mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

NonSenCe 300td:n väkertämis-korjaus-huoltamis-blogi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 03.12.2011 4:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

aaahhh.. kuinka luottamusta herättävää se onkaan kun talvirenkaat rapisee alla.. on ihan eri tunnelma kun kitkoilla Smile se on henkimaailman juttu mulla.. talvirenkaissa on nastat ja ne rapisee.

eli 2.12.11
Uudet talvirenkaat ostettu ja laitatettu alle.. 195/65/15 Nokia Hakkapeliitta 7 ja halvat oli.. ainakin omasta mielestä siis, 460e töineen.

ja ovat 2kk sitten tulleet nokian uunista ulos eli ihan tuoretta kumia.

--------
auto on myös viety harjapesurin läpi +kuumavaha.. kai tuo menee taas pari kuukautta tai talven yli ennenkun seuraavaksi tarvii pestä.
--------

huomenna pitäisi tutkia (jos pääsee kaverin firman lämpimään halliin)

kojelaudan yms pimeitä polttimoita.. (vaihteisto, lämpörullat)
virtavuoto tutkimusta.. (onko sitä ja minne)
autohifien säätämistä (uusia kaiutinpiuhoja ja ehkä keskiäänisille kotelot)
ja ehkä subbarin vaihto isompaan.

jos aikaa jää:
lamppuöljyä öljyyn ja öljyn ja suodattimen vaihto.
lamppuöljyä ja 2t öljyy naftasuodattimeen, suuttimien puulaukseksi.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 04.12.2011 3:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

yli 10v tauon jälkeen.. minun autossa on TAKA-KAIUTTIMET!

halusi lisää midi toistoa joten helpoin tapa oli lisätä kaiuttimia..

aluksi piti tehdä kotelot etujalkatiloihin.. mutta ei saa hyviä ilman lasikuitua tms muotoiltavaa tavaraa..

suunnitelma b: tekisikö laatikot takaluukkuun.. minne asentaisin ne hmm... kappas ovessa on nuo 4" blaukkarit.. tutkitaan mitä takana on.. ei ole ees peltiä leikattavaksi.. pelkkää pahvia.. suunnitelma c: kuviosaha surisemaan, hep! hahha. ja nyt on 6.5" reiät ovissa.

sinne menee vanhaa kalustoa olevat focal 6.5" tai impactit. imput toimivat, mutta ovat jo aika löysät eli kuluneet, focaleista en ole varma onko se toinen ehjä.. tuo mikä siellä on nyt ovessa on ehjä näemmä.. otin vain yhden mukaan "malliksi". yritetään asentaa huomenna toinenkin jos ei sada.

etukaiuttimille piti vetää uudet johdot mutta unohdin ottaa sopivaa kaiutinpiuhaa mukaan tarpeeksi (oli vaan aivan liian vahvaa) noh.. menee se noillakin ainakin kesään.. jos sillon laittaisi kaikki kaiuttimet vahvistimen perään jo. (saisi jakosuotimetkin niille)

radiolle menee oma virtapiuha ja maattopiuha nyt. eí ainakaan se tee enää haamuvirta vuotoa.. eikä se syypää ollutkaan.

tänään sitä oli 0.4A akunkengän ja navan välissä.. eli jonnekin menee hukkaan.. (takaluukku oli auki kun mittasin mutta sisävalot oli poissa päältä)
vuodon pitäisi kai olla alle 0.1-0.2A tälläisessä autossa. (sulake 1 ainakin vuotaa virtaa mitä se oli.. noin puolet tosta koko summasta ja kuuluu joku releen naksahdus kun yhdistää.)

radio se ei ollut. vahvistimen johdotkin tarkistin (vaihtaessa pidemmän johdon bassokaiuttimelle)

takaluukun johtonippuja tutkin.. apukuskinpuoleisessa on muutama poikki tai katkaistu. eivät ota toisiinsa jne yhteen.

kuskinpuoleisessa saranassa oli se kumisuoja vielä ehjä enkä tiennyt miten sen purkaisin katsoakseni onko siellä johtoja sisällä ja mihin laitteelle ne johdot menisi?

tupakansytytintä yritin tutkia (kaverilla oli se syypäänä omaan virtavuotoonsa aiemmin) mutta en keksinyt mistä siihen pääsisi käsiksi.. (ei aivot toimineet enää sillä hetkellä ..pidettiin pizzatauko ja jatkettiin toisissa jutuissa sen jälkeen)

öljyt jäi taas vaihtamatta jne.

----------------
kuului muuten eilen kesken ajamisen kahdesti noin 3-5sek kestänyt epämääräinen suhina jostain apukuskin edestä kojelaudalta tai hanskalokeron takaa.. mikä sellainen ääni on?
-----------

kuuluuko mersun tuulilasin pyyhkimen jäädä pyyhkimään (tihkuasennossa) vaikka auto on sammutettu, avain kädessä ja ovet lukossa? pyyhkiikö se kauankin yksinään vai onko siinä joku aika rajoitus? (tuntui ainakin 3-5min pyyhkivän itsekseen kun sitä testasin hämmästellen.. ei oo ennen mulla missään autossa pyyhkijät toimineet ilman virtaavaimen vähintään acc asennossa olemista)

tämä selittäisi kyllä akun maagisen tyhjenemisen itsekseen.. usein olen ajellut pihaan tihkusateessa enkä tiedä käännänkö aina sitä ees pois päältä. ja en sitä kerkee tai huomaa seurata kun marssin autolta pois että pyyhkikö se vai ei. (joku päivä tosiaan vain jäin norkoileen auton viereen ja kuului se outo suhina ja sulka se siinä heilui ees taas tihkun tahtiin.)
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Multiviri
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 22 Lok 2010
Viestejä: 2749
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 04.12.2011 5:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hanskalokeron takaa kuuluva suhina vois olla peräisin sisäilman lämpötilan haistelijan imumoottorilta joka on siellä hanskalokeron seutuvilla. Pyyhkijän ei pitäisi pyyhkiä kuun avaimet on kädessä Very Happy itselläni siis ei näin tee vaan vinkkari pysähtyy sillon kun avaimesta kääntää virrat pois.
_________________
Mercedes-Benz C200CDi -04 "fl" (203.207)
Mercedes-Benz C200CDi -04 "fl" (203.207)
Mercedes-Benz C200CDi -01 (203.004)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 04.12.2011 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

ok.. jaa että joku haistelija suhisee.. outoa että kuulin sen nyt ekaa kertaa vasta.. (onkohan aiemmin ollut radio niin kovalla ettei ole kuulunut?)

ja joo.. on outoa toi pyyhkijän toiminta. en oo ennen tollaseen törmänny.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 18.12.2011 19:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

uusi vika kai.. tai katsotaan nyt oliko se kertaluontoinen homma. tuskin.

eli joopa joo.. tänään äsken sitten mulla paloi kojelaudassa hehkuvalo starttauksen jälkeen.

starttasi.. ajoi parisataametriä.. sitten syttyi kojelaudan valo. ajelin nelisen kilsaa ja paloi vain.. sammutin kaupan pihaan auton. kävin kaupassa..

tullessani takaisin.. hehkutus, valo paloi vain hetken ja sitten sammui.. starttaus.. normaalia hieman pidempi. mutta käynnistyi kuitenkin. ja hehkuvalo sammui normaalisti.. ja sitten kun ajelin kotiin ei se hehkuvalo enää syttynyt palamaan kojelaudassa.

mikähän tässä nyt kävi.. joku hick-up? räntäsateinen kostea keli.. perjantaista seisonut sateessa auto. josko olisi vain siitä johtunut vika? (epätoivoinen toivoo)


update:
suhinaa ei ole enää tuon kerran jälkeen kuulunut.

