CDi - mersun tyypillisiä ongelmia. (ja omistajien...)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Harald
Viestit: 270
Liittynyt: 21.11.2007 11:52
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Jaahas. Jätetäänpä Rimpulat ostamatta, mutta kun pikaisesti kattelin niin ei noista MB:n luokituksella olevista öljyistä nyt kymppiä litralta tarvi maksaa :D
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tuolta löytyy jonkinlainen lista cdi-moottoreihin käypäsistä öljyistä --> http://www.whnet.com/4x4/oil.html

Lista on kyllä tarkoitettu Amerikan markkinoille ja varmaankaan kaikkia öljyjä ei löydy Suomesta. Tuo MB 229.51 on käsittääkseni tarkoitettu hiukkassuodattimella varustettuihin autoihin.
Jarni
Viestit: 2
Liittynyt: 05.5.2008 21:25
Paikkakunta: Muhos

...

Viesti Kirjoittaja Jarni »

...Arvon mersugurut,olisi kysymys eräästä mersusta jota tässä havittelen itselleni. Kysymys on vuoden 2000 e 220 mersusta, 450000 km, ei ole ollut mainittavampia vikoja(hyvän ystäväni auto),kannattaako lyödä käsiäni siihen? Auto on kuukausi sitten ympärimaalattu ja suojattu. Ruostetta oli lähinnä ovien yläpinnoissa ja takaluukussa. Ruosteet itsessään eivät minua hidasta, mutta mitä muuta tulisi ottaa huomioon autoa "himoitessani"?

Kiittäen vastausta odottaen, Jarni
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Tarkista vuotaako suuttimien pohjatiivisteet ja myös onko hehkuja rikki. Käytä auto ohjelmoijalla joka poistaa egr:än käytöstä.
Count
Viestit: 295
Liittynyt: 24.10.2007 12:46
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Count »

Tämä taitaa kuulua tähän ketjuun kun varsinaista termariketjua en tältä foorumilta löytänyt...

Tein tässä nyt Sprinteriin tuon letkutermaripatentin kun ei noilla -22C pakkasilla noussut lämpö enää kuin hieman yli 40 asteen.

Homma on todella helppo. Tarvitsee irroittaa neljä klemmaria ja kiinnittää viisi; Ahtoletku irti kummastakin päästä ja ylävesiletku irti kummastakin päästä.

Sitten sujautetaan termari paikoilleen:

Kuva

Koska klemmari on hieman supistanut letkun päätä, ei mene ihan sukkana sisään. Pieni sipaisu vaseliinia tai vaikkapa silikonispraytä auttaa.

Kuva

Työnnetään ylävesiletku paikoilleen moottoriin siten, että termostaatin laippa ja moottorin letkulaippa kohtaavat. Kuvassa näkyy oikea syvyys. Kiristetään termari klemmarilla paikoilleen vaikka todennäköisesti pysyisi ilman sitäkin, mutta turha tässä kohtaa oikaista. Vesiletku kiinni ja ahtoletku kiinni, paisuntasäiliön korkki auki ja kone käyntiin. Kaadetaan paisuntasäiliöön nestettä tarpeen mukaan. Itselläni lisäystarvetta oli kaikkiaan n. 1,5 litran verran. "Röyhtäytetään" ilmoja liikkeelle painelemalla varovasti ylävesiletkua. Kun nesteen pinta ei enää laske, korkki kiinni ja koeajolle.

Kuva

N. 25km ajelun jälkeen näyttää sitten tuolta, tai näytti kyllä jo aikaisemmin mutta tuossa kohtaa pysähdyin täyttämään tankin.
Termari on 89-asteinen, Motonetin osanumero 30-6016. 92-asteisen osanumero on 30-6017.

Kuva
Patentti näyttää paikallaan ollessaan tuollaiselta.

