Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena

Vastaa Viestiin
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No niin tietäjät, lisää arvauksia/mutua/tietoa peliin:
taas oli aamulla pitkä vieteri ja vasta kolmannella piiiiiiitkällä lähti tulille, mutta heti kun lähti niin kävi nätisti...
Itsekseni tuossa pohdiskelin, jotta olisiko mahdollista että pa-letku falskaa ja päästää polttoaineen valumaan takasin tankille päin (jolloin käynnistyksessä sen täytyisi pumpata tavara takaisin sinne ruiskulle)?

Tai toinen mikä saattaisi vaikuttaa olisi se ilmanputsarissa oleva metallihärpäke siinä keskellä - se kun oli melko p*skanen ja tuntui liikkuvan silleen hyyyyvin rauhallisesti (mitenkäs se muuten pitäisi liikkua, vilkkaasti vai :shock: ) :?:

Amatöörin pohdiskeluja, kertokaahan viisaammat :!:
kilander kirjoitti:Täh,ootko jo saanut dieselin pellin alle,eli sulla ei ole virranjakajan kantta :D .
En vieläkään :supersad:
Jahka saan tuon röntän kuntoon ni paan myyntiin ja hommaan diiselin. Olen kuullut että 200D voisi olla tehoiltaan sopiva :shock: :D

Tuntuu vain menevän aikaa (ja rahaa) tuohon "kuntoonlaittamiseen". Huomenna sitten asennetaan uudet moottorin tukikumit ja lohkolämppäri (sisätilan haaroituksella ja akkulaturilla)...
Viimeksi muokannut dry, 22.1.2008 9:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kehno kun ei noista bensa-autoista mitään ymmärrä.
Nyt voisi yhellä meseläisellä olla matikin täydellinen dieselkone ym.tekniikka myynnissä :whistle: :idea: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

kilander kirjoitti:Kehno kun ei noista bensa-autoista mitään ymmärrä.
Nyt voisi yhellä meseläisellä olla matikin täydellinen dieselkone ym.tekniikka myynnissä :whistle: :idea: .
Meinasitko viipaloida maticin palasiksi :shock:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,varmaan joutuu osina myymään.Ei oo aikaa alkaa oikoa,eikä peltityöt oo vahvinta osa-aluetta...
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

kilander kirjoitti:Joo,varmaan joutuu osina myymään.Ei oo aikaa alkaa oikoa,eikä peltityöt oo vahvinta osa-aluetta...
Noh, onkos miulta jääny joku topikki lukematta :shock: :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ei.Kato nettiautosta haulla esim."300 d",löytyy 20 cm.lyhyempi matikki.
Nyt pitää mennä työmaalle..
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7099
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No johan nyt :shock: :(
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No nih...
Lohkolämppäri akkulaturilla ja sisätilapistokkeella asennettu. Niin ja toinen moottorin kumityynykin saatiin vaihdettua; toista taas ei päästy varatun ajan puitteissa edes irrottelemaan, joten se odottaa seuraavaa kertaan.

Täytyy sanoa, että yhdenkin kumityynyn vaihtaminen vaikuttaa dramaattisesti sisälle kuuluviin moottoriääniin ja tuntuviin tärinöihin - ne katosivat lähes tyystin :shock: :D
Vaikka ei sen puoleen, kun vertailin uutta ja vanhaa tyynyä vierekkäin niin korkeuseroa niillä oli noin tuuman verrat :shock: On tainnut 16 vuotta olla hieman liikaa tuollaiselle tyynyille - korkea aika vaihtaakkin...

Hiukka jännittää taas tuleva aamuinen käynnistys, onko lohkolämppäristä hyötyä (ainakin akkulaturista on näihin pitkiin starttauksiin :roll: )

Laitetaas vielä kännykällä otettu kuvakin vanhasta ja uudesta tyynystä:

Kuva
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:D :D :D
Kylläpä oli komiaa käynnistää.
Ei tarvinu ku näyttää Matikille avainta ja jo kehräsi moottori. Ja nimenomaan kehräsi, sillä pois oli kylmäkäynnistyksessä kuuluva venttiilien naputus ja muukin melu.
Ja lämmöt nousivat muutamassa minuutissa sinne kuudenkympin viivalle. :liebe:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10588
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

:beerhug: Hyvä. Mukavaa lähteä liikenteeseen kun lämmöt nousee "silmissä" ja sisälle tulvii lämpöä.