pyyhkijä pyyhkii edelleen jos katkaisijan unohtaa päälle.

akku: ei ole kerinnyt tutkimaan. lataillut vain varmuuden vuoksi vähän väliä. tyhjenee se siis yhä.. (viimeksi kun latasin oli sitä ennen vain 11.9v)
jonnekin siis menee se +400ma yhä. eli mitä se on.. 5w kulutus. mikään polttimo ei pala sisällä.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 12.1.2012 16:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

uusi vuosi, vanhat kujeet..

vihdoinkin aikataulut sopi hovikatsastajan kanssa yhteen.. ja ihan turhaan. -juu ei, ei se rikki ollut vaan meni läpi huomautuksitta! eli olisi teoriassa voinu joku muukin katsastaa. hah. viisi päivää ennen määräajan loppumistakin vielä.. eli ajoissa!

käsijarrusta sanoi että sitä pitäisi joskus käyttää että alkaisi toimimaan paremmin.. mä missään automaatissa käkkäriä käyttäny ennenkään. lupasin silti kevväämmällä käyttää kerran viikossa. Smile

savutkin tuli 1.4 toisella polkasulla.. ekalla oli yli 2.

juu oma vika, kiltisti kaupungissa ajelen hiljakseen.. ei automaattia tarvi kierrättää ajellessa herraskaisesti. enkä anna autolle runtua enää niinkuin teinimpänä. joten hieman tukossa saattaa olla tollanen mun ajoilla.

ennen joulua kun olin menossa katsastukseen niin silloin kyllä hieman polttelin isoilla kierroksilla ennenkun yritin mennä.. tällä kertaan ajoin normaalisti sen 5km että auto oli lämmin ja menin suoraan sisään testaamaan miten käy..

harvinaisuus sinällään.. kaikki valot valot toimivat.. yleensä mulla on joku parkkipolttimo tai vähintään rekkarin polttimo palanut kun katsastukseen änkeen. hahah.

mutta joo 12kk saa taas ajella jos haluaa.. 78e maksoin siitä tiedosta/luvasta.. (tässä summassa pakokaasutesti mukana joka taisi olla 34e)

--------------

akku tyhjenee yhä.. kerran viikossa latailen yön että uskaltaa ajella. tälle kai pitäisi tehdä jotain? -huokaus-

------------

kilkut-nakuttaa yhä.. video yhä kuvaamatta.. lisään kun saan sen aikaseksi

-------

ja konehuoneessa kuulunut nyt pari päivää joku hihnan narskutukselta kuulostava vikinä.. en ole asiaa enempää tutkinut vielä.. huomasin sen vasta nyt.

--------

mitäs muuta.. ai juu

kiinan h4 bi-xenonit saapuivat viikko sitten.. laatikossa ovat yhä.. en ole edes testannut niitä vielä. 4300k olisi ilmoitettu värisävy.

ei halunnut vaihtaa niitä ennenkuin on leima paperissa ja ei oo järkeä alkaa asentaan niitä paikalleen ennenkuin valoja voi säätää. (kuskinpuoli ei tottele sivuttaissäätöä) joten odottavat kesäisempiä kelejä ja/tai lämmintä asennus hallia.. sekä uutta lyhtyä.

-------

auton ikkunat olleet muutaman päivän jo sisältäkin jäässä.. ei oo aiemmissa autoissa ollut tälläistä ongelmaa. laittamani kissanhiekka ei näemmä riitä.. pitää laittaa lisää.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Multiviri
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 22 Lok 2010
Viestejä: 2749
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 13.1.2012 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Oiskohan lattiamatot päässy kastumaan ihan kunnolla? Itellä ku oli ne märät nii ei kesälläkää pysyny lasit kuivana takapenkkiläisillä...
_________________
Mercedes-Benz C200CDi -04 "fl" (203.207)
Mercedes-Benz C200CDi -04 "fl" (203.207)
Mercedes-Benz C200CDi -01 (203.004)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 02.2.2012 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

saatnanannn motonetin mittatarkkuus.. helevtti tollasii pakkasnesteenmittareita jokka ei näytä ees sinneppäin!

eli juu piti olla yli -30 pakkasenkestoa.. eipä ole juu. näemmä.. auto käytniin ja töihin matka.. kiva lämmöt nousee kivasti paitsi että ei tuu yhtään lämpöö sisälle.. eikun täyskäännös kotiin..

niinpä nii jääsohjoa on. perkeleeeeee!

eikun auto kylmäänkatokseen.. lohkolämppäri kii (oli jo pari tuntia mutta ei näemmä auttanu) sisätilakuumapuhallin syylärin läpi hönkimään pariksi tunniksi.. töissä käymään, viihtyi pari tuntia vaan laina auton kanssa.. ku vitutti niin ei siitä mitään tuu..

paisuntasäilipön imin tyhjäksi ja lisäsin raakaa jääh.nestettä.. eipä sinne kai kun litra puoltoist menny mutta kai sekin auttaisi.

ja sitten auto käyntiin ja ajelin ympäri korttelia taas. aluksi nousi nopeesti lämmöt että olis yhjä jumissa mutta sitten se tasottui.. eli tällä kertaa koneen lämmöt pysyy jo normaalina mutta lämmityskenno on jäässä yhä kun lämpöä ei tuu yhtään sisälle.

vartin ajelin ja sitten tuli ihan liian kylmä olo siellä sisällä.

takasin pihaan ja laitoin sisätilapuhaltimen kuumottamaan etupenkille jos vaikka auttaisi.

nyt äijä lämmittää nenäänsä sisällä ja kohta käyn taas ajelees ympäri lähiteitä..

jos vaikka aukeisi se lämmityskanavatkin, jos aukee niin tyhjennän sen paisarin taas ja lisään nesteitä ja ajelen ympäri taas.

jos ei aukea.. niin huomenna valoisalla ruuvaan sen syylärin tyhjennys propun pois tossa pihalla ja tyhjennän nesteistä enemmän ja lisäilen sitä vihreetä myrkkyä reippaasi lisää.

vitun pakkanen. olisipa lämmin talli. nosturilla ja kaikkee. mutta ei.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 05.2.2012 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

aukesi se lämpökennokin sitten toisella ajokerralla (sisälämmittimen ansiosta)

..imin taas paisuntasäiliön tyhjäksi.. ja lisäsin raaka nestettä..

ajelin auton kuumaksi että termari aukee jne..

kello olikin kai jo kaksi yöllä..

odotti seuraavaan päivään.. eli perjantaina:

eikun auto käyntiin.. hyvä, jaksoi käynnistyä pakkasesta sentään lohkon perästä.. imin taas säiliön tyhjäksi (se oli sitten se kolmas kerta litra nestettä pois ja litra raakaa glykolia tilalle)

ja taas ajettiin kaupunkia ympäri niin että nesteet sekoaa varmasti.
luottavaisin mielin auto sammuksiin illaksi.. kyllä se kai nyt jo riittää..

lauantai iltapäivä:
käympä kaupassa ennenkuin menee kiinni.. -20 pakkastakin kai.. hyvä se on lämmittää autoa hieman. *vou vou vou tärr naks* jasso akku ei jaksa.. virta on loppu taas. perkelel.

akku lataukseen.. 5-6h myöhemmin: *lähes-vou vou* eikö lähe uusi yritys *vou-vou-vou-naks.* äähh..

akku lataukseen uudestaan.. oli pari tuntia ja sitten päätin ottaa hetkeksi pois ja lohkolämppäri tunniks pariks kii. (ajatuksena että en minä sitä enää yöllä starttaa. kunhan lämmitän vähän välissä, laitan sitten laturin loppu yöksi)

noh.. sitten kun kello löi kolme aamulla tuli mieleen mennä vaihtaan se laturi taas kiinni.. siinä kun auton vieressä palelin, tpaita ja verkkarit päällä.. niin muistin että siellä on vieläkin se uusin mobilisti penkillä.. haempa sen luettavaksi.. istuin penkillä ja hetken mielenjohteesta kääntää avaimesta, auto käyntiin laakista.

ha haa.. nonnii.. mitäs sitten tehdään.. puetaanko päälle reippaammin vai ajellaanko autolla. ei kai tässä tätä isompi kylmä enää tule.

takajalkatilasta fleecepaita päälle ja hanskat käteen ja lippis päähän ja menoksi. kiertelin kortteleita niin että alle kilsa oli kotiin kävellen vaikka auto jäisikin tien päälle.. ei tule liian kylmä kesäkengillä ja ilman sukkia. Smile -hyvin se pelasi sen puolen tuntia kun ajelin-

kotia ja laturi taas kiinni ja nukkumaan.

