humun w124 300TDT

Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

humun w124 300TDT

Viesti Kirjoittaja humu »

Tuollainen(sininen) tuli tänään haettua omiin nimiin.Vihreä on 250TD manuaali vm-90 ollut mulla n.6vuotta.
Bongasin kamppeen pari viikkoa sitten erään autoliikkeen pihasta lumikasan alta ja asia jäi kaivelemaan. Auto on ollut liikenteestäpoistettuna pari vuotta, vm-93 (taitaa olla vähäpäästöinen), automaattia minulla ei ennen ole ollut ja ok tuntuiselta tuntui vähäisellä kotimatkalla.
Mittarissa näyttäis olevan 340000 tottako lie., vetoja tuntui olevan (250:sen jälkeen hyvin), konehuone tihkuu sieltä sun täältä, huohottimen letkusta löytyy patenttia ja polttoainetta tulee pumpun päältä mistä suutinputket lähtee niin siellä tais olla o-renkaat? Yksi suutin hakkaa kynsille selvästi..
Sisusta on ollut kovalla käytöllä, kuskinpenkki normaalisti kulunut kulmasta, kojetaulussa reikiä, kattoluukku ei toimi(massalla tiivistetty), reikiä ja ruuvikiinityspatentteja.

Kuva

Nosturilla autoa ei vielä kerinnyt käyttää takahelmat olivat ehjät mutta ainakin yhden takakaaressa olevan koritulpan ympäristöä oli ruoste päässyt laajentamaan.

Kuva
Onko radiota mahdollista saada toimimaan jos ''Code'' numerosta ei ole tietoakaan?
Tuommoinen keskipaneelin jalopuuosa alkuperäiskunnossa olis tarkoitus löytää saa ilmoittaa jos löytyy ja samoiten keskellä olevan tuloilmaräppänöiden kehys, ja siihen irroitusvinkkejä? joutuuko hansikaslokeron sijalla olevan airbägin verhoilun irroittamaan ja miten onnistuu saamatta bägiä naamalle
:?:

Kuva
Tuohonkin pitäny kairata reikä :roll:

Kuva
Apu tähän löytyi läheltä

Kuva
Siinä reilattu boksi ja lukkokin onnistui modata toimimaan omalla avaimella

Tuommosia varustenumeroita oli etupellissä:
412
585
620
240
752
814
855



Kuva
Konehuoneesta ''tuulitunneli'' uupuu, äänimerkki ei toimi, hehkun merkkivalo vain vilahtaa relekkö? Auto on vedetty joskus ylitse ehkä hitusen violettiin taittava helmiäinen ei ehkä taitavin ollut maalari muttei älyttömän huonokaan. Jännityksellä seurataan tuleeko alta yllätyksiä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

ota radio pois ja tarkista ettei sen päälle ole kirjoitettu koodia. Jos ei ole niin laita mulle radion sarjanumero ja malli niin katson voinko auttaa koodin kanssa.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Näppärän näköinenhän tuo on vaikka pientä laittamista löytyykin :wink: pumpun päällä oleville paineventtiileille on olemassa oma erikoishylsy joka löytyy ainakin työkalutorilta hintaan 10e. jokaisessa paineventtiilissä on sekä o-rengas että kuparitiiviste ja vaihto ei ole hankala, ainut että imusarja pitää irroittaa edestä että pääsee kiristään momenttiavaimella uusilla tiivisteillä.

tuossa vielä linkki momenteista kiristysvaiheessa.


E: laitetaampa vielä selvitykset varusteista niin ei jää epäselväksi :!:

412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
585 BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
752 BECKER RADIO MEXICO 2000 VK
814 ACTIVE BASS LOUDSPEAKER SYSTEM
855 ???
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Radio tuli näprättyä käsille koodia ei löytyny mutta tuommoinen tarra oli kupeella
Kuva
Tuonhan vois kokeeks jättää jos vaan lähtee pelittämään.

