W124 300CE-24, Perkl, kolmion takaa tuli makiasti eteen..

Vastaa Viestiin
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

tänään kun kävin autolla töissä, niin sammahti molempiin suuntiin. Ja käyntiin ei saanut kuin kaasulla.

Niin aamulla kun lähdin niin auto kävi nätisti siihen asti kun kylmäkäynnistyssuutin toimi, sen jälkeen heti sammahti. Eli se vika on poissuljettu.

Sen sanon että noiden tankojen säätö on aivan päin persettä.
Nytkin ajelin siten takaisin päin että pidin toisella jalalla kaasua ja toisella jarrua liikennevaloissa.

Rupesin vaan miettimään että kun saisi nuo säädöt kondikseen, niin voipi alkaa tuolla jo auto toimimaan.
Sillä tuossa autossahan ei ole tyhjäkäyntiä ollenkaan, kun noi tangot on viturallaan, koska ei tuo mötikkä 4 eli kaasun asentoanturi ole ikinä kotipesässä, vaan hitusen päällä kaasun ollessa vapaana.
Eli aivan sekaisin koko järjestelmä.

Nyt täytyy vaan odotella että saan jonkun kaveriksi säätöhommiin.
220.128 Black devil
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Toivottavasti säätelystä on edes jotain apua. Itsellä ei tosiaan ASR:llistä autoa ole ollut, mitä nyt parista vehkeestä olen uteliaisuuttani noita vipuja heilutellut. Oletus on, että siinä kaasuläpän tangossa oisi joku säätö, koska tuo teksti oli lainattu WIS:stä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

http://www.w124performance.com/service/ ... 0-1010.pdf

muutama kuvatus. Tänään en säätänyt itse tankoja kun ei juuri nyt ole tässä hollilla työkaluja. Katsotaan tilannetta huomenna uusiksi.
Sen verran säädin etttä kaasun löysäsin, että nyt käy omin voimin.
Ja laatikon vaijerin yritin säätää nuolet vastakkain, mutta jotenkin ihan ihmeellinen. toinen nuoli jä aina vähän väliä mihin kohtaan halus.. välillä meni yli ja välillä ali.l Kai noi tangotkin on paskana.
Sitten tuosta kaasuasentotunnistimiesta, että sen johto rupeaakinnäköjään ihan hapertumaan. Ainakin se vaippa siitä päältä. Johdot näyttivät olevan vielä omissa vaipoissaan..

muutaman kuvan otin ja hahmotin missä mikäkin.

Tosin miten tuo automaattilaatikon vaijeri kuuluu oikein säätää?
Että ne nuolet saa pysymään kärjet vastakkain. mulla on kokoajan jokin ihme välys tossa ettei ne ole aina vastakkain vaikka kuinka säätää..

Itsellä ainakin tuo messinkinen putkimainen vipu, ei oikein aina palaudu täyteen pituuteen åäästettyä kaasusta... jumittaa..

Kuva
Kuva

Sitten mittaristosta

Kuva
Kuva
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

VARAOSAT

Kuva

005 A 1040720801
BEARING BRACKET
008 A 0005401817
SENDER UNIT
011 A 1040700821
LEVER
014 A 1040700622
LEVER
(REVERSING LEVER)
020 A 1040720143
SPRING
REVERSING LEVER
023 A 1233010273
LOCK
026 N 000933006103
SCREW
Замена №: N 304017006018
026 N 304017006018
SCREW
SENDER UNIT TO BEARING BRACKET
029 N 000912006107
SCREW
Замена №: N 000912006066
029 N 000912006066
SCREW
BEARING BRACKET WITH DESIRED VALUE SENDER UNIT TO INTAKE MANIFOLD
032 A 1049900040
WASHER
035 N 000912006063
SCREW
Замена №: N 000912006170
035 N 000912006170
SCREW
038 A 1040700624
BEARING BRACKET
041 A 1040700822
LEVER
Замена №: A 1040701022
041 A 1040701022
LEVER
044 A 1040700322
LEVER
044 A 1040700922
LEVER
(REVERSING LEVER)
047 N 912007006001
CLIP
050 N 000912006107
SCREW
Замена №: N 000912006066
050 N 000912006066
SCREW
BEARING BRACKET WITH REVERSING LEVER ON INTAKE MANIFOLD
053 A 1049930310
SPRING
REVERSING LEVER TO BEARING BRACKET
056 A 1030700275
ROD
FROM REVERSING LEVER TO THROTTLE HOUSING
059 A 0010704475
ROD
FROM FINAL CONTROL ELEMENT TO THROTTLE HOUSING
062 N 000934005008
NUT
065 A 0009911622
BALL SOCKET
Замена №: A 0009918922
065 A 0009918922
BALL SOCKET
068 A 0010704575
ROD
FROM REVERSING LEVER TO DESIRED VALUE SENDER UNIT LEVER
071 A 0010704675
ROD
Замена №: A 0010705575
071 A 0010705575
ROD
FROM REVERSING LEVER TO DESIRED VALUE SENDER UNIT LEVER




ITSE SÄÄTÄMINEN M104.980 Automaatilla ja ASR:llä varustetut
Autot



" http://www.w124performance.com/service/ ... 0-1010.pdf "



Kuva

Automaatti ja ASR: M104.980 , W124 & W129


Vivuston säätö:

-Tarkista osien jouhuea liikkuvuus ja vaihda uuteen tervittaessa.

1.Löysennä kaasuvaijerin "muttaria" (29) kunnes kaasuvaijerin jousi (26) on jännityksestä vapaa.

2.Aloita säätäminen avaamalla yhdystangon (21) ruuvi ja tämän jälkeen tee sama tangolle (51).

3.Tarkista että kaasuläppäanturin läppä on kiinni asennossa.

4.Käännä sytytysvirta päälle, jolloin kaasuläppäanturin läppä hakee tyhjäkäyntiasennon.

5. Korjaa yhdystangon pituus (21) kiristämällä ruuvi jonka aikaisemmin avasit.

6. Käännä sytytysvirta pois.

7. Säädä yhdystangot (50 & 51) kääntämällä vivut (52 & 53) potentiometrissa (R25) olevia "tyhjäkäyntivasteitaan" (74 & 75) vasten. )
Vipuvarret eivät saa liikkua säädön aikana kaasuanturin tyjäkäyntiasennosta ja saman aikaisesti
käännä vipuvartta (8 ) moottoriin päin kunnes yhdystanko, messinkiputki (20) on täysin vedetty ulos kokopituuteen.

8. Kiristä ruuvi yhdystangosta (51)

Huomautus, (yhdystanko (50) ei ole ollut säädettävissä vuoden 1990 jölkeen.

9. Säädä ruuvista (11a) vaijeri aivan löysäksi ja jonka jälkeen käännä vipuvarren (52) nuolipää vipuvarren (75) stopparia vasten, kiristä ruuvista (11a) siihen asti kunnes nuolen päät vipuvarsissa (52) ja (75) kohtaavat


Kaasuvaijerin säätö:

1. Kaasuvaijerin jousen (26) tulee olla täysin vapaa jännityksestä kaasun ollessa vapaana, jos näin ei ole niin säädä mutterista (29)

2.Käännä virta päälle, ei käyntiin.

3. Kaasupoljin pohjaan (ei kick-downille asti)

Vipuvarren (53) pitää olla kaasuanturin max-kaasustopparia (76) vasten ja olla täysin vapaa jännityksestä (eli vaipuvarsi osuu stoppariin muttei kuitenkaan paina vipuvartta stopparia vasten väkisin) (R25)

4. Hienosäädä tarvittaessa ruuvista (32), joka löytyy kuskin jalkatilasta, paljastuu kun ottaa suojamuovin kuskipuolen koelaudan alta pois
Viimeksi muokannut kryptonite, 10.7.2011 20:32. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Ymmärtääkö joku tuosta ohjeesta paremmin, että pitääkö toi automaattilaatikon vaijeri säätä kohdilleen (nuolet vastakkain) Ennen vai jälkeen (51) yhdystangon ruuvin kiristämisen?

siis tuosta englannninkielisestä versiosta, jonka minä yritin suomentaa. Korjauksia saapi tehdä.
220.128 Black devil
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jälkeen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

OK, tarkoitus olisi lähteä Yrittämään säätämistä klo 13 jälkeen. Sovin tutun kanssa treffit, että tulee jeesaamaan.

sitten vielä tuosta yhdestä

-adjust by moving lever (52) and lever (53) to the respective "idle speed stop" (74 and 75) at potentiometer (R25)

ns suomennos:

-säädä liikkuvat vipuvarret (52) ja (53) kaasuanturista kaasuanturin tyhjäkäyntiasentoon vastaavanlailla/ suhteessa kuin (74) ja (75) potenttiometrissä/kaasuanturissa (r25)

Oli jotenkin todella hämärästi selitetty, mutta tarkoittaako kuitenkin että samanlailla kuin kuvassa? On kyseisten vipuvarsien oikea asento säätöhetkellä?

tämän kun kerrot vielä, niin asia on harvinaisen selvä ainakin teoriassa..
220.128 Black devil
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kryptonite kirjoitti:-säädä liikkuvat vipuvarret (52) ja (53) kaasuanturista kaasuanturin tyhjäkäyntiasentoon vastaavanlailla/ suhteessa kuin (74) ja (75) potenttiometrissä/kaasuanturissa (r25)
-säädä yhdystangot (50 & 51) kääntämällä vivut (52 & 53) potentiometrissa (R25) olevia "tyhjäkäyntivasteitaan" (74 & 75) vasten.

Eli tuo "respective" tässä tilanteessa meriteeraa että 52:n vaste on 74 ja 53:n vaste 75.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

kiitoksia, Lisää säädön jälkeen.

Saapi nähdä kuinka hyvin löydän tuon kuskin jalkatilasta (32) sillä säätää täytyy sieltäkin.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Moottorin puolelta kaikki on säädetty (oli kaikki päin persettä säädetty), mutta kaasuvaijeri oli aivan liian löysä. Ei mennyt täyskaasustoppariin kaasuanturista. Joten sätämään vaijeria, joten huomasin vian :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Kuva Elikkäs katsokaas mitä puuttuu. Ei pe ... sen osiin?
Viimeksi muokannut kryptonite, 09.7.2011 16:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

http://partscatalog.ru/mercedes/1/car/1 ... 15U/30/015

tai tässähän se taitaa olla vastaus kysymykseen

Pistin vehon sähköpostiin tilauksen ja varmistuksen alustanumerolla. Saapi nähdä vastailevatko maanantaina..
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Kuva

tarvitsen kyseisen osan.

ei kellään olisi myydä kyseistä osaa nopsaan?


Kuva

005 A 1263000504
ACCELERATOR PEDAL
008 A 1249888678
CLIP
ACCELERATOR PEDAL TO BRACKET
011 A 1243000225
LEVER
ACCELERATOR PEDAL
011 A 1243000425
LEVER
ACCELERATOR PEDAL
011 A 1243000325
LEVER
Замена №: A 1243002125
011 A 1243002125
LEVER
ACCELERATOR PEDAL
014 A 1243011420
LEVER
ACCELERATOR PEDAL
035 A 1243010318
BEARING
ACCELERATOR PEDAL BEARING
035 A 1243010418
BEARING
ACCELERATOR PEDAL BEARING
036 A 1403000213
BEARING
ACCELERATOR PEDAL BEARING
037 A 2013010218
BEARING
ACCELERATOR PEDAL BEARING
037 A 2013010318
BEARING
ACCELERATOR PEDAL BEARING
038 N 000988013100
FITTED WASHER
ACCELERATOR PEDAL BEARING
038 N 000988013100
FITTED WASHER
ACCELERATOR PEDAL BEARING
041 N 000471012001
LOCK RING
ACCELERATOR PEDAL BEARING
041 N 000471012001
LOCK RING
ACCELERATOR PEDAL BEARING
042 N 912007006003
CLIP
ACCELERATOR PEDAL
044 N 007976006208
SHEET METAL SCREW
BEARING TO FIRE WALL
047 N 304017006020
SCREW
BEARING TO FIRE WALL
048 N 914005006046
COMBINATION BOLT
050 N 000125006421
WASHER
BEARING TO FIRE WALL
Замена №: N 000125006449
050 N 000125006449
WASHER
BEARING TO FIRE WALL
051 N 000137006204
SPRING WASHER
BEARING TO FIRE WALL
053 A 1243010080
GASKET
BEARING TO FIRE WALL
056 A 0019906791
NUT RETAINER
BEARING TO FIRE WALL
059 A 1243001625
LEVER
062 A 1249931010
SPRING
ACCELERATOR PEDAL
062 A 1249931010
SPRING
ACCELERATOR PEDAL
062 A 1299930810
SPRING
ACCELERATOR PEDAL
062 A 1109931710
SPRING
ACCELERATOR PEDAL
065 A 1243000141
STOP
ACCELERATOR PEDAL
068 A 1249973881
GROMMET
PASSAGE OF LINE THRU PARTITION PANEL, LEFT
071 A 0025452214
SWITCH
(KICK-DOWN SWITCH)
074 A 1243001530
WIRE CABLE
074 A 1243001630
WIRE CABLE
074 A 1243005630
WIRE CABLE
075 A 2023010093
GUIDE
077 A 2013010285
RUBBER BUFFER
WIRE CABLE TO FIRE WALL
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Kävin aamusta heittään lenkin, niin eipä tuo auto mielestäni enään toiminut nätisti.

1- Auto kävi suht nätisti kylmänä, kuitenkin hieman epätasaista käymistä havaittavissa. Aikaisemmin ennen säätöjä oli mielestäni tasaisempi käynti kylmänä. tyhjäkäynti 1000-1100rm luokkaa siis P-parkissa
2. Auton lämmettyä kylmäkäynnistyssuuttimen lakattua toimimasta. Kierrokset putosi noin 700rm mutta arvo muuttui joka liikennevaloissa.
Välillä näytti 700-500 js 600rm
3. Kunnes auto sammui vauhdista kun olin pysähtyä liikennevaloihin. pistin jalan jarrulle ja kierrokset putos suoraan nolliin jarrutuksessa. Ei löytänyt ollenkaan tyjäkäyntiä.

Tuo vaijerihan ei vaikuta auton muuhun elämään kuin isoilla kierroksilla.

Sitten tuli mieleen että kun noita tankoja on säädetty, niin eikö tällöin pitäisi seoksetkin säätää uusiksi ilmamäärämittarin C02 ruuvista? Eikö arvot tällöin muutu kun tankojen säätöjä on muutettu?

ajattelin kun käytin sitten parkissa kierroksia 2000rm, niin mielestäni ei käynti ollut mitenkään hyvä enään edes kierroksilla. Mielestäni kone pätki välillä vaikka kaasu oli aivan tasainen. Mahdollisesti saa liikaa ainetta, eikä polta kaikkea? Että olisiko liian rikkaallta nyt?



"Asentotunnistin tunnistaa kaasuläpän ääriasennot eli läppä kiinni/täysin auki asennot. Mikäli järjestelmä ei tunnista kaasuläppä kiinni asentoa ei se ohjaudu tyhjäkäyntitilaan. Asentotunnistin on helppo tarkistaa ohmimittarilla."

Eli tein seuraavasti ja päätin mitata kyseisen laitoksen, kun eilen kun säädin vipuja, niin mielestäni kaasuläppä ei mielestäni oikein hakenut asentoa. Ajattelin että kaippa se haki. Eihän se voi kauheasti liikahtaa, mutta uteliaisuus heräsi.



Kuva

Kuva

Kuten näkyy toinen puoli on pimeänä. Eli kaasuläppä ei tunnista läpää kiinni-asennossa.

Tarkistin vielä että jännite tulee läpälle.

Kuva

Kuva
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Perkl kun kesti tajuta. Ohjeet korjattu. Kesti vähän aikaa tajuta..

9. Säädä ruuvista (11a) vaijeri aivan löysäksi ja jonka jälkeen käännä vipuvarren (52) nuolipää vipuvarren (75) stopparia vasten, kiristä ruuvista (11a) siihen asti kunnes nuolen päät vipuvarsissa (52) ja (75) kohtaavat.

Eli kaikki kunnossa. Nyt odotellaan kaasuvaijeria ja kaasuläpän anturia saksasta.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Kyseiset osat tuli tilattua Ja katsotaan mitä tapahtuu
A 0021402353 (ebay, 56€ postikulujen kanssa)
A 1041410680 (tilauksessa, kl-varaosat)
A 1049930110 (tilauksessa, kl-varaosat)
A 1243005630 (ebay käytetty 5€ plus 17€ postikulut)
A 1049930310 x2 (tilauksessa, kl-varaosat)
A 1030700275 (tilauksessa, kl-varaosat)

saksan vehon hinnasto/suomen veho/kl-varaosat (päivitetään myöhemmin)

A 0021402353 795,34 € , suomen vehon hinta?
A 1041410680 0,89 €, suomen vehon hinta ?
A 1049930110 2,34 €, suomen vehon hinta?
A 1243005630 30,96 € ,suomen vehon hinta?
A 1049930310 1,35 € x2 , suomen vehon hinta 3,20€/kpl
A 1030700275 69,68 € , suomen vehon hinta 137€


http://dicp.ghb.fh-furtwangen.de/~andre ... 1243005630+
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Pystyykö joku katsomaan mistä alipaineletkun pitäisi tulla kaasuläppäanturille?

Kuva
220.128 Black devil
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kaasuläpälle pitäisi tulla letku/putki bensahuurujen keräimen venttiililtä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Sitten entäs tämä säätö. Onko tämä säätö vain sitä varten että tunnistaa raja-anturin kohdan?

Kuva
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Kaasuläppässä ei mitaan vikaa. Mittausjutut tuli tehtyä väärin.. Testattu varaläpällä. en sitten kääntänyt mittauksen yhteydessä kaasuläppä maksimikaasuasentoon, jolloin läpän anturi ei yhdistänyt mittauksen aikana ja tästä päättelin että läpässä on vikaa. Että näin. Noh nyt on varaläppä sitten.
Viimeksi muokannut kryptonite, 17.7.2011 21:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Elikkäs ongelma on tyhjäkäynnin kanssa lämpöisellä koneella, kierroksia ei ole tarpeeksi. Kierrokset ovat P asennossa tällä hetkellä siinä 700rm luokkaa ja vaihde silmässä 500-600rm ja tämän vuoksi sammuilee usein liikennevaloihin jarruttaessa, kun kaasun vapauttaa. (läpöisellä koneella)
Kylmänä ei tätä tee.

Niin ja ongelmia ei ole kun moottorilämpö on 0-60 astetta, eli kun kylmäkäynnistyssuutin on pelissä mukana. Auto toimii ok.

Eli luin mersun oppaasta että tässä mallissa pitää tyhjäkäynnin olla korkea siksi että lämmin pakokaasuvirtaus lämmittää lamda-anturia ja katalysaattoria.

http://www.w124performance.com/service/ ... 4intro.pdf
Ja luin että että:

tyhjäyntikierrosten (idle-speed) tulisi nousta välittömästi 900rm kun:

- moottorin lämpötila on 60-110 asteen välissä.
-Latausjännite on vähintään 12.5V
-Vaihde on silmässä, eli D-asento

Tyhjäkäyntikierrosten Nosto lakkaa (idle-speed):

-Vaihde on joko N tai P-asennossa, eli vapaalla tai parkki asennossa.
-moottorin lämpötila on yli 110-Astetta.
-Virta on käännetty pois.


Eli nyt veikkaan kovasti tyhjäkäyntimoottoria/lisäilmaluistinta (idle air distributor) vian aiheuttajaksi, mutta muita mielipiteitä?

Ainakin kun lämmitin koneen lämpöiseksi, niin kun nyppäsin tuon tyhjäkäyntimoottorin piuhan irti,niin eipä vaikutusta kauheasti tuntunut kierroksissa olevan. Ja kierrosten pitäisi laskea merkittävästi kun kyseinen kapistus on poissa pelistä.

Muita kohteita tietysti voisi olla:
-CIS-E ohjainyksikkö
-Moottorin lämpötila-anturi
-Moottorin johtosarja

:roll:
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Luin ulkomaan forumilta että jos nyppää tuon Tyhjäkäyntimoottorin johdon pois ja kun vaihde on silmässä (D-asento), niin kierrosten pitäisi olla noin 1500rm ja sitten tuo moottori säätää sen noin 900rm kun on kunnossa.

Ja jos ei kierrokset nouse 1500rm tyhjäkäyntimoottorin ollessa pois kytkettynä, niin tällöin on CO2, eli seos ruuvista seokset liian laihalla.

Pitääkö tämä paikkansa?
220.128 Black devil
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

kryptonite kirjoitti:Elikkäs ongelma on tyhjäkäynnin kanssa lämpöisellä koneella, kierroksia ei ole tarpeeksi. Kierrokset ovat P asennossa tällä hetkellä siinä 700rm luokkaa ja vaihde silmässä 500-600rm ja tämän vuoksi sammuilee usein liikennevaloihin jarruttaessa, kun kaasun vapauttaa. (läpöisellä koneella)
Kylmänä ei tätä tee.

Niin ja ongelmia ei ole kun moottorilämpö on 0-60 astetta, eli kun kylmäkäynnistyssuutin on pelissä mukana. Auto toimii ok.

Eli luin mersun oppaasta että tässä mallissa pitää tyhjäkäynnin olla korkea siksi että lämmin pakokaasuvirtaus lämmittää lamda-anturia ja katalysaattoria.
:roll:
Kylmäkäynnistyssuutin on näissä nimensä mukaisesti pelissä vain käynnistyksessä :roll:
Ei siis moottorin käynnistyttyä enää.

Lambdasäätö tulee peliin tuossa 60asteessa, siihen asti menee perusarvoilla.
Joten jos sen jälkeen alkaa vaivat voisi päätellä vian olevan lambda-anturissa tai lämpöanturissa :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Jani kirjoitti:
kryptonite kirjoitti:Elikkäs ongelma on tyhjäkäynnin kanssa lämpöisellä koneella, kierroksia ei ole tarpeeksi. Kierrokset ovat P asennossa tällä hetkellä siinä 700rm luokkaa ja vaihde silmässä 500-600rm ja tämän vuoksi sammuilee usein liikennevaloihin jarruttaessa, kun kaasun vapauttaa. (läpöisellä koneella)
Kylmänä ei tätä tee.

Niin ja ongelmia ei ole kun moottorilämpö on 0-60 astetta, eli kun kylmäkäynnistyssuutin on pelissä mukana. Auto toimii ok.

Eli luin mersun oppaasta että tässä mallissa pitää tyhjäkäynnin olla korkea siksi että lämmin pakokaasuvirtaus lämmittää lamda-anturia ja katalysaattoria.
:roll:
Kylmäkäynnistyssuutin on näissä nimensä mukaisesti pelissä vain käynnistyksessä :roll:
Ei siis moottorin käynnistyttyä enää.

Lambdasäätö tulee peliin tuossa 60asteessa, siihen asti menee perusarvoilla.
Joten jos sen jälkeen alkaa vaivat voisi päätellä vian olevan lambda-anturissa tai lämpöanturissa :roll:
no tuo lamda-anturi ei ole kovin vanha edes. Muuta voin testata
että nyppään landan pois käytöstä, niin tällöin käynnin pitäisi parantua, jos ei parannu niin vika ei ole kyl lamdassa.

Moottorin lämpötila-anturista en osaa mitään sanoa.
Viimeksi muokannut kryptonite, 18.7.2011 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

nyppäsin äsken lämdan kokonaan irti. Käynti mielestäni muuttui huonommaksi. Hivenen. Huomattavaa eroa ei ollut P eikä D-asennossa.

Nyppäsin tyhjäkäyntimoottorin irti. Huomattavaa eroa ei löytynyt sitten P tai D asennossa.

Nyppäsin irti moottorinlämpötila-anturin, huomattavaa eroa ei löytynyt.

Nyppäsin imusarjasta alipaineletkun irti. Eli loin alipainevuodon. Käynti huononi.

En tiedä. kierrokset jurraa D-ssä siinä 600rm pintaan ja koko paskaa värisee, hyvä ettei sammu.

Ja tosiaan ei sen tarvitse nousta 60asteeseen kun käynti huononee, vaan 40astetta riittää vallan hyvin. niin tyhjäkäynti on liian matala.

Kylmänä toisaan kun käynnistää niin tyhjäkäynti on sen 1100rm parkissa.

Noista lämpötila-antureista sen verta että niitä on kai useampi, joka lähettää tietoa..

Kuva

005 A 1042000301 WATER PUMP
Замена №: A 1042002901
005 A 1042002901 WATER PUMP
RANGE OF DELIVERY
005 A 1042000801 WATER PUMP
Замена №: A 1042003101
005 A 1042003101 WATER PUMP
RANGE OF DELIVERY
011 A 0002019819 SEAL

014 A 1032010139 FLANGE

017 A 1032010007 IMPELLER

020 A 1032010101 HOUSING

023 A 0119973748 SEAL RING

026 N 910143006003 SCREW

029 N 000137006204 SPRING WASHER

032 A 6019920425 SLEEVE
WATER PUMP HOUSING
035 A 0159972348 SEAL RING
COVER TO WATER PUMP HOUSING
038 A 1042030802 LINE
WATER DRAIN
041 A 1102000515 THERMOSTAT
87 DEGREES;RANGE OF DELIVERY
044 A 1032030774 COVER
THERMOSTAT
051 A 1031591140 BRACKET
FROM IGNITION DISTRIBUTOR TO IGNITION COIL
053 N 000933006127 SCREW
COVER TO WATER PUMP HOUSING
056 N 000137006204 SPRING WASHER
COVER TO WATER PUMP HOUSING
059 N 000125006421 WASHER
COVER TO WATER PUMP HOUSING
Замена №: N 000125006449
059 N 000125006449 WASHER
COVER TO WATER PUMP HOUSING
064 N 007604008200 SCREW PLUG
THERMOSTAT HOUSING COVER
065 N 007603008106 SEAL RING
THERMOSTAT HOUSING COVER
071 A 0055421017 SENDER UNIT
COOLING WATER TEMPERATURE GAUGE
071 A 0055422617 SENDER UNIT
COOLING WATER TEMPERATURE GAUGE
074 A 0085423217 SENDER UNIT
CONTINUOUS INJECTION SYSTEM
077 N 007604014102 SCREW PLUG
Замена №: N 007604014110
077 N 007604014110 SCREW PLUG

080 A 0085424517 TEMPERATURE SENSOR
AUTOMATIC HEATING & AIR CONDITIONER
087 N 007603014100 SEAL RING

089 A 0119972448 SEAL RING
WATER PUMP TO CYLINDER CRANKCASE
092 N 000912008203 SCREW
WATER PUMP TO CYLINDER CRANKCASE
095 N 000137008204 SPRING WASHER
Замена №: N 000137008212
095 N 000137008212 SPRING WASHER
WATER PUMP TO CYLINDER CRANKCASE
098 A 1042000005 PULLEY

101 N 914008008009 COMBINATION BOLT
Замена №: A 0079900801
101 A 0079900801 SCREW
PULLEY TO WATER PUMP
104 A 1032030082 HOSE
THERMOSTAT TO CYLINDER HEAD
107 A 0069970590 LOOM TIE
THERMOSTAT TO CYLINDER HEAD
128 A 1032001452 LINE
HEATING WATER RETURN
134 A 0129975148 SEAL RING
COOLING WATER LINE
137 N 914021006014 COMBINATION BOLT
LINE TO WATER PUMP
140 N 914021006002 COMBINATION BOLT
Замена №: N 000000001147
140 N 000000001147 SCREW
HEATING WATER LINE TO FAN BRACKET
1 2 <<
1 2 <<
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Tänään kokeilin toista tyhjäkäyntimoottoria. Yllätys yllätys, ei vaikutusta.

Tilasin sitten kl-varaosasta uuden moottorinlämpötila-anturin A0085423217. Katsotaan vaikuttaako se.

Tämän jälkeen veikkaan moottorin ohjausyksikköä? Vai voiko toi eha nyt jotenkin vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin merkittävästi, eli voisko vika olla ehassa?
220.128 Black devil
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kryptonite kirjoitti:Sitten entäs tämä säätö. Onko tämä säätö vain sitä varten että tunnistaa raja-anturin kohdan?

Kuva
läppä on tyhjäkäynti asennossa ihan täysin kiinni
jos ruuvia ei olisi niin läppä takertuisi reunoiltaan kiinni asentoon
ruuvin tarkoitus on estää kyseinen ilmiö
eli säädetään niin että ruuvi kantaa aavistuksen ennen kun läppä takertuu kanavan seinämään
vaikea selittää no ainakin on yritetty :D

olisin sitä mieltä että vika on vain seos säädössä
minkälainen säätö tälläsessä on ?
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

xr kirjoitti:
kryptonite kirjoitti:
olisin sitä mieltä että vika on vain seos säädössä
minkälainen säätö tälläsessä on ?
Kuva

myötäpäivään rikastaa ja vastapäivään laihentaa... kun kyseistä C0-ruuvia kääntää.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

muuttuuko noi seoksien arvot jos menee sätämään tankoja?

Tyhjäkäynti: HC= 258, CO= 0.16 , C02=14.11
kierroksilla 2000r/min: HC= 54, CO= 0.06 , C02=14.88 ,Lamda= 1.01

Arvot näyttäisi olevan aika passelit ainakin ennen tankojen säätöä.
Paitsi tyhjäkäynti, koska auto kun ei oiken toimi tyhjäkäynnillä. Sen takia oli saksan poika tankoja säätänyt. Että on vähän kierroksia koneessa..

Eli kertauksena.

-Uusi lamda, ei vaikutusta
-Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu, ei vaikutusta
-Kaasuläppäanturi ei vaikutusta
-YJ rele vaihdettu

Tilauksessa.
Ilmanlämpötila-anturi
Moottorinlämpötila-anturi
Ruiskuboxi

Ja vittu jos ei rupea käymään vieläkään oikein tämän jälkeen, niin sit se vika on

ilmamäärämittarissa A 1040740014
määräjakajassa 0000742813
ehassa A 0000703962

Ei jää vaihtoehtoja.
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Tarkemmin kun mietin asiaa ja tutkin asiaa. Niin taidampa epäillä että vika on (polttoaineen paine) Ehassa tai ruiskuohjausboxin lähettämässä signaalissa.

http://www.w124performance.com/service/ ... 3-1692.pdf

Ongelmanihan on tyhjäkäyntikierrokset ja korkea HC arvo tyhjäkäynnillä.
Tarkottaen sitä että moottori saa liikaa ainetta tyhjäkäynnillä ja eikä polta kaikkea. Tämän vuoksi auton kierrokset ovat matalat koska saa liikaa ainetta. Tukehtuu ja lopulta sammuu ja eikä lähde käyntiin kuin kaasu antamalla
taikka odottamalla. Eli toisinsanoen odottamalla että tulpat kuivuu.

Koska monestikkin olen haistellut tyhjäkäynillä että bensa haisee.
Kaikki mitä olen kokeillut, niin antaisi myöden diagnoosia.

-Lamdan irroitus, käynti huononi.
-Tyhjäkäyntimoottorin irroitus = tyhjäkäynti kasvoi (kone saa enemmän ilmaa, eli polttaa vähän paremmin liiallista bensaa)
-Kierroksilla toimii, Tomii, kun kipinä/ilma/bensan paine ovat toleranssissa.

Toinen vaihtoehtohan on sytyskatkokset, mutta sytkäpuoli on uusittu ja sytytyskatkokset aiheuttavat kierroksilla pätkimistä ja päästöt ovat päin persettä myös kierroksilla.
Tässä tapauksessa epäilen että polttoaineen paine on liian suuri.
Seokset ovat mielestäni Co2 ruuvista säädetty kohdilleen, koska se menee päästöihin kierroksilla. Jos seokset on päin persettä niin ei se mene päästöihin missään kohtaa.


EHA "Fuel Pressure Regulator is a device which is designed to keep the pressure in the fuel lines of a vehicle consistent. It is located between the fuel source and the engine, along the fuel rail, the line which carries fuel to the engine. This device is critical to the smooth functioning of an engine, as fluctuations in pressure can cause a variety of problems. To determine whether or not the fuel pressure regulator is working properly, a test can be performed to determine the fuel pressure; correct fuel pressure ranges vary, depending on the vehicle, and they are often listed in the owner's manual.

If the fuel pressure is too high, it can cause an engine to run rich. This increases the emissions from the vehicle, and it can cause clogging, racing, misfiring, and a variety of other problems. Low pressure makes the engine run lean, in which case the engine may take a long time to start, if it starts at all, and it may misfire, hesitate, or halt. Both of these circumstances are highly undesirable, and the fuel pressure regulator prevents them from happening."
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Kertokaas tarkemmin mitä nämä kaksi boxia tekee? 002 545 7732 ja 1245450132

http://is.mbspecialist.com/mercedes_web ... 025457732/

Tämä boxi löytyy hanttarin jalkatilasta.

ja tämä boxi löytyy heti akun takaa ennen ruiskuboxia? (ELECTRONIC ACCELERATOR)

http://cgi.ebay.de/Steuergerat-E-Gas-ST ... 23123389f0
220.128 Black devil
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”