassa vähällä).
Uudemmat kestävät käyttöä niin pitkään kun kori kestää ja pitempäänkin.
W123 300 D on siinä hyvä, että pienestä matelunopeudesta kun painaa kakkosella kaasun pohjaan, niin se reagoi heti-se tekee ajosta jouhevaa. Nämä kaksi eri moottorityyppiä tarvitsevat aivan erityyppiset ajotavat, jos halutaan edetä samaa tahtia.
Aamusella katselin mittareita kun ajelin 124:llä työmatkaa, käytännössä kierrokset pysyvät minun ajossani kiihdytyksissä 1500-2000 välillä paitsi tietysti nopeuden noustessa yli 80.
Jos haluaa pysyä perässä 123:lla joutuu kyllä kierrättämään enemmän, vanhuksen vääntö ei riitä uudemmalle 300D:lle.
Pumppua ei tästä tietääkseni ole ruuvattu mutta se on peruskunnostettu ja vaihdettu mm. painosarja dieselkorjaamolla, se on siis kunnossa ja ajoitus kohdallaan.

Satakakskolmosen ongelmana on myös nelivaihteinen vaihteisto, kierroksia on liikaa jos nopeutta nostaa enemmälti.
Ei ihme että viisivaihteisilla vaihteistoilla on kovat pyyntihinnat - sellainenhan on ihan pakko laittaa vanhukseen että sillä voisi ajella normaalisti pidempää matkaa.
Itselläni olikin Langissa viitoslaatikko OM617:n perässä, melutaso oli kohtuullinen eikä ajaminen tuntunut 110 mittarinopeudessa kierrosten osalta niin pahalta kuin viime kesän 123 300D nelivaihteisella jolla pitelinkin työmatkalla hitaampia nopeuksia.
"Kaahaaminen" ei muutenkaan sovi 123 tyyliin eikä niille ominainen suuri kulutus korostu kun malttaa ajaa rauhallisesti, ero uudempaan pysyy alle kahdessa litrassa sadalle kilometrille.
Onhan siinäkin nielemistä nykyisillä polttoaineen hinnoilla mutta harvapa 123.lla enää ajaa suuria kilometrimääriä vuodessa.

Langin moottori ei jaksanut vääntää viitosella alle 80 vauhdissa vaikka syöttöä oli lisätty pari kierrosta muttei se minua haitannut, auto oli kokonaisuutena mitä mainioin kulkine.
Muistaakseni matka-ajossa mentiin alle 8 litralla sadalle.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Tähän väliin hieman pösöstä, anteeksi :oops:

Kärry perässä kulutus helposti tuplaantuu, joka mielestäni aika iso ero :!:
















































Edellisellä sivulla näkyvä kärry täynnä polttopuita ja nopeus kesärajotusten mukaan :lol:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

eseestie kirjoitti:Kaverilta (autokorjaamoyrittäjä) asiaa kyselin, ja tiesi kertoa että 2.0 HDi koneista lentää männät jossain vaiheesa pihalle. :roll:
Pitäskö tässä alkaa pelkäämään ja pistää oma hooteeiiii kiertoon ennen kuin männät morjestaa konehuoneesta. Olisi mukava tietää enemmän faktaa asiasta. Jotenkin jää itselle sellainen kuva, että kysessä on ihan pikkusen "mutu". :happy:
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Pappi kirjoitti:
eseestie kirjoitti:Kaverilta (autokorjaamoyrittäjä) asiaa kyselin, ja tiesi kertoa että 2.0 HDi koneista lentää männät jossain vaiheesa pihalle. :roll:
Pitäskö tässä alkaa pelkäämään ja pistää oma hooteeiiii kiertoon ennen kuin männät morjestaa konehuoneesta. Olisi mukava tietää enemmän faktaa asiasta. Jotenkin jää itselle sellainen kuva, että kysessä on ihan pikkusen "mutu". :happy:
Haluatko kysellä henk.koht. vai kyselenkö minä? :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Empä ole ennen kuullutkaan tuosta mäntien lentelystä, mutta taijan kaiken varalta nykästä kanaverkon moottorin ympärille niin eivät lennä kovin kauas :idea:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kansivaurioitahan 124 vaparidieseleissä ei ole ollenkaan.
:lol: :lol: :lol: Kysyppäs koneistamoilta, kuinka vaparin kansia on parsittu.......ja ihan kuule 200 D:nkin.

