Kesäauto, -82 200D 3.0 DTIC

Vastaa Viestiin
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Taas pumppua kopeloitu.
Illan aiheena oli tyhjäkäynnin pudotus ja kierrosten laskun nopeuttaminen.

Max. kierrosruuvin (se iso kuusiokolo) yläpuolella olevalla ruuvilla sain tyhjäkäyntiä alas, sekä tyhjäkäyntivoimaa lisää. Valojen laittaminen ei pudota kierroksia yhtään ja ratin kääntelykin vaikuttaa vain ihan vähän. Mutta tuota ruuvia piti kääntää aukipäin!? (n.3/4k.)
No.. tyhjäkäynti on nyt mielestäni ok tasolla.

Sitten toiseksi alimmainen ruuvi "torque control", jota avaamalla alkoi kierrosten laskunopeus kasvamaan.. äh siis kierrokset putosi nopeammin tyhjäkäynnille.
Tätä ruuvailin aukipäin, kunnes putoamisnopeus tuntui hyvältä. (n.1 kierros)

Samalla vielä syöttäruuvia puoli kierrosta isommalle, ei ainakaan vaikuttanut tyhjäkäyntiin.

Ilmeisesti tuo torque control- ruuvin avaaminen leikkaa kuitenkin syöttöjä, koska savun tulo väheni ja myös ahdotkin putosi aloitustasolle, n.0,55. Taisin vähän liioitella tuon ruuvin kanssa. Joku toinen päivä pitää vielä käännellä takaisin kiinnipäin, että saa savuakin näkyville.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

sitten kun onnistut lopullisesti niin tervetuloa haukiputaalle säätämään pumppu kerralla kohilleen :wink: perustat säätöpajan ei PPD vaan KälviänKarvanaamanDiesel nooh nooh vois jonnekki sopia w123 tapaamisen tälle kesää? 8)
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Käväsin taas pumpulla.
Kierrosten laskunopeus oli jo liiankin nopea, kaasun löysäys vaihteen vaihdon yhteydessä teki ajamisesta liian nykivää.
Joten torque control - ruuvia kiinnipäin, kunnes kierrokset laski hieman hitaammin.
En tiedä jos persutuntuma valehtelee, mutta vetojen sanoisin lisääntyneen. Savuakin näkyy jo jonkinlainen pölähdys. Ahdot vaan ei nouse yli 0,55:n. Ehkä parempi niin.
Ainakin pumpun takakannen avaaminen alkaa sujua jotenkuten.

Enpä tiedä onko tuo vielä lopullisesti onnistunut, mutta olkoon nyt hetken noin.
Olisihan siellä kotikylälläkin muuan pumppupaja, sen kilpailijaksi ei rahkeet mitenkään riitä. :oops:
Sinänsä voisi kesällä kerätä satakakskolmosia johonkin ihmeteltäväksi kaffittelujen merkeissä, kukakohan viitsisi?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mukana :idea: 123-miitissä, jos aika ja paikka sopivat.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Karvanaama kirjoitti: ei rahkeet mitenkään riitä. :oops:
Pari kappalettahan piisaa, mutta kestääkö ne... :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tupoksen miittimatka suoritettu, havaintoja matkalta:

Taitaa olla itse trippimittari, joka tässä valehtelee aiheuttaen vääristymää kulutusmittauksissa. Resetoin tripin aina tankatessa, mutta myös matkamittarin lukemat pistän ylös, joskaan en käytä niitä lukemia. No..matkamittarista laskiessa tankkauksen jälkeen on ajettu 413 km, kun trippi väittää 393/383km, tuo keskimmäinen jää puoleen väliin.

Sattuiko kukaan paikallaolleista katsomaan jäikö kuinka suuri öljylätäkkö Lellikin paikalle kun lähdin? Jaa miten niin.. Nokun öljynpaineet oli ihmeellisen alhaiset kierroksilla.
Maantienopeudessa 2,5 -3 ja tyhjäkäynnillä tietysti vähemmän, ei kuiteskaan alle 1:n.
Kierrosten nosto jopa pudotti paineita hetkeksi. Olisiko tämä nyt se öljypumpun hela!!??
Ei ollut.. Kurkkasin pellin alle, ei tikku kastunut. :oops:
Hain huoltsikalta 4 litran kanisterin, josta kaadoin 3 litraa koneeseen. Pinta ylämerkkiin ja paineet OK. Kyllähän pumpun takakansi auki tuli testailuja ajettua, mutta mielestäni lisäsin öljyä sen jälkeen.. Ehkä..Vi..un tumpelo!
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

kyllä komia sateen kaari oli alle jäänyt :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu. Onpa ollut aika vähissä öljyt :shock:
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

oliko se lellikissä tämä se mysteeri morkula imusarjassa eli turbolle paineen tunnistimen paikka :?:

Kuva
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kyllä siinä tuollainen on. Johtoahan siihen ei tullut. Sitähän siinä ihmeteltiinkin mikäkö sen funktio on.
Tässäpä se vastauskin sitten tuli.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin. Tuohan on ylipaineen tunnistin joka sulkee pumpun kellolle menevän letkun jos ahtopaine nousee yli 1,1 bar estäen näin ylikuormituksen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Mahtavaa vitutusta aiheuttanut massivinen öljyvuotokin selvisi.
Turbolle on otettu öljynpainemittarin lähdöstä t-haaralla syöttö ja sen helmiliitoshan se siellä tiputteli. Ja melkoisella vauhdillakin, noin tippa per 2sek.!!
Ovelasti vaan valui putken takapuolella ö-suodatinjalan alle ja sieltä kenttään.

Syyttävä sormi osoittaa jälleen Karvaturpaa, todennäköisesti pumppua kopeloidessa(ni) tuota liitosta on nitkuteltu jos mihinkäkin suuntaan. Pumpun vierestä kun menee tämä ö-linja liitoksineen. No liitos auki ja uudelleen kiristys auttoi, nyt ei ainakaan vuotanut. Venakopan tiivisteen voisi varmaan uusia, takapäästänsä on hieman märkä.

Nythän tätä voisi näyttää leimasedällä joku päivä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hoo, olin jo ihmettelemässä tässä että mitenkäniin muka t-haaralla mutta eihän nuo tosiaan enää ole sitä STT:tä minkä joskus asentelin, moottorikin vaihtunut :P
oulaistenliikenne.fi
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

no vai oli siistin näköinen venakopan kohdalta tupos miittingissä noooo vissiin t haarasta vuotanut pihalle?
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

kyyllä se leima sedälle kelepaa oli niiin siisti kone huone sulla että nam nam. :D
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Viimeinkin sain aikaiseksi irrottaa polttoinemittarin anturin, mittari kun on alle varttitankin näyttänyt kaikkea nollan ja varttitankin välillä. Ja olihan siellä sitä muuallakin mainittua mustaa siirappia kohtuullisen paljon.
Ensin meisselillä isoimmat kököt pois ja bräkleeniä perään. Pyyhin vielä varovasti langat puhtaiksi rätilä ja kas! Niin syttyi se opiskelijavalokin, joka ei ole minun aikanani vielä syttynyt. Tosin seuraavan käynnistyksen jälkeen ei palanut, saattaa mennä aikansa, että anturi putki täyttyi polttoaineesta.
Ajellaan nyt tankkia tyhjemmäksi niin nähdään miten käy.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Meikäläisen rotteloissa on ollut sen anturiputken pohjalla niin paljon sitä liejua ettei viisari tippunut kuin puoleen tankkiin asti.
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Saakeli sentähän!
Ihan hävettää.. syksyllä ei huvittanut katsastaa, auto meni talvisäilytyspaikkaan ja leima vanheni sinne.
Alkukesästä toin vehkeen kotiin, tänään sain vaihdettua kesärenkaat alle!!!

Katsastaminen on jotenkin NIIN nihkeätä. "kun se aikaki pitää varata, enhän mää tiedä jos en ehikkään sitte".
Kait se on vaan varattava sitte. :oops:
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Fiksukatsastus on myös lauantaisin auki eikä tarvi aikaa varata.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Vaihtoehtopa tuokin, varasin jo kuitenkin ajan ensi viikolle VIT-katsastukselta (nimi muutettu) kun tuolloin lomalla olen.

Varmaria käydessäni näyttämässä sanoi katsastaja että aika pitää olla varattuna jos laillisesti meinaan auton konttorille ajaa. Ja minä kun lainkuuliainen olen, teen kuin virkamies määrää.

Harrasteautoissa kuuluu tietenkin olla harrasteakku, joten tässäkin sellainen on.
Ei enää tahdo pitää varausta viikkoa pitempään, uutta on talveksi hankittava.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Hylky sieltä tuli,
Pienehkö ruostevaurio takajalkatilassa jättiläisen v. 2011 hitsaaman paikan vierestä.
Takajarrut jäi vähän laahaamaan, jarrut muuten otti tasaisesti.
Takamännät oli molemmin puolin enemmän tai vähemmän jumissa, sainpa ne vielä kuitenkin herkisteltyä. Kipaisin motonetistä varmuudeksi uudet palat taakse.
Hitsari joutaa vasta ensi viikolla korjaamaan. Sen jälkeen pääsisi ajelemaan laillisesti.
Savuarvo oli 0,67. Ja minä kun sitä syöttyä olin ruuvannut muka.
Edit: ja akku on nyt uusi.

Olen jo keväästä asti lueskellut kuolaten 126-osiota, on alkanut viehättämään joku iso tai ainakin suurikulutuksinen pensarosvo. Secci..Selli.. ooohhh! :jerkit:
Henkisesti olen kesän ajan valmistautunut tästä luopumiseen. Jos jotakuta viissatkun omistajaa kiihottaa diisselin katku, sopii heittää ehdotuksia vaikkapa vaihtokaupoista.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Eihän tää ole kellekkään kelvannut vaikka nettiauton ilmoitus on yli 3000 kertaa katsottu.
Ajelut on olleet melko vähäisiä, pari kertaa tankannut olen sentään tänä vuonna.

Auto lähtee talvisäilöön 4.11, jolloin menee myös liikennekäytöstä poistoon.
Laitan alle talvirenkaat kuitenkin, joten halutessaan tämän saa liikenteeseen.

Eli myydään ostajan ilmaantuessa, vaikka nettiauton ilmoitus onkin jo vanhentunut.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tääkin on jälleen liikennekäytössä, sekä myynnissä törkeään ylihintaan.
Ladattu akku paikalleen ja lähti kuin palmun alta, jäi heti nätisti tyhjäkäynnille. Seisontajarru irtosi jymähtäen mutta ei siltikään jäänyt laahaamaan.
Tuli myös tarkistettua epäilys ruosteista. Olihan sitä.
Takakelkan etukiinnityksen liepeillä, helman puolella, massanriekaleet roikkui ja pehmoista oli.
Samalla tähän kuva koko kalustosta:

Kuva

Olipa taas hauska ajella tällä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

tässä alkaa sydän itkeä verta kun kattoo tuota peitettä sec:in päällä :roll: tuulen puuska hinkkaa maalipinnan naarmuille :? ei sillä että nämä peltilehmät mitään jumalia olisi että tarvis palvoa mutta kuitenkin :lol:
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

jussaP kirjoitti:tässä alkaa sydän itkeä verta kun kattoo tuota peitettä sec:in päällä :roll: tuulen puuska hinkkaa maalipinnan naarmuille :? ei sillä että nämä peltilehmät mitään jumalia olisi että tarvis palvoa mutta kuitenkin :lol:
Tämä lausuntohan on niin totta!

Tässä vaan jouduin valitsemaan kahdesta pahasta pienemmän.
Takaluukun tai lasin tiiviste päästää sateella luukkuun vettä, joten olen ottanut tavaksi peitellä tuon jos sateen riski on olemassa.

Ja näyttäähän tuo hieman avoautolta rätin kanssa.. :lol:
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Lellikki on nyt sitten siirtynyt uuden omistajan haltuun.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Näkyy olevan tämä vielä hengissäkin (liikenteessä), mikä on erittäin kiva asia.
Olen bongannut muutamaan otteeseen, mutta lähietäisyydelle en ole päässyt.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Tuli kans mua vastaan kokkolassa joskus reilu kuukausi takaperin :)
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”