----
tänään sunnuntaina: laturi irti, lohkolämppäri 30min kiinni. ja sitten auto starttar ei ongelmia. kävin hakees pizzaa (superbowl pitsa perinne) karkkia ja sipsejä (sama perinne)

ja tankkasin noin 70eurolla.. keskikulutus nyt näiden pakkasten alettua, tyhjäkäynti määrien lisäännyttyä jyrkästi, auton sulatus ja lämmitys ajelu pätkien takia oli 9.8 litraa/100km.

olisin piru tankannut arktista dieseliä jos olisin nähnyt millä mittarilla ne sitä nesteellä myyvät.. mutta joku yö kun autoa sulattelin ajoin ohi parista mittarista ja niissä kaikissa luki vain normaali talvilaatua. (pitäisi tossa porin tiilimäellä olla myynnissä arktista)

-mutta kun ei löytynyt sillon helposti tankkasin tänään halvinta kuraa mitä löysin. 1.51x oli hintana ritoil asemalla.

-------
toisessa ketjussa ihmettelinkin.. mä oon temppuillu ton akun kanssa koko talven.. ennakoiden vähintään kerran viikossa ladattava.

en oo varma onko akku vika vai auto vika (vuotaako liikaa virtaa jonnekki ja siksi akku temppuilee ja on heikko)..

niin silti se noin 100-150e sijoitus uuteen akkuun tuntuu muka kauheen isolta kynnykseltä.. ja silti auton tankkaa kiltisti 70e. (kiroten sisäisesti että vitun kallista mutta pakko se on maksaa jos aikoo ajaa autolla) mutta se 100e uuteen akkuun jos ei ole ihan varma onko vanha akku entinen vai ei on muka ylitsepääsemättömän kallista.

-------

yritti joku päivä viime viikolla olla ystävällinen.. tai varautui olemaan. kova pakkanen ja töistä lähtiessä joku hinkkasi autoaan käyntiin ja kuulosti siltä että ei tule lähtemään.. itsellä oli kiire viemään kaverille siihen lähelle avaimet ennenkuin hän lähtee yö vuoroon..

mutta päätin että ajelen sitten sen jälkeen vielä takaisin parkkipaikalle ja katon tarviiko se starttaaja apuja jo sillon. kaverin luona menin sitten avaamaan takaluukkua etsiäkseni ne hyppykaapelit valmiiksi. olisi sen akku jo loppu siihen mennessä kun tulen takaisin. mutta hups.. eipä onnistukkaan.. takaluukku täysin jäässä! nappi jumissa.

en olisi voinutkaan auttaa vaikka haluaisin. tai olisi ollut kauhea ryömiminen sinne takaluukkuun ja avaamaan sitä pohjakoteloa sisäkautta. joten lainasin kaverin hyppykaapelit siitä ja ajelin parkkipaikalle kun niin olin itselleni luvannut tehdä. mutta oli auto päässyt omin voimin kai pois siitä. (en ollut kuin alle 10min poissa). ajelin sitten kaverin pihaan taas ja heitin kaapelit koukkuun.

mitä tästä opimme. laitan huomenna sen sisätilapuhaltimen puhaltamaan takaluukkua päin että sekin sulaisi jo auki . ja otan ne kaapelit sieltä kotelosta sen jälkeen pois valmiiksi esille.

voisihan sen vara akunkin sieltä takaluukusta ladata samalla. niin.. joo koska työvuoroni ovat mitä sattuu, ja tuo akku temppuillut, olen kuljettanut mukani 55ah akkua jonka pitäisi olla kunnossa. mitään varmuutta ei ole. käytetty akku jonka sain tossa keväällä. voltit oli ok, mutta mitään autoa sillä ei ole minun aikana kokeiltukkaan käyntiin.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 02.3.2012 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

mitään ei oo korjattu tällä välin..

lattiamaton toin sisälle saunaan kuivumaan pariksi kolmeksi päiväksi.. oli muuten suolaa kun kuivui valkoiseksi..

sekin on asetettu takaisin paikalleen..

mutta nyt on video otettu koneen oudosta laahaavasta äänestä.. hihna tai joku ohjuri rissako siellä suhisee? ei sinne ees näe mistä etsisi vikaa..

http://www.youtube.com/watch?v=-CfQ6_g7ZKk

eka video kameralla..
eka youtube video lataus.. tai siis eka lataus ylipäätään..

ja mä keksein vielä mistä saa videota lyhennettyä ja lisäiltyä tyhmiä tekstejäkin.. ha haa.. oon mä sit eri kätevä.. (ottaen huomioon että en osaa tännekkään lisätä kuvia kunnolla)
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 11.3.2012 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

nyt kun aloin uskomaan että talven jälkeen tulee kevät ja lämpimämmät kelit niin päätin että ei se taida ihan riittää että lämmityslaitteesta tulee pelkästään joko kylmää tai kuumaa.. joku väli lämpökin voisi olla kiva juttu siis.

närhenmunien tarkistus siis aiheellista ensiavuksi.

päätin tehdä operaation paikallaan enkä pöydällä irtonaisena niinkuin mekan ohjeissa on kuvattuna.. mahtuu sen hyvin siinäkin väkertään kunhan varoo ettei tiputa mitään.. ruuveja jne..

noh asiaan.. etsin torx ruuvarit ja hylsysarjankin jossa torxeja hommaa varten.. (en ollut viitsinyt näitä aiemmin kaivaa varaston pohjalta.. eihän niitä paljoa tarvitse niin ovat hukkuneet sinne) auton vieressä sitten totean että eipä ollut torxi ruuveilla kiinni vaikka niin luulin.. ristipääruuveja oli kaikki. ja pikkasen kuluneet että oli pakko käyttää yhtä kokoa suurempaa meisseliä avaamiseen.

noh töpseli irti ja ruuvit auki, ja yhtään en tiputtanut.
varovasti nitkutellen kansi eli närhenmunat irti ja ylöspäin..

siinä kun nostin ne ylös kuuluikin yhtäkkiä pieni kilahdus ja kolahdus.. ihankuin olisi joku metallinen tippunut.. ja joo.. niin olikin.. toinen niistä puhdistettavista metalliosista puuttui.. toinen jökötti paikallaan.. mitähittoa.. kukaan sanonut että ne noin helposti lähtee irti.

varovasti kansi akun päälle turvaan ja tutkimaan mihin mahtoi metallipompula tippua.. jep. maassahan se nökötti. onneksi ei mennyt pahempaan paikkaan..

ohut läpikuultava ruskea kerros oli pinnassa ja pikkasen ruostettakin (tuo ruskea tahna on kai sitä syyläri paikka ainetta mitä oli pakko syksyllä laittaa) putsailin sen siinä sitten vesihiomapaperilla ja tökkäsin takaisin paikalleen.. mutta mutta.. toi toinen on niinkuin jousitettu.. ja kappas.. siinä on kierrejousi pohjassa.. missä hiivatissa tän pudonneen jousi sittten on?

