ilmastoinnin ehjäys

Vastaa Viestiin
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 975
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

ilmastoinnin ehjäys

Viesti Kirjoittaja antti86 »

eli potilaana automaatti-ilmastoitu lankku.ostaessa 2007 oli ilmastointi ollu jo vuoden toimimattomana kompuran mentyä rikki ja siinä tilassa se o vieläki :lol: vaikka kompuran heti ostinki.nyt se ois kuiteski tarkotus ehjätä ja kysymys kuuluuki, että mahtaako tuosta saada toimivaa peliä laittamalla kompura paikalleen ja pohjapanssarin päällä olleet jotenkuten suojatut putket siihen paikalleen ja vaihtamalla kuivaimen.puhaltimien toimivuudesta ei oo mitään tietoa ennenkö ne testaa.vai meneekö suosiolla isommalla kaavalla höyrystin ynnä muut hilppeet vaihtoon?
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: ilmastoinnin ehjäys

Viesti Kirjoittaja AK47 »

antti86 kirjoitti:eli potilaana automaatti-ilmastoitu lankku.ostaessa 2007 oli ilmastointi ollu jo vuoden toimimattomana kompuran mentyä rikki ja siinä tilassa se o vieläki :lol: vaikka kompuran heti ostinki.nyt se ois kuiteski tarkotus ehjätä ja kysymys kuuluuki, että mahtaako tuosta saada toimivaa peliä laittamalla kompura paikalleen ja pohjapanssarin päällä olleet jotenkuten suojatut putket siihen paikalleen ja vaihtamalla kuivaimen.puhaltimien toimivuudesta ei oo mitään tietoa ennenkö ne testaa.vai meneekö suosiolla isommalla kaavalla höyrystin ynnä muut hilppeet vaihtoon?
Tota sama kysymys mutta että auto ollu seisomassa kokoajan 2007 lähtien ja ilmastoinnin lauhdutin irti...

Veikkaisin että täytyy ainakin huuhdella hyvin. Samallahan pesee niin, että lähtee kaikki vanha mahdollisesti r12 öljyt veke ja saa r134 sisään- Tietty tiivisteet ja kumiletkut uusiksi niiltä osin kun saa purettua järkevästi.

Että missäs ne ilmastointiukkojen vastaukset viipyy ? ;)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kannattaa pitää vehje vakuumissa vuorokauden että lähtee systeemistä kaikki sinne kerääntynyt kosteus pois. Kuivan tietysti vaihtoon jne.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Mulla on hyvää korvaavaa litkua tuolle r12 systeemille.

Öljyt vaihtoon ja kuivain uusiksi.
Tähdellisen parantola
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tapio89 kirjoitti:Mulla on hyvää korvaavaa litkua tuolle r12 systeemille.

Öljyt vaihtoon ja kuivain uusiksi.
R-413A (ISCEON 49) ?

Miten tiivisteet ja letkut pittää? Ja miten/millä vanha öljy pois?
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Ei isceon, RS-24. Taitaa olla se paras vaihtoehto R12 tilalle. Eihän niitä kaikkia öljyjä sieltä saa pois, mutta ne mitä kompurassa on.
Tähdellisen parantola
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ei tarvi ottaa pois. RS-24 sisältämä butaani ottaa öljyt mukaan kiertoon eli yhdiste.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Siis vanha öljy on aivan sopivaa tuon RS24 kanssa, mutta ei se pahitteeksi ole vaihtaa irrallaan olleeseen kompuraan tuoreita öljyjä vettyneiden tilalle. Ja tosiaan kun se on vissiin vielä irtaallaan.
Tähdellisen parantola
Avatar
mdc666
Viestit: 188
Liittynyt: 10.5.2008 14:08
Paikkakunta: KarkkilaRockCity

mutta

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Mutta mitäs öljyä sinne kompuraan vois laittaa? Itel sama projekti menos.
S210 220cdi avantgarde -00
W208 200 sport-98
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nojuu, mahtaako näillä onnistua saamaan viileää pariksi kolmeksi kesäksi vanhaan r12 järjestelmään jos vaihtelee kaikki tiivisteet mihin pääsee konehuoneen puolelta käsiksi. Vai joutuuko joka vuosi täyttelemään useammin?

