re85- pitäisikö testata kaasari mazdalla kuinka käy ?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

re85- pitäisikö testata kaasari mazdalla kuinka käy ?

Viesti Kirjoittaja markusm »

näin luonnonystävänä, olen alakanut vihertyä, kotikaupunkini pari asemaa myivät tuota 85 ekopensaa, hinta oli viimmeksi katsoessani tuollaiset 98senttiä litralta, bensa samalla asemalla 1.55e, nyt kun bensankin veroa korjataan ympäristöystävällisenpään maailmanpelastus suuntaan, niin alkaa ero olla sellaista 60senttiä litralta.

koe-autoksi minullla olisi mazda 626 vm-1990, varustettuna 2l 12valve koneella, ja kaasuttimella tottakai.

mazdan kulutus on sellaista 9-10l satkulle, vaikka säädettykin sitä on hivenen pienenmälle kulutukselle, eli eiköhän tuon juopon kulutus varmaankin pysyisi hyvin samassa vaikka alkaisi käyttää testimielessä osana polttoaineesta e10 sijaan re85, ja testaten kuinka suureen prosenttiosuuteen tuota kestää lisätä.
vai laukeeko pata välittömästi.

onko muut kokeilleet tälläistä :?:
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Onhan tuota tullut citikan ruiskupadassa tullut testailtua.

Sekotussuhteella 95E10-E85 50:50%:

Kaupungissa kulutus nousi karkeasti 20% eli 8=>9,6-9,8L/100km
Mä nypin noin 3km työmatkaa kaupungin läpi, ja tossa huomaa että ennen kuin kone lämpenee niin vie kulutusmittarin mukaan varsin reippaasti; mutta kun pääsee lambda-säädölle niin kaikki ok. Kylmiltään kun koneen laittaa käyntiin niin auton takana on varsin muikea tuoksu; sellainen pullan ja alkoholin sekainen :D

Matka-ajossa ei havaittavaa kulutusmuutosta tuolla sekoitussuhteella; jouluksi ajoin Vaasasta etelä-suomeen ja kulutus oli 6,7l/100km...

Omat fiilikset etanolin käytöstä; >50c/l hintaerolla kannattavaa esim. työmatka-ajossa

Suosittelen että aloitat lisäämällä varovasti 10% etanolibensaa ja jos ei ala oireilemaan niin sitten vaikka 25% ja 50%

Tuolla paljon kokemuksia asiasta:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
Viimeksi muokannut pystyvalo, 27.12.2011 8:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

kyllä kyllä, kivihaan st1 olen tuota silmäillyt ja tuollaista 50-50 kompinaatiota miettinyt, luulisi kaasarimoottorilla nyt ainakin tuollainen toimivan, tekisi jonkinverran vain halvenmaksi ajeluakin, kun tuota tässä vaasassa voi sen verran aina tankkailla, että sillä saa viikonlopun maakuntaretketkin tehtyä, silloin kun niitä harjoittaa.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kokeilin Mikran tonnisessa koneessa. 10,0 lytyt, 0,5 barin myötätuuli kaasarissa, alipaine-ennakko poistettuna ja jakaja tappiinsa aikaselle käännettynä. Tyhjäkäynti ja alakierrosalue puutunut vakioseoksilla, ahdoilla veti ihan ok kun oli seos rikkaalle päin sääjetty.

Säätöä vaatinee että saa edes jotenkin pelaamaan. Helpompaa lie opettaa Saappi petroolille kun Maksta viinan makuun.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Luulen että tätä on vain helpointa kokeilla mazdassa laittamalla etanolia joukkoon ja katsomalla toimiiko ja kuinka hyvin.

