Lukkoperää??

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Lukkoperää??

Viesti Kirjoittaja hammart »

Onko kukaa millään ilveellä taikonut lukkomurikkaa W123seen?
Enkä nyt tarkoita hitsilukkoa eli kemppiperää.. :roll:
W124 raideväli on kuulemma n.100mm leveämpi..Onko takakelkka millään muotoa samanlainen tai edes samankaltainen W124sessa puhumattakaan niiden isojen kumipuslien/pulttien leveydestä..

ASD-lukon jäljillähän tässä siis olen..
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

126:sen asd perä vois virittelemällä sulle käyvä, mutta onhan niitä kitkalukollisia periä W116:ssa ja W126:ssa :wink:
olikohan se 126:sen asd perä mikä vois käyvä virittelemällä 260:ssä :roll:
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mulla on kokemus pohojanen tarina:
Mietin justiin tuota lukkoperä asiaa ja pitkää välitystä w123een. Päätimpä siinä alakaa testaamaan ja hommasin w124sen normi isoperän 2.88 välityksellä, siittä purkasin vetarin laipat irti ja AHAA :arrow: w123 vakio vetoakselin ku tökkäs siihen perään, niin huomaspa että raideväli olis sama. :arrow: Apurunkoon hitsailin pedin tuolle w124 murikalle ja ei muutako vehkeet kiini.
Puolitoista vuotta siinä ajelin ja sitte perän kiinnityspultit meni poikki. :lol: Vähä tieten pääs jarrua vasten painetta kerätessä perä vääntämään. :oops:
Sitte aattelin että samahan seon laittaa se koko w124 takakelkka sinne. Jäätävä hommahan se oli, mutta tulipahan poistettua vähä ruosteita samalla. Nimerk. 2neliöö peltiä tais mennä. :oops:
Nyt sama auto on telakalla, hyllyssä ois w126 560secin 2.47 kitkalukko, joka näyttäs sopivan takakannen w124 kunkkuperästä ryöstämällä tuohon w124 apurunkoon. Vetarit olis muuten bolt on kamaa asd/kunkkuperä, mutta secin vetoaksilan laipat on julumetun kokoset... :shock:
Saakohan tuosta selevän mitä oon teheny... :oops:

Tutkimukset jatkuu :arrow:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mitenkähän se Juho muuten olis, kävisköhän ässän takapalkki 123:seen kiinnitysreikiin, olis kaikki kiinnitys kohat perälle valamiina :lol:
paljonkohan se etukumien reikäväli mahtas olla :shock:
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

touhottaja kirjoitti:mitenkähän se Juho muuten olis, kävisköhän ässän takapalkki 123:seen kiinnitysreikiin, olis kaikki kiinnitys kohat perälle valamiina :lol:
paljonkohan se etukumien reikäväli mahtas olla :shock:
127.5cm on aika tarkka ku oli pakko käyvä mittaamasa.
Mullon semmonen kutina, että ässä on leviämpi.

Ja toivon, että tässä vaiheessa se on leviämpi. :evil: No eipä silti, luulin ensin että tulis w124 2.65 asd... 8)
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

JuhoL kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:mitenkähän se Juho muuten olis, kävisköhän ässän takapalkki 123:seen kiinnitysreikiin, olis kaikki kiinnitys kohat perälle valamiina :lol:
paljonkohan se etukumien reikäväli mahtas olla :shock:
127.5cm on aika tarkka ku oli pakko käyvä mittaamasa.
Mullon semmonen kutina, että ässä on leviämpi.

