W 123 "lang"

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Meihemi kirjoitti:No ohhoh, jopas on jos ei lähe käyntiin :!: :!: :?:
Kyllä mulla ainakin lähtee vaikka millasella pakkasella käyntiin tosi iisisti, ei vaan kovin viittis repiä kylmänä käyntiin. Eihän -20 astetta ole mitään. :twisted:
Sama täällä,varmasti lähtee jos kylmänä raaskii käynnistellä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

No mikäs prklö siinä sitten... Huomenna pitäisi lähteä takaisin Keksi-Suomeen. Siinähän onkin vitsit vähissä, jos vika ei ollutkaan liiassa "jähmeydessä" :?

Kannattaiskohan varoiksi napata uusi akku mukaan?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

laurw123 kirjoitti: Kannattaiskohan varoiksi napata uusi akku mukaan?
Kannattaa :D

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Njoo, heleästihän ( :lol: ) tuo 240dee lähti käyntiin, kun pakkastakaan ei ollut muutamaa astetta enempää. Lieneekö sitten akku mystisesti tyhjentynyt pakkasyössä sen verran ja huonolaatuset öljytki vielä vaikuttanu siihen, ettei viimeksi oikeen käynnistynyt... No, oli mikä oli.

Asiaan: Kunnon mökkitien kuoppaan päristellessä vasemman takaiskarin alakiinnitys sanoi sopimuksensa irti, eli irtosi pohjasta. :x
Millähän tuo mahtaa olla kiinni taka-akselistossa? Pulteilla vai hitsaamalla? Säätöiskarin alapää roikkuu nyt siis ilmassa, miten mää saan sen takaasin?? Kiireiltä ei oo asiaa kerennyt vielä ihmettelemään...

Muuttuihan se ajettavuus ihan "mielenkiintoiseksi" kun on toinen takaiskari pois pelistä :roll: Kaupan päälle tasonsäätöjousitus ilmeisesti puskee toisen iskarin aikalailla ylä-asentoon, eikä se toinen puoli pysy pelkällä jousella kovinkaan hyvin ylhäällä... Että vähän "kenossa" ollaan tällä haavaa.
Viimeksi muokannut laurw123, 16.2.2008 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ArPi
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 1079
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja ArPi »

laurw123 kirjoitti: Asiaan: Kunnon mökkitien kuoppaan päristellessä vasemman takaiskarin alakiinnitys sanoi sopimuksensa irti, eli irtosi pohjasta. :x
Millähän tuo mahtaa olla kiinni taka-akselistossa? Pulteilla vai hitsaamalla?
Jos en ihan väärin muista, niin kahella pultilla alhaalta päin.. :roll:
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...

Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

ArPi kirjoitti:
laurw123 kirjoitti: Asiaan: Kunnon mökkitien kuoppaan päristellessä vasemman takaiskarin alakiinnitys sanoi sopimuksensa irti, eli irtosi pohjasta. :x
Millähän tuo mahtaa olla kiinni taka-akselistossa? Pulteilla vai hitsaamalla?
Jos en ihan väärin muista, niin kahella pultilla alhaalta päin.. :roll:
Juurikin näin, yleisin irtoamissyy on irtiruostuminen, välillä näkee mitä mielenkiintoisimpia toteutuksia em. syyn seuraukseksen korjaamiseen. 8)

-Tapsa
Tähdellisen parantola
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Iskari on jälleen kiinni takalistossa ja sitä myöten ajettavuus parasta A-luokkaa... :wink:
Kiitos neuvoista. Ilmeisesti pultit jäi vähän löysälle iskarien vaihdon jälkeen -> täristivät itsensä ajan oloon irti tai jotain.
Sain myös aikaa korjaamolle, lohkolämmitin laitetaan kuntoon ja vaihteistoon vaihdetaan öljyt tuossa ensi viikolla... Raportoidaan sitten, mikä on lopputulos :)
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Abiristeily on näetty ja koettu, nyt alkaa täällä lukuloma kevään yo-kirjoituksiin ja tätä myöten on taas mukavasti aikaa väsätä Mers... - Eikun lukea koulujuttuja :roll:

Kuitenkin, joitain viikoja sitten Langi sai osakseen huoltoa. Autoon vaihdettiin vaihteiston öljyt (3-vaihteen rutina hiljeni 2%), asennettiin uusi lohkolämmitimen vastus (kovin pakkanen siitä asti -2'c), pumppua säädettiin (kiihtyvyys parantunut 3 s, savutus lisääntynyt 0,5%), ja kardaaniin vaihdettiin kannatinlaakerit (2 kpl) ja vaimennin, eli asentajan mukaan "kumirätti" (vauhdissa ulina hiljeni jonkin verran, silti mökää riittää vielä aivan tarpeeksi). Lisäksi metalliset naftaputket vaihdettiin tiiviimpiin.
Lopputuloksena huomattavin muutos oli silti lompakon keveneminen 90%:lla :lol:

Uskon kuitenkin, että jokainen korjaustoimenpide oli tarpeen tai ainakin hyvästä. Tuskin tuo ainakaan toimintavarmuuta vähentää. Muuten Mersu on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa, joten ei tuo legenda 123:sien yli-inhimillisestä kestävyydestä ole todellakaan tuulesta temmattu.

Saipa meikäläinen muuten Vuoden kuskin tittelin lukion potkiaisissa, koska "sillä on niin komee auto" :D

Täältä tähän.
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Höh, tulipa tässä eräänä päivänä huomattua, että nuo ovien alareunoissa olevat listat ovat vähän heikolla hapella... Eli etuoven edellä oleva pikkulista on jo viipottanut vauhdissa itsensä irti ja toisen takaovenkin pitkä lista oli lähes irti :x

Minua viisaammat kehotti aikanaan kiinnittämään ainakin takaovien listat sikaflexillä ja lujaa puristamalla, koska "mitä vähemmän reikiä, sitä vähemmän tulevaa ruostetta". Näin tehtiin, mutta eipä tuo näytä pitävän arktisessa talvessamme :roll:
Onko maalipintaan turvallista lähteä porailemaan uusia reikiä listankiinnikkeille? Eihän se halkee? Myös vinkkejä, miten listat pysyvät loppuelämän paikoillaan, otetaan vastaan.

Toiseksi, talven aikana koriin on tullut muutama läpi maalin ulottuva kiveniskemä/rupi, miten nämä kannattaisi korjata viksusti? Ajattelin tässä kohtapuoliin masinoida pientä "keväthuoltoa"... :)
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Eiköhän ne ihan alkuperäisillä kiinnikkeillä pysy kunhan ei ole oven alareunaa leivottu kokonaan pakkelista :D Etuovien listojen olen huomannu irtoavan sen takia että lokasuojan ja oven etureunaan on kasaantunu jäätä -> ovi avataan -> ja näin saatiin oven etureuna solmuun tai hyvällä tuurilla vain lista irti 8) Reilu vuosi sitten kävin ex. 240TD:stä korin läpi ja maalauksen jälkeen uusin joka ikisen listakiinnikkeen. Kyllä ne pysy paikallaan mutta lokasuojien alalistoja en saanut sitten millään asennettua, meni aina kiinnikkeet pyöreiksi kun aikansa väkersi :shock:

Emmie tiä oliko tästä apua mutta tulipahan sanottua hehee
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Mistäköhän se johtuu, mutta aina kun saa kaaran rauhassa talliin, purkaa vähän ja katselee... Jossain vaiheessa tulee sellainen "no korjataan/katsotaan nyt vielä tuokin" :wink:

Nyt on siis harrastettu pientä paikkamaalausta, laitettu listoja kiinnikkeillä ja sikalla, säädetty venttiilit ja vaihdettu ohjausiskunvaimennin - olikohan vielä jotain muutakin :lol: Pitemmän päälle melko raivostuttavaa hommaa tuo venttiileiden roplaus, mutta tulipahan tehtyä... Tuntuivat välykset olevan järjestään pielessä, yleensä liian pienet. Mahtoikohan siitä johtua kiihdyttäessä kuuluva pieni "sirinä"?
Voisinpa tässä laittaa vaikka muutaman uuden kuvan kun saa hommat valmiiksi ja aut... Ei kun siis Mersun takaisin baanalle. :)
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

"Sirinä" todennäkösesti loppuu läppäämällä venttiilit.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

"Läppäämällä"? Eli siis näin pohjanmaalla roplaamalla niihin oikia klappi? :wink:
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei vaan ostamalla venttiilinhiomatahnaa ja laittamalla sitä venttiilin ja istukan väliin ja pyörittämällä venttiiliä istukkaa vasten. Toistetaan sen verran useasti, että näkee että on hioutunut joka kohdasta eli venttiilit ei sitte vuoda.

Noin suurinpiirtein. Eli kansi pöydälle, jos haluat sirinän loppuvan. :)
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

No nyt kesän korvalla tosimielellä myyntiaikeissa. Ottakeehan yhteyttä jos kiinnostaa, Mesen lukijoille hinnasta voidaan vielä neuvotella. :whisper:

viewtopic.php?t=22430
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Nyt on omasta puolestani aika päättää tämä ketju, Langi on siirtynyt jo hyvän aikaa sitten Pieksamäelle uuden omistajan hoiviin. Täytyy toivoa uudelle kuskille ja autolle mitä parhainta menestystä jatkossa :D

Samalla täytyy kiitellä kaikkia teitä jotka olivat rakentelussa mukana neuvomassa tai muuten vaan henkisenä tukena. Voi todellakin sanoa että ilman Meseä ei Langista olisi tullut yhtä hyvää autoa, jos olisi tullut autoa lainkaan. KIITOS!

Uusi omistaja (joka muuten tunnusti olevansa mesen lukija) saa nytten sitten mielensä mukaan jatkaa tätä ketjua tai pykätä uuden pystyyn. Varmasti kuulumiset kiinnostaisivat muitakin kuin itseä! Ei muuta kuin parasta jatkoa ja käyttöä sinne Itä-Suomeen, ainakin olen varma siitä, että MB w123 Lang saa jatkossakin arvoistaan huolenpitoa.

Eikä tässä itsekään aivan ilman Mersuja jäädä - juurikin tuossa pihassa seisoo isäukon uskomattoman upea, museokilvissä oleva 280s... :wink:
kerkkä
Viestit: 8
Liittynyt: 05.11.2010 17:53
Paikkakunta: pirttimäki

Viesti Kirjoittaja kerkkä »

"kerrasta ei lannistuta" ja vaisuuteen ei palata, vaan tarina jatkuu topikeissa ja off-topikeissa siitä, mistä se luontevasti vaan jatkuu...

ja tämä topiikki jatkukoon siis tästä.

Kolmonen kurahtaa edelleen, toimii. Mittarissa aivan rahtunen auki 600, ostettaessa laurw123:lta oli vielä reilusti yli 40 matkaa. (enkä älynny edes tinkiä, kun oli vankkurille tarve) Ja ihan viestiketjusta piti tarkastaa, jotta onko tosiaan vasta kolme kesää ollut meidän perheellä. Kesäkäyttö - uimaan, mökille, joku reissu, kerhoon, kauppaan...toimii. Kuitenkin. Mersu omaa mystisen sielun. Viharakkaussuhde syntyi välittömästi.

Ulina kuuluu perästä, vänkärin puolen vetarissa välystä, auttaa asiaa...

Kuskin puolen iskari varmaan ottanut siipeensä remontista ja tahtoo seisoskellessaan pidemmän aikaa "nojailla" vaan ajoa ei mainittavasti haittaa.

Pakko "lukiolaispoikaa" entisöinnistä sen verran härnätä jotta eipäs pohjaan sitä happoa. No joku sopiva kerta tässä puhallus auki ja uutta lientä. Noin muutoin yllättävän asiallisesti toteutettu kokonaisuus. Uskon että tunnelataus auttoi asiaa.

"Onko tosiaan vasta 3 kesää" kyllä, toistan itseäni silti. Joku viisas tuumasi aikoinaan ettei tila-autosta ilkeä nousta julkisella paikalla, siksi Langi.

6 lasta, meidän perheen AUTO. Mitä muuta kuulumisia? Suunniteltu on paljon, juuri mitään ei toteutettu. Dekooderin/inspektorin kautta selvitelty jotta tekniikka alkuperäistä. Vaikeita valintoja, yhtä kaikki. Nyt taas talviajan huilivuorossa.

Komia peli, niinkun sanoovat.

Ai niin, orkkis 15" pelti vanteet puhalluttaen/väri pintaan. Ja siitä kauppaan kuuluneesta varaosamersusta ohjausvaihde entisen tilalle. Uusi akku, paikoillaan ollut luotettavahkoksi kehuttu merkkiakku onkin aina ollut syvältä, hyvä maine, toimii aikansa. Hydraulipumpun stefat uusiksi ja lisäksi normaalit huollot. Muutoin kovaa ajua. Ja nostalgisen mukavaa...

Kyseli eräs tuossa suvemmalla tankilla tuunikorollan kanssa jotta ootko ite jatkanut mersun noin hienoks? "Tietysti." :wink:
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Jos on yykaakoo lankeroita kaupan niin tänne saa aina tarjota jos on edukkaita :D Haaveena olis sellainen ostaa joskus. :wink:
® Mesen V8 Klubi
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

Kaveri kävi tänään hakemassa tämän pirssin pieksämäeltä 8) joten auton elämänkaari jatkuu vieläkin vaikkei tänne ole hetkeen autosta kuulumisia kerrottukkaan :D
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”