Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No, itse asiassa OM642 osalta en ole tutkinut asiaa, mutta 611-646 ym. on jossain ohjeessa mainittu että vaihtaa aina.
Tuli aikoinaan todettua että tarpeellinen ohje, kun meni pinnapultteja poikki pakosarjaa asentaessa, uusilla muttereilla ohjeen mukaiseen momenttiin. Sittenpä ei ole uskaltanut vanhoja jättää vaikka niiden irrotuskin saattaa olla työlästä.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

**
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Aina kanssa vaihtanut uusiin kun niitä menee poikki muutenkin niistä ihan käytössä..
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

..
Viimeksi muokannut Sakari, 03.9.2019 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

..
Viimeksi muokannut Sakari, 03.9.2019 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Yleensä ovat ilmeisesti jättäneet läpät ja vanhan, sähköistä irti kytketyn moottorin paikoilleen. Uusi moottori jonnekin suojaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Jakoketjua ei tarvitse vaihtaa ellei se jo äännä. Tietenkin jos huippumoottoria olet tekemässä niin hyvähän se on vaihtaa sekin. Sitä varten kuskin puolen venttiilikansi auki ja 3 suutinta irti.

Ei se kyllä noilla kilometreillä kyllä pitäisi ääntää.

Samalla sitten läppämoottori hommat ja mahdolliset silmälasitiivisteen vaihdon jos siis sieltä öljyä tulee. Itse en ole tehnyt niitäkään. Siellähän tuo läppämoottori toimii.

Staari kyllä kannattaa hommata joka tapauksssa ellei lähellä jollakin ole.
Alapallonivelten ja vakaajan niveleen tarvii työkalusarjan alle 100€ alibabasta tai ebaystä.

Suuttimen kalvaus sarja ja prikka+pultteja pitää olla hyllyssä aina kun on CDI kone.
130.000 km V6-kokemuksella sanon...
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vänkärin puolen venttiilikopan kautta jakoketjun vaihto. Jossain ennen kolmeasataatuhatta on ketju vaihtokunnossa jos auto tavallisessa yksityiskäytössä.
oulaistenliikenne.fi
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

dealer kirjoitti:Vänkärin puolen venttiilikopan kautta jakoketjun vaihto. Jossain ennen kolmeasataatuhatta on ketju vaihtokunnossa jos auto tavallisessa yksityiskäytössä.
Ai siltä puoleltako...hmm....miksi?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Mitenkäs näissä ne suuttimen pohjatiivisteet, samalla lailla saattaa vuotaa kuin suorissakin moottoreissa? Kuuluu kuskinpuolelta sellaista säksättävää ääntä, ensimmäisen suuttimen tienoilta. Suuttimen juuressa oli kyllä mustaa töhkää, muttakun tökkäsin ruuvimeisselillä niin se menikin ihan jauhoksi ja oli muutenkin kuivan näköinen. Voiko suutin olla rikki ja naputtaa, se on ilmeisen vaarallista moottorille :eec: Koitin ruuvimeisselin välityksellä kuunnella suuttimia, aikamoista kalkatusta piti tuo ensimmäinen mutta kokolailla samanlainen ääni oli toisessakin. Kolmas oli jo hiljaisempi. Toisenpuolen etummaista kokeilin ja kalkatti sekin.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Itsellä imusarjat nyt pöydällä ja menossa pesuun. Millä nuo läpät saa tuolta irti? Sahaamalla akselin poikki? Onko kukaan tehnyt kierteitä ja pultilla umpeen reiät? Oliko tuonne hyvä vaihtaa silmälasitiivisteiden lisäksi vielä joku tulppa tms mikä on lauhduttimen alla? Pitäisi tänään KL:sta hakea tarvittavat tiivisteet.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

..
Viimeksi muokannut Sakari, 03.9.2019 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kiitos Sakari! Tänään töiden jälkeen menen hallille irroittamaan nuo läpät ja sitten imusarjat pesuun.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

..
Viimeksi muokannut Sakari, 03.9.2019 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Juu peltisaksilla leikkelin läpät akselista irti. Akseleilla on muoviholkit lukitteina, joissa on pienet nystyrät. Kaksi lähti hienosti irti, muista jäi nystyrät pihteihin. Loput piti porata irti, 300tkm tehnyt tehtävän muoville. Nyt kuitenkin läpät poistettu :D Eilen irroittelin vielä lauhduttimen ja sen alla oli taivaallinen määrä öljyä. Bräkiksellä putsailin paikkoja. Millä olette suojanneet öljy ja vesi kanavat puhdistuksen ajaksi? Tänään saa vielä puhdistella lisää kun sitä töhnää on aivan kauheasti. Uudet tiivisteet menee vissiin vaan painamalla paikoilleen, ei tarvi laittaa mitään rasvaa väliin :roll:
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Onnex on rintterissä imusarja ilman läppiä ihan tehdas tekosena :shock: 8)
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Muille tiedoksi, että läpät kun ottaa pois, niin oikea pultti on M10 40mm pituus ja sille tehtävä kierre. Omani sain nyt kasaan, mutta jäähytysnesteet kusee jostain pihalle, eli varmaan pakko purkaa taas koko paska :)
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Marsudes
Viestit: 5
Liittynyt: 09.10.2017 22:35
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Marsudes »