Ja toivon, että tässä vaiheessa se on leviämpi. :evil: No eipä silti, luulin ensin että tulis w124 2.65 asd... 8)
en viihti ennää mennä mittaamaan, mutta jos huomena mittaisin kun meen talliin :roll:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

käväsin mittoomassa kurillani W202 sen etummaisen reikävälin, räntäsateessa noin mitta 102 cm - kiinnostas kans muutella tuo 123 hiukan nykyaikasemmalle kelekalle...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

hmm tämä kelekan vaihto alako kiinnostaan itseäni :idea: ei siks et sais lukkoperän vaan et sais renkaan kulumat paremmin kohilleen :lol: 123sen vakio kelkassa se ei taija kovin onnistua.
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

antti86 kirjoitti:hmm tämä kelekan vaihto alako kiinnostaan itseäni :idea: ei siks et sais lukkoperän vaan et sais renkaan kulumat paremmin kohilleen :lol: 123sen vakio kelkassa se ei taija kovin onnistua.
Aurausta olen nähnyt siirrettävän W123:sesta takaa. Siinä tarvitsee poraa ja hitsausta ja esim. prikan, kun siirretään alatukivarren kiinnityskohtia. Näin siirrettiin lähelle nollaa auraus takaa. Tiedossani on vain yksi tapaus, jossa näin siis tehty. Auto meni koeajon perusteella parhaiten, mikä mikään ajamani mersu, mutta auto oli muutenkin priima, joten en tiedä oliko takaaurauksen muutoksella mitenkään erityisen merkittävää roolia. En lähtisi koitteleen ainakaan itse tuota ratkaisua.
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

aurauksen säätö ei vaikuta campperiin kovin paljoa :roll:
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mittasin palakin äsken ja mitattuna kiinnitys reikien keskeltä keskelle oli tasan 129cm (rullamitta)
voi olla että tarttis vielä mitata perän kartaanin kiinnitys kohta reikien linjasta paljonko on takana taikka etupuolella :roll:
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

antti86 kirjoitti:hmm tämä kelekan vaihto alako kiinnostaan itseäni :idea: ei siks et sais lukkoperän vaan et sais renkaan kulumat paremmin kohilleen :lol: 123sen vakio kelkassa se ei taija kovin onnistua.
http://mustamersu.kuvat.fi/kuvat/w123+2 ... 7.jpg/full
http://mustamersu.kuvat.fi/kuvat/w123+2 ... 1.jpg/full
http://mustamersu.kuvat.fi/kuvat/w123+2 ... 0.jpg/full
Siinä on pari kuvaa tuosta mun auton pohojasta. Vähä huonoja ja vaikia selekosia ovat.
Parempia vois saaja ens vuonna. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Miks kaikki on vaihtamassa yykaakoohon satalankun takakelkkaa? :roll: :oops: Itse vaihdoin autoa 124--->123 kun alkoi keljuttamaan kaikki takakelkan tukivarret+muut puslat, aina on jossaa väljää, ja sitte mennää ku mato pitkin kahta kaistaa. :lol: Onhan se tietysti toimiessaan hieno keksintö tuo monivarsituenta. :)
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

Ai nii ku se on iha erilainen systeemi toi tukivarsijuttu..no sit..täytyypä miettiä uudelleen.. :roll:
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

123:ssa on tuo vetoakselin vaihtokin vähän hankalampi kuin uudemmissa,sekä ehjät ja käytetyt akselit jo vähän harvassa. Uudet taas maksaa aika paljon noihin parin sadan euron autoihin verraten.
Star
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Eihän se nyt niin iso homma ole perän takakantta auki ottaa, samalla vaihtuu öljytkin kätevästi! :D Onhan W124:ssä helpompi tottakai ne vetarit irrottaa. Ja saatavuus parempaa, totta. Itsellä on vetareita 2 paria varastossa. Kunhan vain kaikki kumit vaihtaa, ni ovat kelpoisia kyllä. :lol:
ASD peräkin kyllä nyt löytyy... :whistle: Tosin, pitäisi vaan saada uuet sisuskalut, kun tuo pitää sirkkeliä vastaavaa ääntä jo melkeen. :lol:
Lukko ois kyllä kiva linttaan... :wink:
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

antti86 kirjoitti:aurauksen säätö ei vaikuta campperiin kovin paljoa :roll:
Laittaa korkeuden sillain että on camppeerit kohillaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”