HUURTUUUUU

Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

HUURTUUUUU

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Tulipa laitettua tommonen Satalankku 300TD -95 aj. 300tkm. semmosta onkelmaa että meinaa lasit huurtua aivan helvetisti, lämmintä pukkaa hyvin jne mutt oisko puhalluksen tehossa hieman vajetta... sitä vaan aattelin kysässä että onko näissä jossaki joku Raitisilmafiltteri vai mikä onkaan nimeltä jonka kautta tämä ilma tulee, jos ois tukossa?

Näin talvisella ruukaan piettää puhallusta ns. nuoli ylös ja alas asennossa :D :D

JA sitt muut varusteet mitä on toss ECnapin ylä ja alapuolel kertokaapa niitten tarkka toimivuus/käyttö.. eli se nuoliympyrä sekä joku lasinlämmittimen näköne?


//Pete
Timo N
Viestit: 370
Liittynyt: 13.11.2010 23:26
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ite nakkasin raitisilmasuotimen mäkeen kun oli samat oireet, löytyy pyyhkijämekanismin alta, kun ec-napissa palaa valo niin ilmastointi on pois päältä, kun ei pala niin ilm.päällä, toi lasin näköinen on joku huurteen poisto, mikä lie ja mikäs sitten, se ympyrä lienee että kierrättää vain sisäilmaa?
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Timo N kirjoitti:se ympyrä lienee että kierrättää vain sisäilmaa?
Vai oliko tuo "taukolämmitin"? Eli auto sammuksissa lämpöisellä koneella pitäisi riittää konttorin puolelle kauemmaksi aikaa lämmintä?
Jonkun vertahan noissa on ollu myös siinä itse puhaltimen katkaisijassa häikänderiä eli jää tasoja välistä, toimiessaan ku laittaa puhalluksen täysille meinaa lähteä tukkakin päästä :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

taukolämmitin on "REST"- nimellä 8)
se siis lukee siinä napissa ainoastaan
® Mesen linttaklubi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

potox kirjoitti:taukolämmitin on "REST"- nimellä 8)
se siis lukee siinä napissa ainoastaan
Niinhän se tais ollakkin! Liian monta vuotta seisonu lankku ajamattomana tallissa ku ei muistanu enää :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10588
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: HUURTUUUUU

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Peteeee kirjoitti:semmosta onkelmaa että meinaa lasit huurtua aivan helvetisti, lämmintä pukkaa hyvin jne mutt oisko puhalluksen tehossa hieman vajetta...
Maistuuko "huuru" glykolille? Onko autossa "makea" tuoksu. Jos jompikumpi näistä ehdoista täyttyy niin katseita voi kääntää lämmityslaitteen kennon suuntaan. Kummonen vuoto tartte olla kun alkaa oireilemaan.

---> Paikkausaine ei sitten ole mikään vaihtoehto korjaukseen jos olet pitoautoksi aatellut. :cry:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos autoon tulee vettä, se tiivistyy kylmiin ikkunoihin.

Vesi voi tulla ruostereijistä tai tiivisteistä. Jaloissa tuleva lumi ei yleensä
paljon huurruta ja glykoli on asia erikseen.

Tarkista, missä on vettä. Ovatko matot märät? Jossain on reikä.

Onko takana sivukoteloissa vettä? Farkun takalasien tiivisteet vuotavat herkästi.

Tarkista, että vedenpoistoreiät ovat auki (ovet, kattoluukku, raitisilmakaukalo).

Vuoto kannattaa korjata nopeasti, ettei paikat homehdu.

Ilmastointilaite saattaa joskus lähdössä tuupata kosteuden sisään, mutta
se ei yleensä haittaa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Joopajoo, ei löytyny reikiä eikä muutakaan erikoisempaa, lattiat oli kuivat jne..

Tulisko nuita huurunpoistoa sun muita varusteita käyttää jatkuvasti näin talvisaikaan tai? toinen samanlaine auto toss pihall käyttiksenä ja ei mtn ongelmia siin huurteen kans.. kauan seisoessa huomattu lievää glykoolin tiputusta alle :shock:

Vuotasko se kenno sitt? mistä löyän tämän sydeeeemin?

Lähtis kytkemään Knickkereitä keulaan kerranikko sää sallii, palataan astialle. :wink:
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

tuleeko glykoli vaihdekepin kohdilta?

aukeaako kiertoilma läppä?

raitisilmasuotimien kunnon tarkistit jo :?:
Pääseekö niihin valumavesiä?
autodidakti
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Felmit joo tullee kyll niiltä main.. sitä mie ihmettelinki et mite helvetti se sieltä yhttääkkiä tullee? Mihinkä tämä viiitttaa?