Niillä kilometreillä OM601-603 alakerrassa ei vielä ole kulumisen merkkejäkään, joskus vaihdellaan kk-laakereita mutta se on enemmänkin yritys saada öljynpaineet tyhjäkäynnillä kilosta puolestatoista "paremmiksi" ja kilometrejä on takana enemmän kuin vanhempi moottori kestää edes mäntien ja sylinterien osalta.
:lol: :lol: Etkö ole nähnyt W124:sen kuluneita kiertokangen laakereita...........juu niitä vaihdellaan ihan huvikseen, ja ne on ihan hyvässä kunnossa, isäni W124 300D:ssä vaihdettiin männänrenkaat, kun söi öljyä ja savutti ihan hirveesti 500 tkm. ajettuna. Ja pakko myöntää, että sylinterit oli hyvässä kunnossa, mutta mitä merkitystä sillä oli tässä tapauksessa, kun auki piti kuitenkin kone ottaa??? :lol: :lol:

Itse asiassa 123 dieselkoneet ovatkin viimeisiä mersun koneita joissa täysremontti on kulumisen vuoksi tarpeen kohtalaisen vähällä ajolla (mersu-mittakaavassa vähällä).
Uudemmat kestävät käyttöä niin pitkään kun kori kestää ja pitempäänkin.
Olet ilmeisesti tehnyt useamman konerempan W123:siin?

Pumppua ei tästä tietääkseni ole ruuvattu mutta se on peruskunnostettu ja vaihdettu mm. painosarja dieselkorjaamolla, se on siis kunnossa ja ajoitus kohdallaan.
Aha joo sitäkin joutuu korjailemaan noissa W124:sissa...hytkyttelevät pirulaiset koko autoa.
Aamusella katselin mittareita kun ajelin 124:llä työmatkaa, käytännössä kierrokset pysyvät minun ajossani kiihdytyksissä 1500-2000 välillä paitsi tietysti nopeuden noustessa yli 80.
Ilmeisesti puhut 300 D:stä, sillä tänään ajamani W124 250 D ei kiihdy välillä 1500-2000 mitenkään päin. Kolmeentonniinhan siinä pitää kierrokset nostaa, että seuraava vaihde on valmis töihin.

Mä en tätä Peugeot-topickia viitsi enää tämän jälkeen sotkea, mutta vielä piti puolustella, kun modekin jatkoi :wink:
Ja jotta olisit tyytyväinen ja voittaja, niin sanotaan, että W124 on selvästi parempi auto kuin W123 kaikilta ominaisuuksiltaan. Ja W124 250 D kiihtyy paremmin kuin W123 300 D vaikka mittasinkin autot tänään. Ei mittauksilla ole mitään merkitystä. Sanotaan niinkin, että W124:sen vetoakselit ovat kestäviä eivätkä katkea koskaan, W124:sen perät eivät ujella, eikä varsinkaan asd-perät. Jätetäänhän dealer tämä topicki rauhaan, sillä ihmiset haluaa tietää tässä Pösöistä eikä siitä kuinka hyvä auto W124:nen onkaan.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Moottoreissa on koko ajan menty eteenpäin. Kaikissa autoissa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kysyppäs koneistamoilta, kuinka vaparin kansia on parsittu.......ja ihan kuule 200 D:nkin.
Nyt kun otit puheeksi ... kysyin toissa perjantaina kun olin alkamassa vaihtamaan 250 tiivistettä, koneistamolta joka on aloittanut 70-luvulla ja toiminut ainoana isompana Ylivieskan alueella jossa on poikkeuksellisen paljon satakaksnelosia johtuen paikkakunnalla pitkään toimineista käytettyjen mersujen maahantuojista.

