mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W169
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
S211 320CDI



Liittynyt: 15 Tam 2011
Viestejä: 649
Paikkakunta: Espoo

 LähetäLähetetty: 23.1.2014 23:08    Viestin aihe: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ? Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Olisko jollain ohjetta ja vaatiiko koodauksen ?
_________________
S204 AMG styling
W209 240 V6
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
isk
Säätäjä



Liittynyt: 21 Huh 2006
Viestejä: 915
Paikkakunta: Espoo

 LähetäLähetetty: 23.4.2016 22:37    Viestin aihe: Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ? Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

S211 320CDI kirjoitti:
Olisko jollain ohjetta ja vaatiiko koodauksen ?

Hieman vanha kysymys, mutta ehkä vastaus on ajankohtainen jollekin muullekin.

Ensiksi akunkenkä irti, jotta bägin pyörittely ei jännitteettömänä jännittäisi niin paljon. Tämän tarpeellisuudesta näkyy olevan eri koulukuntia, mutta itse tein mieluummin näin. W169:ssä akku sijaitsee pelkääjän tossujen alla:



Bägi irti, ratin takaa kahdella ruuvilla, taisi olla T30.
Ylimmäinen liitin irti, vasemmalla puolella liitintä pieni lukitus, joka kammetaan pienellä meisselillä.
Bägin liittimet: siirrä harmaa lukitus, nosta oranssi lukitus ja irroita liittimet. Liittimet ovat värikoodattuja, joten kasaaminen onnistui jopa minulta.



Tässä välissä on se haastavin osuus, eli ohjauspyörän pultin irroitus. Vaiheeseen tarvittiin 10-kokoinen kuusiokulma, jatko, vääntövarsi, jatkovarsi ja juniori, joka piti apukäsinä rattia vastaan. Ammattilaiset tietävät paremmin, mutta nämä vissiin ovat vaihtelevasti kiinni - toisinaan helposti, joskus oikein lujassa.

Spiraali lukitaan tavalla tai toisella, muuten on tiedossa lisähaasteita. Uuden monitoimikatkaisimen mukana tulee lukitustappi, joka tarjoillaan ison nuolen osoittamaan reikään. Itsellä oli käytetty osa, niin improvisoin tapin puusta ja varmistin teipillä, ettei pyörähdä epähuomiossa.
Kolme pikkuruuvia (pienet nuolet) irti ja spiraalin voi nostaa pois. Takana oleva kiinteä liitin jäykistää hieman.



Monitoimikatkaisin on sitten käsillä, T30-ruuvi irroitetaan vihreästä reiästä käsin. Harmaalla merkityissä tapeissa on messinkirenkaat, joiden merkitys ei oikein auennut - ovatko vain korotusta varten? Jos ovat, niin ne tippuvat helposti eikä kannata hävittää.
Viiksi nostetaan kauluksineen pois.



Tässä näkyy aiemmin mainittu liitin:



Esitellään vielä kauluksien erot - itselle tuli kylkiäisenä vakionopeuden säädin ja kauluksissa on näköjään eroja. En ole vielä päässyt ajamaan ja kokeilemaan, osaako auto tietää automaagisesti, että onpa nyt vakkarikin vai pitääkö se sille erikseen kertoa - mitä sanoo Star-osaajat?



Sieltä löytyy syypää viiksettämiseen, tämä on ilmeisesti aika tyypillinen tapaus.



Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä, aikaa meni istumatyöläiseltä noin tunti. Viiksi lähti toimimaan näillä eväillä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4914
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 24.4.2016 9:55    Viestin aihe: Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ? Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

isk kirjoitti:
Spiraali lukitaan tavalla tai toisella, muuten on tiedossa lisähaasteita. Uuden monitoimikatkaisimen mukana tulee lukitustappi, joka tarjoillaan ison nuolen osoittamaan reikään. Itsellä oli käytetty osa, niin improvisoin tapin puusta ja varmistin teipillä, ettei pyörähdä epähuomiossa.

OT: 124:n spiraalissa oli nerokkaasti ne kiinnitysruuvit semmoiset, että ruuvit lukitsivat puoliskot toisiinsa, kun spiraali oli irti (ruuvit pyöritettynä "yläasentoon").

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
isk
Säätäjä



Liittynyt: 21 Huh 2006
Viestejä: 915
Paikkakunta: Espoo

 LähetäLähetetty: 11.5.2016 8:19    Viestin aihe: Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ? Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

isk kirjoitti:
osaako auto tietää automaagisesti, että onpa nyt vakkarikin vai pitääkö se sille erikseen kertoa - mitä sanoo Star-osaajat?

Sain ohjeistusta, että varustekoodin (440) lisäys pitäisi tehdä tehdasyhteydellä, eli Veholle mars.

Homma kävikin kätevästi, varasin ajan, ohjainlaitteiden (ME, mittaristo, ESP) koodaus tapahtui odottaessa, laitoin akun kannen ja lattiamaton takaisin paikalleen, palautin autosta löytyneet ylimääräiset työkalut tiskille ja maksoin laskun 65 eur. Wink Ei paha.

Kytkinpolkimeen tai jarruun ei tarvinnut tässä mallissa ainakaan mitään lisää vaan kaikki toimii niin kuin pitääkin. Vakkari on kyllä kätevä varuste.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W169 Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit