Dieselin kiekkamittari.

Vastaa Viestiin
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Dieselin kiekkamittari.

Viesti Kirjoittaja E200D »

Tuli taas ostettua yksi turhake lisää. :D Eli kierroslukumittari tuohon 240TD linttaan, mahdottoman turha, mutta itse tykkään, kun on mahottomasti nippeleitä ja nappuloita ja mittareita. :roll: :lol: Ongelmana on se, että kun laturiin väsäsin mittarin kaipaaman W-navan, ja siihen mittarin kytkin, niin tyhjäkäynnille mittari väittää 3500rp/m kalibrointiruuvista ei saanut kuin nostettua lukemaa. Onko kukaan muu tämmöistä omaan autoonsa asentanut, niin, että se on toiminut? Olisi kiva tietää, mikä meni vikaan. W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa, eikös se näin mene?
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
oltzi
Viestit: 462
Liittynyt: 06.11.2010 18:12
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

en osaa muuta sanoa kuin että mulla oli yhdessa yykaakoossa laitettu 124:n kierros mittari ja toimi hyvin. ai niin mutta niin oli kyllä konekkin 124:n.
s124 300TDT -88 -> ST
409 lava
609 doppeli hiabilla, ex empower
609 kaappi
hilux ln65 4x4
ja muuta muu
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Juu, W124 Tiiselithän ottaa signaalit vauhtipyörältä mittarille. Ois vaan kiva löytää syyllinen mittarin toimimattomuuteen... :?
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Etkai vaan sortunut ostamaan bilteman mittaria? Ite ostin muutama vuos sitten kun oli halvin ja kuten yleensä, halvin=paskin, toimi muistaakseni jotain 2 minuuttia ja sitten alko näyttämään jo niin isoja lukemia mitä om314 ei kyllä ikinä saavuta edes täyskaasulla... :D
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa

Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.

Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

wildfrontier kirjoitti:Etkai vaan sortunut ostamaan bilteman mittaria? Ite ostin muutama vuos sitten kun oli halvin ja kuten yleensä, halvin=paskin, toimi muistaakseni jotain 2 minuuttia ja sitten alko näyttämään jo niin isoja lukemia mitä om314 ei kyllä ikinä saavuta edes täyskaasulla... :D
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa

Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.

Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.

En sortunut bilteman mittariin, vaan motonetin autogaugeen. :lol: Liekö se sitten sama tuote pohjimmiltaan. :roll: Pitää tuota vastusasiaa selvittää, ja kokeilla. Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla. :roll:
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

E200D kirjoitti:
wildfrontier kirjoitti:Etkai vaan sortunut ostamaan bilteman mittaria? Ite ostin muutama vuos sitten kun oli halvin ja kuten yleensä, halvin=paskin, toimi muistaakseni jotain 2 minuuttia ja sitten alko näyttämään jo niin isoja lukemia mitä om314 ei kyllä ikinä saavuta edes täyskaasulla... :D
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa

Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.

Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.
En sortunut bilteman mittariin, vaan motonetin autogaugeen. :lol: Liekö se sitten sama tuote pohjimmiltaan. :roll: Pitää tuota vastusasiaa selvittää, ja kokeilla. Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla. :roll:
mulla o autocaugessa säätöruuvi millä sen saa sääjettyä oikeelle tasolle siellä mittarin takana. ruuvia pyörittelemällä sai sääjettyä suunnilleen kohilleen,pientä heittoa kuiten oli mutta näki nyt hieman että millä tasolla mennee...



T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

E200D kirjoitti:Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla. :roll:
Esmes tuommosen ku metästää nii on paljon passelimman näkönenkin kuin piilteema/motonet tuotokset :wink:

Kuva
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

InsaneMe kirjoitti:
E200D kirjoitti:
wildfrontier kirjoitti:Etkai vaan sortunut ostamaan bilteman mittaria? Ite ostin muutama vuos sitten kun oli halvin ja kuten yleensä, halvin=paskin, toimi muistaakseni jotain 2 minuuttia ja sitten alko näyttämään jo niin isoja lukemia mitä om314 ei kyllä ikinä saavuta edes täyskaasulla... :D
Tuo kytkentä on sulla ihan oikein: W-napa on otettu laturin yhdestä "vaiheesta" ennen diodisiltaa

Jos kyseessä on joku laaadukkaampi mittari niin sopivan vastuksen lisäämällä saat lukemaa allennettua, mittari mukaan ja lähimpään elektroniikka- ( ei siis erotiikka) liikkeeseen ja sieltä pitäsi löytyä sopiva komponentti.

Nykyinen oma kiekkimittari on ostettu veneliikkeestä, hinta halvempi kuin automittareina myytävät vaikka on käytännössä sama tuote.
En sortunut bilteman mittariin, vaan motonetin autogaugeen. :lol: Liekö se sitten sama tuote pohjimmiltaan. :roll: Pitää tuota vastusasiaa selvittää, ja kokeilla. Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla. :roll:
mulla o autocaugessa säätöruuvi millä sen saa sääjettyä oikeelle tasolle siellä mittarin takana. ruuvia pyörittelemällä sai sääjettyä suunnilleen kohilleen,pientä heittoa kuiten oli mutta näki nyt hieman että millä tasolla mennee...



