zipin virityksiä, uutta aihioo.

Vastaa Viestiin
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

zipin virityksiä, uutta aihioo.

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Uusi foorumilainen esittäytyy: 17v miehen alku porvoosta. Kaikenlaisia moottorilla käyviä laitteita tullut räplättyä niin tuli ostettua sitten autokin joka vaatii hieman harrastamista.


Asiaan:

Tuommonen integroidulla luistonestolla varustettu -85 2.0d laatikkona perus 4v manuaali tenava tuli tutulta foorumilaiselta pitkien myyntineuvottelujen jälkeen ostettua. Autolla oli ostettaessa mittarissa 345000km, Joka ei välttämättä ole kovin kaukana totuudesta.

Tästä tuskin mikään maata mullistava projekti tulee mutta perus huoltoa, ruosteiden laittoa ja mahdollisesti jotain hifipuolen juttuja tehdään, aina kun sattuu kiireisellä opikelijalla aikaa olemaan.

Juttua tulee hieman takautuvasti kun auto on ollut omistuksessa elokuusta asti ja sille on tullut tehtyä jo pikku huoltoa (ja lisää on tulossa :roll: )

Auton yleisilme oli ostaessa suht siisti, mutta ruoste kukkaa puski kaikkien ovien alareunoista ja istojen alta. Etulokareiden alalistojen alta oli pelti hävinnyt kokonaan joka on toistaiseksi korjattu laittamalla listat takaisin paikalleen. :roll: Loppukesästä tuli noita ruosteita laiteltua mutta näyttäis ne vaan suolakylvyssä rupeavan aika äkkiä kukkimaan uudestaan, joskaan ei ole mikään ihme että 28 vuotias auto on ruosteessa. Suht vähäruosteista konepeltiä saa tarjota jos sattuu halvalla (lue: puoli-ilmaiseksi) olemaan jollain ylimääräinen. :lol:

Ruosteista tekniikkaan ->

Ostaessa autossa tuntui selkeä vapinä kiihdytyksessä vauhdin ollessa N.60, joka paljastuikin myyjän arvioimaksi rikkinäiseksi kardaanin tukikumiksi. Tukikumi vaihdettiin ja vapinat hävisivät. Perään vaihtelin öljyt aikani kuluksi, ilmeisesti niitä ei oltu vaihdettu ihan äskettäin koska ulos tullut litku muistutti enemmän putki kittiä kuin öljyä. No perä ei hiljentynyt öljyjen vaihdolla, mutta "kaupan päälle" takakontissa tullut perä odottelee inpiraatiota.

Kattoluukku (liekkö ainut lisävaruste) repsotti ikävästi joten tuli sekin korjattua, vaikka kuluihan siihen yhteensä 3kk. :oops: Toinen lukun ylös nostava vipu/sarana oli taipunut, ja innokkaan rassaajan käsissä se katkesikin joten tuli hitsattua se kuntoon.

Moottori vuosi sekä öljyä että naftaa aika reippaanlaisesti, joten asialle täytyi tehdä jotain. Suutinputkien o-renkaat vaihdetiin, kampiakselin etu-stefa, venttiilikoppa ja alipainepumppu saivat myös uudet tiivisteet. näillä toimenpiteillä suurimmat vuodot saatiin kuriin.

Näiden lisäksi on tullut moottori öljyt vaihdettua jo pariikiin otteeseen sekä kakenlaista muuta pikku hipostelua mikä kuuluu asiaan. 8)

Kirjoitus asusta saa antaa palautetta, ja vinkit auton laittoon ovat myös tervettulleita.

Kuva ostokunnossa:

Kuva

Tuoreempia kuvia tulee kun saa auton pestyä ja on valoisampaa. Kuvassa näkyvästä 124:sta saattaa tulla juttua välillä, 300d automaatti, isäukon auto. :)
Viimeksi muokannut 94zip, 24.12.2015 15:20. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tuli auto pestyä niin sai parit kuvatkin otettua. Kuva
Kuva
Kuva
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Posti toi linttaklubin tarroja, josta iso kiitos "papille". Mersu oli emännän kotona ajossa viikon kun ei kuulemma pöytäsirkkeli ja oheis kamat mahdu takakonttiin :twisted: Yhtä tuskaa 700tkm ajetulla transporterilla sahata porvoo hyvinkää väliä, kuulovaurio ja kipeä takapuoli hankittu viikon aikana :?: Tuulilasin pyyhkimen "nostosysteemi" pitäis joulunpyhinä fiksailla toistamiseen. Massateiniamis "avarimaski" tuli väsättyä viikko sitten ja tutkittua etu-umpioiden kunto. Oli heijastinpinta palanut komeasti ruvelle molemmista.Kuva