Kuva
Pikaliittimet osui olemaan suoraan samat,kuin tallissa lojuneessa JVC-soittimessa ja ensimmäiset koesoitot oli suoritettava. Rokkia alkoi kuulumaan yllättävän monelta sunnalta paitsi apparin ovesta ja kuskinoven kaijuttimen elementti oli revennyt

Kuva

Oviin täytyy metsästää käypäset kaijuttimet+ritililät joka oveen, kun ovat melkeen joka kantilta ruuveilla vedetty kiinni. Oviin suunnittelin samalla ruostesuojausta pikaisesti,kun kerrankin taisi tulla ruosteettomat vastaan ja stp-mattoa.
Ehdotuksia kovaäänisten merkille/mallille?
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Pikaisen googlauksen jälkeen mahdollisia koodeja radioon löytyi 6kpl :D
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

humu kirjoitti:Pikaisen googlauksen jälkeen mahdollisia koodeja radioon löytyi 6kpl :D
Elä naputtele sitä lukkoon. Huomenna saat oikean koodin tuohon :lol:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

42412
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Kuva

Jo-vain lähti soimaan :D Kiitokset Jollelle. Jatkoa ajattellen koodi tuli varuks kaiverrettua soittimen päälle.
Auton näpertäminen on vain tuskallisen hidasta. Päivät menee töissä,joka tai joka toinenkaan ilta ei tule lähdettyä laittelemaan,kun auto sijaitsee 40km päässä säilössä kuin ite asuu :roll:
Automaattinen anteennin nostin tuli kunnostettua aseöljyn ja WD-40 yhdistelmällä hyvin tojii.
Seuraavaksi olis meininki hankkia paineventtiileille cu-tiivisteet ja o-renkaat jaa suuttimia penkkiin. :arrow:
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Varusteita on ainakin tarpeeksi. :D Joku ilmeisesti leikkinyt porakoneen kanssa sisällä enemmänkin? Liekköhän alkuperäiset nuo ovien kaiutin asennukset? :shock:
250D -92
190D 2.2turbo
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei nuo oven kaiuttimet ole alkuperäiset. Tuossa on hyvä paikka kajareille. Viikonloppuna laitettiin kaverin s124:n tuohon samaan paikkaan hertzin 6,5 mid bassot ja takaluukkuun 6 kanavainen vahvari. Muuttu äänimaailma ihan siedettäväksi 8)
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Kuva
Ensimmäinen enne hiipuvasta tähtösestä?

Kuva
P**kan marjat ja mansikka kuntoonhan tuokin olis laitettava, kun kerran semmonen autosta löytyy. Saakelin sikamassa patentti :shout:

Kuva
Tuon verran sai auki omalla moottorilla ja pikkuisella käsin avituksella. Jumissa on ja pahasti. Kuvassa jotenkin näkyy kitin ja maalin lohkeamat. Käsille tuo olis saatava maalia ja tivistettä.
Mekasta jo purkuohjeita tiirailtu.

Paineventtiileille hain o-renkaat ja cu-tiivisteet hintaan 5,4e. Ne vaihtuu jahka saan lainaan hylsyn paikalliselta kyläsepältä
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Auton reilaus jäänyt vähemmälle mut onneks osasia ja hilppeitä on haalittu valmiiks odottelemaan :)
Kuva
Ehyt kattoverhoilun etuosa ja tuulitunneli :)

Kuva
ehjä ritelikkö

Kuva
Moottoriölpät ''uuteen'' ja vanhaan ja vielä jää lisäysöljyä :kuningasajatus:

Sulakerasialla huomio kiinnittyi epämääräiseen myttyyn
Kuva

Kuva
ja virtahan siellä kulkee :shock:
toinen sulake oli lisätty lisälaite releelle. Toinen vielä selvittämättä mihin ja miksi lisätty..
Tjaa ja takaluukun johdotuksista löytyi nihraantuneita johtoja.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Mullä on lämppärin puhaltimen sulake tossa latta versiona. Saatto olla jossaki ilmastointi mallis tai jälki ilmastointi mallis kun se on tossa ulkopuolella.

Tai no enno koittanu sulaketta pois ottamalla sammuuko puhallin. Jostaki ohjeesta tai vastaavasta luin et se on sille se sulake.
E46 330D & E46 328i
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Kuva
Telakoituminen on tapahtunut :D Abs anturit putsattu edestä ja alustaan vaihdon tarpeessa olevien osasien tiirailua mm perus alapalloa, jousia, jarrut, tunkin reijissä hitsuuta..

Kuva
Ompas täällä märkää :D tuosta saattais tulla jo mainintaa pikkaisen virkaintoisemmalta katsastusinssiltä.

Kuva
Yksi syyllinen monista, laatikon öljynjäähdytyksen kierrossa pikapatenttipaikkaus..

