w124 sammuilee..(300E aut.vm.88)

Katso myös W201.
juki
Viestit: 106
Liittynyt: 01.5.2006 21:22
Paikkakunta: kaarina

w124 sammuilee..(300E aut.vm.88)

Viesti Kirjoittaja juki »

onkohan jollain ollut samanlaisia ongelmia ja osais kertoa et mistä vikaa kannattais alkaa etsimään..Eli kesken ajon sammuu ja sitten ei lähe millään käyntiin ..ei edes lupaa.Tuntuu vähän ihmeelliseltä vialta kun tunnin kahden kuluttua lähtee taas käyntiin normaalisti ja käykin normaalisti. Ja taas kun moottori lämpenee ja pääsee jonkin matkaa niin sammuu eikä lähde käyntiin millään. :(
rottelo
Viestit: 25
Liittynyt: 02.7.2006 20:43
Paikkakunta: Kokkola

samaan suuntaan

Viesti Kirjoittaja rottelo »

Kerroinki jo tuonne pumppukeskusteluun tuosta 220C dieselin sammuilemisesta. Miten käyttäytyy sun mersu käynnistettäessä? Tuossa esiintyy sammuilua usein heti käynnistymisen jälkeen ja sitten jonku aikaa ajon aikana kone joko yskii/pätkii/korahtelee :) . Sammumisen jälk. lähtee kyllä heti käyntiin, mutta hetken päästä taas ni(s)kottelee. Ilmavikaanhan tuo viittaa, mutta on tuossa ollut muutakin jännää (lämm. laitteen säätimet ei toimi, latausongelma (johon liitty erinäisiä valoja kojetaulussa), joten en ihmettele, vaikka ongelma ois sähköpuolella.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kokeileppas ensialkuun sellaista perinteistä "akun kengät hetkeksi pois" keinoa :lol: Eli akun kenkä vaikkapa kymmeneksi minuutiksi irti ja sitten takaisin...Nollaa kai jotenkin ruiskun :nocando: Ainakin minulla auttoi vastaavaan vikaan,ei tietenkään poista itse vian aiheuttajaa..eli vika voi ilmetä uudestaankin.

Toinen mikä voisi auttaa ainakin siihen että pääsee tien päältä pois.Ilmanputsari irti,määräjakajan kuskin puoleisella sivulla on musta laatikko johon tulee kaksi(vai oliko kolme :roll: )napainen liitin. Liitin irti ja sähköhärpäkkeet eivät vaikuta seoksiin.Ainakin sen jälkeen minulla toimi,seokset voivat vaan olla mitä satuu joten pitempiä ajeluita ei suositella...
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

1 ääni puolalle,lämmetessään ihan "normaalia"että lakkaa toimimasta ja jäähdyttyään taas mennään :lol:
2.ääni sytyksenohjaus yksikölle.Tekee samaa ku puola.
3.ääni polttoaine pumpun releelle akun takana.

Sammuuko muuten kuin puuukolla leikaten vai tökkiikö edes pikkasen ennenkun sammuu?
230TE vm.86 Koirankoppi
juki
Viestit: 106
Liittynyt: 01.5.2006 21:22
Paikkakunta: kaarina

sammuu

Viesti Kirjoittaja juki »

eli sammuu kuin puukolla leikaten...täytyypä tarkastaa toi pensapumpun rele...yksi tuttu kellä on ollu w124 230te sanos et sillä oli samanlaista vikaa joskus ja osottautui pensapumpun releeksi...maksoi uus kuulemma 159e :shock: jo on releellä hintaa!! motonetista yms ei kuulemma saanut vaan piti tilata vehon kautta.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Sytytysyksikkö paskana :!:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
juki
Viestit: 106
Liittynyt: 01.5.2006 21:22
Paikkakunta: kaarina

no nyt

Viesti Kirjoittaja juki »

no nyt kokeilin tota akun + navan irrottamista sammumisen jälkeen...lähti käyntiin heti kun laiton navan kiinni takas ja starttasin.vähän matkaa pääsin ja taas sammus eikä edes lupaa ennen kuin irrottaa akun kengän ja laittaa takas..jo on kumma vika.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Omituisia ovat M103:sen oikut 8) Vielä voisi kokeilla tuon EHAn vaikutusta tuohon sammuiluun.

