Jäähdytinneste katoaa...? --> Ei katoa enää.. :)

Vastaa Viestiin
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Jäähdytinneste katoaa...? --> Ei katoa enää.. :)

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Dodii.. laitetaas tämä tälle yleisemmälle puolelle, jotta mahdollisimman mon isen nopeasti löytäisi.
Eli itse olen umpikujassa.
En löydä sitten millään vuotokohtaa, mistä jäähdytinnestettä tulee suhteellisen paljon pihalle.

Se mistä se on pahimmillaan märkä on öljypohjan vierestä, laturin takaa ja termostaatin alapuolelta n.8cm.
Ja auton keskikohdasta vänkärin puolelle.
Yläosa konehuoneesta on täysin kuiva, kuten takaosakin, joten kansi on aikalailla poissuljettu..???
Tuntuu, että se ei tule mistään ja samaanaikaan kaikkialta.

Autohan on 290td W210.
Jos pistää wepaston päälle, mutta ei itse autoa käyntiin, niin silti vuotaa.

Joten kaipaillaan kipeästi asiantuntijaa, joka on mahdollisesti asiaan törmännyt....

Katselen josko saan vielä paikasta kuvia...

Ja ainiin.. kuuluko paisuntasäiliöstä tosiaankin veden kiehuntaa, kun wepaston pistää käyntiin?
Välilä oikein paukahdellen.... :)
Viimeksi muokannut meze1, 09.7.2011 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Todennäköisin paikka kuvauksen perusteella olisi vesipumpun runko-osan ja lohkon välinen tiiviste - tai termostaatin tiiviste.

Molemmissa on ollut vikoja, enemmän rungon tiivisteessä.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Joo, ilmeisemmin se mahtaa olla vesipumpun tietämillä tuo vika... Siihen hiukan InsaneMeen kanssa päädyttiin.

Ei ole ilmeisemmin mikään mahdoton vaihtaa tiiviste / koko vesipumppu..?
Pitänee tutkailla, jos sen sais tehtyä.. :)

Täältä pitää sitten huudella, jos ei muuten selviä.. :)

Eli onkos se laturinhihnan kiristys vasemman vai oikean puoleinen "jousen näköinen" systeemi?
Ja visko lähtee ilmeisemmin siitä päästä irti..?
Vasipumppu näytti selvältä tapaukselta muilta osin..
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vesipumpun vaihto ei auta jos vuotaa sen rungon ja lohkon välistä, pitää vaihtaa sinne tiiviste.
Ei ole paha homma.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

dealer kirjoitti:Vesipumpun vaihto ei auta jos vuotaa sen rungon ja lohkon välistä, pitää vaihtaa sinne tiiviste.
Ei ole paha homma.
Joo ei varmastikaan, mutta alkuperäinen vesipumppu tuolla näyttää olevan ja vaihtoon lähtee.. viime talvena huomasi valoissa ilman haalenevan kovastikin puhaltimista, joten.... :biggun: vaihtoon.. :)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

dealer kirjoitti:Vesipumpun vaihto ei auta jos vuotaa sen rungon ja lohkon välistä, pitää vaihtaa sinne tiiviste.
Ei ole paha homma.
Tuntus pirulainen olevan. Viskon keskiruuvia ei saa mitenkään auki.
Ilmeisesti aukaistaan kuitenkin normaaliin suuntaan, eli vastapäivään?

Mutta nyt lähellä muljahtaa... ja irrottavaa lyöty sinne montakertaa ja yritetty jopa vasaralla säikäyttää avaimen päähän (mutta eihän siihen kauheita vauhteja tilan puutteen vuoksi saa).

Mitähän nyt.. ? :o
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7097
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

meze1 kirjoitti:viime talvena huomasi valoissa ilman haalenevan kovastikin puhaltimista, joten.... :biggun: vaihtoon.. :)
Kiertovesipumppu vaihtoon. Moottorin vesipumppu ei jaksa painaa nestettä lämppärin kennolle tyhjäkäynnillä niin siellä on kaverina sähköinen kvpumppu.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Normaali kierre on juu.
Joskus joutuu purkamaan jäähdyttimen ym. pois edestä että saa ruuvin auki...

Tosiaan, kun neste ei kierrä kennolla vika on sähköisessä kiertovesipumpussa.
Silloin ei toimi webastokaan jos toiminee muutenkaan.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Eli pitäsköhän mun vaihtaa siis sekä moottorin vesipumppu, että kiertovesipumppu?

Ilmeisesti siis...

