vetarin nivel

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

vetarin nivel

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Onko tuo ihan totta että vetariin uus vetonivel on päälle 200e? mb-osassa 206e ja kaveri meinas että pitäs saada parilla kympillä :shock:

käytetyn vetarin hommasin ja nivel meinaa tökkiä aika pahasti ja ei lähe kovin helposti liikkumaan kun jumahtaa niin ei semmosta varmaan uskalla paikalle laittaa ettei säry enempää, vanha vetari katkes niin juuresta että ei taija sitä pätkää saaha nivelestä enää pois mutta jos uutena on monta sataa niin niin..

pitää huomenna tarviketorilta käydä kysäseen kuinka hintava siellä on :roll:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Meinas tarviketorilla että ei saa erikseen vaan pitää ostaa koko akseli niin tulee mukana :shock:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Juu ei saa irtonaisina ku hajottamoilta... Mites siinä sun vanhassa poikki menneessä vetarissa, onko nivel ehjä? Laita siitä... :wink: Tietenki jos akselin vahvuus on sama... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Vanha vetari napsahti aika juuresta poikki niin meinas orsii- ettei saa enää sitä pätkää sieltä ulos :roll: pitää ny kattoa :lol: tuota "uuden" mukana tullutta siihen tuskin ollaan laittamassa kun on niin elämää nähnyt yksilö.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Kummasta nivelestä oikeen kyse..? Ulompi pittää aukasta tampilla sun muilla työkaluilla ku on prässätty kii ja sit pitäs viel prässillä painella se takasi läjään mut sisemmästä saa lyötyä kyl akselin pätkän ulos vaik olis katkennu sisään... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ulompi juurikin, se joka tulee renkaaseen :? ihan juuresta poikki vanhassa että saapi nähä mitä tässä kehittelee.. uutta en ala ostamaan kun mb-osassa 206e ja muualta ei tunnu saavan, pääsee puolet halvemmalla jo kun ostaa toisen käytetyn vetarin :roll:

orsii-:lla ois varaosamersun perä mutta siinä pari milliä paksummat vetarit niin taitaa nivelen booritkin olla isommat vai onko ne kaikissa saman kokonen vaikka vetari onkin paksumpi?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Yritä nyt kokeeksi purkaa se ulompi nivel, se nyt ei muistaakseni erikoinen homma ole. Vasaralla ja tampilla onnistuu.

Satalankkuun joskus vaihdettiin velipojan kanssa Karpiolan vetari, eli pelkkä keppi nivelten väliiin. Ulompi vetonivel purkautuu tuosta ylemmän kuvan nuolella osoitetusta saumasta ja siinä kepissä on hatarien muistikuvieni mukaan lukituksena vain seekerirengas tuossa urassa, mikä näkyy alemmassa kuvassa akselin päässä.


Kuva


Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

niino hyövääkö tuota lähtä ees aukomaan kun menee vaan aikaa ja ei sitä kuitenkaan enää takasin läjään saa :D äkkiseltään jos muistelen niin ei tainnu ainakaan tuossa vetarissa seekerirengasta olla?

E: pistin nyt likoaan bensaan tuon nivelen niin pitää huomenna paremman toimivuuden toivossa putsata ja öljytä viimesen kerran, jos ei ala pelaan niin pitää miettiä jotain muuta :roll:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Shatter kirjoitti:niino hyövääkö tuota lähtä ees aukomaan kun menee vaan aikaa ja ei sitä kuitenkaan enää takasin läjään saa :D äkkiseltään jos muistelen niin ei tainnu ainakaan tuossa vetarissa seekerirengasta olla?
Eipä varmaan hyödytä, jos saa halvalla kokonaisen akselin tilalle. Mutta jos hinnat on tuota luokkaa mitä tuolla ylempänä kerroit niin minä ainakin tekisin tuon homman. Kyllä sen nivelen kasattua saa, jos sitä prässättyä kuppia ei irrotettaessa ihan muodottomaski runno. Ehkä siinä kolmisen tuntia meni kaikkineen yhtenä iltana, kun purettiin nivel, lyötiin vanha katkennut akselinpätkä mäkeen, uusi akseli tilalle, nivel kasaan ja vetari autoon paikoillleen. Ja homma tehtiin sorapiharemonttina ihan käsityökaluilla, nivelen purkaminen ja kasaaminen vasaralla ja tampilla varovasti naputellen. Kolme vuotta tuo ainakin on kestänyt jatkuvassa käytössä.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

kysytään nyt täällä samassa että onko vetarin paksuudella väliä jos laippa on saman kokoinen? toisella puolella siis 25mm ja jos nyt ostaa järeämmän 32mm katkenneen tilalle?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

eikai sillä paksuudella väliä ole jos saat sen vain paikoilleen, eli laipat samankokoiset (pulttikehä tärkein tekijä) ja et vetarin ulomman pään boori menee napaan... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”