Syy kysymiseen oli se että oireet olivat harvinaisemmat; öljyä nesteen seassa.
Vastaus oli että vika ei ole kannessa, ei niitä mene.

Muuten olisin sen tiennyt itsekin, yli 10 vuotta mersuja korjanneena ei muistu mieleen että yhtään haljennutta kantta olisi sattunut kohdalle, ei myöskään kolmen neljän työkaverin kohdalle.

Vänkäämisesi johtunee siitä että 123 koneissa on valurautakansi ja 124 koneissa alukansi josta on tultu ajatukseen ettei alukansi voi kestää, en tiedä.
Mihinkään tosiasioihin väite OM601-603 kansien heikkoudesta ei perustu, se on varma.
Etkö ole nähnyt W124:sen kuluneita kiertokangen laakereita...........juu niitä vaihdellaan ihan huvikseen, ja ne on ihan hyvässä kunnossa, isäni W124 300D:ssä vaihdettiin männänrenkaat, kun söi öljyä ja savutti ihan hirveesti 500 tkm. ajettuna. Ja pakko myöntää, että sylinterit oli hyvässä kunnossa, mutta mitä merkitystä sillä oli tässä tapauksessa, kun auki piti kuitenkin kone ottaa???
Olen nähnyt, todennäköisesti meillä olleessa -90 200D:ssäkin olisi ollut kuluneet laakerit.
Käyttöön se ei kovin paljon vaikuta, tuollakin ajettiin meillä jostain 550tkm->650 tkm öljynpaineiden ollessa kuumana tyhjäkäynnillä alle kilossa.
Laakerit olisi siis voinut vaihtaa muttei sillä olisi ollut käytännössä muuta vaikutusta kuin mittarin viisarin nousu hieman ylemmäs.
Laakerien vaihdossa menee aikaa alle kaksi tuntia, laiskuuttaan ei tullut tehtyä.
Helpompi remontti kuin satakakskolmosen alapallon vaihto.

Työpaikaltani on myyty vuosien varrella muutamat männänrenkaat 124 moottoreihin, kyseessä on olleet turbot joista useat viritettävinä.

Omistuksessani oleva 300D kuluttaa öljyä jonkin verran, 8000-9000 km paikkeilla syttyy valo ja kaadetaan litra lisää koneeseen.
Savutusta en ole huomannut perässä ajaessanikaan.
Ei savuttanut myöskään OM617 alle 400tkm ajettuna mutta öljyä se kulutti enemmän.
Kummankaan mainitsemani yksilön osalta en pidä öljynkulutusta millään lailla ongelmana.
Olet ilmeisesti tehnyt useamman konerempan W123:siin?
Vähintään yhtä monta kuin sinä hitsannut 200D kansia :D
Meillä käy silloin tällöin hakemassa varaosia vanha mies jonka nimi mainitaan melkein aina kun 123:lla aikoinaan ajanutta henkilöä jututtaa niistä ajoista;
"Veikkohan siihen teki moottoriremontin sitten puolen miljoonan kohalla, tuli männät ja kaikki uutta ... sitte muutama vuos sen jäläkeen se jäi seisomaan ku alako olla niin laho, myin varaosiks yhelle työkaverille myöhemmin..."
Aika pahuksen paljon on tullut juteltua korjaamolla sellaisten henkilöiden kanssa jotka ovat aikoinaan ajaneet satakakskolmosilla, siis oikeasti ajaneet eli 30000-60000 kilometriä vuodessa.
Kyseessä on ikäluokka joka ei juurikaan kirjoittele nettiin kokemuksistaan.
Aha joo sitäkin joutuu korjailemaan noissa W124:sissa...hytkyttelevät pirulaiset koko autoa.
Kyllä, mersun moottorin ominaisuuksien pitäminen hyvällä tasolla vaatii nimenomaan pumpun laittamisen jossain vaiheessa.
Minulla oli yksi OM617 irtokoneena, nyt se on Heavyn autossa keulilla.
Se oli kuulopuheiden mukaan täysin korjattu moottorivaurion jälkeen ja pumppu + suuttimet kunnostettu samalla.
Muistaakseni pumppu ei kuitenkaan toiminut oikein eli ilmeisesti pitkä "seisonta" oli tehnyt ongelmia.
Mä en tätä Peugeot-topickia viitsi enää tämän jälkeen sotkea, mutta vielä piti puolustella, kun modekin jatkoi Wink
Ja jotta olisit tyytyväinen ja voittaja, niin sanotaan, että W124 on selvästi parempi auto kuin W123 kaikilta ominaisuuksiltaan. Ja W124 250 D kiihtyy paremmin kuin W123 300 D vaikka mittasinkin autot tänään. Ei mittauksilla ole mitään merkitystä.
Minä en jaksa suhtautua autoihin tunteella enkä vertailla moottorien kestävyyttä tai ominaisuuksia yhden auton perusteella.
En ole ollenkaan sellainen että hankkisin omistukseeni jonkin mersun ja pitäisin sitä kymmenen vuotta.