r134 tulee kuulema läpi ja se öljypulma... Se siis huono vaihtoehto vaikkakin mahdollinen täysputsauksella ja tiivisteiden vaihdolla (letkut kanssa kuulema).


http://www.eurorefrigerant.com/14-r437a ... n49-ex-r12

http://www.eurorefrigerant.com/9-r422b- ... -cylinders

RS-24 ei ollu tuolla...

Halpaa on ja houkuttaa siksikin koska kylmäalan ammattilaisilla on näihin vanhoihin kovin nuiva asenne, ei tee mieli juurikaan ottaa edes puheeksi heidän kanssa. Edes tuttu kouluttaja ei ollut innoissaan, huonoja kokemuksia vanhoista autojen kylmälaitteista (vuotivat testissä ja ei saa pitämään ja on ahtaat paikat rassata yms...)

Teen itse ja jätän maksamieni verojen edestä hiili, cfc yms jalan, käden ja kyrvänjäljet maailmalle... Kun ei kerta nätisti kysymällä ja tinkaamatta jättämälläkään onnistu.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Eka linkki mielenkiintoinen mutta tokaa en ymmärrä kun ei sitä ole autois käytetty.
Onhan tuolla iseon49 mukana isobutaani 3% joka ottaa öljyn mukaan ettei senkans pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta muuten ei ole jaksanut kyseinen aine kiinnostaa :( . Googlella varmaan löytää kokemuksia...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

et kirjoitti:Eka linkki mielenkiintoinen mutta tokaa en ymmärrä kun ei sitä ole autois käytetty.
Onhan tuolla iseon49 mukana isobutaani 3% joka ottaa öljyn mukaan ettei senkans pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta muuten ei ole jaksanut kyseinen aine kiinnostaa :( . Googlella varmaan löytää kokemuksia...
Juu, enempikin kysymyksenä että olisiko se r22 vastine parempaa kuin r134a? Ja sit se että tossa r12 korvaavassa ei ollu painemittaria eikä letkua joten ei ole heittämällä itse täytetty... toisessa oli jo ne.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Vähän oudosti menee nois linkeis nuo kylmäainekoodit, mutta jos R422 on samaa kun tuolla linkis
http://www.skll.fi/yhdistys/www/att.php?type=2&id=37

R422A niin eiköhän kysees ole lähinnä pakkasiin tarkoitettu aine, eli puhtaiden kylmäaineiden suhteet täysin eri kun RS 24 tai Iseon 49 missä molemmis lähes 90% R134a ja butaani tai isobutaani sitomas vanhat öljyt kiertoon. Paisuntaventtiilin ja kompuran toiminta kyseenalaista erillaisella aineella.

Vedät kylmäpiirin alipaineeseen vuorokaudeksi ja töräytät kilon pullosta 2/3 sisään niin siinähän se ja jää vähän ens kesäksikin. Täyttäes tarvii puntarin jos tietää normi täytöksen määrän ja suhteen huoltokylmäaineelle verrattuna alkuperäiseen.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

olikos jollain hollilla öljyn täytös määrät, saisi ne tähän laittaa. Paljonko laitetaan tehtaan mukaan lisää jos kenno keulilta vaihdettu jne.
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 975
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

omassa on tuo r134 kylmäaine ku on vm.95 eli ,kuivain vaihtoon, tiivisteitä mahdollisesti, järjestelmän kuivaus ja kokeileen pelaako.missäs oulussa kannattas mennä kokeileen aineitten laittoa järjestelmään?
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Esmeks mulla onnistuu laittaa.
Tähdellisen parantola
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”