Miten tuo kiertoilmaläpän voi tarkistaa? En tarkistanu vielä suodatinta, kova homma purkaa/Kasata???
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

suodatin ei oo kova homma... on se ainakin kennoa helpompi :roll:
® Mesen linttaklubi
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

sillon vuotaa sisäkenno, neste tulee ylivuotoputkista ulos.

sisäkierronläpän näet, kun tarkistat suotimet
tai jos osaa katsoa, näkee "hanskalokeron" takaa
autodidakti
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10588
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

felmit kirjoitti:sillon vuotaa sisäkenno, neste tulee ylivuotoputkista ulos.
Mersuforumin puolella kennon vaihdosta taisi olla hyvä kuvallinen topicci.

Liekkö "mekassa" ohjeita kennon vaihtoon?
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

suotimen vaihtoon :arrow: http://www.micronair.com/files/products/MP010.pdf
Tosin läppä on rintapellissä puhaltimen takana
autodidakti
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

jahajaa.. ihan uutta aluetta itelle tämä, kertokaapa lissää ''Kennosta ja mitä muuta ja miksi se vuotaa :? tai siis mitä se sieltä ylivuotoletkuista alkaa työntään nestettä pihalle?

Suodattimen vois tässä ainaki vaihtaa/puhistaakko antas keli ees vähän löysiä, prkl vissii 25m/sek tuuli ja vaakatasossa tuleva lumi :evil:

ongelmat senku lisääntyy = justko sain uuen mankan paikoilleen ni alko keskuslukitus temppuilemaan! :shock: vänkärin ovi ei halunnu mennä lukkoon, no yritin painaa napista vain alas mutt seoli jotenki jumissa..? vähäse CRCtä systeemin ni alko pelamaan, ainaki toistaseks...... saa nähä mitä huomenna.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

ylivuotoputkesta tulee kennokotelossa valuvat nesteet pihalle.

Ehjässä ilmastoidussa autossa tulee lämpöisillä keleillä höyrystimen ulkopinnoilta vettä, jonka pitää päässä ulos
Jos lämmittimen kenno tai liitokset alkaa vuotamaan pääsee nesteet myös samaa reittiä ulos.
Ylivuotoletkut voit löytää myös auton sisältä molemmin puolin kardaanitunnelia tuhkakupin kohdilta
autodidakti
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

NONIII tähänki homman vähän Updatea eihän siihen mennyykkäänkö reilut puolivuotta...

Eli huurtuminen vieläki ongelmana.. nå aloin tuossa vklp purkamaan lämppärinmoottoria esille ainakin siihen vaiheeseen että filtterin vaihan..

Filtteri oli ainakin niin paskanen että epäilen että oli alkuperänen.. ikinä nähny nii paskasta mitään filtteriä.. No semmostahan ei tietenkään näiltä periltä löytyny suoraa hyllystä ni koko systeemi viel purettuna filtterin tuloon asti.. aloin tuossa samalla miettimään että vaihtas sen lämppärin moottorinko seon soppelisti esillä.. tai ainaki melkein.. Sen verran on vikissy joskus mutta uus ois maksanu 290e :|

Minkälainen homma ois nuo hiilet vaihtaa tuohon moottoriin? niitä ainakin epäilen koska joskus ei mene startatessa ollenkaan päälle ja sit hörähtää kitinälllä pyörimään ja puhallustehoki on niin ja näin...

Nelos asennossa ei lähe ns ''tukka päästä'' niinkö joku oli maininnut tuolla jossain foorumilla :D


Saako tuon sisäkiertoläpän tässä vaiheessa jotenki helposti tarkistettuako on suht esillä nuo sydeemit?
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Oisko volvon moottori samanlainen ja helkkarin paljon halvempi(muistaakseni 850 mallin on sama kuin mesen)en sata varma mutta selvitä vaikka motonetin sivuilta.
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Kiitti vinkistä mut Laitoin jo uuen filtterin ja löin kasaan koko paskan, vieläpä tuo toimii... laittaa uuenko leviää lopullisesti..