Mielestäni on myöskin turhaa kiistellä siitä kumpi on parempi, 123 vai 124.

Uudemman ylistämisestä ei ole osaltani kyse, haluan vaan puuttua omalla tavallani teksteihin joissa on esim. virheellisiä väitteitä vanhempien moottorien paremmasta kestävyydestä ja paremmista käyttöominaisuuksista.

Vanhempi on jo siirtynyt valtaosin harrasteautoksi, uudempia on vielä aika lailla kovassakin ajossa.
Olen monta kertaa maininnutkin että todennäköisesti etsisin hyvän 123:n ja ajelisin sillä mutta kulutus on liian suuri paljoille kilometreille.
Kyse on puhtaasti siitä että pidän 123:a vallan mainiona laitteena ajofiiliksen osalta, ei siitä että kuvittelisin sen (tai 124:n) olevan ylivertaisen kestävä.
....W124:sen vetoakselit ovat kestäviä eivätkä katkea koskaan, W124:sen perät eivät ujella, eikä varsinkaan asd-perät.
Tuossa on minun toimesta listattuna 124 ongelmia, tosin vähän erikoisemmalla tavalla:
Mersumiehen painajainen
Jätetäänhän dealer tämä topicki rauhaan, sillä ihmiset haluaa tietää tässä Pösöistä eikä siitä kuinka hyvä auto W124:nen onkaan.
Voin siirtää osan keskustelusta toisaalle tarvittaessa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

eseestie kirjoitti:Haluatko kysellä henk.koht. vai kyselenkö minä? :roll:
Tottakait faktat kiinnostaa ja mikäli sinulla on aikaa, kysele ihmeessä ja kerro täällä. Ompahan sitten kaikkien luettavissa :D
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

dealer kirjoitti:Voin siirtää osan keskustelusta toisaalle tarvittaessa.
Mitäpä suotta. Eihän tämä niin vakavaa ole, eihän :wink:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuei.

Ajelin tämän päivän 405 Mi16:lla, tuollaiseen vanhaan perhesporttiin voisi vaikka kiintyä.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

dealer kirjoitti:Juuei.

Ajelin tämän päivän 405 Mi16:lla, tuollaiseen vanhaan perhesporttiin voisi vaikka kiintyä.
Aikas kivan ripee ja mukava ajettava tommonen, no onhan se ollu aikanaan suhteellisen kalliskin
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mulla on kokemusta muutamasta citikka/pökötti hdi,stä.

