Runkoaisan oikasu - suunitelma B

Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

potox kirjoitti:samalla tavalla olen minäkin noita oikonut kun Mika.T:kin 8)
Juu noin se on nopee ja hyvä ja auto pian ajossa. Mutta nyt pitää saada aikaa kulumaan :D

Hotari taas lainas puristimia kun en kerenny mesen puristimia saada tähän hätään. Jikin otin pois ja laittelin jouset takas.

Lunta oli niin paljon että eipä taida voida koeajoa suorittaa... Pitäis lapioida 5 kuutiota lunta käsipelillä että sais liukuovet auki...

Ja niistä epäkeskopulteista nyt ei pysty sanomaan mihin kohti laittais, kaiketi seuraavaksi jonnekkin pyöriä suuntauttamaan.

Mites tuo tukivarsien säätö. Mitä siinä mittaillaan? Vehollahan on tukivarteen joku ihmelaite, mutta se lienee alustan korkeuden mittamista varten yms. Jotenkin kun asiaa mietin niin molempia epäkeskopultteja vääntelemällä muuttuisi sekä camber että caster... Taitaa jäädä ammattilaisen jutuiksi toi säätö...

Itse en ole aurausta kummempaa ennnen säädellyt.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin katselin tenavaa pari päivää ja puolet ajasta meni sähköjen ihmettelyssä.

viewtopic.php?p=597529#597529

No autossa on nyt oikomiset oiottu tähän hätään ja kun sovittelin lamppuja ja puskuria niin vielähän joutuu aisoja nostamaan pikkurillin verran ja sentin tai puolikkaan vääntelemään sieltä ja täältä. Kaikki osaset sai kuitenkin jo ruuvattua paikalleen mitä löyty.

Jätetäänpä se lisäoikominen itikattomaan tilaan kun toi pohjolan liikenteen halli ei ole oikein omaan makuun.

Pulma A: Katsastuslistaa kun katselee niin valojen korkeus säätö ei pelaa... Ei tule alipainetta kummankaan loksun violettikeltaisiin putkiin... Kuskin puolella on lisäksi umpion kohdalla y-haara, minnehän sen toisen haaran pitäis mennä koska vänkärin puolelle on umpiolle oma piuha.

Pulma B: Akun vieressä on musta mutikka jossa perseessä sähköt kiinni ja tulee kaksi alipaineilmaliitosta. Vieressä olisi kaksi irrallista valkeaa ohutta alipaineletkua, ne tietty tulee sinne kiinni, mutta mitä ne tekee tai pitäisi tehdä? Pitäis arvata laittaa oikein päin ja toisesta puuttuu kumiliitin niin ei voi arvata 100 varmaksi tuleeko se sivuun... Toinen tulisi vanhan kumin mukaan suoraan päähän kiinni.

Valitettavasti ei oo kuvaa kun kamera hukassa.

Edit: Puskurin korkeus asia mietityttää hieman. Sovitin 2.6 AMg puskinta. 2.6 on eri nokkakehikolla, olisiko siinä syy? Toisaalta kun aisoja viime kesänä vääntelin niin toinen näytti olevan korkeammalla (vänkärin puoli) ja väänsin senkin sitten alas... :oops: Elikkä kun ei oo alustan mitoista korkeus suunnassa hajuakaan niin joutuu sovittelemalla näemmä vääntelemään..

Lisäksi konepelti lukkoon mennäkseen vaatii prikat sekä ylä että alapuoliseen lukon osaan jotta yltää kiinni ja pelti istuu n 8mm alempana keulasta kuin loksut... Taisin sitten innoissani vääntää koko kehikon aisojen mukana liika alas :)

No, kokeilua tämä ja harjoittelun piikkiinhän tuon voi pistää.

Entisen puskimen sisäpalkin kiinnitysraudat näyttää että joku olisi niihin itse tehnyt muutoksia? Olisikohan jo toinen kerta kun tenavan keula on saanut kipeää?

Kuskin puolen aisa on näemmä painunut ennen alapalkkia kasaan 5mm matkalla , tämän oikaisu vaatii taas työkalun tekoa, tuotakaan ei huomannu aiemmin... Palataanpas siihen talven tullen...
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Käytiin joskus isäukon kanssa yksi kolari escortti ostamassa. Omistaja siinä hetken ihmetteli kun laitettiin liina puun ympäri ja nyppästiin keula suoremmaksi ja ajettiin auto kotiin kunnei pyörät ottanu enää puskuriin ja lokariin :lol:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Valojen korkeus säätöä vakoilin hotarin tenavasta. Siinä tulee kuskin puolelta yksi letku joka haarautuu vänkärin puolelle... Laitan samallalailla ton valojen korkeus säädön.

Se omassa 201:ssa vänkärin loksussa kulkeva violetti muoviputki on nyt mysteeri, mikä se on? Mistä tulee ja minne menee?

Samoin ne vänkärin puolen kolme valkoista paine piuhaa, mitä ne tekee?

Akun vieressä oleva musta muovinen n. 25mm halkaisijainen ja n. 30mm pitkä mollukka jossa takana sähköt kiinni ja tulee kaksi alipaineilmaliitosta joista toinen aksiaalisesti ja toinen sivusta. Vieressä olisi kaksi irrallista valkeaa ohutta alipaineletkua, ne tietty tulee sinne kiinni, mutta mitä ne tekee tai pitäisi tehdä? Pitäis arvata laittaa oikein päin ja toisesta puuttuu kumiliitin niin ei voi arvata 100 varmaksi tuleeko se sivuun... Toinen tulisi vanhan kumin mukaan suoraan päähän kiinni.

Yritän kaivaa jostain kuvan tuosta.
poutsi
Viestit: 196
Liittynyt: 16.5.2007 22:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja poutsi »

Tällä sivustolla on joitakin 190 kaavioita,taitaa olla myös 200:sen
http://tech.bentleypublishers.com/messa ... 623#177623
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

poutsi kirjoitti:Tällä sivustolla on joitakin 190 kaavioita,taitaa olla myös 200:sen
http://tech.bentleypublishers.com/messa ... 623#177623
Kiitos paljon. Kyseessä voisi olla umschaltventil, mikä sitten lieneekään moisen tarkoitus..
poutsi
Viestit: 196
Liittynyt: 16.5.2007 22:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja poutsi »

Tälläinenkö , toisella foorumilla oli tämä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... li#p280312
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

poutsi kirjoitti:Tälläinenkö , toisella foorumilla oli tämä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... li#p280312
Otan kuvaa niin asia valaistuu.
Viimeksi muokannut AK47, 10.11.2013 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, siirsinpä auton hieman lähemmäs niin saa maapohjan sijasta harratella paremmalla alustalla ja lämpimässä.

Tokihan tämä ei mennyt lyhyen kaavan mukaan...

Katsastuskonttorille perjantaina viimetingassa, tarrakilvet ja vakuutus 16.55 eli just kerkes.

Sit junalla Kajjaaniin. Vr oli ajoissa - 00:55 perillä ;)

Aamulla vanhuksien kanssa turinointia ja patistelua että eikähän ajella auton luokse... Lopulta päästiin lähtemään. Matkalla kourallinen sulakkeita mukaan. Akku oli tyhjä tenavasta...Laturiin. Sähköjen ihmettelyä pimeiden taka-ajovalojen osalta, sulakkeiden vaihto ei auttanut. Sitten kaivoin esiin peräkoukun johtosarjan jonka olin irroittanut aiemmin. Ei oikkaria siellä. Lopulta testaamaan pelaako kaikki muut takavalot (yleismittari oli tietenkin unohtunut matkasta). Vaihtelin polttimoita paikasta toiseen testimielessä ja eikös ollut molemmat polttimot ajovaloista palanu... No, sit starttaamaan, lähtihän se.

Seuraavaksi etsitään eturenkaiden pultteja kun edessä oli kesäkumit ja tietty aluvanteilla. Ei löydy pultteja. No, ajetaan Kajaaniin josko sieltä.

Tankki melkein tyhjä joten tankille. Siinä vuoroa ootellessa (joku nainen haaveili ja pyöri pari minuuttia auton ja mittarin ympärillä tankkauksen jälkeen ) ennenkuin pääsin tankkaamaan, auto sammui. Akku tyhjä ;) Ei kaapelia matkassa eikä huoltoase--- siis kahviasemalla ollut kaapeleita.

Ajettiin sitten ranskanpotulla teboilille josta haettiin aiemmin sulakkeet ja polttimot. Nyt ostettiin akku.

Huomataan autolla ettei ole 13mm avainta akun napoihin. ->Teboilita sen sai. Sitten huomataan ettei ole 10mm hylsyä. Päätän että haetaan koko työkalupakki lähtöpisteestä 15km päästä. Akku ei käy, navat väärinpäin. -> Teboilille, akku toiseen samanmerkkiseen jossa navat oikeinpäin. Takaisin teboilille kun keskimmäisessä akussa ei ollut alareunassa kiinnityskorvakkeita. Kolmas akku kävi :D

Nyt pitää mennä paistamaan makkara metsään palaan asijaan myöhemmin...

Makkarat paistettu ja syöty.

Niin, Kajaaniin sitten ajelin kaverin luo ja mitattiin että lepojännite uudella akulla 12.42V. Käynnissä 2000-3000rpm 12.84-13.05V. Kaverin mielestä aika vähän, itse tuumasin että lataa ainakin vähän ja saman luokan arvoja käyttö 202 lintassa. Hiilisilta putsattiin ja todettiin että hieman on hapettunut liukurenkaat. Nostelin kuitenkin täyden akun, hinausköyden ja työkaluja takakonttiin varulta ihan herra smurffin kiusaksi.

Pultteja ei löytynyt Kajaanista ja ei saatu ketään jolla ois ollu niitä kiinni puhelimella. Siellä Ristijärven teboililla ois ollu yksi mahdollisesti sopiva pultti hyllyssä. Tai oli siellä puolenkymmentä mutta ei oikein mersuun käyvän näköistä. Piste teboilille taas, itselle nolla.

Jahah, sit nokka kohti etelää. 512km edessä vielä - Mitähän vastusta vielä sattuu.

Koska alkupäivä oli mennyt hieman nihkeästi, ajelin aikalailla rajotusten mukaan ettei enää tulis sakkoa kaupan päälle. Tais olla jossain Kajaanin ja Iisalmen välissä outo luontoilmiö eli poliisiauto tuli vastaan. Peilistä näki että painaa jarrua ja vilkku vasemmalle (ei siinä oo risteystäkään). Tuumasin että olikos nyt ylinopeutta vai haluavatko tutkia onko tarrakilvet voimassa. Eipä niitä sit näkynyt joten saatoi olla että kuski kyseli toiselta tai katsoivat nauhalta olikos tossa kotterossa kilvet vai ei (oli ne tuuli- ja takalasissa, mutta puskurista oli omat kilvet irroitettu kun kaksia ei saa kuulemma olla).

No, loppumatkasta ei ollu vastoinkäymisiä enää. Mitä nyt ajovalot ilman poistamiani pesureita ei näyttänyt mitään ja ilmastoinnin ropeli alkoi kitistä välillä.

Positiivinen suoritus 7 vuotta seisoneelta kotterolta kaikenkaikkiaan.

Nyt vois sitten hieman tarkistella oikomisia ihan mittaamallakin kunhan kerkee.
Viimeksi muokannut AK47, 10.11.2013 19:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

:halm: :halm: :halm:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tota, mistäs saisi muitakin mittoja kuin alustan mitat pituus leveys suunnassa ja ne tarkistuspisteiden etäisyydet.

Nyt haussa jotain mittatietoa jolla runkoaisan korkeus tulee kohilleen. Nyt ne on korkeus suunnassa n. 10-15mm alhaalla.

Wissistä en löytäny.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juu se mutikka on tommonen, samanlainen kuin aiemmin linkitetty, sanoisin.

Kuva

Siitä en oo varma onko toi ylempi valkee letku oikein, ne tais olla kaikki irrallaan - kun 100A akun nosti pois niin tuli nuo valkeat letkut kulmaan tarttuneena mukana.... Kun on mikkihiirikokoa niin iso akku otetaan pois samalla lailla kun eemeliltä hammas, eli riuhtaisemalla nopeesti....