Paljonko muuten kustansi tuollainen akkulaturi? Kuvia? :wink:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Pappi kirjoitti:Paljonko muuten kustansi tuollainen akkulaturi? Kuvia? :wink:
193 € tuo 10 A laturi. Olisin ottanut sen pienemmän (3 A) mutta kun niitä ei ollut saatavilla järkevään aikatauluun (siis heti) :( .
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Ja kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat :(

Mittasin akulta virran tyhjäkäynnillä, mittari näytti 14,1 V, joten laturi ilmeisesti toimii ok.

Ajoin muutaman tankillisen mukana ruiskunpuhdistusainetta, se tuntui hetkellisesti auttavan, joten pitänee ostaa lisää ja jatkaa testejä jos vika olisikin p*skasissa suuttimissa.

Toinen asia mikä hieman mietityttää on käynnistyksen yhteydessä tapahtuva hienoinen vavahtelu, joka kestää muutaman sekunnin ja sitten tasoittuu - viittaisikohan tämäkin suuttimiin?

Niin, ja mitenkäs nuo tulpanjohdot mitataan?
Huomasin että kutospytyn (tai siis kuskia lähinnä olevan pytyn - liekö se kutonen) johto on erilainen kuin muut, mahtaisiko tuo aiheuttaa jotain epätasaisuutta käynnissä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
dry kirjoitti:Niin, ja mitenkäs nuo tulpanjohdot mitataan?
Johdon vastuksen voipi mitata ihan yleismittarilla. Mittarin johdot kiinni tulpan johdon molempiin päihin. Pitäisi näyttää palttiarallaa 1 kOhmia. Pikkuisen voipi olla hajontaa mutta jos erot ovat suuret, niin silloin voipi olla jossain hämärää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Roisto kirjoitti:...Mittarin johdot kiinni tulpan johdon molempiin päihin. Pitäisi näyttää palttiarallaa 1 kOhmia. Pikkuisen voipi olla hajontaa mutta jos erot ovat suuret, niin silloin voipi olla jossain hämärää.

t.
Risto
OK. Kiitos Risto :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Vietin viikonlopun mökillä, poikkeuksellisesti yksin :shock: .
Ja sain jotain jopa aikaankin, eli tuli vaihdettua Matikkiin talviöljyt. Meinasin ensin laittaa 5W40 mopilit (27,90 /4L), mutta kaupassa oli erityisen edulliseen hintaan Eurolin 5W50 (14,90 €/4L). Siis Eurolit kehiin. :shock:
Onkos kellään kokemuksia moisesta merkistä :?:

Ja sitten se tulpanjohto.
Rupesin irroittamaan johtoa ja NAPS - johto katkesi tulpanhatun yläosasta :x
Eikä tietenkään ollut erkkaria eikä muutakaan teippiä mukana.
Huomasin kuitenkin, että hapettunut metalliosa johdon päässä oli ehjä, joten kylmästi vain hieman ruuvaten johto paikoilleen hatun päähän ja kylille hakemaan erkkaa. Hieman pätkien matka meni, mutta perille päästiin ja johto ja hattu saivat hieman pitävämmän yhdyssiteen. Ainakin siihen asti kunnes johto vaihtuu ehjään :roll:

Yritin irroittaa etulamppujen laseja ja yläosassa olevista kiinnikkeistähän olikin helppo napsauttaa klipsut pois. Mutta mutta, alaosasta en sitten löytänytkään niitä klipsuja, joten pitääkö lamppu irroittaa että pääsee klipsuihin käsiksi :?:

Niin ja tulihan tuo ilmanputsarin kotelokin irroitettua - sain putsattua ja voideltua siellä olevat kaasun poljentaan liittyvät osat ja hilppeet :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Harmi ettei nummi-pusulassa tullu hommasta puhetta, ois nimittäin ollu 6 mukisen tulpanjohtoja 3kpl mukana, muistaakseni pisin versiokin olisi löytynyt.

Otahan yhteyttä jos on tarpeen.