lamppu kouraan ja tarkkaa tuijotusta ympäri lämmönsäädin venttiilin läheisyyteen.. mä kuulin kaksi ääntä kun se tippui.. jos se siis tippui eripaikkaan.. ja näin oli käynyt.. löytyi pieni messinkinen heijastus akkukotelon ja munien alapuolelta.. siellähän se kierrejousi on. pitkät kärkipihdit ja varovasti nykersin sen sieltä ylös.. ja paikalleen..

toisen mokkulan putsaus olikin helppo homma.. vähän hiekkapaperia ja paikalleen.. munien kansi paikalleen ja ruuvitkin pysyivät magnetisoidussa meisselissä etten tiputtanut niitä vieläkään. (harvinaisuus itselle haha)

auto käyntiin ja pikainen vilkaisu ettei vettä lennä närhenmunien luota. hyvä.

tutkitaan ensiviikolla miten auttoi.. jos auttoi.. eli saako autoon haaleetakin ilmaa nykyisin..

...
lisäsin öljyä.. oli taas minimissä. mutta on siitä aikaakin kun viimeksi tarkastin.
...
lisäsin ikkunanpesunestettä ja putsasin kuskin suihkusuuttimen roskasta nuppineulalla.
...
lisäsin jäähdytysnestettä.. mihin sitä on nyt kadonnut taas vähän.. eikai syyläri taas ole alkanut vuotaa.. tai joku muu juttu..
...
lisäsin takapäänsäädön nestesäiliöön pikkasen nestettä..
...
lisäsin hieman tehostajaankin öljyä.
...
lisäsin korkillisen 2T öljyä tankkiin.
...

laitoin auton lataukseen.. virtavuoto jatkuu kai yhä.. kerran viikossa kun ladannut ennakoiden niin oon pärjännyt koko talven..

....

auto nakuttaa ja kitisee yhä.. toivottavasti kestäisi vielä kesäisempään keliin.. silloin olisi mukavempi rempata ulkona.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 26.3.2012 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

nonni. nyt tänään se taisi varmistua se epäilys vähän heikoista hehkuista, avainta kääntää ja ei syty hehkuvalo..

sitten auton käynnistyttyä, silloin se valo syttyy ja palaa ehkä minuutin.

katsotaan koska saisin mitattua ne.. ja koska sitten ne saisi vaihdettua.. tai jos saisi ne vaihdatettua halvalla jossain.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 30.3.2012 17:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

auto viety korjaukseen..

ja kaikki hehkut on nyt vaihdettu ja öljyt ja suodatin myös.. huomenna käyn noutamassa auton takasin kotiin.

tota laahaus kitinää eivät kerinneet alkaa korjaamaan. (nuo muutkin tehtiin muiden töiden välillä ilman ajanvarausta)

------
editti:
öljynvaihto (8l) ja suodattimen vaihto 530000km (ok hieman yli 100km alle sen luvun.. koska kotona oli minusta mittarissa 530087)

samalla vaihdettu kaikki 6 hehkua.

mitattu akku, todettu noin 70% kuntoiseksi.

venetmäki akaassa teki.. 220e hintaa operaatiolla.
-----
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..


Viimeinen muokkaaja, NonSenCe pvm 06.4.2012 20:32, muokattu 1 kertaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aku P
Perniön Pulitzer



Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 1204
Paikkakunta: Turku

 LähetäLähetetty: 03.4.2012 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kerrohan sitten mistä virta meni. Mulla on sama vika: pyyhin toimii ilman avainta (ja takalasin lämppäri). Ja sähköä kuluu: pari päivää kestää seisottaa mutta siihen päälle ei sit pätkäajoa yhtään. Auto on 200 km/päivä liikenteessä arkisin että silloin se ei tietty haittaa mutta talviset viikonloput vaatii vähän miettimistä jos ei yhtään ajele.
_________________
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 19.4.2012 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

virtakato jatkuu hiljakseen ja akku on yhä huono. hah.

---

auton ilmanvastuskerrointa on parannettu ja harrastettu tuningkia..

eli irrotettiin ajovalojen pyyhkimen varret.

meni hermo siihen että kun niitä käyttää (tai nehän käy itekseen kun tarpeeksi pyyhkii ja suihkii vettä) niin toi apukuskin puoleinen jäi aina puoliväliin ylös.. on se niin härön näkönen toinen pyyhkijä pystyssä niin päätin "korjata" vian ja revin ne molemmat pois. (tai no. kaveri sai tehdä sen kun minä ideoin ja kannustin vieressä.. selkä oli sillon niin jumissa etten halunnut kumartua siihen asentoon lainkaan.)

-------------------
editti: 22.4 tuli aurinkoinen päivä ja kävin vaihtamassa kesärenkaat alle.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 20.6.2012 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

pelkästään ajeltu tässä pari kuukautta..

viikon verran on tuo apukuskinpuolinen takajarru vinkunut lähes joka toisessa jarrutuksessa.. alkaa ärsyttää siis. (siis se puoli missä on uuden näköisiä osia.. toi kuskin ruosteinen ja likainen puoli on äänetön) mikä siellä vinkunaa aiheuttaa? hmm.. edellis kesänä aiempi omistaja vaihdattanut ne osat sinne.

ja nyt pari päivää sitten alkoi kai narinanivel kuskinpuolelta huutamaan ja narskuttamaan. hirvee meteli siis autolla kun hidastaa vauhtia.. toisella puolella kimeä vinkuna toisella kirpeä narina. hahah.

mitä narskunivelen vaihto maksaa.. onko porissa korjaamoa joka sen osaa tehdä (halvalla).. ei ole hetkeen mitään tarvetta käydä viialassa (mersupurkamo) niin ei saa sinnekkään huoltoon autoa helposti.

ja eilen huomasin että tuo zhm säiliö (eli perän korkeus mikälie juttu) on tyhjentynyt.. oli puolet kadonnut nesteistä ja jäljellä oleva neste oli mustaa. (lisäsin lähes yhden kokonaisen motonetin pullon tänään siihen) mistä voisi alkaa etsimään todenäkösintä vikaa? en ainakaan nähnyt mitään lätäkköä auton alla tänään. ja en tiedä kuinka nopeasti on nesteet kadonnut, en oo kyllä kai kohta kuukauteen konepeltiäkään avannut.

nytkin vain avasin sen takia että laitoin ton heikon akun lataukseen taas varmuuden vuoksi.. alkoi tuntumaan "tahmealta" pyöritykseltä kun starttasi eilen. (kokemuksen perusteella se olisi mennyt kyllä ilman latausta vielä ainakin 3-5 päivää ennenkuin vain naksahtaisi aamulla mutta en viitsinyt ottaa riskiä että unohdan ladata ennen juhannusta)
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 04.8.2012 2:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

pitäskö tälle niiku tehdä jotai.. kun vaan taas ajellut vain.

tässä huomasi uuden "viankin" taas.. ajeli siskon luokse kylään ihan isoilla teillä siis cityajamisen sijasta ja tampereen moottoritiellä ajellessa huomasi että alkaa vanteet tai renkaat täristämään 115kmh-125kmh välillä. nii eihän tolla siis saisi ees ajaa nii lujaa mutta kun muutkin meni. Wink Very Happy mutta toimi siis hyvin tollaisena sisäisenä nopeuden rajoittimena.

hiljemmissa nopeuksissa ei haittaa. mutta siinä 110 ylä puolella alkoi ratisssa tuntumaan tärinää.. taitaa siis ensi kesäksi oikeesti harkittava ihan kesärenkaiden ja vanteiden ostoa. kitkat saa väistyä alta talven tullen pysyvästi.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 20.8.2012 23:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

vaihtoi uuden akun autoon vihdoinkin lauantaina 18.8.2012.

motonetin sznaijjjaider silver 100ah.. 2v takuu. (siksi päivämäärä tähänkin)

startti. toimii. auto takaisin parkkiin talon seinustalle.

fiksailinpa siinä samalla muutamia juttuja.. kiristeli ruuveja ja vaihtoi sulakkeita ja tarkisteli sitä virtavuotoa minkä sulakkeen takaa tulee. 0.29a menee jonnekkin.. sulake 1 0.14a. laitoin sen takaisin.. ja kävin muut läpi.. sulake 9. tiputti vuodon 0.02a.. mitä hittoa?!?? mihin sen sulakkeen nro 1 vuoto katosi kun irroitti 9:n? noh olkoon.. vaihampa ton yhden rikkinäisenkin tässä samalla. ja menen saunaan..

no uusi akku autossa vihdoinkin.. jee.. lähemmäs vuoden oonkin sitä vaihtanut..

ja tänään maanantaina kun piti töihin lähteä.. niin piti lainata isän carinaa koska mersu ei pihahtanutkaan.. akku ihan tyhjä. SAAMARI!

ja kattoluukku on raollaan.. mitä hittoa? eihän se oo koskaan ees toiminu.. senhän piti olla rikki?

noh carinaa odotellessa äkkiä konepelti auki ja akussa oli 0.0v virtaa.. hitto.. siis joku oikkari.. äkkiä akun napa auki. ja akkuun alkoi palaamaan voltteja.. 3. 4. 5. 6 ja 7v.. sitten lopetin mittailun.

ja sitten tulikin mieleen että se sulake jonka vaihdoin.. se on kattoluukun sulake.. sen moottori on päättänyt jossain vaiheessa lauantai yön ja maanantai päivän välissä alkaa itsekseen avaamaan luukkua.. oli vaan auennut osittain.. siinä se hörötti takareuna ylhäällä. sulake hittoon ja tarkistin virrankulutuksen.. normi 0.29a. (jäi testaamatta mitä oli sen sulakkeen kanssa.. mutta ääretön kai olisi ollut ja mittarin menoa kun oikkarissa kai se moottori.)

onneksi ei oo sadetta luvattu. eikun kiroillen carinalla töihin.. kannatti vaihtaa saatana se uusi akku mersuun juu..

takaisin tullessa äkkiä nettiin kun muisti jossain lukeneensa että siellä on fiksut saksalaiset insinöörit tehneet jonkun pakko-sulkemis mekanismin sille katolle. vaikea oli etsiä mutta löytyi.. jaa että 17mm avain ja kuskinpuolisen takarenkaan takana moottori.

ja auton vierellä toteaa että niin.. takaluukun lukko on rikki ja se ei aukeakkaan avaimella.. pakko siis saada akun virtaa siis.. mitäs voltit kertoo.. 11.98v.. ok vielä on ladattavaa mutta hyvältä vaikuttaa voi jäädä ehjäksi siis. akun kenkä sen verta kii että saisi lukot auki.. ja laturi takaisin surisemaan siksi aikaa kun mies menee tutkimaan takaluukun koteloita..

jebou sieltä löytyikin moottori heti ja kivasti valkoiseksi maalattu mutterikin että näkee heti mikä on kyseessä.. eikun ruuvaten.. eka tietenkin väärään suuntaan kunnes jumitti.. ja sitten liian kireelle kiinni kun kattoluukun reuna imeytyi kattolinjan alapuolelle.. eikun takaisinpäin pikkasen.. hyvä se on jos ei vuoda vettä. en mä sitä luukkua tarvittekkaan. ja sitä pirun sulaketta ei laiteta takaisin kai koskaan enää.

akussa oli virtaa siis se lähes 12v.. hmm.. laturi irti ja starttaus yritys.. jos ei lupaakkaan niin uusi akku kaputt.. ja vanha takaisin paikalleen kunnes mennään vaihtamaan.

jännää..

hehkuttaa ok. start. vähän nahkee startti mutta moottori lähti kolisemaan silti kiltisti. he hee.

hmm.. mutta eipä toi laturi tunnu lataavan kuin 13.2v tyhjäkäynnillä. hmm.. tutkitaan joku toinen päivä. nyt saa riittää. laitetaan auto sammuksiin ja laitetaan laturi yöksi surisemaan ja katotaan päästäänkö huomenna aamuvuoroon omalla autolla vai pitääkö mennä lainatulla taas.

saamari kun piti olla yliahkera asentaessa.. olisi ihan ongelmitta mennyt jos en olisi sitä saatanan sulaketta vaihtanut ajattelematta.. nyt pitää hieman pelätä miten puolalainen accu kesti tollasen ongelman.

ja miksi se kattoluukun moottori ei polttanut sitä pirun sulaketta silloin kun meni kai oikosulkuun. (ei se akku muuten kai näyttäisi 0v ja alkaisi nousta voltit välittömästi kun johdon irroitti)

ja miksi se itsekseen heräsi ja alkoi sitä kattoluukkua avaamaan.. ei ekaan puoleen tuntiin akun ja sulakkeen asennuksesta ainakaan alkanut.. sen verran mä siinä ympärillä vielä pyörin ja auton avaimet olivat juuri sen kattoluukun päällä.. eli se oli kiinni kun menin sisälle.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 22.8.2012 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

ja tänään sitten paloi kai ensimmäistä kertaa mun aikana aamulla kojelaudan nappuloissa valot. (parista oli pimeenä mm. toinen lämpörulla, ikkunoiden napit ja ajovalojen katkaisin)

mitään en oo koskenu mihkään sitten eilisen ja edellispäivän.. mutta kun auton starttasi ja valot laittoi päälle niin yhtäkkiä silmissä kirveli kirkkas oranssi valo mittariston lämpömittarissa ja painokytkimissä keskellä kojelautaa. outo tunne. ei ne oo koskaan ennen palaneet.

no ei se pitkään kestänytkään.. töistä takaisin lähtiessä olikin normaalin pimeänä ne taas. eli toimivat tasan yhden ajomatkan.

äsken kävin vielä tarkistamassa asian ja kokeilin käännellä mittariston himmennystä.. juu mittariston valot toimivat ok kuten aina ja himmenninkin himmentää ne.. mutta muihin nappuloihin ja kytkimiin ei tullut taaskaan valoa.

onko auton akun vieressä jossain kojelaudan valojen johtoja jotka olisivat voineet heilahtaa akkua vaihdettaessa?

tosin.. ei ne kytkimet eilen eikä edellispäivänä olleet valaistuja.. (akunhan vaihdoin jo 4pvää sitten.)

en ole potkinut mihinkään outoon kohtaan enkä painellut mitään nappuloita eilen enkä tänään aamulla. pelkästään istuin autoon. käänsin avaimesta ja laitoin ajovalot päälle. ja ajellut ees taas.

mistä ihmeestä noi valot sitten mahtoivat yhtäkkiä päättää syttyä palamaan vain yhden ajoreissun ajaksi. .?
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 24.8.2012 19:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

eli virta vuotoa tutkittu tuolla toisaalla..
http://www.mese.fi/forum/viewt.....highlight=

tehdään tähänkin topikkiin siis lisäys:

nons quote: "0.29a katoaa jonnekkin. eli noin 3.5w verran. jotenkin hassun kuulonen määrä.

tosin.. outous.. eli vuotaa 0.29a.. aloin etsimään vikaa.. otin sulakkeen nro 1 irti ensin ja vuoto tippui 0.14a verran. laitoin sulakkeen takaisin paikalleen ja jatkoin sulakkeeseen 9.. ja sen poistamalla vuoto tippui lähelle nollaa (siis vaikka vaikka sulake 1 oli kytkettynä taas!

kävin ravistelemassa takaluukun sisälle menevää johtonippuakin mutta ei muuttanut missään vaiheessa kuulemma virrankulutuslukemaa. (oli toinen katsomassa mittaria)

nyt on uusi akku paikallaan myös (sznaider)"
-------
nons quote2: "ja kun tänään laitoin mittarin sulakkeen nastojen väliin niin oudosti tuntui amppeerit heittelevän.. vuorotellen 0.33a tai 0.57a. siis.. hetkinen.. outoa. pidin niitä piuhoja siinä pari minuuttia ja ei virrat muuttuneet kuin 0.02a maksimissaan sinä aikana (kondensaattorit latautuivat) ja sitten pysyi arvoissa 0.33 ja 0.55a.

tuli mieleen että ihankuin siellä olisi "hätävilkut" päällä siis vaikka mikään ei vilkuta? mutta ei.. vilkut kai veisi enemmän.

ja no.. hätävilkku katkaisija ja vilkut itse toimii ok ja sen releen naksuminen on tiheempää kuin toi amppeeriheilahtelu"

--------
--------------
--------------------
tutkittu taas tunti.

oma tyhmyys selitti sen eilen vaihdelleen kulutuksen.. tai siis.. en tiedä pitäisikö sen niin tehdä mutta jos ovi on auki niin katossa vilkkuu turvavöiden muistutusvalot. sen tahti on sama kuin amppeerien heilahtelu oli ja polttimot voisivat juurikin olla sen alle 4w. (pitäisikö sen valon vilkkua vain kun joku istuu autossa.. nyt riitti pelkkä etuovien aukaisu)

eli tänään se normi kulutus on nyt mitattu 0.30Amppeeriksi akun navan ja johdon välillä.

mutta..
kun irroitin sulakkeen ja laitoin mittarin siihen väliin..
ja sulakkeen 1 kautta kuluttaa 0.14A

sulakkeen 9 kautta menee 0.21-0.22A. (riippui mittarista)

eli yhdessä tämän mukaan virrankulutuksen pitäisi akunkengän välistä olla siis 0.21+0.14= 0.35A.... eikä tuo 0.30A mitä se näyttää olevan. miksi yhdessä vievät vähemmän kuin erikseen?

ja sitten jos sulake 9:siä mittaa mittarilla (0.21a) ja ottaa sulakkeen 1 irti, niin sulakkeen 9 kulutus tippuu 0.06Amppeeriin.

miten sulake 1 voi vaikuttaa sulake 9sin virtavuotoon? eikös niiden pitäisi tosiaan olla täysin eri virtapiireissä?

mitäs muuta tein..
-vaihdoin laturin jännitteensäätimen. lataus parani pikkasen. 0.3v enemmän oikeastaan kautta linjan. mutta virtahävikki ei muuttunut. (empä uskonutkaan koska se näkyisi kai aina akun navasta mitatessa)

-vaihdoin kuskinpuolen ovikytkimen. (etu ja takaovi ensin keskenään ja sitten yksi uusi vuorotellen molempien tilalle.) ei muutosta virtahävikissä.

-tarkistin hanskalokeron valon (otin sen pois) ei muutosta.

-kävin katsomassa takapenkin alle ja poistin yhden johtonipun sieltä löytyneestä releestä. ei muutosta. joten laitoin johdon takaisin.

........
yhä enemmän epäilen että vika on siellä kojelaudan uumenissa. taitaa olla yhtä tuskaa purkaa se osiin.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 25.8.2012 17:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

alkoi repimään mittaristoa irti. (siellä takana on se punainen muovinasta jossa on sulake joka ohjaa keskikonsolin valoja jne.)

juu kyllä oli tiukassa perkele se mittaristo. vihdoinkin kun sain sen revittyä löysälle niin hämmästelin että millaisia hiirikäsiä joissa gorillan voimat näpeissä kansalla on koska ei mun nyrkki sinne taakse mahdu kuin kivun kanssa.. puhumattakaan sen nopeusmittarin vaijerin ruuvaamisesta auki.. ei saatana kun sormenpäät oli hellänä kun se ei tykännyt aueta. pakko oli yrittää ängetä sinne pienet knipexit jotta saisi sitä edes hieman löystymään. ei mikään iisi homma sekään mutta sai silti juuri sen verran pikkasen narautettua auki että sai sormilla loput ruuvattua auki.

mutta on noi sähköjohdotkin tiukoilla napsuilla kiinni.. ja ei niitä oo mitään paria kappaletta niinkuin jossain ohjeessa sanottiin.. äkkiseltään jo löysin yli viisi.. (yhtään en vielä irroittanut..päätin hakee kameran sisältä ja ottaa kuvia niistä että menevät oikeisiin paikkoihin)

sen punaisen sulakkeen sain irti kyllä.. ja JUMALAUTA ei se oo mikään normi sulake.. koko ajan oon ollut siinä uskossa että siihen vain vaihdetaan joku punainen sulake ..siis samanlainen kuin sulakeboxissa, tai edes uudempi lattasulake tms.. joku TaVaLLiNeN normaali sulake silti, koska kaikessa on aina vaan mainittu että "se sulake on mittaristossa se punainen" joo.. siis sulakkeen teline on punainen.. mutta itte sulake on joku vitun erikoissulake. piirilevyn pala jossa kupari lanka. HELVETIN PERKELE. juu sellasenhan löytää neljän jälkeen lauantaina mistä tahansa! eikö tätäkin voisi ne kymmenet asiasta eri maissa vaihto-ohjeita kirjoittaneet voisi mainita? edes yksi. ei näemmä. kaikki olettavat että kaikilla sellainen on valmiiksi rivissä hyllyssä tai tietävät etukäteen asiasta.

noh. jos vielä viitsisi ottaa kuvia johdoista ja nyppiä niitä irti.. saisi mittariston käteen ja katsottua sitten sisällä rauhassa vaikka sitä trippimittaria.. jos sen saisi jotenkin vielä toimimaan..

pitää vain miettiä mitä nyt sitten tekee sen mittariston kanssa.. kauhee homma oli ottaa irti joten ei sitä huvikseen viitsisi taas laitttaa takaisin ja piakkoin ottaa irti sitten taas kun saa sen pirun sulakkeen sinne. vai antaako olla irti.

hmm voikohan tolla ajaa ilman mittaristoa pari päivää?
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 25.8.2012 19:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

en tiedä teenkö tuhoa vai hyvää.. mutta revin irti mittariston siis.. ja aloin purkamaan ruuveja irti että saisin tuon nopeusmittarin käteeni.. se trippihän ei ole koskaan toiminut..

ja en tätä pidemmälle ole vielä päässyt.
tossa tripin nollaukseen liittyvissä vivustoissa on tuollainen metalli tanko/tappi kierrejousella..

tämä kai siis tuon tapin toinen pää.. menee muovissa olevan reiän läpi.


tässä kaksi kuvaa tapin toisesta päästä. muovi on siis murtumassa poikki. ja tappi vääntyy tuonne mittaritaulua kohti. pitäisikö tuonkin tapin pään mennä muovissa olevan reiän läpi? eli onko se repinyt jo sen muovin rikki aiemmin.





eli onko tuo jo murtanut toisen puolen reiästään ja nyt menossa toinenkin puolikas? siinä on kuluma jälkiä tossa mikä näyttää reiältä siinä kohtaa mistä se olisi voinut murtua poikki (trippinollaus tappia painamalla se tappi liikkuu.. ja nollaa mittarin siis.. ja se kierrejousi tosiaan vetää tappia tuonne kuvissa oikealle eli mistä jo puuttuu pala)

laitoin tipan pikaliimaa tuohon lähes irti olevalle osalle. en tiedä onko siitä mitään hyötyä. mutta tukee sitä vain pikkasen enää kiinni olevan palasta hieman.

pitäisikö tuohon viritellä joku reiällinen alumiini tms lätkä että pysyisi tuo tanko/tappi paikoillaan?

onko tuolla koko hökötyksellä mitään tekemistä sen kanssa että trippimittari ei pyöri? tuntuisi mittari silti nollautuvan vaikka toi tappi onkin "irrallaan". (käänsin sormella pari sataa metriä trippimittariin ja testasin vipua painamalla)


--------
saakohan tollaista erikosita sulaketta juottaa? ..luulisi sen palavan yhä heikoimmasta kohdastaan vaikka olisikin juotettu kasaan katkenneesta kohdasta?