W202 200CDI:ssä taitaa urakasta selvitä vain yhden klemmarin avaamisella ja kahden kiinnittämisellä. Motonetissä ei sattunut olemaan noita termareita kuin yksi, joten asennus- ja käyttökokemuksia W202:n suhteen pitää odottaa vielä hetki.
Kuva

Onhan tämä varmasti paatuneen mersumiehen mielestä säälittävä viritys jolla ei ole Mersuun mitään asiaa, mutta jos termostaatti maksaa vain n. 10% uuden Behrin hinnasta ja jos asennusaikaa kuluu parin tunnin sijasta vain kymmenisen minuuttia lopputuloksen ollessa efektiivisesti sama, ei ole mitenkään hankalaa suositella tätä korjaustapaa kaikille CDI:n termostaattiongelmista kärsiville.

(edit: osanumero korjattu)
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Avatar
libzane1
Viestit: 276
Liittynyt: 22.10.2010 13:57
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja libzane1 »

Mitenkäs, kun nyt saitte säikäytettyä C 200 CDi mersun omistajan näillä kuvilla. onko tuota karstoittumista mahdollista vähentää esim ohjelmoinnilla? nimim. 210tkm kohta lasissa
Kuva
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Löin itsekion nyt käteni cdi koneiseen mersuun ja aloin tätä topickia lukemaan mielenkiinnolla, mutta jopa harmikseni huomasin jatkuvasti keskustelun käyvän 200cdi kohdalta....

Itsellä siis ML 270cdi ja olisin siitä hiukan tietoja yrittänyt onkia.
Siitä kyllä löytyy omakin topicki viewtopic.php?t=31350 jonka nimeän sitten tuonne muualle jossakin vaiheessa, mutta....

Tuolta tosiaankin käy oma tilanne ilmi. Ja nyt siis tarkoitus tehdä huollot ja korjaukset pois, ennenkun laitan tuon rakkaan W210 290td myyntiin.

Tuo 270cdi on 5 pyttyinen ja siinä ei ilmeisesti noita läppäongelmia siis ole, mutta suutin ongelmia ilmeisestikin...?
Vinkkejä huomiselle päivälle kaivataan... ;)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samat jutut kaikin puolin, yksi sylinteri vaan enemmän.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

dealer kirjoitti:Samat jutut kaikin puolin, yksi sylinteri vaan enemmän.
Olipas sieltä dealeriltä tyly tuomio... ;)

Mutta lähinnä kun lukee täällä näitä juttuja, niin 95% on 200cdi:stä ja loput 5% sitten muista.
Koska onhan noita 270 ja 320 melkoisesti liikenteessä kuitenkin...

Ja tokihan jokaisen vian voisi listata, mutta lähinnä kiinnostaisi tuon 270cdi mahdolliset ja luultavasti jossakin vaiheessa tässä 3 vuoden sisällä tulevia probleemia.... Voihan se olla, ettei mitään ilmaannukaan, mutta jo ajatuksen tasolla... :)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

meze1 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Samat jutut kaikin puolin, yksi sylinteri vaan enemmän.
Olipas sieltä dealeriltä tyly tuomio... ;)

Mutta lähinnä kun lukee täällä näitä juttuja, niin 95% on 200cdi:stä ja loput 5% sitten muista.
Koska onhan noita 270 ja 320 melkoisesti liikenteessä kuitenkin...

Ja tokihan jokaisen vian voisi listata, mutta lähinnä kiinnostaisi tuon 270cdi mahdolliset ja luultavasti jossakin vaiheessa tässä 3 vuoden sisällä tulevia probleemia.... Voihan se olla, ettei mitään ilmaannukaan, mutta jo ajatuksen tasolla... :)
5 ja 6syl rivi koneissa enemmän kansi(pitempi kansi)
onkelmia kuin 4syl lisäksi 5syl koneissa tuppaa hajoilemaan 1 ja 3syl mäännät/sylinteri (varsinkin pakuissa)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipas sieltä dealeriltä tyly tuomio... Wink

Mutta lähinnä kun lukee täällä näitä juttuja, niin 95% on 200cdi:stä ja loput 5% sitten muista.
Koska onhan noita 270 ja 320 melkoisesti liikenteessä kuitenkin...

