W203 320 farkku. Koeajo.

Vastaa Viestiin
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

W203 320 farkku. Koeajo.

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Eerolan poika lipuu vastavahatulla medallihohdonrot- värisellä bensarosvolla työpaikkani parkkipaikalle. Tiedossa on muutama hetki mukavaa puuhailtavaa. On koeajon aika. Se hakkaa kaikessa kiinnostavuudessaan jopa jatkuvan teräsbetonilaatan mitoituksen plastisuusteorialla.
-Kimmoteoria on sen verran mukavampi tapa käsitellä ongelmaa.

Nortti huuleen ( Eerola ei polta ) ja autoa vertailemaan vanhaan 123-farkkuun mikä sattumalta on pysäköity bensarosvon viereen. –Eipä niillä juuri kokoeroa ole, jos jalkamitoilla mittaa. Jalka sinne toinen tänne maksimissaan.

Käymme läpi koeajon säännöt: sakot maksan minä ite ja Alastaroon ei kuulemma lähetä.
Siinä sitten tupakkia poltellessa ( Eerola ei polta ) on mukava tutustua IsoFix-järjestelmään. Tämä tarkoittaa tässä asiayhteydessä suomeksi sitä että turvaistuimen saa irti ja kiinni n. 4:ssä sekunnissa. - Ja aina oikein.

No niin, kessu sadevesikaivoon ja baanalle. Tai no ihan ensiksi autoon ja bensarosvo käyntiin. Mites tämä nyt käynnistetään kun avaimen on joku katkaissut? Tumppi ”virtalukkoon” ja kääntö.
Odotellaan että valot sammuu.. No niitä ei ollutkaan kuin yksi -ASR. Sitten Mersumainen avaimenkääntö ja auto hurahtaa käyntiin. Avainta ei kuulemma tarvi kun vilauttaa ja automatiikka hoitaa loput. Automatiikka ja automatiikka. Pöh.
Kaaviosta asento –D ja OHO tämähän vastaa kaasuun iiiihan eri tavalla kuin 350 tkm ajettu 250D.

Ensimmäinen kanttariylitys ja ei voi uskoa että autossa on vimosen päälle laikkamallin madallussarja. Tai no mikä lienee? Auto kuitenkin pienen jymäyksen saattelemana lipuu jo Aleksanterinkatua pitkin. Toivoin sydämestäni että antamallani tielaitoksen tietyökartalla olisi jotain virkaa ja autolla ei voisi ajaa kuin sileällä asfallttibetonipinnoitteella. Olin väärässä.

Mukulakivisen Hämeenkadun ylitys on seuraava koetinkivi. Taas sama juttu, pientä jyminää mutta ei edes hampaiden kalinaa. Olisittepa joskus vaimonsiskonmiehen Audin kyydissä. Hammassuojia siinä enemmän tarvitsee kuin turvavyötä.

Päätän ajaa tutun työmatkani ja ”vertailla” omaa autoa tähän bensarosvoon. Jos minä tästä edes muutaman huono piirteen löydän niin päivä on pelastettu. Kateellinen en toki ole. Miksi olisin?
Parin risteyksen jälkeen on oikealta tulevilla etuajo-oikeus. Seuraa nopea tilanne; oikealta lähestyy auto ja bensarosvo on jo melkein keskellä risteystä. Kaasun painallus, kumin hienoinen ulahdus ja tilanne on ohi. Tällä autolla vältetään näköjään tilanteita myös kaasulla. Omalla autolla lähinnä jarrulla. Tai no pelkästään jarrulla mutta ei sitä niiiinpaljon tarvi mainostaa..

Yliopiston kohdalla oleva työmaa aukirevittyine asfalttibetoneineen sujuu myös hienosti. Tässä vaiheessa on ajotietokoneesta jo löydetty tikitaalinäyttöön nopeus kilometreissä. Taitaa olla tarvetta, saattaa muuten mennä puurot ja vellit sekaisin. Niitä näitä jutellessa rupeaa jo oppimaan auton kaasun käytön ja nopeudenhallinnan. Se on helppoa. Tunnistan kyllä rattipylväästä vakionopeudensäätimen viiksen mutta en viitsi siihen koskea. Bensarosvossa on muutenkin näitä nappuloita kojetaulussa varmasti yhtä paljon kuin Apollo 13:ssa. Tällä pirssillä pääsee kyllä ihan varmasti kotiinkin takaisin.. Tai ainakin autoperheen tiisselikäyttöisellä vekottimella taksamittaria vilkuillen. Jos tämä nyt jostain kuljettajasta johtumattomasta syystä jäisi tielle niin olisinkohan vahingoniloinen? Kateellinen en toki ole. Miksi olisin?

Kangasalan tieltä kääntö motarille ja varovaista lipumista ramppia alas. Taidanpa kokeilla kiihtyvyyttä. En ihan nollista viitsi kokeilla –ei tässä mitään teinikorollaa olla kepittämässä.

Vauhtia noin 40 km/h pakkovaihde päälle ja kaasupolkimen syvä painallus. Piiitkän ( okeiokei, todella lyhyen ) viiveen saattelemana bensarosvo lähtee kiihtymään ja moottori murisemaan. Viisari kipuaa ihan kivasti. En vissiin painanut kaasupoljinta edes pohjaan; ei ollut tarvetta kun rampin päässä on jo sallittu nopeus taulussa.