Kuva

Hyvin tuntuis samsungilla kuvat liikkuvan :P laatu taattua off focusta.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Nonii. Tuli välipäivinä taas mersua räpläiltyä, ja käytyä kl:ssä kun oli keskisuomessa liikenteessä. sieltä tuli uusi huohotin nippa ja letku venttiili koppaan sekä Mercedes-benz original teile tähti takaluukkuun, entinen kun meni rikki.

Kuva


Takapenkin alta poistettiin ruostetta, ja hitsattiin paikka kun oli yksi reikä päässyt kumitulpan puutteessa "venymään".

Kuva

Kuva

Syksyllä ihmeteltiin puhallinta joka puhalsi enemmän lehtiä kuin ilmaa, syy löytyi puhaltimen moottorin alta:
Kuva

Kilon verran homeista lehtimulta paskaa koko kaukalo täynnä, löyty sieltä vedenpoisto reiätkin kun jaksoi kaivaa :lol: Samalla tuli akkukoteloa "siistittyä" siellä kun oli myös 10vuoden tupakan natsat ja koivunlehdet pohjalla.
Ennen:
Kuva
Jälkeen:
Kuva
Ainiin, tuli haettua ens kesälle vähä isommat pyörätkin alle, vannespelialistien mielestä täyttä paskaa mutta minulle riittää vallan mainiosti. Pakkohan niitä oli allekkin sovittaa, ja todeta että eteen 225/50 kumi on vähän järeä. :lol: mitkähän kumit tuolla mahtuis raapimatta pyörimään? vanteet on 17X7,5 ET35.
Kuva
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ku sul on kerran 7,5 tuumaa levee vanne nii joku 205/45 tai 215/40 kumi vois olla sopeva, itellä oli 215/45 ja seki oli kyl vähän liikaa, tai no olihan tuo hieman maan läheisempi ku sulla ja kaaretki käsitelty... :roll: :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Itte pidin tenavassa 7.5x17et33 vanteilla 205/40 renkaita ja ne oli mainiot, mutta paras ominaisuus niissä on hinta :D

205/40/17 on melkeen puolet halvempi kuin 205/45/17. 215/40/17 on kans edullisempi kuin 205/45/17.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Hintahan noissa mulla se pää kriteeri ostaessa on :) Rahaa kun ei ole liikaa. Kiinanpojan linglongeja ja goodridejä saa n. 60€/kpl. Tekeekö noilla mitään?
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

94zip kirjoitti:Hintahan noissa mulla se pää kriteeri ostaessa on :) Rahaa kun ei ole liikaa. Kiinanpojan linglongeja ja goodridejä saa n. 60€/kpl. Tekeekö noilla mitään?


Mulla ol kesällä 15" kasireikäsillä 195/55 SATAR PERFORMER renkaat ja niitä en voi suositella kellekkää.
54e makso kpl mut kului 18tkm melkei slickseiks. Just käyttöön oton jälkee viel nelipyöräsuuntaus tehtynä :?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuolta tilaat Falkenit samaan hintaan mitä suomesta saa halvinta paskaa :P Tai Kumhot tai Hankookit. Camskill on vuosia ollut jo hyvä ja luotettava rengaskauppa, eli sitä ei tarvi ihmetellä. Nyt kun ei ole edes sesonki, niin toimitusajatkaan ei ole viikkoa pidempiä. helmikuussa alkaa sitten toimitusajat venymään kun pohjoiseuroopassa alkaa uusi kesärengaskausi.

http://camskill.co.uk/m54b0s13p0/Car_Ty ... _205_40R17
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

[quote]Mulla ol kesällä 15" kasireikäsillä 195/55 SATAR PERFORMER renkaat ja niitä en voi suositella kellekkää.
54e makso kpl mut kului 18tkm melkei slickseiks. Just käyttöön oton jälkee viel nelipyöräsuuntaus tehtynä :Confused:[/quote