Turbopelit on vähän eri juttu, kun säätötekijöitä on muutenkin jo "vähän" enemmän...
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

pystyvalo kirjoitti: Kaupungissa kulutus nousi karkeasti 20% eli 8=>9,6-9,8L/100km
2% vai 20%?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mitähän mahtaa tykkää tuosta suuresta etanolimäärästä vanhat mazdan paikat, sehän syövyttää aika rankasti? Ei taida olla mitään "lääkettä" tuohon, niinkuin talvidieselille on 2T öljy? :tuumaus:
Seostahan pitäis vähän rikkaammalle saada kaasarista kun aletaan etanolin määrää lisäämään...

Hauska muuten tuo Masinol uusi E100 lisäaine autoille, jotka saavat tästä etanolibensasta oireita. Että bensa saattaa aihetuttaa syöpymistä yms, etanolista johtuen siis, no, tämä e100:n ko siihen muka auttaa, 100% etanolia, että lisätään vielä etanolipitoisuutta? :lol:
ou812 kirjoitti:
pystyvalo kirjoitti: Kaupungissa kulutus nousi karkeasti 20% eli 8=>9,6-9,8L/100km
2% vai 20%?
8 x 1,20 = 9,6 :wink:

mars mars :arrow: :read:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Kah lukihäiriö iski taas, katoin et 9,6->9,8 :oops:
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

Vensku_ kirjoitti:Mitähän mahtaa tykkää tuosta suuresta etanolimäärästä vanhat mazdan paikat, sehän syövyttää aika rankasti? Ei taida olla mitään "lääkettä" tuohon, niinkuin talvidieselille on 2T öljy? :tuumaus:
Seostahan pitäis vähän rikkaammalle saada kaasarista kun aletaan etanolin määrää lisäämään...
syövyttää syövyttää, mitäs se nyt tuos mahdottomasti vois syövyttää, tankkiin reijän-> bensalinja eteen on hyvin yksinkertainen, kumiletkua, suodatin ja kumiletkua kaasariin, tuskin se niitä kovin nopeasti sulattaa, luulisin ettei kaasari tai imusarja samointein sula.

autolla tuskin on elin-ikää enää kuin 1-3v enää, tieliikenteessä.

rikkaallahan tuo käy jo nyt koska vie tuo 2.0l kone 9-10l sataselle ajoi sitten kuinka vain.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Vähän karkeita mittauksia nuo kulutuslukemat, kun tulee ajeltua miten sattuu ja silloin kun on lunta niin lapsenmielistä vielä vähän lapsettaa :D


Syövyttävyyttä voi testata; ottaa palan mazdan kumiletkua ja upottaa se etanolibensaan, jos parin päivän päästä ei oo letku rapsakka tai etanolin väri muuttunu, niin nou hätä...

Perussääntönä etanolin syövyttävyydestä; se kumi mikä kestää bensan niin kestää myös etanolin!
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

markusm kirjoitti:rikkaallahan tuo käy jo nyt koska vie tuo 2.0l kone 9-10l sataselle ajoi sitten kuinka vain.
Niin mieki omastani luulin, kun vie paljon 1.5:ksi bensaa... Ja **skan marjat, mul on laajakaistalambda kiinni, niin laihalla mokoma käy... :lol:

Mut mihin se bensa häviää, kun kone ei ees käy ylilämpösenä, että kait se sitte valuu putkesta pois norona? 8)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Vensku_ kirjoitti:
markusm kirjoitti:rikkaallahan tuo käy jo nyt koska vie tuo 2.0l kone 9-10l sataselle ajoi sitten kuinka vain.
Niin mieki omastani luulin, kun vie paljon 1.5:ksi bensaa... Ja **skan marjat, mul on laajakaistalambda kiinni, niin laihalla mokoma käy... :lol:

Mut mihin se bensa häviää, kun kone ei ees käy ylilämpösenä, että kait se sitte valuu putkesta pois norona? 8)
Tankissa reikä ja jääkiekkolätkä puuttuu kaasupolkimen alta 8)
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

kovilla pakkasilla en innostunut testaamaan kun ei huvittanut ottaa riskejä mahdollisissa, ja toteutuneissa kylmäkäynnistystilanteissa (20-30 pakkasasteen välissä, päivien seisonnan jälkeen ilman lohkaria)
nyt olen pikkuisen aikaa testannut 70/30 seoksella e10/re85.