Moottorit on hyviä ja potkua lähtee selvästi enemmän, kuin mitä voimansiirto kestää.
Automaatteihin en edes uskalla lastua tehdä, luistavat niin helposti jo vakionakin.
Ainoa malli, jossa voimansiirto on edes jotenkin reilummin motoitettu on sellainen 2,2 litrainen, 136 heppainen malli, man ja automaattina.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti:
Aha joo sitäkin joutuu korjailemaan noissa W124:sissa...hytkyttelevät pirulaiset koko autoa.
Kyllä, mersun moottorin ominaisuuksien pitäminen hyvällä tasolla vaatii nimenomaan pumpun laittamisen jossain vaiheessa.
Minulla oli yksi OM617 irtokoneena, nyt se on Heavyn autossa keulilla.
Se oli kuulopuheiden mukaan täysin korjattu moottorivaurion jälkeen ja pumppu + suuttimet kunnostettu samalla.
Muistaakseni pumppu ei kuitenkaan toiminut oikein eli ilmeisesti pitkä "seisonta" oli tehnyt ongelmia.
Motti on tosiaan Heavyn autossa paikoillaan ja toimii moitteettomasti ja käy hienosti 8) . Motti nostettiin suoraan sellaisenaan auton keulille eikä mitään ongelmia ollut käynnissä/missään muussakaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Slaiho
Viestit: 35
Liittynyt: 26.10.2010 23:51

Viesti Kirjoittaja Slaiho »

dealer kirjoitti:Juuei.

Ajelin tämän päivän 405 Mi16:lla, tuollaiseen vanhaan perhesporttiin voisi vaikka kiintyä.
Itseltä löytyy tälläinenkin. Mukava auto ajella. Ongelmaksi muodostuu se että lähes kaikki nykyiset myynnissä olevatkin ovat lippispäiden loppuun polkemia yksilöitä. (Itsehän en ole ikinä happea sille antanut. Laatikoita, vetareita, ymsymsyms) 8)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Motti nostettiin suoraan sellaisenaan auton keulille eikä mitään ongelmia ollut käynnissä/missään muussakaan.
Niin, jotain siinä tuli myöhemmin muistaakseni pumpun kanssa mutta en enää muista vaikka pariin kertaan Heavyn kanssa konepellin alle kurkittiin ja mietittiin mikä mättää.
Ongelmaksi muodostuu se että lähes kaikki nykyiset myynnissä olevatkin ovat lippispäiden loppuun polkemia yksilöitä.
Tämä auto on 230tkm ajettu ja uudesta saakka ollut eräällä invalidimiehellä, yksi lyhytaikainen omistaja hänen jälkeensä on sitten saanut kolmosen synkronoinnin rikki kun ei ilmeisesti osaa painaa kytkintä :evil:
Lippispäiden vaara on olemassa :lol: mutta toivotaan että tämä yksilö säästyy niiltä ajoilta.
ranex
Viestit: 372
Liittynyt: 06.1.2007 19:36
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja ranex »

mittee noista pösöistä oikeesti kannattaa katella jos sellaista ois hankkimassa? nimimerkki kaks 200d(W124) halennutta kantta vuoteen ja mahottomasti ihmeellisiä öljyvuotoja . Niin ja sitte ajoltaa w115 voittanutta ei ainakaan näissä muissa simpukka ohjauksella olevissa ole. tästäkin on kokemusta, siis odottelen malttamattoma kuivia kelejä, että pääsis oikeella mersulla ajelemaan. 8)

l
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mittee noista pösöistä oikeesti kannattaa katella jos sellaista ois hankkimassa? nimimerkki kaks 200d(W124) halennutta kantta vuoteen ja mahottomasti ihmeellisiä öljyvuotoja . Niin ja sitte ajoltaa w115 voittanutta ei ainakaan näissä muissa simpukka ohjauksella olevissa ole. tästäkin on kokemusta, siis odottelen malttamattoma kuivia kelejä, että pääsis oikeella mersulla ajelemaan.
Tyvestä puuhun vaan, 504 tai 505 lienee lähinnä pystäriä vastaava Peugeot vaikka vähän uudempia ovatkin :D
Matias68
Viestit: 16
Liittynyt: 29.1.2008 16:40
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Matias68 »

eseestie kirjoitti:Kaverilta (autokorjaamoyrittäjä) asiaa kyselin, ja tiesi kertoa että 2.0 HDi koneista lentää männät jossain vaiheesa pihalle. :roll:
Paljon olen Pösöjen kanssa rapannut enkä moisesta harmista ole koskaan ennen kuullut. En epäile, etteikö näin olisi jollekin sattunut, mutta missään nimessä ei ole tyyppivika tai yleinen ongelma.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