Hyvä tietää :D

Ja sergeylle ISO kiitos linkistä! Katsoin että ei ole tottakaan noin halvat hinnat. :lol: samat nangkangit mitkä maksaa suomessa 85e/kpl -> tuolla n. puoleen hintaan. Taitaa vaatia luottokortin tuolta tilaaminen?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

huomaa että hinnat on listassa puntia. laita ne ostoskoriin ja valitse maa niin hinnat nousee kun muuttuu euroiksi 8) halpa se silti on, en ole itse ostanut renkaita muualta monen vuoteen, paitsi nastarenkaat jota tuolla ei saa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Ja minä olin tihrustavinani että ne oli dollareita :lol: No, ei ne silti kalliita ole. :)
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Mitään ei oikein ole "tarvinut" tehdä. Lohkolämmittimen "korjasin" kun ei TEMRO merkkiseen lämppäriin enää löytynyt tolppajohtoa kohtuu hintaan. Olisi löytynyt kyllä, mutta hinta oli 120e rapakontakaa tilattuna+toimitus niin oli mun mielestä "hieman" kallis. Ostin motonetistä calixin puskuri ja tolppajohdon hintaan 50e. Sopi muuten suoraan ristiin vastoin motonetin myyjän tietoa. 8) Käsijarru pitäis korjata ja ylimaalauskin olis suunnitelmissa. Maalaukseen saa antaa neuvoja ja vinkkejä. :)
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Yli maalausta ruettiin kaverin kanssa suunnittelemaan kun rupesi nuo ruostepaikkausten paukkupullo laikut ottamaan päähän. Kahdesta paremmasta ovesta kaupat sovittu, ja alettu suunnittelemaan ajankohtaa. Ehjä konepelti pitäis jostai vielä löytää:
Kuva
Sitten vielä kysymys, saako bensa koneisen tenavan kierrosmittaria tässä pelaamaan millään ilveellä?
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tuli taas huollettua kulkinetta. Öljy ja suodatin vaihtui, sekä ilmansuodatin, joka oli omalle uralleen suodatellut ihan riittävästi. :lol: Kuva
Posti toi merteililtä ja kl:stä paketin jossa oli vaihdekepin juuren uusi pussi, etupuskuriin hinauslenkin peitelevy ja takakontin tähdelle kiinnitys natsat. Kuva
Kansinahan vaihtoon pitäisi varmaan alkaa valmistautumaan kun ei tuosta nostajien räklätyksestä muuten tunnu eroon pääsevän, vai pystyikö noita kansipultteja kirimään jotenkin?
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Rupes pussihousut ahdistaan nii revin tummennus kalvot pois, olihan ne kyllä törkeän huonosti laitettukkin. Ja kesävanteille ostin uudetkäytetyt kumit, 205/45 ja 215/45/17.

Kulutustakin olen muutamasta tankillisesta laskenut ja joka kerta saanut tulokseksi 5.18L/100km. :roll: onko edes mahdollista vai onkp laskutaidot ruosteessa? :lol:

Yksi juttu johon tarvisi apua ilmaantui, käännyttäessä takaa kuuluu jonkin asteinen kopina/kolkatus. En oikein ole saanut äänen lähdettä selville mutta taka-akselin tienoilla kolisee. :lol: tähän kaivataan apua.

E: tekeekö motonetin jarruosilla mitään? Vinkuuko jo uutena tms.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Pääsi sisätiloissa rassaamaan, ja kun viikonloppukin koitti, reissu kävi motonetin kautta. Eteen uudet levyt ja palat, ja taakse vain palat pihi kun olen. :oops: Motonetissä ei ollut 2litraseen diisseliin jarrupaloja, kun tietokoneen mukaan 9/87 oli vaihtunut samaksi kuin 2.5D:ssä. Otin riskin ja ostin nuo uudemman palat. :twisted: Hyvin tuntuu toimivan.

Ihmeitä tapahtuu, se tuli taas todistettua kun yhtä lukuunottamatta kaikki pultit ja mutterit lähti kohtuudella auki. :biggun: Kallistuksenvakaajan puslat, vänkärin puolen laakeri ja iskari kaipaa vaihtoa. Muuten tuntui etupää olevan suht hyvä. :shock:


Kuva
Kuva

Ois kai noilla päässy vielä? Hengestään. :roll: kuskinpuolen levy halkesi kun sitä kopsautti lattiaan.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kolmesta iskarista oli tullu mehut pihalle. Kannattaako ostaa uudet vakio iskarit, vai ostanko jonkun hinnat alkaen alustasarjan? Tekeekö niillä mitään?
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kesäpyörätki vaihoin. Lisävalot sai lähdön, eihän niitä kesällä tarvi. :wink: Kuva
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tuli osapaketteja postissa. Omaan narinat ja takakelkan etupuslat, faijalle kampuran etustefa, paineventtiilien o-renkaat, hehkut, suodattimia ja muuta kivaa. Pitäis vissii viikonloppuna harrastaa.