Edit: Alipaineletkujen kytkentä paljastui vanhasta itse otetusta kuvasta melko hyvällä varmuudella.
Viimeksi muokannut AK47, 29.4.2014 1:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Sun täytyy ottaa mitat referenssiajoneuvosta.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sen verta tuli huomattua että lamppujen suunnasta tuleva violetti/keltainen alipaineletku on kanssa irti (syy valojen korkeus-säädön vikaan).

Minne se letku menee? Nyt se näyttäis siltä että ois voinu mennä akun ja loksun välistä rintapeltiin jossa läpivienti. Oisko se tungettava sinne ja käytävä purkamassa apparin jalkatilaa ja katottava onko jostain sieltä irronnut.

Samalla löysin tuon mystisen sähkö/alipainemokkulan sivuliittimeen tulevan kumisen 90 asteen mutkan, oli mennyt akun taakse. Tässähän on siis se pulma että on kolme reikää ja kolme putkea. Mikä laitetaan mihinkin?

Onkos kenelläkään -88 muovikylkeä jossa bensakone ja automaattilaatikko ainakin. Tämä on w201024 eli 2.0 ruisku ja aut laatikolla (myös ilmastointi jos se vaikuttaa alipaine ja sähköpuolelle). Voisi samanlaisesta kurkistella minne mikäkin letku menee.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Palataanpas tohon rungon oikaisuun.

Nyt on auto suoralla lattialla ja nostettu sen verta ylös ettei jää mahasta kiinni kun sinne alle menee kurkistelemaan.

Tämmöiset mitat löytyi ohjearvoineen:

Kuva


V1=MAX ERO 8mm
V2=MAX ERO 4mm
V3=MAX ERO 3mm
V4=1160mm+-3
V5=1176mm+-3
V6=MAX ERO 3mm
V7=429mm+-2
V8=593mm+-3
V9=588mm+-3
H1= MAX ERO 4mm
H2= MAX ERO 3mm
H3=1515mm+-5 (168mm halkaisija, kaiketi perämutikan)
H3=1532mm+-5 (185mm halkaisija, kaiketi perämutikan)
H4=MAX ERO 4mm
H5=MAX ERO 6mm
H6=1000mm+-2
H7=632mm+-2
H8=MAX ERO 3mm
H9=MAX ERO 3mm

Valmistin mittausta varten ihan säädettävän mittahässäkän jolla voi mitata reikien tai muiden paikkojen etäisyyden ja sitten rullamitalla/teräsviivaimella (3m) mittalaitteen kärjistä luetaan mitta-arvo.

Pieni yllätys oli että eihän tuota K-pistettä ole autossa. Se kaiketi luodaan k pisteiden väliin... Tottahan sitten siihenkin pitänee joku työkalu värkätä... :D

Toinen yllätys on se ettei äkkivilkaisulla pohjassa ole kaikkia reikiä. Pakko kai rapsutella paksu alustamassa pois ja kurkistella olisiko alla muovitulppia tms. Samoin kaikista mitoista ei oikein tuosta kuvasta vielä selviä mihin kohtaan mitta on. Mersun omissa mittalaitteissa on erilaisia kärkiä ja ohjearvot saattaa olla niiden mukaan ja se hieman vielä hämmentää että onko mitat keskilinjoille vai reunoihin.

No, tutkitaan tutkitaan. V4 näyttäisi olevan ainakin se 1160mm mikä pitääkin. Eli mittavirheet sijoittunevat alaetupalkin etupuolelle ja näinollen lienevät kosmeettisia. Paitsi sen huomasin että kuskin puolen vakaajatangon kiinnitys oli n 10mm taaempana. Sen vieressä onkin selvä haitari palkissa ja eiköhän se siitä oikene kun laittaa palkin sisään tuen ja puristaa palkin takas mittoihinsa. Tarkoitus on laitella kaikki mitat tehdasarvoihin oli sillä merkitystä tai ei. Katsotaan nyt mitä saa mitattua ensin ja sitten ihmetellään tarvittavia toimenpiteitä ja niiden onnistumista.