kardaani kirjoitti: Vanhemmissa pösöissä oli tuollainen ihmeellinen näppäiltävä ajonestosysteemi, joka poistui kyllä uudempien myötä.
Joo, v-mäinen luukku v-mäisessä paikassa, täynnä v-mäisen pieniä nappeja, joita on v-mäistä käyttää. Sitten kun luukkua muutaman kerran päivässä auotaan muutamia vuosia, sen takana menevä latta-/kalvokaapeli murtuu. Tämä tapahtuu todennäköisesti talven kovimpana pakkasyönä jossain Näkkäläjärvellä, auto halvaantuu siihen.

Ranskalaisten on tehtävä tämänkaltaisia suunnittelultaan ja toteutukseltaan täysin epäonnistuneita ratkaisuja autoihinsa vain siksi että saavat erilasen kuin muilla. Ranskalaiset autot pitää tehdä eri tavalla kuin muut, ei välttämättä paremmin.

Hyvä puoli tuossa "taskulaskimessa" on että pitkäkyntisen saadessa vain avaimet, ei auto vielä niillä liiku. Toisaalta kun p*skanäpein on vuoskauet samaa koodia siihen masiinaan syötetty, niin näkeehän sen mistä napeista se lähtee, eli aika turha kapistus. Käyttäjälle rasite ja vorolle tuskin edes hidaste.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
veve
Viestit: 2
Liittynyt: 06.12.2010 20:13

Viesti Kirjoittaja veve »

Easy Rider kirjoitti:
kardaani kirjoitti: Vanhemmissa pösöissä oli tuollainen ihmeellinen näppäiltävä ajonestosysteemi, joka poistui kyllä uudempien myötä.
Joo, v-mäinen luukku v-mäisessä paikassa, täynnä v-mäisen pieniä nappeja, joita on v-mäistä käyttää. Sitten kun luukkua muutaman kerran päivässä auotaan muutamia vuosia, sen takana menevä latta-/kalvokaapeli murtuu. Tämä tapahtuu todennäköisesti talven kovimpana pakkasyönä jossain Näkkäläjärvellä, auto halvaantuu siihen.

Ranskalaisten on tehtävä tämänkaltaisia suunnittelultaan ja toteutukseltaan täysin epäonnistuneita ratkaisuja autoihinsa vain siksi että saavat erilasen kuin muilla. Ranskalaiset autot pitää tehdä eri tavalla kuin muut, ei välttämättä paremmin.

Hyvä puoli tuossa "taskulaskimessa" on että pitkäkyntisen saadessa vain avaimet, ei auto vielä niillä liiku. Toisaalta kun p*skanäpein on vuoskauet samaa koodia siihen masiinaan syötetty, niin näkeehän sen mistä napeista se lähtee, eli aika turha kapistus. Käyttäjälle rasite ja vorolle tuskin edes hidaste.
Kysehän taisi olla siitä että oliko -97 tuli ajonesto pakolliseksi EU:n toimesta ja kun eivät kerinneet laitella sitä ajonestoa avaimeen kuten muut, niin keksivät tuollaisen "hätäratkaisun" joka oli se taskulaskin. Senkin sai kytkettyä pois kun auton käynnissä ollessa vetäs töpselin irti sieltä näppäimistön päästä. Ei vaikuttanut mihinkään millään tavalla vaikka akunkin irti käytti! :shock: :D
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Nyt se on sitten ostettu, tässä topiksissa paljonkin kehuttu Peugeot 406 vm 2000. Auto on varustetasoltaan SV, koneena 2.0 HDI 110 hv. Ajettu sillä on 316000 km ja asiallisessa kunnossa päältä ja sisältä. Varustetasokin on kohdallaan ja tällä hetkellä jokainen sähköllä toimiva vempain jopa toimii :)
Ensimmäisenä havaintona ilahdutti pieni kulutus noinkin isolle autolle, vain 5,4 litraa/100 km. Ja onhan tuo oikeasti melko nautinnollinen ja leppoisa ajettava tuolla maantiellä! Eikä enää ollut tuon ikäinen hinnan kiroissa, joten korkealta ei tipahdeta vaikka käsiin hajoaisi :lol:
Nyt sitten ajellaan ja odotellaan minkälaisia vikoja tuossa rupeaa olemaan :wink:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eilen laittelin Meikun rannassa pösöön etujousen. Ylälaakeri jähminy jumiin ja jousi ei kestänyt kääntelyä vaan oli paukahtanut parkissa. Samalla jousi oli potkaissut koiranluun kieroksi ja siitä sekä vetonivelestä suojakumit palasiksi.

