Vakionopeudensäädin

Vastaa Viestiin
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Ja taas auto alkaa v....lemaan pitkästä aikaa. Tälläkertaa vakionopeudensäädin päätti lopettaa toimintansa kuin seinään. Ei mitään tekstejä tule näyttöön, eikä muitakaan epänormaaleja toimintoja tunnu olevan. Auton kun sammuttaa ja käynnistää uudestaa niin taas toimii hetken aikaa kunnes alkaa enemmän säätelemään nopeutta. Tämä alkaa taas olemaan gategoriassa vaiva mihin ei itsellä ole minkäänlaista aavistustakaan mikä voisi kyseseisen vian aiheuttaa :?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jeshei kirjoitti:Ja taas auto alkaa v....lemaan pitkästä aikaa. Tälläkertaa vakionopeudensäädin päätti lopettaa toimintansa kuin seinään. Ei mitään tekstejä tule näyttöön, eikä muitakaan epänormaaleja toimintoja tunnu olevan. Auton kun sammuttaa ja käynnistää uudestaa niin taas toimii hetken aikaa kunnes alkaa enemmän säätelemään nopeutta. Tämä alkaa taas olemaan gategoriassa vaiva mihin ei itsellä ole minkäänlaista aavistustakaan mikä voisi kyseseisen vian aiheuttaa :?
Renkaata varmasti saman kokoiset, ei välystä laakereissa
Jarruvalon katkaisin

Ne kun tarkistaa alkuun Jos ei sieltä löydy
Sitten jonnekin *:rin piuhan päähän niin alkaa selvenemään
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jeshei kirjoitti:Ja taas auto alkaa v....lemaan pitkästä aikaa. Tälläkertaa vakionopeudensäädin päätti lopettaa toimintansa kuin seinään. Ei mitään tekstejä tule näyttöön, eikä muitakaan epänormaaleja toimintoja tunnu olevan. Auton kun sammuttaa ja käynnistää uudestaa niin taas toimii hetken aikaa kunnes alkaa enemmän säätelemään nopeutta. Tämä alkaa taas olemaan gategoriassa vaiva mihin ei itsellä ole minkäänlaista aavistustakaan mikä voisi kyseseisen vian aiheuttaa :?
Renkaata varmasti saman kokoiset, ei välystä laakereissa
Jarruvalon katkaisin

Ne kun tarkistaa alkuun Jos ei sieltä löydy
Sitten jonnekin *:rin piuhan päähän niin alkaa selvenemään
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Kuten edellä sanottiin, jarruvalon katkaisin, tai sitten itse viiksi rikki.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Renkaat samankokoiset. Viiksessä palaa LIM valo valo vaikka ei toimikkaan eli jotain siellä tapahtuu. Auto oli huollossa viikko takaperin ja samalla sanoivat, että oikea etulaakeri on hieman väljä, että kiristä se. Täytyypi siitä lähteä liikenteeseen vaikkakaan en oikein ymmärrä miten se voisi vaikuttaa vakionopeudensäätimen toimintaa?? Mikäs, missä ja minkäs hintainen tämä jarruvalonkatkaisin sitten on?jos vika siinä onko silloin mitään oireita havaittavissa?
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ei sen LIM -valon pidä palaa, jos et sitä ole tökännyt päälle.
Joku pakottanut sinne mieleisensä kattonopeuden päälle?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Eihän se LIM valo nyt herranjumala palakkaan ennen kun sen laittaa päälle...tarkoitin, että se palaa kun laittaa päälle luonnollisesti. Tällä voi todeta, että jotain viiksessä tapahtuu. On se erikoinen säädin. Äsken sai taas mentyä päälle 20km matkan ajellen säädin päällä ja pois ja jne. eikä mennyt mykäksi kertaakaan.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kysytäänpä eri tavalla :wink:

Toimiiko vakionopeussäädin ok tiettyyn nopeuteen saakka, mutta ei enää pidemmälle?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Eli kun säädin toimii se toimii aivan normaalisti joka nopeuksilla. Kun LIMIN laittaa päälle se toimii kuten pitääkin. Mutta kun taas tulee hetki jolloin säädin/rajoitin lopettaa toiminnan ei toimi LIMI eikä mikään muukaan rajoittimen toiminnoista.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

En ymmärrä :?

