ELR-releen johtojen kytkentä

Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

ELR-releen johtojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarvis tietää miten ko. rele kytketään autoon. Nykäsin sen kiireessä toisesta autosta pois. Otin releen jalan ja johtoja niin pitkästi kun nopeasti sai. NYt pitäs saada -93 300D:n moottorin kytkentä kaaviot. joista näkyis ainakin tuon ELR:n kytkentä. Eikä haittaa vaikka löytyis diisselin kiekkamittarin kytkis myös
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tässähän se on kourassa, mutta kun ei ole scanneria. Kytkentäkaavio löytyy myös alfamerin korjausoppaasta.

Homman voi selittää tässä sanallisesti, piirtele sitten kaavio itse.

Ylijännitereleeltä tulee navasta 2 (87E) jännite Elr releen napaan 9 (15) punakeltaista johtoa

Samoin tulee navasta 6 (87L) (sama jännite) pumpun solenoindiin ja sen toisesta navasta elr-releen napaan 7 (EL) siniruskeaa johtoa.

Elr-releen napa 11 (31) on maa, väri ruskea

napa 8 (TF) menee lämpöanturiin, väri sinivihreä

napa 10 (gn+) menee käyntinopeusanturiin, väri valkoinen
napa 12 (gn-) menee käyntinopeusanturiin, väri keltraruskea

napa 2 (DI) ilmastointiin ruskeavioletti

napa 6 (TD) kierroslukusignaali menee kd-releen napaan 3 (TD).

KD-relekytketään seuraavasti:

15 virta
TD signaali kiekkamittarille
DS signaali elr-releeltä
2 maa
87 kaasupolkimen katkaisijalla ja sieltä edelleen kd-solenoindille.

Näillä opeilla tinailin aikanaan ässän dieselöintiporjektissa releet paikalleen ja kaikki toimi kerrasta, niin mittarit, tyhjäkäynninsäätö kuin automaattilaatikkokin. Värit löytyvät niistä johdoista ja merkinnätkin ovat muistaakseni selvästi näkyvissä releiden navoissa. Ylijänniterelettä ei ole pakkokäyttää virran voi ottaa suoraankin. Sitten on tosin kalliit releet vaarasssa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kiitos kiitos.. Eiköhän se noilla eväillä ala näyttämään jo koneenkin kierroset :D
Onko tietoa paljonko tuomonen bensakuutosen kiekkamittari valehtelee jos vetää tiisselin kierrossignaalin sille? Taitaa tulla tiisselin mittarin hommaus etteen.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Saattaapi muuten minulta löytyä se dieselin mittari. Se oli ässässä paikallaan sen aikaa kun se oli dieselinä. Kun sitten bensinöin :lol: niin pistin bensan mittarin takaisin reikään.

Mittarissahan on säätö, ainakin dieselin mittarissa. Taulun takana on trimmeri, jollaisia näkee radion sisälläkin, siitä kääntämällä voi lukemaan muutella. En tiedä ymmärtääkö bensan mittari dieselin signaalia, mutta aina kannattaa kokeilla. Jos haluat tuon dieselin mittarin, niin sillä edellytyksellä että se löytyy vielä jostain, niin voin myydä sen kympillä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nonniinn... kytkökset toimii.. Paitti rpm.mittari näyttää tyhjäkäynnillä tasan 7000kierrosta minuutissa. Kaasua painaessa napsahtaa tappiin. :D Tuo mittarin säätötrimmerin pyörittely ei vaikuttanut kuin noin +-500kierrosta. Eli diisselin mittaria odotellessa.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Oho.

Hyvä, että muuten toimii. Viikonloppuna aloitan etsinnät. Pitäisi löytyä. :wink:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”