Eli tuossa kuva:

Kuva

ilmanputsari irti ja tuon nuolen osoittaman mustan mötikän (EHA) kupeesta liitin irti.Jos vielä sammuu lämpimänä niin vika taitaa sitten taipua tuonne syttyboksi tai pensapumpunrele linjalle.Jos ei enää sammuile niin...Kai se vika sitten ruiskunboksi,EHA,anturi linjalla :roll:
juki
Viestit: 106
Liittynyt: 01.5.2006 21:22
Paikkakunta: kaarina

joo-o

Viesti Kirjoittaja juki »

pitääpä kokeilla tota liittimen irrotusta...kiitos muuten selvästä ohjeesta/kuvasta...enhän minä tuota olis varmaan löytänytkään ilman kuvaa.,sen verran tuore hankinta toi "merusu"
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Veikkaan, että siulla on EHA:lle tuleva piuha poikki tai huono kosketus jommassa kummassa päässä. Jos EHA:n piuha on irti niin kone ei käy kuin kylmänä lisäsuuttimen avulla ja sammuu kun moottori on saavuttanut 30 asteen lämpötilan ja lisäsuuttimen toiminta loppuu.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Mutta kun kerran sammuu kesken ajon eli lämpösenä, niin sillon vaikka ehasta nyppää piuhan irti niin asiaa tutkimaton tuskin edes huomaa eroa.
230TE vm.86 Koirankoppi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin,toimii siis lämpöisenä ilman Ehalle meneviä tietojakin,Eha nimittäin katkaisee polttoaineen syötön kun sille tuleva virta on 60mA(muistinkohan oikein :roll: )Johto irti on käytössä jotkut perusasetukset millä kyllä toimii,mutta seokset kai laihalla? ja tehoja noin 64,6% normaalista...

Minullahan teki niin että toimi kylmänä,mutta lämmetessään yli 80 asteen sammui.Heitti jostain syystä seokset ihan päin...mustaa tuli hetken putken täydeltä ennenkuin sammui jos ehti kaasua polkemaan kun hyytyi.Sitten kun pari kertaa testasi että vieläkö sammuu lämmetessä niin boksi ikäänkuin tilttasi eikä antanut EHAlle lupaa pensan luovuttamiseen...Akun kenkiä kun vähän aikaa piti irti niin ruiskun boksi kai nollasi hölmöilynsä ja auto toimi kuin ei mitään olisi ollutkaan.Kaksi kertaa on vuoden sisällä tuon tehnyt,eikä selitystä löytynyt...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Onko virtsan...virranjakajan sisään kukaan kurkistellut :shock:
CO säädöt kunnossa, lambadan pulssisuhteet tarkistettu...siis, että punksuneeraa niinku pitääki :?: ....häikkärien vastusarvot ovat kunnossa :?: :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

AM kirjoitti: Minullahan teki niin että toimi kylmänä,mutta lämmetessään yli 80 asteen sammui...
Tuota on tehnyt itselläkin ja sinällään hauskasti, että 80 asteen jälkeen sammuu vain kerran ja sen jälkeen pelaa normaalisti aina yön yli seisottamiseen asti. Eli joka aamu tuo rituaali - aja lämpimäksi, anna sammua vaikka vauhdissa ja siitä taas käymään. Pitää olla sammuksissa 3-4 sek., muuten sammuu uudestaan, jos heti pamauttaa uudelleen tulille. Pieni mutta kiusallinen vaiva kuten peräpukama konsanaan :x
Kokeillaanpa tuota akkukonstia, vaiva nimittäin hävisi melkein vuodeksi, kun akku viimeksi vaihdettiin :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
juki
Viestit: 106
Liittynyt: 01.5.2006 21:22
Paikkakunta: kaarina

300e...sammuu vieläkin.