-jep ..maanantaina tai tiistaina voisi saada jo uudenkin.. mutta haluaisin kasata sen huomenna jo nippuun että voisi ajella normaalisti ensi viikon. tai..no kuukausi tolkulla.. eli en enää haluaisi tota mittaristoa irroittaa jos sen paikalleen taas laitan.


vai pitäisikö vain alkaa etsimään ehjempää mittaria?

[/img]
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 26.8.2012 0:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

jäi ottamatta se näyttötaulu irti koska joku idjot oli käyttänyt jotain liimaa viisarin kiinnitykseen. lisätään voimaa vasta kun tiedän että löydän tilalle ehjän mittarin jostain tarvittaessa.

ja kun ruuvasin kaikki takaisin paikalleen surffailin hetken kunnes löysin tämän ohjeen:

http://www.benzworld.org/forum.....meter.html

koska asiaa selventävät kuvat aina kivoja. (toi mun löytämä murtunut juttu.. juu se on rikki ja sillä on jotain tekemistä vain sen nollauksen kanssa. ei pitäisi olla mitään tekemistä sillä ettei se toimi.... kai?
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 31.8.2012 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

minnes mahtanut yksi viesti tästä kadota.. hmm..

oookeej uusiksi siis ainakin osittain..

kasasin mittariston takaisin viime viikonloppuna ja en siis tiedä mitä tein sen kanssa mutta kun tuntuu että se trippimittarikin alkoi toimimaan! kaikkia kohtia tökein ja sörkein mutta mitään ihmeempää vikaa en siis siinä nähnyt vaikka revinkin sen mittaritaulunkin irti. ei ollut mitään irrallaan paitsi tuo kuvissa näkyvä tanko (liimasin sen irtoavan murun takaisin paikalleen ja taisi se tankokin hieman liimaantua paikalleen)

niin kun irroitin sitä näyttötaulua piti ensin irroittaa se oranssi neula.. joten
ennen nopeusviisarin irroitusta käänsin neulan yli 0km stopparin jotta se kierrejousen pänni poistuu.. sen kohdan mihin viisari jäi pönöttämään merkkasin tussilla että osaan laittaa viisarin oikeaan kohtaan takaisin että mittari näyttäisi edelleen saman kuin ennenkin.

se viisari irtosi tosiaan helpoiten kun otin kaksi teelusikkaa. (hackman savonia) ja väänsin niillä samanaikaisesti ylöspäin käyttäen näyttötaulun kiinnitysruuveja vipupisteenä ettei tule naarmuja näyttöön. (kokeilin aluksi haarukalla, myöskin savonia sarjaa, mutta sillä ei oikeastaan saanut kunnolla vääntöä suoraan ylöspäin)

sitten kun viisari ponkaisi irti (voi lentää kauaskin) eikun pienet tasapäiset ruuvit auki ja mittaritaulukin irtoaa pohjasta. kuten sanoin tökein ja sörkein kaikkia kohtia ja kasasin mittariston nippuun ja asensin sen takaisin autoon.

kyllähän siihen nopeusmittarinvaijerin asennukseen meni vartti aikaa ennenkuin sai tarpeeksi runnottua käden tunnottomaksi ja kierteilleen sen mutterin. (sen vaijerin poisottaminenhan oli yhtä tuskaa.. oli niin samperin kireessä se vaijerin mutteri että vaati pieniä knipex boxtonkeja että sai auki)

sitten kävin ajelemassa parikymmentä kilsaa trippimittarin mukaan (hih ei ookkaan koskaan ennen toiminut minun aikana) ja totesin että se tussi-merkintä auttoi kai asennusvaiheessa koska mittariheittoa ei ollut vieläkään noin 1kmh enempää. eli auto menee tienvieressä olevan näyttötaulun mukaan juuri sen mitä mittari näyttää.

-----
alkuviikolla kävin hakemassa mb-pori.fi kaupasta sen mittariston taakse kuuluvan sulakkeen ja muutamat polttimot.

tänään siten vihdoinkin nykäisin rautalanka henkari virityksellani sen mittariston uudelleen löysälle. (irtosi huomattavasti helpommin nyt kuin ensimmäisellä kerralla) ja ujutin sen punaisen nastan sulakkeineen takaisin paikalleen (en ottanut sitä nop.vaijeria edes irti vaan ähräsin välissä). sitten änkesin mittariston takaisin paikalleen kiinnitin nop.vaijerin klipsiinsä ja laitoin matonkin paikalleen vihdoinkin. (on ollut outo ajella ilman mattoa koska lattia epätasainen)

pika testauksella keskikonsolin valot paloivat taas.. ainakin osa (oli valoisaa niin ei nähnyt kaikkia kunnolla) ja en viitsinyt sen enempää asiaa tutkia. ainakin hieman paremmin siis asiat.. virtavuoto silti jatkuu jonnekkin yhä.

akku taas latauksessa (varmuuden vuoksi)

mitäs muuta, siivoilin roskia pois ja samalla 10" subbari vaihtui 12"seen.. testataan huomenna onko se edes ehjä. (luulin myyneeni sen jo aikoja sitten pois) kolme kertaa isompi ja painavempi kotelo se ainakin oli, hhahah
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 04.9.2012 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

HITTOsamperi.

tänään kun töistä lähti oli valot pimeenä mittaristosta.. ja keskikonsolistakin. HELVETINperkele.

himmennintä kääntelin mutta ei tapahtunut mitään.. trippi tosin nollautui siinä vahingossa kylläkin. konehuoneen sulakkeita en viitsinyt alkaa katsomaan vesisateessa. huomenna jos on nätti keli niin katsotaan niitä ennen töihin lähtöä.

ei mulla oo ennen ollutkaan mittariston taustavalot pimeenä.. vasta näiden "korjausten" jälkeen siis.. jumaketa.

joten nyt oli yllättävän ilkeetä ajella kun ei nähnyt mittareita pimeässä. piti kaksi kertaa ihan taskulampulla valaista ja vilkaista että pers-tuntuma vauhti oli oikein. (maantiellä ja kaupungissa)
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 10.9.2012 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

tällä välin on mittaristo otettu irti jo kolme..eikun viisi kertaa.. alkaa tapahtumaan jo vauhdilla!

eli sieltä oli se säätimen metalliliuska irronnut liitoksestaan.. eka juotos kesti 40km..
seuraava kesti 17km.. ja pari päivää.

tänään sitten taas mittari irti ja se juotos siis kesti ruhtinaalliset 20sekuntia.. (piru kun kerkesin tässä välissä laittamaan kaikki takaisin nippuun! ennenkuin testasin mittari johtojen varassa.)

ja tästä viisastuneena testasin tän viimeisimmän juotoksen ennenkuin kasasin nopeusmittaria myöten kasaan sen... ja tämä viimeisin on siis kestänyt ainakin 15minuuttia jo.. tutkitaan kestääkö huomisenkin.

jos joku laski niin tossahan oli vasta 4kertaa.. se viides oli testi että kestääkö paremmin ilman sitä punaisen nastan sulaketta. (jossain tossa 10km vaiheilla taisi olla se viides irroitus)

jos joudun taas pian ottamaan sen irti niin sitten kuudennella irroituksella lähtee se punainen sulake hittoon ja menee palanut sulake tilalle. seittemännellä tai kahdeksannella kerralla luultavasti asennankin sitten jo toista säädintä paikalle.

uusin ongelma tuli kun vaihdoin nuo kaikki 3w ja 1.2w polttimot uusiin.. syttyikin se "väärän tai palaneen polttimon" valo..

ottaako se nokkiinsa jostain mittaristonkin polttimoista jos joku niistä on palanut? pari keskikonsolin lamppua on palanut. (tutkin vilkut ja jarrut ja parkit.. kaikki tuntuivat toimivan ok ja niissä kaikissa on normaalit oikeat polttimot.)