Korkeusarvoja runkoaisoille vielä tarvittaisiin.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ram kirjoitti:Sun täytyy ottaa mitat referenssiajoneuvosta.
Niin, nyt alkaa säät olla kohta sen verta lämpimät että voisi harkita referenssiauton mittaamista.... Tosin vappu piteänee huolen ettei onnistu vasta kuin toukokuussa.

Sen verran kevättä itselläkin rinnassa että sovittelin jo ennenaikaisesti turbosarjan pakosarjaa paikalleen vaikkei kaikkia oikaisuja olekkaan tehty loppuun asti.

Yllätys oli suuri kun pakosarjan pultit /mutterit aukenivat jopa 1/4" kokoisella räikällä. Kannatti kai tuhuutella muutaman kerran talven mittaan irroitusöljyä pultteihin.

Kovin ahtaaseen paikkaan se turbo menee tolla mosselmanin mallilla. Ei tosiaan saa alkuperäisellä moottorinkorvalla turboa mahtumaan sinne. Onneksi on se sarjan mukana tullut korvake vaikka se on kyllä hieman itsetehdyn oloinen.

Löysin ebaysta turboon käyttämättömän akselin ja laakerit yms rebuild romua. Sitä voisi harkita investoitavaksi. Mikähän lienee laatu näissä ebayn "balanced" turbon rebuild akseleissa? Satasella akseli ja muutama kymppi tiivisteistä ja laakereista yms.

Paineensäätökelloa katselin sillä silmällä että tekis mieli aukaista se ja katsoa onko missä kunnossa sisälmykset. Toki siinä lukee että varo tässä on voimakas jousi sisällä... Onko tuo oikeesti semmoinen jousi että osat on pitkinpoikin jos sen aukaisee vai millainen lienee sisältä kyseinen laitos?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ainiin, se pääasia palata topikkiin oli että sain sillä oikaisujigillä pyydystettyä sen hemmetin hiiren joka on paskantanut mersun hattuhyllylle :twisted:

Hiiri oli kiivennyt pitkin autoa ja pudonnut loksun päältä jigin sisälle ja pohjalla betoni vastassa ja reunana 6-8mm teräslevy joka yli polven korkuinen. Siellä oli nälkään kuolleena :D Oikein sopiva rangaistus mokomalle paskantelijalle - ties vaikka ois kusaissutkin jonnekin penkille. Täytynee penkit pestä kunnolla, heti leiman jälkeen ;)

Tai on joku toinen hiiri voinu paskantaa kanssa mutta ne on menny perinteisempään loukkuun. Vanha jo kovettumaan alkava juusto näkyy olevan vastustamatonta.

Ainiin. Konepelti ja loksut maalattavana joten pääsee kohta sovittelemaan niiden istuvuutta ja oikomaan loput aisat ja keulakehikon tarkemmin.

Syylärin kannake kanssa hitsaamatta paikalleen. No, kesälomalla hyvä hitsailla ja puuhastella.

Jos jollakin on mosselmanin orkkisturbosarja niin lainaisin mieluusti hukkaportin poistoputkea malliksi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Konepelti ja loksut maalattu ja nyt tarvitsisi vielä hommata semmoinen hemmetin pieni sylinteri jolla saisi kotelon sisältä pullautettua peltiä muotoonsa, ja miksei muualtakin ahtaista paikoista.

Iskunpituus ei tarvi olla kummoinen, 5mm-10mm riittää mainiosti ja männän halkaisija jotain 20-50mm. kokonaispituus saisi olla maksimissaan jotain 40mm.

Olen nähnyt jossain tuollaisia ihan hyllytavarana mutta hinnat tais olla jotain 150 luokkaa ja siitä ylöspäin... Siis pelkkä sylinteri.

Tuollaista tarttis kyllä muussakin kun joutuu joskus työstökoneiden siirtelyn kanssa nostamaan matalasta tilasta parista tonnista ylöspäin olevia vehkeitä.

