ELR-releen johtojen kytkentä
ELR-releen johtojen kytkentä
Tarvis tietää miten ko. rele kytketään autoon. Nykäsin sen kiireessä toisesta autosta pois. Otin releen jalan ja johtoja niin pitkästi kun nopeasti sai. NYt pitäs saada -93 300D:n moottorin kytkentä kaaviot. joista näkyis ainakin tuon ELR:n kytkentä. Eikä haittaa vaikka löytyis diisselin kiekkamittarin kytkis myös
Tässähän se on kourassa, mutta kun ei ole scanneria. Kytkentäkaavio löytyy myös alfamerin korjausoppaasta.
Homman voi selittää tässä sanallisesti, piirtele sitten kaavio itse.
Ylijännitereleeltä tulee navasta 2 (87E) jännite Elr releen napaan 9 (15) punakeltaista johtoa
Samoin tulee navasta 6 (87L) (sama jännite) pumpun solenoindiin ja sen toisesta navasta elr-releen napaan 7 (EL) siniruskeaa johtoa.
Elr-releen napa 11 (31) on maa, väri ruskea
napa 8 (TF) menee lämpöanturiin, väri sinivihreä
napa 10 (gn+) menee käyntinopeusanturiin, väri valkoinen
napa 12 (gn-) menee käyntinopeusanturiin, väri keltraruskea
napa 2 (DI) ilmastointiin ruskeavioletti
napa 6 (TD) kierroslukusignaali menee kd-releen napaan 3 (TD).
KD-relekytketään seuraavasti:
15 virta
TD signaali kiekkamittarille
DS signaali elr-releeltä
2 maa
87 kaasupolkimen katkaisijalla ja sieltä edelleen kd-solenoindille.
Näillä opeilla tinailin aikanaan ässän dieselöintiporjektissa releet paikalleen ja kaikki toimi kerrasta, niin mittarit, tyhjäkäynninsäätö kuin automaattilaatikkokin. Värit löytyvät niistä johdoista ja merkinnätkin ovat muistaakseni selvästi näkyvissä releiden navoissa. Ylijänniterelettä ei ole pakkokäyttää virran voi ottaa suoraankin. Sitten on tosin kalliit releet vaarasssa.
Homman voi selittää tässä sanallisesti, piirtele sitten kaavio itse.
Ylijännitereleeltä tulee navasta 2 (87E) jännite Elr releen napaan 9 (15) punakeltaista johtoa
Samoin tulee navasta 6 (87L) (sama jännite) pumpun solenoindiin ja sen toisesta navasta elr-releen napaan 7 (EL) siniruskeaa johtoa.
Elr-releen napa 11 (31) on maa, väri ruskea
napa 8 (TF) menee lämpöanturiin, väri sinivihreä
napa 10 (gn+) menee käyntinopeusanturiin, väri valkoinen
napa 12 (gn-) menee käyntinopeusanturiin, väri keltraruskea
napa 2 (DI) ilmastointiin ruskeavioletti
napa 6 (TD) kierroslukusignaali menee kd-releen napaan 3 (TD).
KD-relekytketään seuraavasti:
15 virta
TD signaali kiekkamittarille
DS signaali elr-releeltä
2 maa
87 kaasupolkimen katkaisijalla ja sieltä edelleen kd-solenoindille.
Näillä opeilla tinailin aikanaan ässän dieselöintiporjektissa releet paikalleen ja kaikki toimi kerrasta, niin mittarit, tyhjäkäynninsäätö kuin automaattilaatikkokin. Värit löytyvät niistä johdoista ja merkinnätkin ovat muistaakseni selvästi näkyvissä releiden navoissa. Ylijänniterelettä ei ole pakkokäyttää virran voi ottaa suoraankin. Sitten on tosin kalliit releet vaarasssa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Saattaapi muuten minulta löytyä se dieselin mittari. Se oli ässässä paikallaan sen aikaa kun se oli dieselinä. Kun sitten bensinöin niin pistin bensan mittarin takaisin reikään.
Mittarissahan on säätö, ainakin dieselin mittarissa. Taulun takana on trimmeri, jollaisia näkee radion sisälläkin, siitä kääntämällä voi lukemaan muutella. En tiedä ymmärtääkö bensan mittari dieselin signaalia, mutta aina kannattaa kokeilla. Jos haluat tuon dieselin mittarin, niin sillä edellytyksellä että se löytyy vielä jostain, niin voin myydä sen kympillä.
Mittarissahan on säätö, ainakin dieselin mittarissa. Taulun takana on trimmeri, jollaisia näkee radion sisälläkin, siitä kääntämällä voi lukemaan muutella. En tiedä ymmärtääkö bensan mittari dieselin signaalia, mutta aina kannattaa kokeilla. Jos haluat tuon dieselin mittarin, niin sillä edellytyksellä että se löytyy vielä jostain, niin voin myydä sen kympillä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99