EDIT: Pisin noista on ~96cm.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Fetisisti kirjoitti:Harmi ettei nummi-pusulassa tullu hommasta puhetta, ois nimittäin ollu 6 mukisen tulpanjohtoja 3kpl mukana, muistaakseni pisin versiokin olisi löytynyt.

Otahan yhteyttä jos on tarpeen.

EDIT: Pisin noista on ~96cm.
No voihan ke*pele :x :lol:
Ois vaan pitäny avata sanaista arkkua :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jaa-a. Ei niin hyvää ettei jotain pahaakin.
Tuo moottorin kumityynyjen vaihto toi tullessaan uusia ääniä ympäri autoa. Ja kaikki äänet eivät ole mukavia. :x
Kun rattia kääntää (paikoillaan tai hitaassa vauhdissa) kuuluu sellanen selvä... hmmm... jurina :shock:
Onkos nyt sitten aika vaihtaa ohjaustehostimeen öljyt?
Toinen ääni mikä on alkanut vaivaamaan on sellanen peltinen kolahdus joskus kääntäessä. Eteenhän vaihdettiin juuri iskarit, mutta ne lienevät jotain muuta kuin peltiä :shock:
Ise asiassa sinnehän laitettiin myös ne lohkolämppärihilppeet ja mietinkin, että onkohan siellä joku panssarijohto löysällä ja kolahtaa silloin tällöin moottorikumin suojapeltiin... Pitääkin tutkia tämä vaihtoehto ensin...

Sisätilan lämmitin (volvo-merkkinen :shock: ) lakkasi toimimasta. Otinkin sen nyt illalla sisälle, purin, tarkastin ja putsasin liittimet. Olin juuri laittamassa sitä kasaan, kun huomasin ruåtsinpojan lämppärin pohjassa kaksi resetointinappia. No, kasasin laitteen loppuun, painoin resettiä ja kas - se toimii :oops:
Noo, tietääpähän nyt mitä sekin peli on syönyt :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No niin, tulpan johto vaihdettu, kiitos Matti! Matikki kehrää taas tasaisesti eikä kiihdyttäessä ennen tuntunutta nypytystä enää tunnu...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No niin, sain kun sainkin ne ajovalojen lasit irti ja putsattua. Valoteho kasvoi varmaan 100 prosenttia ja uskokaa tai älkää, niin ne lasit on oikeasti läpinäkyvät. Samalla tuki tietysti putsattua heijastimet jotka olivat sellaisen mukavan himmeän hapettuman peittämät. Nyt kiiltää ja näkee pimeälläkin. :shock: :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:evil: Jahas. Tulin tutkineeksi tuota vanhaa kuutospytyn tulpanjohtoa. Ulkoisesti se on kutakuinkin samanlainen kuin muut, mutta teksti kyljessä paljastaa karun todellisuuden: vw/audi-logot ja vastus 5 kilo-ohmia. Mitäs tuollanen vääränmerkkinen tulupanjohto saa aikaan Matikin herkässä sielussa :?: Onko kansipahvi palanut jo :cry:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

dry kirjoitti: Onko kansipahvi palanut jo :cry:
Tuskin mitään noin lievää 8)

Oletuksena että sytkäpoksi heittää sauhut ulos viimeistään tulevalla viikolla. Samoin etupyöränlaakeri pyörähtää pesässään :shock:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

h5 kirjoitti:
dry kirjoitti: Onko kansipahvi palanut jo :cry:
Tuskin mitään noin lievää 8)

Oletuksena että sytkäpoksi heittää sauhut ulos viimeistään tulevalla viikolla. Samoin etupyöränlaakeri pyörähtää pesässään :shock:
Arvasin sen :evil: Eikun paaliin vaan. Stanan tuontiautot :twisted:



:lol: ottiatuota, onkos heikki5 vaihtanut tuota nikkiänsä vähän iskevämpään
NN :?: :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Lisää ihmeteltävää :shock:
Eilen kun kävin läpi kansipahvi halki? viewtopic.php?t=20906 -ohjeita autotallilla niin tarkastin myös sytytystulpat ja tarkastin kärkivälit. Osa oli yllättäen hieman löysällä ja näiden kierteissä oli öljyä :eec:
Mitäs se tämä meinaa?
Onko 5W50:n liian ohutta Matikkiin joka on tottunut 10W40:n ja ölppä puskee läpi männänrenkaista?? :huh:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pitkä vieteri ja rytkytys käyntiinlähdön jälkeen voisi viitata venähtäneeseen jakoketjuun. Vasta kun öljynpaine nousee niin aikansa elänyt kiristin kiskoo kettinkin kireälle. Pitääkö ketju ääntä startin jälkeen? Tämmöistä olen mamman koslasta tiaknosoinut. :roll: Toinen tarkasteltava seikka on pa-pumpun (ja releen) toiminta: surahtaako pumppu hetken kun laittaa virrat päälle? (pitäisi) Pysyykö paine linjassa sammutuksen jälkeen? Pumpussa on takaiskuventtiili joka estää paineen karkaamisen takaisin tankkiin sammuksissa. Jos taas suututtimet kuseksii, starttiongelma on pahin lämpimällä koneella hetken sammuksissa olon jälkeen. Kylmäkäynnistyssuutintakin voisi ihmetellä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Easy Rider kirjoitti:Pitkä vieteri ja rytkytys käyntiinlähdön jälkeen voisi viitata venähtäneeseen jakoketjuun. Vasta kun öljynpaine nousee niin aikansa elänyt kiristin kiskoo kettinkin kireälle. Pitääkö ketju ääntä startin jälkeen?
Autolla on mittarin mukaan ajettu n. 270 000 km. Jotain rahinaahan tuolta kuuluu, olisiko se sitten ketju...
Easy Rider kirjoitti:Toinen tarkasteltava seikka on pa-pumpun (ja releen) toiminta: surahtaako pumppu hetken kun laittaa virrat päälle? (pitäisi)
Jep, surahtaa suurin piirtein sekunnin kun virrat laittaa päälle.
Easy Rider kirjoitti:Pysyykö paine linjassa sammutuksen jälkeen? Pumpussa on takaiskuventtiili joka estää paineen karkaamisen takaisin tankkiin sammuksissa.
Mites tämän pystyy tarkastamaan?
Easy Rider kirjoitti:Jos taas suututtimet kuseksii, starttiongelma on pahin lämpimällä koneella hetken sammuksissa olon jälkeen. Kylmäkäynnistyssuutintakin voisi ihmetellä.
Käynnistyy lämpösenä hyvin. Mutta mikä on kylmäkäynnistyssuutin :?: Mistä sen löytää? :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Paineen voipi menolinjasta mitata mittarilla, en nyt osaa sanoa mikä on oikea paikka. Pitäisi paineen pysyä melko pitkään sammutettunakin, siellä on painevaraajakin (ainakin 190 2,6:ssa).

Kattilan kun ottaa koneen päältä pois, niin määränjakajalta lähtevien putkien päässä ainoa suutin johon menee sähkö, on kk-suutin. Sen voi mittailla kuten siihen tulevan johdonkin, arvoista ei hajua, valaiskoon viisaat. Jos liittimen irroitus ei vaikuta mihinkään on jossain ilmeinen vika.

Pikkusen kaasua vaati emannuksenkin auto ennenko lähtee, ja sitten ketju roklottaa jä rällättää hetken. Öljylinjassakin pitäsi varmaan olla takaisku vai onko vain kanteen menevässä haarassa? Olisiko sitten kiristimen tai öljylinja takaisku jumissa mamman pirssissä?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Easy Rider kirjoitti:Kattilan kun ottaa koneen päältä pois, niin määränjakajalta lähtevien putkien päässä ainoa suutin johon menee sähkö, on kk-suutin. Sen voi mittailla kuten siihen tulevan johdonkin, arvoista ei hajua, valaiskoon viisaat. Jos liittimen irroitus ei vaikuta mihinkään on jossain ilmeinen vika.
Keskellä imusarjaa kannen kupeessa, näkyy kun venttiilikopan vierestä tiirailee.
Ja on nimenomaan kylmäkäynnistys-suutin, eli toiminnassa vain startatessa.

Ennemminkin se öljy menee ojurien välistä, jos kannelle ei mitään ole koskaan tehty :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”