Tuota tuulilasin tiivistettä ei kyllä tiiviiksi saa ilman mitään liimoja :S
Miten oletta laittanu?
pittöö suora olla eikä aaatella pahoja niinku muallista mammonoo ja mehtärahoja

* 500SEC '85 facelift
* C200cdi '11 facelift
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

varmasti likaisen filtterin vaihto auttaa huurtumisongelmaan.
Varmista samalla ilmankiertoläppä (tuota mallia en niin tarkkaan tunne) mutta rintapellin tienoilla löytynee.
tuulilasin alareunan kumi pysyy paikallaan, jos
- alareunan muovikouru on ehjä ja puhdas
- laitat huulet perille asti molemmissa urissa ylempi ja alempi
- fairy yms. liukasteet helpottaa huomattavasti. Kuiva kumi liukuu huonosti
autodidakti
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Ei sulla felmit ole kuvvaa tuosta läppähoijjosta? en osaa kyllä paikantaa sitä..

Kai se samoilla tienoilla kaikissa w124 on?

Joo puhistelin tiivisteet ja ne kurut kunnolla mut kuitenkin siihen ite lasin ja sen leveänpäälystiivisteen väliin jää rakoa vähän, etenkin pyyhkijän luota :S entiiä sit onko sil niin merkitystä jos se falskaa ko siel on ne taaemmatki tivisteet sit mut siit pyyyhkijän kohalta varmaa aika kriittinenkö se filtterisuoraa alla
pittöö suora olla eikä aaatella pahoja niinku muallista mammonoo ja mehtärahoja

* 500SEC '85 facelift
* C200cdi '11 facelift
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

auttaa, kun vetää kumia karmeja kohti.
Enemmänkin tarkoitettu näkösuojaksi, veden valuminen läpi ei haittaa kovin paljoa. Kouru nappaa sen, sillä lähtee lasin alta

lisäsin kuvia omaan remonttistooriin viewtopic.php?p=329507#329507
katso kuia 2 ja 8 :arrow: niissä näet yläreunassa kiertoilmaläpän.
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

vanhemmasta jälki ilmastoinnillisesta voi havaita myös sisäkierron läpän
Kuva
Kuva
autodidakti
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Emmie kyllä älyä vieläkään missä tuossa se läppä on...Vissii pitää rautalangasta vääntää pöliälle :D:D:D no mut kiitos kuvista kuitenki.
Jotenki erilaisen näkösetki itellä nuo systeemit..


SIEMENS luki filtterin alla olevassa pöntössä..? uus filtteri oli aika suolasen hintane ... 40e :shock:

Mikä vehe tuo muuten on joka on tossa filtterin päällä aivanko joku ''haistelija''?

Ja vähän aiheen vierestä, Mitä öljyä tomaattilaatikkoon? Mobil ATF220 vai ajaako saman asian joku Teboilin litku? Vähän meinaa vaihtaa ouvosti..
pittöö suora olla eikä aaatella pahoja niinku muallista mammonoo ja mehtärahoja

* 500SEC '85 facelift
* C200cdi '11 facelift
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Peteeee kirjoitti:Emmie kyllä älyä vieläkään missä tuossa se läppä on...Vissii pitää rautalangasta vääntää pöliälle :D:D:D no mut kiitos kuvista kuitenki.
Jotenki erilaisen näkösetki itellä nuo systeemit..
Helposti havaitsee,
1) jos huomaa kumpi puoli kennokotelosta on moottoritilanpuolella
2) Mistä ulkoilma voi päästä puhaltimelle ja kennokotelon sisälle.
Esim. alimmaisessa kuvassa kennokotelon moottoritilanpuolella nuo ylöalasin olevat L-muotoiset reiät, jotka läppä pitää kuvassa kiinni. Kun halutaan ulkoilmaa, alipainekellot vetää läpän auki. Samalla sulkee rintapellissä olevat reiät sisälle. Kuvassa toinen etualalla, johon tulee valkoinen muoviletku. Toisenkin kellon näkee toisessa päässä koteloa. Esim. Kuvan autossa toinen kello oli rikki ja läppä ei auennut kunnolla ja HUURTUMISTA oli havaittavissa.
Arvasin, että autossasi on erillaisen näköinen kotelo, mutta molemmissa esille tuomissa kuvisssa periaate on sama.
Estää ulkoilman pääsy sisälle. Kierrättää sisäilmaa ja silloin reiät rintapellissä on auki puhaltimelle ja päinvastoin
Peteeee kirjoitti: SIEMENS luki filtterin alla olevassa pöntössä..? uus filtteri oli aika suolasen hintane ... 40e :shock:
Halvemmallakin saa esim. Motonet 19-2021 Raitisilmasuod MB W124, W124 JÄLKIasennus 93-> (37x9cm) [1993-1995], 19.90 €. Mutta joka liikkestä ei löydä.
Peteeee kirjoitti: Mikä vehe tuo muuten on joka on tossa filtterin päällä aivanko joku ''haistelija''?
Lämpötilan tunnistin
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