Ja tokihan jokaisen vian voisi listata, mutta lähinnä kiinnostaisi tuon 270cdi mahdolliset ja luultavasti jossakin vaiheessa tässä 3 vuoden sisällä tulevia probleemia.... Voihan se olla, ettei mitään ilmaannukaan, mutta jo ajatuksen tasolla...
No ei tuo ollut mikään "tuomio" vaan tosiasia.
Katsele joskus konepellin alle nelos- ja viitoskoneisissa, samat jutut mutta sylinterin verran eroa.
Imusarja on juuri sama läppineen mutta "reikää pitempi" jne...

Joitain vikoja on vain nelosta pitemmissä koneissa, esim. pakosarjan tiivisteen pettäminen.
peeäl
Viestit: 2
Liittynyt: 08.12.2011 18:57

W203 CDI kolinaa katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja peeäl »

Hei vaan foorumille! Lainataanpa tätä ketjua ja esitetään helppo kysymys:

Kuuluuko W203 200CDI:n Katalysaattorin http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/134497/1 (ja siis sen alkuperäisen vuodelta 2002, tämä motonetin kuva vain referenssiksi osasta) sisuskalujen liikkua/kolista heiluttaessa?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: W203 CDI kolinaa katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

peeäl kirjoitti:Hei vaan foorumille! Lainataanpa tätä ketjua ja esitetään helppo kysymys:

Kuuluuko W203 200CDI:n Katalysaattorin http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/134497/1 (ja siis sen alkuperäisen vuodelta 2002, tämä motonetin kuva vain referenssiksi osasta) sisuskalujen liikkua/kolista heiluttaessa?
Ei,
kolistele na samantien ulos sieltä ;)
(sitä ei tarvita)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jeps työntää pihalle ne sieltä ahdistamasta, kukaan ei huomaa mitää.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

CDI203 kirjoitti:
meze1 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Samat jutut kaikin puolin, yksi sylinteri vaan enemmän.
Olipas sieltä dealeriltä tyly tuomio... ;)

Mutta lähinnä kun lukee täällä näitä juttuja, niin 95% on 200cdi:stä ja loput 5% sitten muista.
Koska onhan noita 270 ja 320 melkoisesti liikenteessä kuitenkin...

Ja tokihan jokaisen vian voisi listata, mutta lähinnä kiinnostaisi tuon 270cdi mahdolliset ja luultavasti jossakin vaiheessa tässä 3 vuoden sisällä tulevia probleemia.... Voihan se olla, ettei mitään ilmaannukaan, mutta jo ajatuksen tasolla... :)
5 ja 6syl rivi koneissa enemmän kansi(pitempi kansi)
onkelmia kuin 4syl lisäksi 5syl koneissa tuppaa hajoilemaan 1 ja 3syl mäännät/sylinteri (varsinkin pakuissa)
Mikä on syynä mäntien hajoamisille juuri noissa sylintereissä?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä on korjaamolla 316 Sprinterin kone levällään, kakkosen mäntä halki :roll:
Uusia mäntiähän ei saa muuten kuin ostamalla uudet männät ja kiertokanget.
peeäl
Viestit: 2
Liittynyt: 08.12.2011 18:57

Re: W203 CDI kolinaa katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja peeäl »

CDI203 kirjoitti:
peeäl kirjoitti:Hei vaan foorumille! Lainataanpa tätä ketjua ja esitetään helppo kysymys:

Kuuluuko W203 200CDI:n Katalysaattorin http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/134497/1 (ja siis sen alkuperäisen vuodelta 2002, tämä motonetin kuva vain referenssiksi osasta) sisuskalujen liikkua/kolista heiluttaessa?
Ei,
kolistele na samantien ulos sieltä ;)
(sitä ei tarvita)
Näillä puheilla... ;)
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Missäs on vika kun sylinterinkanteen kertyy dieseliä.
Putasain kannen kerran mutta muutaman päiovä ajon jälkeen sieellä oli taas polttoainetta. Kaikkien suuttimien juuressa on kirkasta polttoainetta. 5. pytyn suutin näyttää kostealta, vuotaako suutin jostakin??
Koneen käydessä mistään ei näy tulevan mitään eikä kuplia suuttimien juuressa ole.
Mistäs ruvetaan vikaa etsimään??
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suutin tai paluuletku vuotanee, pohjatiivisteestä ei polttoainetta tuolla tavalla ilmestyisi...
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Paluuletku ei vuoda, mista kohtaa se suuttimen runko vuotaa??
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Sama homma minulla. Kirkasta dieseliä kertyy suuttimien kuppeihin. Paluuletkut on vaihdettu...
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Putsasin suuttimen rasvanpoisto aineella ja kone käyntiin....
korkeapaine polttoaine putki vuotaa helmipallokartio liitoksesta

mites tuota liitosta korjataan kiristämällä??
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Kiristämällä juu mutta maltilla kun liika kiristäminen pitää liittimen ja putken piloille sit ei auta ku molempien uusiminen
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Myös suutinputki voi olla poikki juntturin vierestä. Myös suuttimen ja suutinputken välissä oleva holkki voi olla löysällä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Håkke kirjoitti:Missäs on vika kun sylinterinkanteen kertyy dieseliä.
Putasain kannen kerran mutta muutaman päiovä ajon jälkeen sieellä oli taas polttoainetta. Kaikkien suuttimien juuressa on kirkasta polttoainetta. 5. pytyn suutin näyttää kostealta, vuotaako suutin jostakin??
Koneen käydessä mistään ei näy tulevan mitään eikä kuplia suuttimien juuressa ole.
Mistäs ruvetaan vikaa etsimään??
Tarkistele kärjen holkki mutteri,
se sähköpään mutterin tiivistys,
joskus myös runkoja ollut halki,
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Lienee viisainta vaihtaa putki ja holkki.
mistäs noita moottorin osia saa tilattua??
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
temes
Viestit: 1
Liittynyt: 26.9.2013 21:01

W203 220cdi -07

Viesti Kirjoittaja temes »

Moro!

Mistähän vois johtua 220cdi melko kova sirisevä ääni, joka kuuluu vain kiihdyttäessä alkaen n.2000 kierroksen paikkeilta. Tasakaasulla kun ajaa vaikka olisi kierroksia enemmänki ääntä ei kuulu.

Kiitos jo etukäteen!
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Re: W203 220cdi -07

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

temes kirjoitti:Mistähän vois johtua 220cdi melko kova sirisevä ääni, joka kuuluu vain kiihdyttäessä alkaen n.2000 kierroksen paikkeilta. Tasakaasulla kun ajaa vaikka olisi kierroksia enemmänki ääntä ei kuulu.
Veikkaisin pakosarjaa :roll: Voipi toipua varovaisella kiristämiselläkin.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Noppakarva
Viestit: 2
Liittynyt: 04.11.2012 22:21

Viesti Kirjoittaja Noppakarva »

Uskaltaako yli 600tkm ajettua 200cdi E mersua vuodelta 99 ostaa? Suurin huolen aihe on Cdi-pumppu, Omistajan mukaan uudelleen tiivistetty 6tkm sitten mutta onko uudelleen tiivistys vain tekohengitystä vai ihan toimiva korjaus pidemmällekkin ajalle? Jos sieltä nyt pumppu menee niin onko kalliskin remontti tehdä?
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Epäilen että se pumppu on suurin huoli... :wink:

Oma remppa kestänyt nyt kaks vuotta *kop* *kop*, eipä se nyt kovin nopeesti mene jos korjaus kerran saatu onnistumaan. Se, että antautuuko jokin muu paikka kuin tiiviste on asia erikseen.

Mitäs mä tuolla jossain kirjoittelin, 600-700€ takuukorjatut pumput suomesta, saksasta halvemmalla. Rokmiksen otasiinäkunnossakuinsaat en ole katsonut...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”