Noinko tommoisen joutuu itse tekemään...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
poutsi
Viestit: 196
Liittynyt: 16.5.2007 22:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja poutsi »

Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

poutsi kirjoitti:Tälläinenkö hakusessa
http://www.esska-fi.com/esska_fi_s/alas ... -9580.html
Jotakuinkin tuommoista juuri meinaan. Pittää lähteä mittaamaan miten ison saa mahtumaan.

Onkos kukaan tuolta tilannu? Viimeaikoina mulla on nettikaupoista yli puolet on menny persiilleen ja en jaksa aina reklamoida saamattomasta tuotteesta tai rikkinäisestä tai ihan väärästä tuotteesta....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
poutsi
Viestit: 196
Liittynyt: 16.5.2007 22:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja poutsi »

Suomestakin löytyy ,tiedä sitten hinnoista
http://www.haklift.com/tuoteluettelo.php/tunkit
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Onpas tämäkin rojekti hieman ollut pölyttymässä. Eipä löytynyt helposti 30mm korkeita työsylintereitä niin tehtiin sitten omavalmiste itse.

Vielä vaan pitää tehdä tohon kummallekkin puolelle vähän palkin muotoa seuraava lätkä niin tolla sais pullautettua palkkia takas alkuperäiseen pituuteensa.

Oisko se nyt melkein sentin palkki lyhentynyt siitä 30mm kokoisesta kolosesta joka etualapalkin etupuolella. Haitarilla näyttää vähän olevan.

Veikkaan että joku 50-100 bar riittää eli n 600-1300kg voimaa tolla niin ruttu oikenee.

Vielä vaan pitää selvitellä millaisella liittimellä käsipumput on että saa passelin liittimen tohon hommattua/sorvattua.
Kuva
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, nyt on värkätty tommoset palikat, katsotaas mahtuuko ne rutun kohalle sitten ja miten rutun oikasu onnistuu. Saattaa olla että tarvii tehdä viistettä lätkien päihin että saa ne sinne ahtaampaan kohtaan menemään.

Vielä kun selviäis onko nuissa käsipumpuissa joku standarti hydrauliliitin ja mikä semmoisen liittimen kierre on... Pumppua en kerenny vielä hommata/lainata.

Kuva
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Kolosseum rakennettiin kuudessa vuodessa. Eihän tähän ole mennyt kuin puolet siitä ajasta.
Kyllä siitä on nyt hyvä vaan tultava :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ram kirjoitti:Kolosseum rakennettiin kuudessa vuodessa. Eihän tähän ole mennyt kuin puolet siitä ajasta.
Kyllä siitä on nyt hyvä vaan tultava :lol:
Mikä on kalossiumi?

No, on ollu muutama sivurojekti ja italot nyt hosuu ja sählää kaiken muutenkin.

Ison osan kyllä vei toi siirtoajo kun se otti koko päivän ja valmistelut ainaskin kaks;)

Hmmm. Tässä lähellähän asustelee yks tyyppi joka on maalaillut mersujakin... Pitänee kysyä josko se opettais maalaamaan tommosella 735 astral silber värillä puskimia ja muovikylkiä ja helmoja....

En kyllä oikein tiedä mitä tekis jos ton palkin saa oikastua ja pellit ja umpiot istumaan.... Sithän ei ois tekosyytä minkä takia ei veis leimalle....

Onneksi on toi turbosarja ässänä hihassa, sen kanssa ähertäminen se on ihan hyväkin peruste rassailla ja jos senkin saa leimattua niin sithän se posahtaa hetikohta....

Joten kyllä tässä hommia riittää. Ehkäpä jo ensvuonna sais ton sylinterin tonne palkin sisälle survottua.

To be continued....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Voi käydä niinkin, että tulee lisää harrastekohteita. Mitens sitten.

Heti kun mun puhdastila vapautuu, niin äkkiäkös turaamme vähän maalia pintoihin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ram kirjoitti:Voi käydä niinkin, että tulee lisää harrastekohteita. Mitens sitten.

Heti kun mun puhdastila vapautuu, niin äkkiäkös turaamme vähän maalia pintoihin.
Ai puhdastila, sinnehän tarvii varmaankin hankkia hygieniapassi.... Saisko sen halvalla pakettiautopojilta?

Oon kuullu ettei japanialaisten hylkäämissä ois hirveesti harrastamista... Ne pitää ensin suolata muutaman vuoden jotta niistä saa melkein aitoja suomiautoja... Sit vähän ruttaa, niin sit on hyvä....

:D

Edit: Ainiin, kävin mallaamassa ja sylinteri paloineen mahtuu nätisti runkopalkin sisään. Enää tarvii tehä sopivia korotuspaloja että palkin levempää kohtaa pääsee muokkaamaan. Iskunpituushan on nyt vaivaiset 7mm. Ja palkki levenee enenpikin palkin pään mitasta vauriokohtaan mentäessä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tähänhän vois laittaa päivitystä.

Tossa löytyi MR-tuotteen jalkapunppu joka tekee jotain 600-700bar paineen niin johan sillä saa vaikka mitä rusikoitua.

Kyseisen pumpun liitin on enerpack mukainen. Kierre näyttäisi olevan 13/16-20 UNEF. Sattumalta MR-tuotteelta löytyi lyhytiskusylinteri joka saattaa mahtua palkin sisään. Otin siitä kuitenkin liittimen omaan sylinteriin.

Aika halpahan tuo sylinteri oli 27eur hinnalla. Lähetyskuluineen tais olla 45eur. Taitaa olla 10tonnin sylinteri.

No, nyt voisi kokeilla mitä palkille tapahtuu kun tuommoisen pistää sisään ja alkaa pumpata iloisesti...

Toi Tenava on tuolla 60km päässä nököttänyt nyt viimeisen vuoden ilman ihmempää edistymistä. Kai sitä on tullu vuodessa aina päivä ihmeteltyä jostain kohtaa. Kokonainen nokkakehikko on nyt leikattu irti referenssiksi... Jos ei ala vanha taipua nätisti niin vaihtaa koko kehikon vaikka.

Itseasiassa pumppu tuli hankittua ihan sitä varten että tekee kaikenmaailman puslien vaihtoon hydraulisia täsmärässejä.

Paljonkohan vaatii voimaa isoimmat tai tiukimmat mersun (ylipäätään malli kuin malli) puslat että lähtevät.... Osais hankkia sopivan sylinterin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
matttson
Viestit: 2
Liittynyt: 09.3.2020 12:45

Viesti Kirjoittaja matttson »

Mites tää rojekti päätty vai onko kesken vielä? Tuli annettu pieni pusu omalle tenavalle kuskin etunurkkaan, runkopalkit, tai itseasiassa koko keula siirtynyt 3-4cm oikealle. Tointaako lähteä oikomaan? Toisessa runkopalkissa mennyt itse palkki vähän ruttuunkin...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

matttson kirjoitti:Mites tää rojekti päätty vai onko kesken vielä? Tuli annettu pieni pusu omalle tenavalle kuskin etunurkkaan, runkopalkit, tai itseasiassa koko keula siirtynyt 3-4cm oikealle. Tointaako lähteä oikomaan? Toisessa runkopalkissa mennyt itse palkki vähän ruttuunkin...
Voisi sanoa että kesken. Oikaistiin sen verran että pellit istui paikalleen ja puskuri. Mielestäni jäi puskuri noin sentin liian alas, se johtuuko siitä että amg puskin??.. En usko, varmaan aisoja taivutellessa ne pääsi sitten taipumaan alaskinpäin. Siirtoajoa on ajettu muttei leimattu, siihenhän piti laittaa turbosarja mutta se yhä takakontissa ja amg korisarjakin. Ollut paljon muuta hommaa ja se on itseasiassa kaverilla nyt.

Runkoaisathan tosiaan taipuu hyvin tenavassa. Aisassa on lommahdus sisään päin tuossakin ja siihen on hommattu koko keulapala jossa toista aisaa taaksepäin sopivasti. sen vaihto ehkä saisi projektin loppuun asti etenemään.

Mullahan ois siihen toi oikaisutyökalu :D Missäspäin sun tenava on? Se työkalu tulee siis kiinni alatukivarren paikkoihin. Jos ei ole siitä taaksepäin mutkalla niin mikäs siinä - senkun oikoo :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”