felmit kirjoitti: viewtopic.php?p=329507#329507
katso kuia 2 ja 8 :arrow: niissä näet yläreunassa kiertoilmaläpän.
Kuva
Kuvassa näet tilanteeen sisäpuolelta. Rintapellin tasalla oleva läppä (yläreunassa vasemmalla harvan ritilän takana) on sisäkiertoasennossa. Tämä on varmasti lähempänä auossasi olevaa. Puhallin on erillainen. Tämä kotelo on omassa autossani.
Yllämainitut kuvat vanhemmasta W124:sta, johon oli asennettu jälkeenpäin ilmastointi. Ei myöskään suodatinta.
autodidakti
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Kosteus "tarttuu" lasin sisäpinnalla olevaan likaa helposti. Itse olen ainakin huomannut että likainen lasi huurtuu huomattavasti helpommin kuin puhdas. Tää vinkki ei varmaan ratkaise ongelmaa, mutta saattaa helpottaa...

Mulla oli edellisessä autossa sama ongelma ja syysksi paljastui repsikan puolella tulipellissä oleva läpivientireikä josta pääsi vettä sisään aina kun ajoi lätäkköön.
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Alkohan se seleviämään jos nyt ymmärsin oikeen. katoin omassa just nuita L-reikiä kun sitä filtteriä vaihoin.. ja niis oli just tuo läppä niinkö eessä?!?! :S painautin sormella kevyesti siinä äkkiä sitä ja ihmettelin että tuostako sen ilman muka läpi pitäs mennä, tuo läppähän on semmosta vaahtomuovin tuntusta tms... no empä siittä sitt sen enenpää pähkäilly ja oletin et seon joku viimenen ''filtterin'' tapanen..

Kuinka selvästi tuo läppä on sit aukikko seon auki? vähän reunoilta, vai onko se ihan selvästi ammollaan ettei tuota läppää näy yhtään?

Eli tästä nyt voi päätellä että sielä tosiaan on se läppä juminu sisäkierrolle koska nuo L-reiät on läpätty?


Joo ei ole motonettiä mailla eikä halmeilla, eikä tuntunu löytyvän mistään tommosta neljänkympin filtteriäkään kunnes naapurikaupungis kävi...

-


Tuulilasi on kyllä puhas että ei siinä pitäs olla ongelma, mullaki repsikan puolelta kuuluu selvä kohina.. aivanko ois ovi auki.. mutta ei siellä mikään kastu tai ole kastunu, jotaki sieltä vaan puuttuu..... Muovihelma vähän ovesta rikki menosuunnas ni epäilen että se kauhoo ilmaa sielt..


----> Nyt hakemaan öljyt ja muut hillppeet huoltoa varten..
pittöö suora olla eikä aaatella pahoja niinku muallista mammonoo ja mehtärahoja

* 500SEC '85 facelift
* C200cdi '11 facelift
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

alemmasta kuvasta voi päätellä läpän liikkeen.
Kuvassa on sisäkierto täysin auki
ja kun läppä saavuttaa harvan ritilän, on raitisilmanotto täysin auki.

Omalla sivulla kuvasta 8 näkee, että olen vaihtanut vaahtokumin.
Se takertui reunoista kiinni, eikä läppä meinannut aina jaksaa aueta.

Edelleen olisin toivonut MB insinöörin suunnitelen toiminnan päinvastaiseksi. Läppä olisi auki perusasennossa.
Auto ei ummehtuisi seisoessaa niin paljoa, kun ilma kiertäsi
autodidakti
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Edelleen olisin toivonut MB insinöörin suunnitelen toiminnan päinvastaiseksi. Läppä olisi auki perusasennossa.
Auto ei ummehtuisi seisoessaa niin paljoa, kun ilma kiertäsi
Meneekö tuo läppä kiinni aina sammuttaessa auton?

Hmmm.. mitähä jos ottas tuon läppä systeemin pois käytöstä kokonaan ja jättäs auki vain? - jaaa se pitäs taas purkaa esille tuo lämppärinmoottorin et saa sen läpän auki..[/youtube]
pittöö suora olla eikä aaatella pahoja niinku muallista mammonoo ja mehtärahoja

* 500SEC '85 facelift
* C200cdi '11 facelift
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”