-oisin vaihtanut sen palaneen polttimon takaisin siihen varoitusvaloon ettei se hehkuisi siellä huvikseen.. ärsyttävä oranssi valo nääs. paikalleen paitsi että se hajosi irroittaessa. joten nyt jätin sen polttimon palamaan itsekseen sinne mittariston taakse johdosta roikkumaan.. ei siis valaise varoitusvaloa tällä hetkellä. (tiedän tai oletan pian ottavani sen mittariston taas irti ja silloin mulla on rikkinäinen pieni 1.2w polttimo jo laitettavaksi paikalleen ettei varoitusvalo pala turhaan.. hahah)
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 12.9.2012 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

olisiko kymmenen minuuttia kestänyt tällä kertaa..

eli OSTETAAN EHJÄ HIMMENNIN!
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 15.9.2012 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

mittariston kanssa tappelu jatkuu.

pari päivää sitten, torstaina taas juotettu kasaan se lärpäke.. asennettu takaisin paikalleen..

tällä kertaa kaikkeen operaatioon.. irtiotto, juottaminen talossa sisällä, takaisin asennus ja yhden taustavalopolttimon vaihto ja valojen ja himmentimen testaus.. meni 33 minuuttia

siis siihen laskettuna myös se että välillä haki taskullisen luumuja puusta ja söi ne ennen asennuksen jatkamista.

---toimi eilisen.. toimi tänään.. katsotaan nyt montako päivää kestää tällä kertaa..

------
mitäs muuta tein.. ai niin..

lohkolämmittimen pistoke ruuvattu kiinni väliaikaisesti ja rumasti puskuriin.. alkoi se viime talvinen väliaikainen rautalankaviritys rekisterikilven ruuvin alle hajoomaan.. ruostuu katki nääs. tuo uusi patentti voi kestää yli talvenkin.

-------

akku latauksessa taas.. oli 12.13v äsken kun mittasin.. eli virtavuoto pysyy ja vittuilee.

-------
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 25.11.2012 3:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

viritykset kestäneet.

mutta.. tossa pari tuntia sitten oli auto palaa. ihan itsekseen.

takaluukun lukko jotenkin alko temppuileen.. pari tuntia sen jälkeen kun lukitsin auton niin alkoi kuulemma yhtäkkiä pitämään epämääräistä "kolinaa" siellä ulkona. (siskon ikkunan vieressä parkissa ja hän sen kuuli)

joten sisko kävi vilkaisemassa että onko jäänyt joku portti pihalta auki joka kolisee tuulessa tms.. eikun ääni mun auton takaluukun suunnalta.. luuli äänestä johtuen tuulilasinpyyhkijäksi. ja tuli kertoon mulle että kattos autoas mitä se metelöi..

ittekun menin kattomaan niin jep. ei liiku pyyhin mutta klonk klonk kuuluu sieltä sisältä.. avasin luukun normaalisti ja kolina loppui.. laitoin kiinni pauke jatkui.. jep lukko se on.

eikun luukku kiinni ja klonk klonk.. laitoin ovet lukkoon ja meteli jatkui samanlaisena.. ovet auki ja luukku auki ja.. mitä hittoa.. kolina muuttuis surinaksi.. ja tällä kertaa ääni jatkui luukku auki. öööh..

kävin avaamassa konepellin ja sillä hetkellä nenään iski palaneen katku.. ihankun sähkökäristyksenhaju.. aarrgh..paniik mikä missä..

takaluukun suoja pahvi hittoon (hellästi kuin gorilla) jeph siellä savuaa.. moottori on kuuma. äkkiä taskuja ympäri.. ei ole pihtejä ei ole jakaria ei ole mitään väännintä. pelkkiä veitsiä lamppuja ja ruuvimeisseleitä (joilla piti vääntää se pahvi irti alunperin ja ehkä tökkiä kaikkia kohtia jne).

- autossa kotelossa on työkaluja mutta ne ei tullet mieleen sillä hetkellä. mutta sitten muisti että juu ovikotelossa on leatherman juice! sen pihdeillä akunnavan mutteri auki kiireesti. (oli siinä jo se retkikirves myös otettu takapenkiltä käsiin.. sillä oisin paukuttanut johdon poikki jos ei olisi pihdeillä auennut.)

meteli loppui. savukin hälveni, mitään ei syttynyt palamaan. moottorikin alkoi jäähtymään hitaasti. painelin luukun avausnappia ja jokin klonksahti. nykäsin jonkun töpselin irti jonka luulin sähköistävän sitä moottoria (apukuskinpuolelta löytyi roikkumasta sisältä) laitoin luukun kii ja akunavan kiinni.. ei ääntä. ovet lukkoon. ei ääntä. mutta takaluukkukin lukittui. ööh.. eli se töpseli ei tehny mitään.. ja ei kolkota ittekseen.. hmm... ovet auki.. luukku auki ja kiinni ovet lukkoon ja akunnapa irti.

sitten riitti. pimee kylmä ja märkä sade ja vitutti. ei kai se enää pala tohon yön aikana.. katotaan josko huomenna keksisi mikä vittu siinä vikana.

tosin.. mitä sen jälkeen vielä tapahtui niin saattaa olla ettei saa alotettua tehtyä mitään järkevää.

oli se sinänsä hyvä että tänään kärähti eikä huomenna tai ylihuomenna.. siskon piti nääs se ottaa nimenomaan lainaan huomenna pariksi päiväksi.
siellä se olisi ollut parkissa kauempana.. ei ois kukaan kuullu kolinaa. ja sitten ois vituttanu vielä enemmän ettei oo palavan hirven rötöstely vakuutusta. Sad (tääl ois menny kai kotivakuutukseen.)

mutta onko sieltä helposti saatavissa joku tietty töpseli irroittamalla se luukun lukko tai mikälie avustin moottori sammuksiin (siis eihän tossa farkussa se sulkeutumis avustin ole toiminut mutta en oo varma mikä se pyöree sähkömoottori oli. lukko vai apuri) vois antaa auton lainaan vaikka luukkun lukko oliskin rikki.
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NonSenCe
murreanalyytikko



Liittynyt: 13 Huh 2011
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pori

 LähetäLähetetty: 25.11.2012 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top



tuossa siis kuva luukusta. ongelmana tuo lukkohässäkän päällä oleva harmaa mötikkä joka siis kuumeni ja savusi. (toisaalla se tunnistettiinkin kai luukkuavustimeksi jo)

ja sen pitäisi saada virtansa tosta kuvassa vasemmalla oleva plugista... (ja sisävalot myös) eli tästä:




entäs toi toinen plugi tossa oikealla puolella jonka irroitin myös.. mikä on sen tehtävä?



.......
_________________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 3 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit