syöttöpumpun vivun säätö?

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Vastaa Viestiin
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

syöttöpumpun vivun säätö?

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

näissä vanhemmissa menee se mekaaninen vipu pumpulle, mitä se säätää ja miten se säädetään?
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

eikö tätä kukaan tiijä?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Missä vanhemmissa ja mikä vipu :?: :D

Kaasuvipuko, vai ilmaläpän vai mikä :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

se mikä menee pumpun persiiseen kaasuvivulta
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Ja mikäköhän laite on kyseessä?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Veikataan kubotaa. Nää kristallipalloa ja tarot kortteja vaativat vian paikannukset on kyllä hauskoja :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

207 hymer-mobil -80 , mut samallainen taaki oli mun 115, 110 ja 319 mersuissa. Ei hirveesti vaikuta käyntiin mutta mitenkähän se säädetään kohilleen?
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

Runtula kirjoitti:Veikataan kubotaa. Nää kristallipalloa ja tarot kortteja vaativat vian paikannukset on kyllä hauskoja :)
eikös tää joku mersusivusto ole olevinaan?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mun 123, 124 ja 126 mersuissa on ainakin kolmenlaisia kaasuvivuston tankoja ja kaikkia niitä säädetään erilailla.
Ja ainakin kolmea eri funktiota voi noilla tangoilla olla. :lol:

Mutta jos nyt vaikka katson tuosta teenporoista, niin avaa lukitusmutterit ja kierrä tankoa haluttuun suuntaan pidentääksesi/lyhentääksesi sitä.

Ja vaikuttaa kaasuläpän asentoon joka puolestaan kehittää alipainetta.

Tai sitten joku muu niistä yhdeksästä(?) vaihtoehdosta :happy:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

joo noissa uusissa mersuissa eri systeemi
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: syöttöpumpun vivun säätö?

Viesti Kirjoittaja veskola »

gaz169 kirjoitti:näissä vanhemmissa menee se mekaaninen vipu pumpulle, mitä se säätää ja miten se säädetään?
Se säätää auton nopeutta ja se säädetään oikeaan asentoon kaasujalalla :lol:
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

vastatkaa kun tiijätte jotakin näistä vehkeistä
pasi p
Viestit: 61
Liittynyt: 01.4.2011 19:57
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja pasi p »

mikä moottori ?
114 long -71 230
124 lang -90 260
124 260 -91
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

mikähän tää nyt ol numeroltaan vanhemman mallin 240 veto startilla
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Otappa kuva siitä moottorista niin helpottaa kummasta tunnistusta. Ite en oo nimittäin koskaan nähny narulla käynnistettävää mersun dieseliä.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

melkein kaikki vanhemmat dieselmersut vedetään käymään samasta hantaakista hehkutetaan ja sammutetaan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vaijeri vivulle säädetään suunnilleen niin että: kabiinissa oleva vetostarttinupin ollessa ns: ajoasennossa pumpunvipu on keskiasennossa, käynnistysasennossa vaijeri vetää vipua taakseppäin jolloin pumppu menee pakkosyöttöasentoon jolloin moottori saa lisää polttoainetta käynnistystä varten, kun nuppi painetaan kabiinista sisään pumpun vipu liikkuu eteenpäin jolloin pumpun elementit kääntyvät sammutus asentoon. Toivottavasti tämä selvensi hiukan asioita.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

en tarkottanu käynnistimen säätöö vaan sen taakin joka menee kaasuvivulta pumpulle
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jaa, sen. En oo ikinä säätäny mut muistaakseni jossain luki niin että moottori käydessä säädetään ensin tyhjäkäynti ilmaläpällä tangon ollessa irti ja sen jälkeen säädetään tangon pituus oikeaksi moottorin käydessä. Tarkoitusta tangolle en tiedä koska tuon pitäisi toimia ilman sitäkin kun alipainekalvohan sitä säätötankoa pumpussa liikuttelee. En oo perehtyny tuohon vanhemman pumpun toimintaan sen tarkemmin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

en ole oikein keksinyt tarkempaa merkitystä tuolle vanhan rivipumpun kaasuvivulle. Pumppu\moottori toimii normaalisti ilmankin nimenomaan alipaineohjatusti.

Kaverin OM616 koneessa tuntu olevan se ja sama missä asennossa se vipun on. Imusarjan "kaasuläppä" säätää imusarjan alipaineen ja samalla syötönmäärän.
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

no joo en määkään kyllä sen asennossa ihmeempiä eroja oo huomannu mut luulis sillä joku virka olevan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voihan sitä kokeilla säätää sitä välitankoa ensin vaikka lyhyeksi ja sitten pidemmäksi. Ja käy välillä koeajolla että onko vedoissa mitään eroa.
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

niihä mää kolkyt vuotta sitte 110 mersua rassasin mut ei sillä tainnu paljoo vaikutusta olla.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eli ihan sama miten se siellä heiluu.
gaz169
Viestit: 79
Liittynyt: 01.12.2010 17:09
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

kai sillä joku virka on ku on sinne laitettu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”