ja ainakaan vielä ei auton toiminnassa ole huomannut mitään eroa, pakkasta tosin ei ole ollut mahdottomia maksimissan 5 astetta, jatkan kokeiluja lähiviikkoina 50/50 asteelle. ja raportoin lisää.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

pari astetta pakkasta, suhdeluku 50/50 toimii ihan normaalisti, kulutuksen kasvua en ole huomannut, ei ole alkanut putket vuotamaan eikä mitään muutakaan. bensa oli tänään vähän päälle 1.7e litra, ja st1 kortilla oli 98senttiä litra re85.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Moottoriöljyjä nuo viinamiehet suosittelee vaihtamaan heti dokaamisen alettua ja säännöllisesti lyhyemmät välit kun bensalla.
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Täällä ajeltu b200f 240 volvolla e85sella viikon päivät. Hyvin toimii kunhan sievästi ajelee, lambdakorjaus huolehtii seoksen kohdalleen :shock: Kaasu pohjassa sitten menee laihalle reilusti (lambda ~1,2) eli kaipaa softamuutosta ennen vedättelyjä.
S210 220 CDI -02
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Mikä moottoriohjaus tuollaises Volvos on?
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

et kirjoitti:Mikä moottoriohjaus tuollaises Volvos on?
Eiköhän siinä Bosch LH-Jetronic ole.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Jep.

B200F, eli 2 litranen matalakitkainen vinokone, ja kirjain:
Wikipedia kirjoitti: F: Elektroninen Bosch LH-jetronic-polttoaineensuihkutusjärjestelmä ja elektroninen sytytyksen ohjaus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_240# ... imoottorit
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Okei. Sen kohdalla saapistit ainakin nosti kädet pystyyn ja tankkas kiltisti bensaa.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Ilmeisesti Saabeista vuosimallit 99-05 väliltä soveltuvat etanolille. Ainakin ne mallit, joissa moottorinohjausjärjestelmä T5 (Trionic 5?), saa muutettua pelkästään etanolikäyttöön ohjelmallisesti. Muita muutostöitä ei tarvita.

T7 (Trionic 7 ) moottorinohjausjärjestelmillä varustetut autot saakin sitten jo ohjelmalla tai ainakin vähäisin muutoksin muutettua flexifuel-malleiksi. Tällöin voi autoon tankata sekä bensiiniä että etanolia. Ei varmaan olisi huono vaihtoehto tuollainen 9-5 Aero etanolikäyttöisenä. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Jep. -94 Trionic 5... mutta sitten mennään kokoajan etanolilla ellei satu olemaan takataskus toista ecua bensalle. 8)
Suuttimia voi suurentaa ja tuo viina putsaa hienosti paikkoja niin moottoriöljyt muistaa vaihtaa
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

1.5 vuotta jo Saapilla ajettu etanolilla aina kun vain on voinut tankata sitä. Nyt kun Oulustakin sitä saa niin voi lähes kokoajan ajaa sillä.

9-5 2.0t automaatti vm.-03. Kulutus maantieajossa keskinopesu 86-89km/h bensalla n. 7.7 ja etanolilla 9.9 eli säästöä tulee :D Ainoa haittapuoli kun suuttimet on vakiot niin etanolilla ei saa kuin 230hv (bensalla 250hv). Vääntöä sentäs molemmilla polttoaineilla 400nm kun pitää rajoittaa laatikon takia :wink:

Tulppien pitää olla kupariset NGK:t, öljynvaihtoväli 10tkm ja lohkolämmitintä kannattaa käyttää. Ei siksi etteikö lähtisi käyntiin mutta pienentää rajusti kylmäkulutusta eikä mene niin paljoa etanolia öljyn sekaan.
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

et kirjoitti:Mikä moottoriohjaus tuollaises Volvos on?
Joo, LH2.4 tässä on. Softa on jo luettuna ja muutettuna, odotellaan että kiinanpoika saa lähetettyä uutta piiriä tännepäin. Suuttimet on vähän rajoilla, voi olla ettei riitä kun jonnekin 5500 rpm huiteille, mutta sepä selviää sitten. Semmonen kone tuo on kyllä että turhaan yli 3000 rpm kierrättääkään, paitsi moottoritiellä (4v laatikko).
S210 220 CDI -02
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

MatKa kirjoitti:
et kirjoitti:Mikä moottoriohjaus tuollaises Volvos on?
Joo, LH2.4 tässä on. Softa on jo luettuna ja muutettuna, odotellaan että kiinanpoika saa lähetettyä uutta piiriä tännepäin. Suuttimet on vähän rajoilla, voi olla ettei riitä kun jonnekin 5500 rpm huiteille, mutta sepä selviää sitten. Semmonen kone tuo on kyllä että turhaan yli 3000 rpm kierrättääkään, paitsi moottoritiellä (4v laatikko).
Ok. Niinhän se tais ollakin että piiriä siihen piti laittaa jos halus virittää, mutta ei ollut kovin yleistä :roll: Tonnaris ja kaiketi satkus oli sama kun tuli katti mukaan ja sitä ennen LH2.2
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

MatKa kirjoitti: (lambda ~1,2) .
ei kai tuo aiheuta mitään toimenpiteitä tuollainen lukema :wink:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

thabandit^ kirjoitti:Ilmeisesti Saabeista vuosimallit 99-05 väliltä soveltuvat etanolille. Ainakin ne mallit, joissa moottorinohjausjärjestelmä T5 (Trionic 5?), saa muutettua pelkästään etanolikäyttöön ohjelmallisesti. Muita muutostöitä ei tarvita.

T7 (Trionic 7 ) moottorinohjausjärjestelmillä varustetut autot saakin sitten jo ohjelmalla tai ainakin vähäisin muutoksin muutettua flexifuel-malleiksi. Tällöin voi autoon tankata sekä bensiiniä että etanolia. Ei varmaan olisi huono vaihtoehto tuollainen 9-5 Aero etanolikäyttöisenä. :roll:
Arvatkaa odotellaanko täällä RE85-tankkauspaikkojen saapumista vähän lähemmäs... 8) Nyt lähin on 120 kilometrin päässä Mikkelissä, joten ei ihan viitsi siellä asti tankata. Toiseen suuntaan 120 kilometrin päässä olisi toisaalta 95E:tä ilman etanolia vielä halvemmalla, ilman kulutuksen nousua. :roll: Mutta ei laiska viitsi, ajellaan ysikasilla, kunnes saadaan viunaa tännekin.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Olen ajanut vuoden verran S123 230te:llä k-jet, E10:llä eikä ole sillä ollut ongelmia. Nyt sitten n. tankillisen E10 50% seassa E85 50%,en kovin tarkasti suhteita tiedä ,mutta suunnilleen samalla rahalla suhteessa ostanut tankkiin ja ajanut. En ole huomannut autossa mitään oireita pl. kylmänä muutaman kymmenen metrin matkalla saattaa nykästä vähän. En tiedä onko moottorini jo niin loppu,että se sietää tuon seoksen vai hajoaako myöhemmin. No testing testing. En ole autoon tehnyt mitään teknisiä muutoksia joita noille aineille pitäis tehdä. Kulutus on muutenkin kova tuolla autolla ja en aio mitata muutenkaan mitä nyt kuluttaa,vielä ainakaan.
Star
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

jos ostaa 96 prossasta pirtua ja ajelee sillä :x
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Aika moni kokeilee tietämättään polttoöljyä pesnavehkeessä:
http://www.iltasanomat.fi/autot/kavitko ... 47337.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”