Nuo kelkan etupuslat saa ilmeisesti tunkilla painettua pois reiästään? mutta narinahelat? niihin kaipaisin vähän vinkkiä, miten lähtee helpoiten? Prässillä varmaan, mutta lähimmälle on 30km. :lol:
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Faijan kolmesatkuun vaihtelin pumppuun o-renkaat. Naftavuoto loppui, mutta huono käynnistyvyys jäi. Hehkuista oli 3 pimeänä. Eikä ollu ees vanhat. NGK merkkiset, nyt tilalle tuli BERUt. Josko kestäis paremmin. :?

Omaan tenavaankin vaihtelin öölit ja suodattimen, tällä kertaa teboil diamond diesel. Tähänkin kärryyn tullut jo 40tkm minun omistuksessa.

Tilanne kuva hehkujen vaihdosta.
Kuva
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Kiristitkö paineventtiilit oikeilla arvoilla kasaan uusilla tiivisteillä? omassa parani käynnistyvyys yllättävän paljon kun kiristi venttiilit oikeisiin nyyttöneihin eikä näppituntumaan :D toinen mikä vaikuttaa on tieten ennakko, mutta sekin saa olla aika paljon pielessä että ei lähde kunnolla käyntiin.

E: tuossa vielä ohjeet

1. 30Nm
2. Löysäys
3. 30Nm
4. Löysäys
5. 35Nm
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Syy oli noissa rikkinäisissä hehkuissa. Nyt lähtee taas käyntiin niinkuin pitää. X momentissa on paineventtiilit. :lol: hyvin pitää toistaiseksi.
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

eipä ne momentit taida muuta vaikuttaa kuin että pytyille saattaa tulla vähän eri paineet?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Takakelkat etu puslat ja narinat vaihdeltiin. Ihmettelin taannoin kun ei narissut. :lol:
Kuva
Kuva
Rälläkällä nuo irtosi loppujen lopuksi, sisäkehä oli syöpynyt pulttiin kiinni, ulkokehä oli kulunut poikki ja tukivarsi klappasi ainakin 2 senttiä pesässään.

Takakelkan kumit oli yllättävä helppo vaihtaa, kun antoi lämpöä tarpeeksi ja piti puslaa pakkasessa, kuskinpuolen puslasta lähti keskiosa sormilla pois.
Kuva
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tenavaan vaihtui hehkut ja jouset joka nurkkaan. Edessä molemmat jouset oli molemmista päistä poikki, mutta ne oli TAKAjouset. :lol: mitään ei kuitenkaan ajossa huomannut. :?

Kauniimpi puolisko korjasi vänkärin ikkunan ja vaihto taka iskarit.
Kuva

Auto tipahti hieman alemmas, kiitos rälläkän. :klapi: vähä raapii kuskinpuolella edessä, pitää tehä lisää tilaa.
Kuva

Kuva

:wink:
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Taka-akselin etu kiinnitykseen kopistelin reijän vahingossa. Joku seppä oli paikan laittanut jo aikasemmin siihen viereen.

Etupää on ruennut täristämään 90kmh ja ylöspäin, välillä häviää ja tulee taas takas. Mistälie johtuu, apparin puolen etupyörän laakerissa on vähä väljää, voisko siitä tulla?
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Taka-akselin etu kiinnitykseen koputtelin reiän, entisen paikan viereen. :? Isännän autoon sovitin leveämpiä valsseja. Valitettavasti ne on vaan lainassa.
Kuva
Kuva
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Laitoin rundikellon kii ja se pitäis saada toimimaan. Kuva
Mittari on pensasta niinku näkyy.

Laturin takana oli tämmönen.
Kuva
Saako jostai noista kierroslukutietoa ulos?
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kuva
Aniemiko: lta haettuja perintö nostajia vähän putsailin, kuvassa yksi putsattu. :lava: Tuntuis sormiin ihan toimivilta. Vuosikertaa nuokin jo on mutta jos olis vähän paremmat kuin moottorissa olevat. :roll:

Leima lähenee loppuaan, kaksi (2) reikää olen vasta löytänyt, iskarit taitaa mennä vaihtoon koko kierros.
250D -92
190D 2.2turbo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”