T.Sankari[/quote


Joo, takana on säätöruuvi, sillä saa säädettyä tyhjäkäynnillä kierrokset 3500-6000 alueelle, eli viellä pitäis alemmas päästä. :?
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Leemu kirjoitti:
E200D kirjoitti:Millanen mittari se ostaa kannattaisi sitten? Ei tunnu dieselin kierrostenmittaamiseen olevan monia mittareita tarjolla. :roll:
Esmes tuommosen ku metästää nii on paljon passelimman näkönenkin kuin piilteema/motonet tuotokset :wink:

Kuva
Aijai, tuo se ois herkku. Onkos tuo ihan 123:sen oma kiekkamittari? Tommosi vaan ei taho mistään löytää, vaikka kuinka penkaa. eBaystäkin oon löytän vaan benssan kiekkamittareita... Mutta etsivä löytää. :)
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tuo on 124:n saanee sovitettua muihinkin, ainakin niitä on jokuset laitelleet.
Tuon saa 20€ :wink:
En tosin tiedä toimiiko tuo laturista saatavalla singnaalilla vai vaatiiko oman anturin :roll:
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Leemu kirjoitti:Tuo on 124:n saanee sovitettua muihinkin, ainakin niitä on jokuset laitelleet.
Tuon saa 20€ :wink:
En tosin tiedä toimiiko tuo laturista saatavalla singnaalilla vai vaatiiko oman anturin :roll:
Vaatii oman anturin.
S210 220 CDI -02
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Olen tommosen mittarin kyllä nähny jossaa jenkkimallin 240D:ssä. Onkos kierroslukumittarillisissa 123:sissa samanmoinen anturi kun 124? Vai mistä ottaa siknaalin? W124 ku ottaa vauhtipyörältä...
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Noniin, jäi vastukset kokeilematta tuohon autogaugeen, kun käsiini sattui VDO:n kierroslukumittari. Ja nyt toimii. :)

Kuva
Kuva on huono kun ei ole kun tuo wanha kännykkäkamera... :?

Kalibrointiruuvia en löytänyt vielä mittarista, kait se jossain luulisi olevan... Saisi oikein kohdilleen.
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Leemu kirjoitti:Tuo on 124:n saanee sovitettua muihinkin, ainakin niitä on jokuset laitelleet.
Tuon saa 20€ :wink:
saiskohan tuon pelaamaan 310D sprintterissä ihan bolt on? samanlain ainaki ku 208D:n mittari, mutta tuossa 310:ssä on pelkkä kello. voisin nimittäin ostaa tuon sit :wink:

ainakin luulisin et menis tuohonkin mittariin senkun vaihtaa kellon tilalle?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Vensku_ kirjoitti:saiskohan tuon pelaamaan 310D sprintterissä ihan bolt on? samanlain ainaki ku 208D:n mittari, mutta tuossa 310:ssä on pelkkä kello. voisin nimittäin ostaa tuon sit :wink:

ainakin luulisin et menis tuohonkin mittariin senkun vaihtaa kellon tilalle?
Luulisin, että onnistuu kellon säätönuppi voi aiheuttaa päänraapimista :roll:

Anturipolitiikasta en sitten tiedä, kone on vissiin OM602? Jos on niin siitä kai löytyy ainakin paikka anturille..

124:sissa on vissiin anturi valmiina jos autossa on egr vaikka ei kierroslukumittaria olisikaan, rintteristä en sitte tiiä..
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Eipähän tuo ois kallis kokeillakkaan. Mutta jos otan tuon mittariston auki, ja katon vähä miltä näyttää? :tuumaus:
Kojelautahan on päreinä pitkin autoo. :shock: Mittaristokin on ihan kun vaan ottaa kätösille ja kattoo. :lol:

Ja konetyyppihän lukee tosiaan tuossa sigussa. :D

Luulis että tuossa on väkisinkin se anturi, kun on sähköset kaikki syötötkin yms...?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Vensku_ kirjoitti:Eipähän tuo ois kallis kokeillakkaan. Mutta jos otan tuon mittariston auki, ja katon vähä miltä näyttää? :tuumaus:
Kojelautahan on päreinä pitkin autoo. :shock: Mittaristokin on ihan kun vaan ottaa kätösille ja kattoo. :lol:

Ja konetyyppihän lukee tosiaan tuossa sigussa. :D

Luulis että tuossa on väkisinkin se anturi, kun on sähköset kaikki syötötkin yms...?
Juu kattohan vaan jos sen saa sopimaan, ettei käy niinkuin mulle.
Ei ole ollut varmaan 4-5 vuoteen sitä autoakaan johon tuon mittarin ostin vaan edelleen se on asentamatta :lol:

Täytyyhän sen jostain saada kierroslukutieto juu jos kerran on sähköpumpulla, tiiä sitten onko se anturi samanlainen :roll:
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Jaa, mahtaakohan tuolla olla tarvittavia kontakteja... :tuumaus:

Ei siellä ainakaan noita piikkien "vastakappaleita" ole kuin nuo 2, mitkä kello vaatii. :?