Moro, onkohan tuo reikä nyt sitten se juorureikä. Öljyä siitä tulee ainakin tulée riittävästi.
Reikä on 8mm ja kuskinpuolella lohkon takaosassa. Pari kuvaa.
Kuva
Kuva
Koitin kuvata kansien välistä sellasella usb-endoskoopilla enkä löytänyt mitään sellaista mikä selittäisi öljymäärän mikä tosta mustasta aukosta tulee. Mustaa öljyistä mönjää siel oli kyllä mutta en löytänyt mitään juoksevaa öljyä. Vuotava öljy on ihan puhdasta, niinkuin moottoriöljykin.
Vuoto muuten alkoi kun vianoon vaihettiin kaikki nesteet merkkiliikkeessä.
Marsudes
Viestit: 5
Liittynyt: 09.10.2017 22:35
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Marsudes »

Viä yksi kuva

Kuva
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mulla alkoi kans vuotamaan öljyä kun vaihdettiin uudet ölpät koneeseen. Juorureikä on edessä sekä takana. Sontaa on varmaan sen verran, että tulvii jossain kohtaa yli kun reikä ei vedä kunnolla. Löpösuodattimen kun otat irti, niin näkee lauhduttimen, näin ainakin eemelissä.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Marsudes
Viestit: 5
Liittynyt: 09.10.2017 22:35
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Marsudes »

Merkkiliikkeeseen kun soittelin ja laitoin tutulle huoltopuolen kaverille kuvia niin sanoi et toi on juurikin se juorureikä, weep hole, viemäri tai miksi sitä kukakin haluaa kutsua. Ja on koneen takaosassa. Tämä merkkiliikkeen kertomaa.
Ja sama ohje tuli et ota löpösuodatin irti et näkee sen lauhuttimen, myös imuputki neuvottiin tutkimaan tarkin ja joku huohottimen venttiili myös. Putki ja huohotin oli kunnossa :evil:
Tutkimukset jatkuu kunhan pääsen johonkin talliin säältä suojaan.
https://fifthgear.biz/fifthgear-blog/me ... il-cooler/
Tos oli hyvä lyhyt juttu vuodosta. Jos ymmärsin oikein niin jutun mukaan viemäröinti ois kytkinkoppaan?
Kertokaas paremmin enklantia taitavat olenko ihan väärässä.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Onko kuinka monella haljennut lauhdutin, jonka takia on ruvennut vuotamaan? Itsellä vaihdettu silmälasitiivisteet lauhduttimeen, mutta itse lauhdutinta en vaihtanut. Kävin vain eilen korjaamolla, jossa huolletaan mersuja. Siellä sanottiin, että kolme viimeisintä kurahaaraa joissa tiivisteet olleet hyvät, mutta lauhdutin halki. Mietin tässä että pitääkö tuo nyt purkaa kolmannen kerran, alkaa vähän vastustamaan liikaa :lol:
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

..
Viimeksi muokannut Sakari, 03.9.2019 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kuva

Onneksi on myös tämmösiä ei niin kurasia haaroja :wink:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

laineracing kirjoitti:Onneksi on myös tämmösiä ei niin kurasia haaroja :wink:
Varmaan joku halpa kopio. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kuva

Ässään pattia. PT satsia ja Tohtorin hyrrää 8)
Avatar
EVO3 Clone
Viestit: 315
Liittynyt: 24.10.2010 20:38

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Löytyykö Turun seudulta osaavaa ketjun vaihtajaa, pitäis omasta vaihdella
ketju ja samalla tarkastaa lohkojen tekniikka.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Turusta en tiedä, mutta Ylivieskasta löytynee Lintonen, jota voin lämpimästi suositella. Itsehän työnsin sen reilu 1000km, kun kävin siellä asti vaihdattamassa :D
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Samoin Parkkilalla vaihtuu ketjut ammattitaidolla.
Avatar
EVO3 Clone
Viestit: 315
Liittynyt: 24.10.2010 20:38

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Varmasti hyviä paikkoja, hieman vain lähempää Turkua saisi kyllä olla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”