Huippunopeutta en tietenkään viitsi kokeilla. Hei, tässähän on aika paljon kierroksia satasen vauhdiksi? Sitten Eerola palauttaa maanpinnalle ja liikauttaa vaihdevalitsinta ja se suurinkin pykälä löytyy. Vauhtia 105 km/h ja kierroksia karvan yli 2000 rpm. Vai oliko se alle 2000? Ei paha ei.

Ohikulkutien nastojen raapima betonipinta yrittää huutaa korviimme että dieselkäyttöinen auto on paljon parempi ja taloudellisempi kuin bensarosvo mutta tällä kertaa ei viesti kuulunut kabiiniin saakka. Itse asiassa auto on paljon hiljaisempi kuin appivanhempieni 1.4 Nissan Sunny vm. -89..
EEEeeiku piti sanomani että auto on aika hiljainen.. Naapurikaupungin perheenisä vieressä on jo muutaman kerran kysynyt että miltä se Mersu tuntuu?
Miltä ja miltä.. no miltä tämä nyt voisi tuntua kun vertailukohtana on rippikouluikäinen pikikirnu..

Päätämme mennä lounaalle Lahdesjärven ABC:lle. Pihalla pääsee taas parkkaamaan mersun viereen. Tällä kertaa väykkyambulanssin rinnalle. En edes viitsi tupakoinnin ( Eerola ei polta ) ohella jalkamittoja ottaa. Ambulanssi on selvästi pidempi, korkeampi ja leveämpi.

Ruuan jälkeen taas baanalle. Nyt himottaa jo kokeilla niitä nappeja siinä kojelaudassa. Ja ei kun Navi käyntiin. Naisääni puhuu Lontoota ja kuulemma suomea hän ei osaa. Ainakin ranska ja saksa sujuisi mutta suomenkieli ei. No kyllä sitä Lontoota osataan sen verran että kotio päästään.
-Hahaa, Navin sai näköjään eksymäänkin. Ei tuntenut raukka enklantinkiälinen tyttö kaikkia Lakalaivan katuja. Selkeä miinus numero 5!! Vai oliko se ensimmäinen?.. Menin jo sekaisin..

Peltolammilta lasketeltiin keskustaa kohti ja jossain kohdassa se sitten tapahtui.. En muista missä, niin shokkiin jouduin. TÄSSÄ AUTOSSA JARRUT PUOLTAA!!! Vahingonilo se paras ilo on. No omassa autossa ne myös täristää mutta mitäs sitten.. Toinen jarrutuskokeilu; muuten eleettömästi ja täsmällisesti toimivat jarrut puoltavat nyt tällä kertaa TOISEEN SUUNTAAN.. Voi pa*ka, se taisi sittenkin johtua urista..

Kotimatkalla yksi tuontikilvissä oleva passattikuski meinasi vielä päästä hengestään mutta ei siitä sen enempää.. Takaisin töihin puurtamaan ja purkamaan vimmaa mitä bensarosvon kuljettaminen sai aikaan. Pihalla vielä tupakka huuleen ( Eerola ei polta ) ja rennosti nojailemaan autoon omistajan elkein. Jos vaikka joku työkaveri näkisi..

Minun pitäisi nyt vastata kysymykseen että ottaisinko mieluummin 2 kpl saman vuosimallin, tosin karvalakki -C180 farkkua kuin tämän bensarosvon??.. Eiku mitäköhän se nyt oikein tarkoitti, jotain sinne päin se oli.. Kysymys on mielestäni todella huono. Huomattavasti enemmän pistäisi miettimään jos kysyttäisiin että ostaisitko mieluummin 4 karvalakkimallin autoa kuin 2 tällaista bensarosvoa. Tai 6..

Kiitos koeajomahdollisuudesta. Hieno se ruumisautoksi on. Ja mukavakulkuinen.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

*KLAP-KLAP-KLAP-KLAP....* :D

Mainio koeajoraportti, vaikka Eerola ei poltakkaan... :lol:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Vielä kerran kiitokset verbaalisestikin mainiolle koeajajalle! Vaikka en poltakaan.
-T

Kuva
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:lol: :lol: :lol:
Jotenkin olin IHAN VARMA että Eerola olisi polttanut tuossa lopussa :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

:lol: Mainio koeajoraportti, tuulilasin tarinat kyllä kalpenevat tuon rinnalla. :lol:
Miellyttävä moottori tosiaan tuo "320", itse ajoin joskus coupea, jossa oli kyseinen mylly. (Jos nyt vuoden 2000 clk:n 320-kiuas on sama, kuin w203:sen.) Voimaa on tarjolla kokoajan, myös väännön muodossa. Samaten äänet olivat ainakin coupessa miellyttävät. :roll:
Minäkään en muuten polta. :D
BMW 318d -09
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

dry kirjoitti::lol: :lol: :lol:
Jotenkin olin IHAN VARMA että Eerola olisi polttanut tuossa lopussa :shock:
Söikö edes paketillista Nicorettea tai muita rauhoittavia :roll:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

jusamb kirjoitti:
dry kirjoitti::lol: :lol: :lol:
Jotenkin olin IHAN VARMA että Eerola olisi polttanut tuossa lopussa :shock:
Söikö edes paketillista Nicorettea tai muita rauhoittavia :roll:
Ei taida mies tarvita. Kuuluu kai siihen ihmistyyppiin ettei juuri hermoile :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”