
Muutaman huomionarvoisen seikkan haluan tässä tuoda julki kumminkin ensin:
Ensinnäkin: Mersut ei ole koskaan rikki, niihin vaihdetaan vaan hiukan kuluvia osia


Toisekseen: Kun nostatte auton ylös, niin käyttäkää alla jotain sopivia pukkeja. Sahaatte vaikka pölkystä sopivan mittaset pökäleet. Laakeria vaihtaessa autoon kohistuu varsin suuria sivuttaisia voimia, joten ei pysy minkään tunkin varassa. Ja sitäpaitsi, ei sitä autoa tarvitse kun kerran elämässä päälleen puottaa... Eli järki päässä tässäkin


No, viimeinkin voidaan mennä asiaan. Auto on siis -99 220 CDI väyrynen, jolla on ajettu 440 tkm. Jotain pientä ulinaa on alkanut kuulua oikeasta takapyörästä. Eli laakeri vika...
Koskaan ennen en ole väyryseen vaihtanut takapyöränlaakeria. W123:een oon tosin vaihtanut jne. 123:sta muistin sen että se napa oli aika hankala saada irti. Vaikka siinä se sovite ei olekkaan kovin tiukka. (W123:n napa on laakeriin kiinni mutterilla. W210 on puristus sovite). Aikani asiaa pohdin ja tulin siihen tulokseen että millään pajavasaralla en edes yritäkkään lyödä napaa irti. Siitä ei tule yhtään mitään.
Yhtenä iltana viime viikolla, oisko ollut tiistai suunnittelin jo miten vaihdan lauantaina sen laakerin. Mietin millaisia työkaluja tarviin jne. Mulle tuli silloin visio tuollaisesta suhteellisen järeästä liukuvasarasta. Laitetaanpa linkki:
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... 6kalut.jpg
Liukuvasara on koottu tarvikkeista, jotka ostin romulasta. Mm. itse liukuva massa on porakangesta katkaistu. Tein kumminkin liukuun suojat, ettei näpit voi jäädä mihinkään väliin. Samalla sorvailin tuollaset lätkät ja tein muut tarvikkeet. Mittoja noihin työkaluihin otin laakerista, joka oli jo valmiiksi ostettu. Siinäpä ne on työkalut pikaisesti esitelty. Mennään itseasiaan ja autoa purkamaan.
Työ kannaattaa aloittaa löysäämällä pyöränpultit, kun auto on vielä maassa. Tämän jälkeen auton takapää nostetaan ilmaan. Nytpä se joutaakin pyörä ottaa kokonaan pois.... Paljastuu jotakuinkin tämän näköistä.
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... nUlkop.jpg
Eli se keskimutteri auki. 30 mm:n 12 kulmainen hylsy tarvitaan ja riittävän pitkä vääntövarsi. Tämmönen ruipelo tarviikin varsin pitkän varren


Sen jälkeen kontataan auton alle. Mukaan kannattaa ottaa torx hylsy (muistaakseni 12) ja sillä avataan vetoakselin sisäpään pultit. Yhteensä 6 kpl. Näkyvät kuvassa...
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... nSisap.jpg
Huom: Pultit on sitten tiukassa. Älä nuljaa niitä. Ovat liimattu sillä sinisellä liimalla kiinni. Mitä lie, mersun erikois tahmeeta.
Jos kumminkin pultti nuljaantuu (yhen korkeintaan saa nuljata


Tämän jälkeen pyöritä vetoakseli ja laippaa niin että saat luiskahtamaan vetoakselin pois paikoiltaan. Sitten vedä vetoakselin ulkopää reiästään ja laita vetoakseli sivuun.
Se äsken katkaistu pultti voidaan nyt poistaa putkipihtien avulla ja enääpä se ei olekkaan niin kovin tiukassa

Sitten irrotetaan jarrusatula. 17 mm. lenkkiavain ja 2 pulttia auki sieltä levyn takaa. Jarrusatula irti ja kiinnitetään se vaikka rautalangan avulla jouseen. Ei jätetä roikkumaan letkun varaan.
Löysää jarrun kehintää pultin reiästä (ohjeet löytyy mekasta). Löysääminen ei ole tarpeen, jos levy ja jarrukengät on uudet ja ei ole kuluneet juurikaan (niinkun tässä tapauksessa).
5 tai 6mm:n (ei jaksa muistaa kumpiko oli) kuusiokoloavaimella irrotetaan ruuvi, jolla levy on lukittu napaan.
Seuraavaksi levy otetaan irti. Voi olla jumiutunut siihen. Eli vasara auttaa...
Kun on levy saatu irti pääsee liukuvasara-ulosvedin tositoimiin. Kaikilla 5:llä pultilla kiinnitetään se laippaa ja aletaan lyömään. Saa lyödä ja ihan kovaa! Auto jopa tuntuu siirtyvän hieman sivulle. Viimein napa antautuu, mutta toinen laakerin sisäkehistä on kiinni navassa.
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... imessa.jpg
Otetaan napa irti ulosvetimestä ja mennään rälläkällä hiomaan laakerin sisäkehä katki. Vain se sisäkehä