Onko auto lähellä Helsinkiä, jotta voisi koeajaa ?
Tai lähellä paikkaa, joille LIM ja muut hilppeet ovat tuttuja juttuja ?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Ei ole lähellä helsinkiä. Nyt on erittäin hämilläni mikä on hankalaa ymmärtää :? siis vakionopeudensäädin lopettaa toimintansa useasti aivan yhtäkkiä. Sen jälkeen viiksestä ei tapahdu mitään. Ei toimi nopeudensäädin eikä rajoitin. Kun sammuttaa auton ja lähtee taas ajamaan niin toimii yleensä hetken aikaa. Ja ongelmahan ei ole siinä etten tietäisi miten sen kuuluu toimia:D
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jeshei kirjoitti:Ja ongelmahan ei ole siinä etten tietäisi miten sen kuuluu toimia:D
Tuohon samaan pointtiin itsekin sotkeennuin muutamaankin kertaan :D

Viimeisimpänä, ihmettelin miksi ei vakkari pysy päällä yli 90 km/h -nopeudessa.
Siihen(kin) löytyi looginen selitys...

Onneksi, sillä olin jo autoa ehdottamassa Kuusakoskelle.....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jeshei kirjoitti:Renkaat samankokoiset. Viiksessä palaa LIM valo valo vaikka ei toimikkaan eli jotain siellä tapahtuu. Auto oli huollossa viikko takaperin ja samalla sanoivat, että oikea etulaakeri on hieman väljä, että kiristä se. Täytyypi siitä lähteä liikenteeseen vaikkakaan en oikein ymmärrä miten se voisi vaikuttaa vakionopeudensäätimen toimintaa?? Mikäs, missä ja minkäs hintainen tämä jarruvalonkatkaisin sitten on?jos vika siinä onko silloin mitään oireita havaittavissa?
Laakerin välys vaikutta suoraan vakionopeus säätimen toimintaan
Väärän anturi välyksen kautta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Eilen kiristin laakerin ja tänään ei kertaakaan sammunut säädin vaikka mitä ajoa ajeli. JeeJee 8)
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

CDI203 kirjoitti:
jeshei kirjoitti:Renkaat samankokoiset. Viiksessä palaa LIM valo valo vaikka ei toimikkaan eli jotain siellä tapahtuu. Auto oli huollossa viikko takaperin ja samalla sanoivat, että oikea etulaakeri on hieman väljä, että kiristä se. Täytyypi siitä lähteä liikenteeseen vaikkakaan en oikein ymmärrä miten se voisi vaikuttaa vakionopeudensäätimen toimintaa?? Mikäs, missä ja minkäs hintainen tämä jarruvalonkatkaisin sitten on?jos vika siinä onko silloin mitään oireita havaittavissa?
Laakerin välys vaikutta suoraan vakionopeus säätimen toimintaan
Väärän anturi välyksen kautta
Nii eikös se järjestelmä vertaile etu- ja takarenkaiden pyörintänopeuksia ja heitä vakkarin pois päältä, jos huomaa, että takaset lyö joutavaa. :?: Etupyöränlaakeri, jos on väljä, niin abs-anturin signaali kait katkoo niin, että järjestelmä luulee, että etupyörä pyörii hitaammin kuin todellisuudessa. Vai miten?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Kattimo
Viestit: 5
Liittynyt: 28.6.2013 22:59

LIM ja Vakkari ei toimi

Viesti Kirjoittaja Kattimo »

Itselläni samat oireet alkanut. LIM ja vakionopeudensäädin on lakannut toimimasta.

Saan LIM vilahtamaan kun väkisin painan viikseä, mutta ei jätä päälle. Vakionopeudensäädin ei taas toimi ollenkaan. Tämä takkuilu alkoi yhtäkkiä ja sitten palautui itsestään toimimaan. Toimi hetken kunnes taas lakkasi pelaamasta. Löydettiin oikean etupyöränlaakerista väljää, asia korjattiin ja hetkenpäästä viiksi alkoi taas toimimaan.

Tänään se lopetti taas toimimasta eikä saa mitenkän päälle. LIM:ä saa siis vilautettua kun väkisin painaa viikseä alas, mutta ei jää päälle. Vakkari ei toimi ollenkaan.

Olin kuullut, että jollakin oli ollut rele jo aikaansa elänyt ja lakannut toimimasta. Menin KL-varaosista kyselemään relettä, niin eivät tienneet mikä auton releistä on sille tarkoitettu ja onko moiselle olemassa edes relettä?

Olisi kiva tietää onko tälle viikselle rele ja jos on niin missähän se sijaitsee, konehuoneessa vai peräkontissa, ja mikä niistä releistä se on?

