W211 -04. 220cdi moottori ryntäsi...

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Hannu V.
Viestit: 139
Liittynyt: 02.10.2005 17:47
Paikkakunta: Kangasala

W211 -04. 220cdi moottori ryntäsi...

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Terve.

Taustaa: hiukkasloukun kanssa ongelmia kauan, kerran pari kuukaudessa polttelin starilla.
Aatoksissani kokeilin ajella isommilla kierroksilla hetken aikaa josko tukkoisuus poistuisi.

Pääsin kotipihaan, kaikki ok. Tein siinä sitten vielä saman, kuin katsastusukot, eli polkaisin kerran kaasun pohjaan.

Seuraus: kone ryntää ja tienoo täynnä vaaleaa savua pakoputkesta.
No, hätäkäessä avaimet taskuun ja ihmeettelyä, kun kone huutaa täydet...
Siiä sitten oottelin minuutin pari -tuntui kovin pitkiltä.
Tukahtui siihen pikkuhiljaa itsekseen.

Aattelin, että leikkasi kiinni, kun öljy loppui.
Mutta ei, kone lähtee käyntiin.
Nesteet tallella, öljynmäärä ok-rajoissa.

Rynkyttää ja savuttaa niin maan perusteellisesti.
Käynti tuntuu tasoittuvan, kun nostaa kierrokset yli tonnin.
En uskalla polkaista, ettei taas hurjistu.

Yleismaailmallinen kysymys, voiko kone selvitä tuollaisesta?

Myynkö romurille, vai kannattaako noita säätimiä vaihdella?
Jos siellä männissä tms. on vikaa.

Puristuksen tarkastus *rilla:
1pytty 403 l/min
2pytty 337
3pytty 559
4pytty 514

* näyttää: OLEMASSA NYT ja tallennettu.
2510-001 tarkasta rakenneosa Y100/1 (ahtopaineensäädin oikea).
Säädin ilmoittaa viasta

2514-004 Tarkasta rakenneosa R39/1 (huohotusputken lämmitysvastus).
Signaalijohdossa on katkos.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W211 -04. 220cdi moottori ryntäsi...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Välijäähdytin täynnä öljyä ja kun polkasit kaasun pohjaan niin öljysotku lähti ilmavirran mukana kohti konetta ---> ryntää yleensä ittensä romuksi.

Nyt kun ei tullut musta rauta kurkkimaan että kuka käski ja kone kuitenkaan ei käy tasaisesti niin siellä on käynyt nestepuristus ja mitä todennäköisimmin kiertokanki mutkalla ---> huonot puristukset josta huono käynti.

Ajotavasta riippuen "juurisyy" todennäköisesti köröttelevällä ajotavalla välijäähdyttimeen kertyvä huohotushöyry joka sisältää kosteutta ja öljyä. Ajan kanssa kertnyt sitten niin paljon että lähti kerralla eteenpäin kun polkasit kaasun pohjaan.
Toinen vaihtoehto on että turbo on alkanu vuotamaan imupuolelle öljyä joka myös kertyy välijäähdyttimen pohjalle.

Turhat tyhjennyspoltot ei ainakaan helpota koneen elämää.


Kone remontti edessä joka tapauksessa niin taitaa olla helpoin vaan vaihtaa toinen mylly keulalle.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W211 -04. 220cdi moottori ryntäsi...

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tien päälle vaan ja raju kiihdytys ja sitten katsotaan paljonko saa öljyä polttamalla kerättyä vauhtia ennen kuin rapsahtaa :happy:

Asiaan; kyllä tuossa lähtisin moottoria vaihtamaan, jos auto muuten sellainen että kannattaa liikenteeseen korjata. Toki huolena sekin, että löytyykö oikeasti kaikin puolin ehjä ja hyvä kone, ellei pääse koeajamaan.
oulaistenliikenne.fi
Hannu V.
Viestit: 139
Liittynyt: 02.10.2005 17:47
Paikkakunta: Kangasala

Re: W211 -04. 220cdi moottori ryntäsi...

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Juu, kyllä siitä vielä jonkun niukkanaukka kannattaisi kopuloida soipa peli. Itsellä ei tiloja/taitoa ja toisella teettäen tulee liian kalliiksi. Suorapeltinen, kaikki toimii…harmi, mutta ei auta.
Täytyy laittaa tuonne myydään palstalle, legendaarisella ”ei tieliikenne kelpoinen” kommentilla. Siitähän saa SBCt ja muut purkaenkin paperirahhaa.
Ostakkee, ostakkee!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”