Säästypähän hinurirahat ja mikäpä siinä oli sorapihalla touhuta ja kattella peipejä rannalla ku niin hyä keliki sattu. Vielä täytyy toinen kääntölaakeri ja jousi vaihtaa pajalla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Easy Rider kirjoitti: Vielä täytyy toinen kääntölaakeri ja jousi vaihtaa pajalla.
Done. Vasen takapyörän laakeri vaan kehveli ääntää. Pari vuotta sitte uusin senki ja taas tarviisi. Kytkinki kitisee ku heteka poljettaessa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Lainaanpas tätä, kun huomenna pitäisi potkia 406 Grand Wagonin renkaita.

Onko kellään omakohtaista kokemusta tilojen osalta V70 vs. 406 GW, tahi 406 GW:n käytöstä lapsiperheessä? Erityisesti takatilojen käytettävyys ja tilat kiinnostaa, kun pitäisi turvakaukaloa ja myöhemmin turvaistuinta sinne sovitella, ja mielellään siten, että edessä istujien tiloista ei joutuisi tinkimään - liekkö tämä siis mahdollista tuossa ranskalaisessa tilaihmeessä? V70:ssä tämä luultavasti on helppo homma; tuskin siinä huonommat takatilat on kuin S70:ssä.
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

Vastataas tähän kun on kokemusta sekä 406:sta (sedan) ja V70:stä (-98 eli kanttimalli). Meillä on käytössä telakallinen lastenistuin. Pituussuunnassa ei autojen välillä ole juurikaan eroa, istuin kun on paikoillaan niin suunnilleen saman verran jää tilaa etupenkille. Leveyssuunnassa V70 on parempi, näyttäisi että lastenistuimen lisäksi taakse sopii vielä kaksi aikuista istumaan, pösössä oli ahdasta jo yhdellä aikuisella ja yhdellä teini-ikäisellä. Lapsen laitto istuimeen on helpompaa Volvossa, johtunee siitä että nyt verrataan farkkua ja sedania.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

JKor75 kirjoitti:Vastataas tähän kun on kokemusta sekä 406:sta (sedan) ja V70:stä (-98 eli kanttimalli). Meillä on käytössä telakallinen lastenistuin. Pituussuunnassa ei autojen välillä ole juurikaan eroa, istuin kun on paikoillaan niin suunnilleen saman verran jää tilaa etupenkille. Leveyssuunnassa V70 on parempi, näyttäisi että lastenistuimen lisäksi taakse sopii vielä kaksi aikuista istumaan, pösössä oli ahdasta jo yhdellä aikuisella ja yhdellä teini-ikäisellä. Lapsen laitto istuimeen on helpompaa Volvossa, johtunee siitä että nyt verrataan farkkua ja sedania.
Sivusuunnassa tuo tila ei niinkään ole merkittävä ongelma, kun useimmiten ajellaan omalla porukalla, mut juurikin tuo pituussuunnan tila on merkittävä matkustusmukavuuden kannalta. Ja kerta sitä piisaa suurin piirtein yhtä paljon ku Volvossa, ei sen suhteen ole hätäpäivää.

Joku valitteli Pökötin vöiden lyhyyttä. Liekkö tuossa perää, eli rajoittaako vöiden mitta autoon asennettavien turvavälineiden valikoimaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”