Niin tai jokin muu selitys tälle? Pitäisi 2vko päästä lähteä ajelemaan noin 2000km reissu ja kaasua en ajatellu painaa koko matkaa :(
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Minulla on tuo sama vaiva jo jatkunut taas viimeisestä viestitstä asti. Olen huomannut, että säädin lopettaa toimintansa aina kun limin laittaa päälle tai nostaa nopeuttaa säätimestä. Mikäli säätimen napsauttaa alaspäin päälle laittaessa niin se toimii. Olen hyväksynyt tilanteen ja käytän aina vain alaspäin sitä kun laittaa päälle niin ei tarvitse kaasujalkaa rasittaa.
Kattimo
Viestit: 5
Liittynyt: 28.6.2013 22:59

Viesti Kirjoittaja Kattimo »

Itse tutkin seuraavaksi abs-anturit ovatko kaikki ok. Pieni epäilys on herännyt että niissä se vika saattaakin olla nimittäin auto on tasasella kaasulla kykinyt aavistuksen verran ja kierroslukumittarista huomannut että pientä heijausliikettä on havaittavissa. Ei mitään kunnon nykimistä vaan niin heinoa että kuljettaja sen juuri havaitsee.

Mutta katsotaan ensin nuo abs-anturit kuntoon ja ihmetellän sitten lisää jos ei vika korjaannu sillä. Releasiaa en ole vielä saanut selville mikä releistä hoitelee tuota viikseä, niin jos sille on olemassa oma rele.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

kierroslukumittarin nypytys on näitten ominaisuus... :wink: Eli sen perusteella en lähtis mitään vikaa ettimään... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Äkkiä maalaisjärjellä pääteltynä on viiksi rikki jos alaspäin pukksamalla jää päälle mutta ei ylöspäin laittamalla.
Tähdellisen parantola
Kattimo
Viestit: 5
Liittynyt: 28.6.2013 22:59

Viesti Kirjoittaja Kattimo »

Joo selitin varmaan hieman sekavasti oireet. Fiiksi vilauttaa LIM valoa kun alaspäin painaa mutta ei jää päälle. Mitään muuta tuo viiksi ei enää tee, ei edes vakkaria saa mitenkän päin päälle.

Huomenna auto menee syyniin, katotaan tietokoneella mitä se kertoo ja tutkitaan nuo abs-anturit että ne on kunnossa. Mutta yksi vahva epäilys on tuo viiksen rikkimeno. Mitähän lienee sekin maksaa ja mitä joutuu siihen ostamaan. Riittääköhän pelkkä uusi kytkin vai myydäänköhän koko pakettina viiksen kanssa.

No huomenna toivottavasti selviää jotakin.
Kattimo
Viestit: 5
Liittynyt: 28.6.2013 22:59

Viesti Kirjoittaja Kattimo »

No niiin. Nyt on vikakoodit otettu ulos ja vanha vikahistoria nollattu. Näytti selkeästi edessä oik. ja vas. abs-anturi joista ei tule kunnollinen data ulos. Ne putsattiin, autolla ajeltiin pitkä tovi ja näin alkoi LIM/vakkari -viiksi taas toimimaan.

Ei vielä huokaista, sillä edellisellä kerrralla oli vasen etupyuöränlaakeri väljä ja se kun korjattiin, niin viiksi alkoi toimimaan, mutta vain hetkeksi. Nyt tosin kaikki viat on nollattu ja korjattu, että toivoa on jotta viiksi voisi toimia.

Ajellaan nyt viikon verran ja katellaan kuin toimii.
Kattimo
Viestit: 5
Liittynyt: 28.6.2013 22:59

Viesti Kirjoittaja Kattimo »

Noniin, viiksi toimi hetken ja ei toimi enää. Remppaamalla saa toimintaan hetkeksi. Vikakoodit sanoo nollaa. Mutta pääteltiin, jotta viiksi se on sitten mennyt rikki. Kyseltiin tutulta varaosaliikkeestä, että meneekö noita viiksiä kuin usein, niin kehuivat että vuodessa menee joku 6 viikseä, että kyllä niitä hajoilee. Tilaustavaraa ja hinta 165e noin about. Tietysti voisi purkaamoilta kysellä käytettyjä, mutta tiedä miten ovat rempattuja ja kauan ne kestää.

Hommana kuulemma hieman työtä teettävä. Ratti pois ja ohjaustangon ympäriltä muovikuoret ja sitten pääsee viiksen vaihtamaan. Haastavin homma se on tuo ratin pois otto. Mutta tämä homma tehdään joku kerta tässä. Toivotaan että vika korjaantuu sillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”