Ja meinasin ainakin kokeilla tuota lämmittämistä ekaks tohon pulttiin, jotta sen sais auki...

Jos tuon kamppeen sais tällepäivälle kasaan.. :)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jokos se selvis. Onkos samanlaisia muoviosia kuin 202:ssa? 202:ssa vuoti 0.5-1L tonnille ja ei näkyny juuri muussa märkänä kuin pohjassa. Tulipellissä on tässä läpivienti joka muovia ja se oli halki kohdasta jonne ei nähnyt eikä kunnolla sormikaan yltänyt. Joskus oli kosteahko mutta parhaiten näki kun ajoi viileässä kuumaksi ja alkoi höyry nousta sieltä mistä vuoti. Kyseisestä muoviyhteestä menee lämppärin kennolle ja tuulilasin pesunesteen lämmityskierukkaan jäähyneste.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

AK47 kirjoitti:Jokos se selvis. Onkos samanlaisia muoviosia kuin 202:ssa? 202:ssa vuoti 0.5-1L tonnille ja ei näkyny juuri muussa märkänä kuin pohjassa. Tulipellissä on tässä läpivienti joka muovia ja se oli halki kohdasta jonne ei nähnyt eikä kunnolla sormikaan yltänyt. Joskus oli kosteahko mutta parhaiten näki kun ajoi viileässä kuumaksi ja alkoi höyry nousta sieltä mistä vuoti. Kyseisestä muoviyhteestä menee lämppärin kennolle ja tuulilasin pesunesteen lämmityskierukkaan jäähyneste.
Kyllä kai tuo aika selvää on. Eli vesipumppu "luultavasti" vuotaa sieltä alta ja kiertovesipumppu saattaa olla loppu myös. Mutta johan noilla onkin jo aika sipata, vai pitäskö kysyä takuuseen (vasta tulee 600tkm mittariin..) ;)

Ja en usko että samanlaisia osia on W202 tai jos on, niin erilailla sinne rakenneltu.
Ja menee hiukan enemmän kuin 0.5 - 1 lirta / 1000km... menee tällä hetkellä varmaan 1 litra 100km kohden... :)
Vuoden päivät se on tuolla vuotanutkin. :)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Ei se perkele lähe ei sitten millään. Kuuskolo on korkannu jo ja lämmitykset toholla ei oikein meinaa mitään.... :kele:

Ostin sorvauspään ja semmosen 90 asteen kulman, jonka saa porakoneeseen kiinni ja poraan koko pirun pultin kannan heusaan....

Noilla siis pitäisi lähteä seuraavaksi liikenteeseen....

Ei auttanut semmonen lyömätappikaan, joka on pyöreisiin reikiin tarkoitettu...

Voiko tuota miten kuumaksi ylipäätään leipoa.. ? Meinaan, että eikös tuon viskon sisällä olevat öljyt ala kiehumaan..?

Kiertovesipumpun vaihto sentään meni nappiin, mutta tuon vesipumpun (itse pahis alunalkaen) ei meinaa onnistua sitten millään......
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Hahaa... :beerhug:

Viskon kirottu pultti on viiiiiiihdoin pois.
Poralla se vasta lähti ja sillä ostamallani 90 asteen kulmalla, joka laitettiin porakoneen päähän. Sitten piti lyhennellä poranteriä rälläkällä sopiviksi, jotta mahtui syylärin ja viskon väliin.

Mutta nyt kuitenkin jo voiton puolella.
Kiertovesipumppu vaihdettu ja vesipumppu, sekä termarin kotelo pois paikoiltaan.
Kävi nimittäin niin, että se termarinkotelon tiiviste jäi sittenkin ostoista pois.
Mutta huomenna kasaan ja toivotaan vuotojen olevan poissa.. ohan noita jokaista letkua jouduttu räknäämään... :)

Ja vuotokohta oli 89% varmuudella termarinkotelon alaosassa (ei näkynyt tiivistettä ollenkaan) ja 10% varmuudella vesipumpussa ja sitten vielä se jo poissuljettu mahdollisuus kansi 1%... ;)
Mutta kyllä jäljet johtavat kuitenkin tuonne termarikotelon alaosaan...

Huomenna tiiviste paikoilleen, vesipumppu kiinni, visko ja hihna kiinni, laruti kiinni jnejnejne..... Ja lopuksi vielä jaruujen ilmaus ja pohjapanssari.. Ja eikun ajolle.... :D

Ja isoin huolto mersuun minun aikanani tulee tehdyksi.
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noni ! :D Lakkaa se vuotamasta tuolla remontilla.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ja minä kun ootin että sieltä tulisi kuvia tulessa olevasta väykystä toholämmitysyritysten jälkeen :whistle:

Hyvä että lähti irti 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

jovihava kirjoitti:Ja minä kun ootin että sieltä tulisi kuvia tulessa olevasta väykystä toholämmitysyritysten jälkeen :whistle:

Hyvä että lähti irti 8)
Nojoo.. joutu jo laittamaan metsurin hanskan käteen, ku alko kuumottamaan.. :D Mutta todellisuudessa se ei lähtenyt kuumentamalla, eikä lyöntitapeilla, vaan ihan raakasti poraamalla.

Ostin sen 90 asteen kulmaistukan porakoneenpäähän ja sahailin teriä lyhyiksi, jotta sain väliin mahtumaan.... Välillä meinas kyllä käydä :tuumaus: mutta sitten kun sen saamarin pultin sai pois, niin :halm:

Onhan tuossa vielä jännittämistä, että pitääkö kaikki letkut ja liitokset ja onnistuuko noiden tiivisteiden laitot hyvin, ilman että jää vuotamaan mistään.

Nyt on kuitenkin pinnat puhdistettu niin hyvin kuin osasin ja sileiltä ne kuitenkin tuntuu. Tiivistesilikonin ajattelin kuitenkin laittaa vielä väliin.. ihan ohuesti, että ei edes oikein näe.. En tiedä onko järkevää, mutta niin ajattelin....

Nyt siis alkais kasaus ja testaus, sekä lopun jännitys, kun mersun laittaa käyntiin... :)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

JUHUUUUU!!!!!! :dj:

Mersu kävi ja kukkui tuossa muutama tunti sitten.. :)
Ei vuotoja, ei katkenneita hihnoja, eikä muitakaan häiriöitä.... Joten puolivoittoa tai lähes voitto kotona..
Pitäähän tuolla tietenkin tehdä parin sadan kilometrin testiajo, ennenkuin voi mitään sanoa. :)

Mutta tottahan toki hiukan jännitti pistää mersua tulille, kun lähes jokainen letku ja toinen puoli konehuoneesta ollu purettuna....

Ainoa, joka jäi kyllä vielä mietityttämään on tuon paisuntasäiliöön kertyvä "kiehuva" vesi. Oire on siis jos laittaa wepaston käyntiin kellosta, mutta ei autoa käyntiin. Wepasto syttyy ja hiljentyy hetken päästä, mutta jää silti hissukseen käymään.

Mietin, että onko tuolla kiertovesipumpulla herätettä, ilman auton käynnistystä.. vaikka onkin kello asennettu..?

Ja kuitenkin uusi kierto vesipumppukin paikallaan....

Mutta jos sitä sitten ensi viikonloppuna vaihtas öljyt, suodattimen ja raitisilmasuodattimen... Sittenhän siihen olis tehty vehon A+++ huolto.
Ja kokonaissummaakin kun ajattelee, niin kyllä se on mielestäni vähän tuo 300€ johon kuuluu kuitenkin: Vesipumppu, kiertovesipumppu, tiivisteet, klemmarit, kaasupoltin, erilaisia muita työkaluja viskon pultin irrottamiseen, öljyt, suodattimet, jäähdytinnesteet, sekä TYÖT. :D

Hermojen kiristämiselle en laske euroja, koska ne kuroutuu kuitenkin takaisin.... ;)

Ja jos tuo nyt vaikuttas muutenkin ajoon ja kulutukseen, koska pitää paineet järjestelmässä kohallaan ja lämmitystäkin tuntu tulevan kabinettiin ihan erilailla, kuin viimeisen vuoden aikana.

ja eivät antaneet veholla muuten takuuta vesipumpulle, kun sanoin sen kestäneen vaivaiset 600tkm... paskan möivät.. :twisted:

Mutta näillä eteenpäin kohti uusia seikkailuja... ja seuraava saa tehdä sitten tuon saman huollon siinä 1 200 000km kohdilla... ;)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Nyt on vaihdettu samoilla tulilla myös raitisilman suodatin (ei muuten ollut paikallaan ennestään mitään... :shock: ), moottorin suodatin, wepaston pakoputki jnejnejne.. Joten hyvät remontit ja vielä kun kestäis tuon testiajonkin jälkeen, jonka kävin nakkaamassa.... :)

Vaikeuksien kautta voittoon...

Ja ainiin... tulipahan laitettua nuo etupuskurin kromilistatkin samalla.. jo kiiltää... kuhan eka pesee... :D
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”