Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?

Vastaa Viestiin
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

Olisko jollain ohjetta ja vaatiiko koodauksen ?
S204 AMG styling
W209 240 V6
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 998
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?

Viesti Kirjoittaja isk »

S211 320CDI kirjoitti:Olisko jollain ohjetta ja vaatiiko koodauksen ?
Hieman vanha kysymys, mutta ehkä vastaus on ajankohtainen jollekin muullekin.

Ensiksi akunkenkä irti, jotta bägin pyörittely ei jännitteettömänä jännittäisi niin paljon. Tämän tarpeellisuudesta näkyy olevan eri koulukuntia, mutta itse tein mieluummin näin. W169:ssä akku sijaitsee pelkääjän tossujen alla:

Kuva

Bägi irti, ratin takaa kahdella ruuvilla, taisi olla T30.
Ylimmäinen liitin irti, vasemmalla puolella liitintä pieni lukitus, joka kammetaan pienellä meisselillä.
Bägin liittimet: siirrä harmaa lukitus, nosta oranssi lukitus ja irroita liittimet. Liittimet ovat värikoodattuja, joten kasaaminen onnistui jopa minulta.

Kuva

Tässä välissä on se haastavin osuus, eli ohjauspyörän pultin irroitus. Vaiheeseen tarvittiin 10-kokoinen kuusiokulma, jatko, vääntövarsi, jatkovarsi ja juniori, joka piti apukäsinä rattia vastaan. Ammattilaiset tietävät paremmin, mutta nämä vissiin ovat vaihtelevasti kiinni - toisinaan helposti, joskus oikein lujassa.

Spiraali lukitaan tavalla tai toisella, muuten on tiedossa lisähaasteita. Uuden monitoimikatkaisimen mukana tulee lukitustappi, joka tarjoillaan ison nuolen osoittamaan reikään. Itsellä oli käytetty osa, niin improvisoin tapin puusta ja varmistin teipillä, ettei pyörähdä epähuomiossa.
Kolme pikkuruuvia (pienet nuolet) irti ja spiraalin voi nostaa pois. Takana oleva kiinteä liitin jäykistää hieman.

Kuva

Monitoimikatkaisin on sitten käsillä, T30-ruuvi irroitetaan vihreästä reiästä käsin. Harmaalla merkityissä tapeissa on messinkirenkaat, joiden merkitys ei oikein auennut - ovatko vain korotusta varten? Jos ovat, niin ne tippuvat helposti eikä kannata hävittää.
Viiksi nostetaan kauluksineen pois.

Kuva

Tässä näkyy aiemmin mainittu liitin:

Kuva

Esitellään vielä kauluksien erot - itselle tuli kylkiäisenä vakionopeuden säädin ja kauluksissa on näköjään eroja. En ole vielä päässyt ajamaan ja kokeilemaan, osaako auto tietää automaagisesti, että onpa nyt vakkarikin vai pitääkö se sille erikseen kertoa - mitä sanoo Star-osaajat?

Kuva

Sieltä löytyy syypää viiksettämiseen, tämä on ilmeisesti aika tyypillinen tapaus.

Kuva

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä, aikaa meni istumatyöläiseltä noin tunti. Viiksi lähti toimimaan näillä eväillä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

isk kirjoitti:Spiraali lukitaan tavalla tai toisella, muuten on tiedossa lisähaasteita. Uuden monitoimikatkaisimen mukana tulee lukitustappi, joka tarjoillaan ison nuolen osoittamaan reikään. Itsellä oli käytetty osa, niin improvisoin tapin puusta ja varmistin teipillä, ettei pyörähdä epähuomiossa.
OT: 124:n spiraalissa oli nerokkaasti ne kiinnitysruuvit semmoiset, että ruuvit lukitsivat puoliskot toisiinsa, kun spiraali oli irti (ruuvit pyöritettynä "yläasentoon").

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 998
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Onko paha vaihtaa W169 monitoimiviiksi ?

Viesti Kirjoittaja isk »

isk kirjoitti:osaako auto tietää automaagisesti, että onpa nyt vakkarikin vai pitääkö se sille erikseen kertoa - mitä sanoo Star-osaajat?
Sain ohjeistusta, että varustekoodin (440) lisäys pitäisi tehdä tehdasyhteydellä, eli Veholle mars.

Homma kävikin kätevästi, varasin ajan, ohjainlaitteiden (ME, mittaristo, ESP) koodaus tapahtui odottaessa, laitoin akun kannen ja lattiamaton takaisin paikalleen, palautin autosta löytyneet ylimääräiset työkalut tiskille ja maksoin laskun 65 eur. :wink: Ei paha.

Kytkinpolkimeen tai jarruun ei tarvinnut tässä mallissa ainakaan mitään lisää vaan kaikki toimii niin kuin pitääkin. Vakkari on kyllä kätevä varuste.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W169”