Tämän jälkeen hio laakerin kohta puhtaaksi ja vie napa pakastimeen (jos haluat, oikeesti se vaikutus on lähinnä psykologinen).
Tälle napa näyttää puhdistamisen jälkeen. Ota pois se pallasesta, vasta kun olet laittamassa sitä paikoilleen.
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... tuNapa.jpg
(pakastaminen selitää miksi tuo napa näyttää noin märälle..)
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... stettu.jpg
Tuolle näyttää auton puoli. Seuraavaksi ota sopiva meisseli (= jonka läpi voi lyödä) ja irrottele lukkorengas ruosteesta. Ts. lyö lukkorenkaan päitä vuorotellen. Tämän jälkeen poista lukkorengas sopivilla pihdeillä.
Nytpä se alkaa. Ite laakerin ulosveto. Tiukka homma on se.
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... osveto.jpg
Tuommonen työkalu ulkopuolella laakeria ja sisäpuolella tällainen:
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... ilSisa.jpg.
Siitä vaan. Kierretään avaimesta. Painetaan jalalla. Niin se onnistuu helpoten.
Viimein laakeri irtoaa.
Sittenpä puhdistetaan laakeripesä hiomapaprin avulla huolellisesti. Puhdista myös laakeripesän sisälaidan viiste meisselin kärellä ja lukkorenkaan ura samoin.
Seuraavaksi laakeria paikoilleen. Itse laitoin sen varovasti vasaralla naputtamalla. HUOM! VAROVASTI

Suoraan laakeriin ei saa lyödä! Rikkoontunut vanha laakeri on sopiva työkalu holkiksi kun laakeria lyödään paikoilleen. Koska vanhasta laakerista puuttuu keskiosa, kohdistuu voima pelkästään laakerin ulkokehälle. Niinkun kuuluukin. Ihan suht kevyesti menee. Pitää vaan olla huolellinen, että laakeri menee suorassa paikoilleen. Vinossa se ei sinne mene ollenkaan.
Lukkorengas paikoilleen. Lyö meisselillä päitä niin, että rengas painuu varmasti pohjaan.
Sitten onkin aika laittaa napa paikoilleen. Kuvat keroo eniten.
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... ilSisa.jpg
Tämä työkalu tukee laakeria sisäkehältä.
Ja tällä painetaan navasta...
http://armo.ath.cx:8000/jussir/SeppienP ... ilUlko.jpg
Kevyesti menee paikoilleen. Huom. Napaa paikalleen painettaessa on ensiarvoisen tärkeää, että laakerin sisäkehää tuetaan. Muuten seurauksena on laakerin rikkoontuminen!!!
(ja ei se oikeesti mene edes paikoilleen ilman tuollasia holkkeja.. luulisin)
Kun napa on pohjasta kiinnitetään vetoakseli.
Vetoakselin keskimutterin momenttia en tiiä. Veikkaisin jotain 35 kg/m. Ite vedin sen kiinni asti. Sopivan savolainen momentti

Kokoa jarrun, päin vastoin kun puritkin. (oikeesti, jarrut on koottava ennen vetoakselin pulttien ja mutterin kiristämistä, jos aikoo seisontajarrua käyttää apuna.)
Kiinnitä rengas. Sopiva momentti aluvanteen pulteille (mun mielestä) on 14 kg/m ja peltivanteelle 10 kg/m. Ja pyöränpultit aina momenttiin




Eli momenttiin, se pelastaa tuolta

Jos jollekkin jäi kysymistä, niin kysykää. Voi jäädä jotakin mainitsematta. Kerron kyllä mitä tiiän.
Mutta niinkun todistettu. Pyöränlaakerion vaihto ei ole vaikee homma ja onnistuu lähes kaikilta kun onnistui multakin

Kaunis sää ukona, niin lähempä mopoilemaan.