Viesti Kirjoittaja juki »

joo eli mullakin tekee just tota et sammuu n.80 asteessa,ja sitten pitää irrottaa akun napa.takaisin laiton jälkeen voit päästä 100m tai joskus jopa 3-5 kilometriäkin riippuen millä päällä merusu on :lol: .
lähteehän se käyntiin tosiaan muutaman tunnin jäähtymisen jälkeenkin mut lämpimänä ei ilman akun navan irrotusta/takaisin kiinnitystä.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

mjo33400 kirjoitti:Veikkaan, että siulla on EHA:lle tuleva piuha poikki tai huono kosketus jommassa kummassa päässä. Jos EHA:n piuha on irti niin kone ei käy kuin kylmänä lisäsuuttimen avulla ja sammuu kun moottori on saavuttanut 30 asteen lämpötilan ja lisäsuuttimen toiminta loppuu.
Se kylmäkäynnistys-suutin syöttää ainakin joidenkin tietojen mukaan ainoastaan startatessa :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
juki
Viestit: 106
Liittynyt: 01.5.2006 21:22
Paikkakunta: kaarina

edelleen

Viesti Kirjoittaja juki »

AM kirjoitti:Omituisia ovat M103:sen oikut 8) Vielä voisi kokeilla tuon EHAn vaikutusta tuohon sammuiluun.

Eli tuossa kuva:

Kuva

ilmanputsari irti ja tuon nuolen osoittaman mustan mötikän (EHA) kupeesta liitin irti.Jos vielä sammuu lämpimänä niin vika taitaa sitten taipua tuonne syttyboksi tai pensapumpunrele linjalle.Jos ei enää sammuile niin...Kai se vika sitten ruiskunboksi,EHA,anturi linjalla :roll:
Irrotin tuon piuhan..ei vaikutusta,sammuu edelleen :(
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ylijännitesuojarele... :shock: :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaahas,enpäs sitten tiedä sitäkään vähää :nocando: Kai se sitten rele syttyboksi tai jotain muuta :roll:
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jani kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Veikkaan, että siulla on EHA:lle tuleva piuha poikki tai huono kosketus jommassa kummassa päässä. Jos EHA:n piuha on irti niin kone ei käy kuin kylmänä lisäsuuttimen avulla ja sammuu kun moottori on saavuttanut 30 asteen lämpötilan ja lisäsuuttimen toiminta loppuu.
Se kylmäkäynnistys-suutin syöttää ainakin joidenkin tietojen mukaan ainoastaan startatessa :roll:
Jos en ole ja kokemuksen kautta väärin ymmärtänyt niin kylmäkäynnistyssuutin toimii niin kauan kunnes moottori on saavuttanut 30 asteen lämpötilan. Kylmäkäynnistyssuutin pitää moottorin kierroksia korkeammalla kylmänä. Toki voin olla myös ymmärtänyt asian väärin. Kansiremontin yhteydessä vaan ilmeni tälläinen toiminta kun olin vahingossa tökännyt EHA:n johdon irti. :oops:
Kannattaa mitata ehalle tulevan johdon jännite kylmänä ja myös silloin kun vika on päällä.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
juki
Viestit: 106
Liittynyt: 01.5.2006 21:22
Paikkakunta: kaarina

rele???

Viesti Kirjoittaja juki »

akun takana on 2 relettä...osaako joku kertoa et kumpi mahtaa olla bensapumpunrele? edestä katsottuna oikeanpuoleinen (pienempi kooltaan) vai vasemman puoleinen (saman kokoinen muuten mutta korkeampi malliltaan ja pienemmät nastat) kummassakaan ei lue mitään on vaan numeroita. :?:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

mjo33400 kirjoitti: Jos en ole ja kokemuksen kautta väärin ymmärtänyt niin kylmäkäynnistyssuutin toimii niin kauan kunnes moottori on saavuttanut 30 asteen lämpötilan. Kylmäkäynnistyssuutin pitää moottorin kierroksia korkeammalla kylmänä. Toki voin olla myös ymmärtänyt asian väärin.
Ei,vaan tyhjäkäyntiä pitää korkeammalla tyhjäkäyntimoottori.

Ja kylmänä voi sammahtaakin ehan johdon irroituksen jälkeen,mutta lämpöisenä ei tosiaan vaikuta käyntiin juuri lainkaan.Tai sitten näitä moottoreita on erilaisia...
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

mjo33400 kirjoitti:Jos en ole ja kokemuksen kautta väärin ymmärtänyt niin kylmäkäynnistyssuutin toimii niin kauan kunnes moottori on saavuttanut 30 asteen lämpötilan. Kylmäkäynnistyssuutin pitää moottorin kierroksia korkeammalla kylmänä. Toki voin olla myös ymmärtänyt asian väärin. Kansiremontin yhteydessä vaan ilmeni tälläinen toiminta kun olin vahingossa tökännyt EHA:n johdon irti. :oops:
Kannattaa mitata ehalle tulevan johdon jännite kylmänä ja myös silloin kun vika on päällä.
Joissain systeemeissä näin kai onkin :roll:
Joutokäynnin korotus saadaan joutokäynnin säätimen avulla.
Ja korotettu käynti on vain kattimalleissa, esim oma käy kesät talvet ~800rpm joutokäyntiä.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Heh,niin,tarkoitin sanoa että tyhjäkäyntimoottori pitää kylmänä kierrokset OIKEANA :lol:

Olikohan tuossa sitten talvella kierrokset "normaalia" korkeammalla :roll: En kyllä muista että olisi ollut,tai sitten ehkä oli,tai sitten ei.Erohan ei varmaan iso olisikaan,100-200 kierrosta/min?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

AM kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti: Jos en ole ja kokemuksen kautta väärin ymmärtänyt niin kylmäkäynnistyssuutin toimii niin kauan kunnes moottori on saavuttanut 30 asteen lämpötilan. Kylmäkäynnistyssuutin pitää moottorin kierroksia korkeammalla kylmänä. Toki voin olla myös ymmärtänyt asian väärin.
Ei,vaan tyhjäkäyntiä pitää korkeammalla tyhjäkäyntimoottori.

Ja kylmänä voi sammahtaakin ehan johdon irroituksen jälkeen,mutta lämpöisenä ei tosiaan vaikuta käyntiin juuri lainkaan.Tai sitten näitä moottoreita on erilaisia...
Mitä tarkoitat tyhjäkäyntimoottorilla? En ole kuullutkaan moisesta.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jani kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Jos en ole ja kokemuksen kautta väärin ymmärtänyt niin kylmäkäynnistyssuutin toimii niin kauan kunnes moottori on saavuttanut 30 asteen lämpötilan. Kylmäkäynnistyssuutin pitää moottorin kierroksia korkeammalla kylmänä. Toki voin olla myös ymmärtänyt asian väärin. Kansiremontin yhteydessä vaan ilmeni tälläinen toiminta kun olin vahingossa tökännyt EHA:n johdon irti. :oops:
Kannattaa mitata ehalle tulevan johdon jännite kylmänä ja myös silloin kun vika on päällä.
Joissain systeemeissä näin kai onkin :roll:
Joutokäynnin korotus saadaan joutokäynnin säätimen avulla.
Ja korotettu käynti on vain kattimalleissa, esim oma käy kesät talvet ~800rpm joutokäyntiä.
Minulla on normaali kutonen ei katti ja kylmänä pitää korkeampia kierroksia juuri tonne 30 asteeseen asti ja on minun mielestä aivan normaali toiminto.
Mikä on joutokäynnin säädin? Siis puhun bensakoneesta. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

mjo33400 kirjoitti:Mikä on joutokäynnin säädin? Siis puhun bensakoneesta. :oops:
Kuva
Tuommoinen mokkula siinä määrämittarin etupuolella.
Jotkut lisäilmaluistiksikin haukkuvat tuota.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Lisäilmaluistina minäkin sen tunnen, mutta eihän tuo yksistään joutokäyntiä säädä, pitää saada myös pensaa. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

lisäilmaluisti ja tyhjäkäyntimoottori ovat eri vehkeitä.Lisäilmaluisti toimii bi-metallijousella säätäen tyhjäkäyntiä kylmänä.tyhjäkäyntimoottori toimii sähköllä ohjattuna koko ajan,riippumatta lämpötilasta.Ja selvyyttä missä nyt sitten on mikäkin laite ei ole minulla.Ennen luulin että kaikissa ke-jeteissä on tyhjäkäyntimoottori ja kaikissa k-jeteissä lisäilmaluisti,mutta näinkään ei nähtävästi ole :roll: Ainakin 4 koneisissa mersuissa on kai molempia vehkeitä sekä ke.jetissä että k-jeteissä..otappa nyt sitten selvää...

Ja pelkkää ilmaahan se tyhjäkäyntimoottori ohjaa ohi kaasuläpän,MUTTA ottaa sen vasta ilmamäärämittarin jälkeen,eli seos pysyy kuitenkin oikeana.Eli kyllä sitä pensaakin tulee lisää samalla.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Eikö lisailmaluisti nimenomaan ohita ilmamäärämittarin. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”