Millanens tuo Leemun mittari on takaanta? Että mahtaako tuossa olla mitään mahkuja saada tuota toimivaan kohtuu helpolla? :nocando:

Kuva

Kuva
Punasessa kohtaa on ainoastaan noille tapeille laahaimet. Joista kello saa jännitteensä... Mutta mahtaako noissa muissa olla mitään eloa? :?

Ja onhan tuo Leemun mittari näemmä muutenkin erilainen, sitä kattelinkin että tuosta puuttuu tonni... :lol: 8)
Kuva

-Ei taida tuo 124:n mittari passaa sprintteriin ihan noin vaan, josko toi muovinen tausta on tuossa mittarissa vielä kiinni? :(
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Vensku_ kirjoitti:-Ei taida tuo 124:n mittari passaa sprintteriin ihan noin vaan, josko toi muovinen tausta on tuossa mittarissa vielä kiinni? :(
Nojuu ei se varmaan kyllä ihan heittämällä passaa :shock:
Voin joutessani näpätä kuvankin, mutta siihen tulee kolminapainen liitin kierroslukumittarin johdoille ja kellolle on oma yksinkertainen liitin.
Ei se kyllä taida tuohon sopia ilman kirvestä :lol:
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

No pari fiskarssia kyllä löytyy. :lol: :shock:

Huoh, pirulainen, pitikös tämänkin mennä näin vaikeeksi. :supersad:

Lähinnä pitäis ottaa tuosta kaksnollakasideestä mittaristo irti, kokeilla sitä suoraan, toimiiko jenkakello, jos toimii, niin kokeilla sitä tuossa kolmesataakympin mittaristossa... Että sais tietää siis että onko tuossa mittaristossa valmiutta edes tuolle runditarkkailijalle... Mutta koska 310D:n koneessa ei oo öljyjä, öljypohjasta puuttuu pultit, niin menee hetki että voi edes kokeilla. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Piru vie, se kuva on ihan unohtunu :oops:
Koitan tänään näpätä.

Piru vie, se kuva on ihan unohtunu :oops:
Koitan tänään näpätä.

http://www.google.fi/imgres?q=tachomete ... 8,s:0,i:92

edittiä: netistä löyty kuva :D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos haluatte orkkismittarin toimimaan helposti ja halvalla laturin W navasti niin tehkää näin: ostakaa biltemasta diesel kiekkamittari joka ottaa pulssin W navasta, hajottakaa se ja irrottakaa ne kaksi johtoa bilteman mittarissa musta ja punainen jotka menevät viisaria kääntävälle käämille, sitten kytkette bilteman mittarin piirilevyn käyttämään orkkismittarin viisaria kääntävää sähkömagneettia. Mersun mittarin käämille menevä ruskea johto on maa joka kytketään piirilevyn mustaan johtoon ja orkkismittarin punainen piirilevyn punaiseen. Näin saadaan toimiva orkkis kiekkamittari joka ottaa pulssin laturin W navalta. Kalibrointi suoritetaan bilteman mittarin piirilevyssä olevaa säätöruuvioa pyörittämällä. Näin tein omaan W123 mersuun kun pähkäilin miten saan ebaystä hankkimani orkkismittarin toimimaan. Ohjeista en sitten ota vastuuta jos joku polttaa mittaristonsa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuo Jarin vinkki on hyvä. Minä laitoin w126:seen aikanaan bilteman koko kiekkamittarin originaalin paikalle. Ainoa mikä tuosta erottuu ulospäin on nuo ruuvit millä koneisto on kiinnitetty etulevyyn. Tuo viritys on toiminut jo monia vuosia.
Kuva
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Tomppa
Viestit: 69
Liittynyt: 04.11.2005 15:23

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Mites bilteman mittarin ja mersun mittaritausta passaa yhteen noin asteikon suhteen. näyttääkö lukuarvona oikeaa..
meinaan kun bilteman mittari loppuu 4000 rpm ja kuvassa oleva mittari samalla kohdalla 7000rpm
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

On Bilteman mittarissa 6000 asti kierrokset ja sillä herkkyyspotikallahan tuo säädetään kohdilleen kun laturilta otetaan signaali.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Tomppa
Viestit: 69
Liittynyt: 04.11.2005 15:23

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Joo vissiin malli vaihtunut biltemassa.. ainakin nettisivun kuvan mukaan kiekat loppuu 4000rpm... mutta täytynee joskus kokeilla miten pelaa...
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Siinä venekäyttöön tarkotetussa mittarissa loppuu kierrokset neljääntonniin, mutta se malli joka maksaa muistaakseni 29,90 on kuuteentonniin asti varaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kuva
Nostellaas vanhas. Sprinterin mittaristoon pitäis saada noita kuvan peltisokkeleita, onko palstalla jotain elektroniikkamiehiä jotka tietäis saako noita uusia ( ja millä nimellä kannattaa kysellä) vai pitääkö vanhat siirtää uuteen paikkaan? :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”