Tuossahan näyttäis olevan laattikkoöljyn jäähdytys syylärissä, oliskohan tuossa mieltä ohittaa se ja tehdä omalla kennolla keulalle? Auto ei tulossa kovaan revitykseen vaan normaaliksi käyttöautoksi. Onkohan noissa mennyt laatikkoöljyjä/jäähdytysnesteitä sekaisin? vai onko turhaa varmuuden maksimointia :roll: :?:
Minkä lämpöistä kampetta tuolla yleensä on kierrossa?
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Kuva
Öljypohjan pudotin pois laakerien tiiraus mielessä. Laakerit olivat standart laatua ja kulumisen jälkiä ei juurikaan, yöunet turvattu siltä osin.

Kuva
Pultit löytää paikkansa vielä viikon päästäkin :D

Kuva
öljypumpun imuputken tekemä jälki :? Peijooni sentään jos tuo on aina ottanut kiinni :evil:
Konetta on selvästi aikaisemmin remontoitu, tiivistemassan jämää oli öljypohjassa ja etupää on massalla kiinni. Ketjukopassa oli ''hakkaus'' jälkiä sisäpuolella joka vois tulla ketjun katkeamisesta :nocando:
Ehjät laakerit ainakin puoltavat sitä, että kaiken pitäis olla kunnossa. Imuputken etäisyyden öljypohjaan voi kokoamisen jälkeen onneksi vielä tarkastaa lisäpahkan kautta.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Outo homma tuo että öljypumpun imuputkion noin lähellä öljypohjaa. Piti oikein tarkistaa omasta koneesta ja siinä oli yli puolen sentin rako.

Öljypumppu taisi tulla laakeripukkien pultteihin kiinni, 2 pulttia oli sellaisia että niissä oli kannan päässä sisällä kierteet öljypumpun kiinnitysruuveille.

Pulteista oli muistaakseni 3 eri kehitysversiota olemassa, olisiko niissä pituuseroja että öljypumppu on tullut sen takia alemmas kun sen kuuluu olla.

Luulisi vaikuttavan öljypumpun ketjun käyttöikään jos pumppu on vinossa :roll:




Omassa 350 tkm ajetussa turbomotissa laakerit olivat myöskin uutta vastaavat, moottorin naaman kuuluukin olla liimalla kiinni. Vai oliko se liimattu perus mustalla tiivisteliimalla?
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Naaman liima oli hyvin kovan oloista ja väriltään vaaleanruskeaa. Saattais se ollakin tehtaan jäljiltä.
Kuva

Kuva
Öljypumppu taisi tulla laakeripukkien pultteihin kiinni, 2 pulttia oli sellaisia että niissä oli kannan päässä sisällä kierteet öljypumpun kiinnitysruuveille.
Tuohon kuvaan osui mainittu kiinnitys tapa
Tutkaillaan :roll:
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Kuva
tuossa kuvaa hakkaus jäljistä, olisko ketju joskus katkennut..
Muuta ihmeempää tuolle ei keksiny, uuvella tiivisteellä öljypohja paikoilleen ja vielä ''luukusta'' tarkastin et öljypumpun imutorvi on sentin-puoli irti pohjasta.

Kuva
Imusarja tuli irroitettua suutinten ja hehkujen kunnostus mielessä. Huomasinkin, että pumpun päädyn luona oleva mötikkä mikä ohjaa laatikkoa? Vai vakkarinopeussäädin? niin yksi päällä oleva tanko oli irti/poikki :roll:
Olisko kellään selkeitä ohjeita/vinkkejä miten, mistä,millä keinolla laatikon säätö/toiminnan ohjaus tapahtuu? Ja miten ns perussäätöihin päästään?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tuo pumpun takana oleva mötikkä on alkuperäiseen vdo:n vakkariin littyvä.

Laatikon toimintaan vaikuttaa siitä vakkarimötikän vierestä lähtevä vaijeri, siinä on muovinen mutteri josta vaijeria saa kiristettyä löysättyä.
Vaijeria kiristämällä saa laatikon kierrättämään osakaasulla pidemmälle, tarpeeksi kun kiristää niin isompaan vaihtaminen vaatii kaasun keventämistä.

Pumpun kyljessä on alipainemodulaattori jolla säädetään laatikolle menevää alipainetta. Vaihdot jämäköityy kun avaa 10 mm kannalla olevat ruuvit ja modulaattoria kääntää tulipeltiin päin. Kannattaa huomioida että liikaa käännettäessä modulaattorista loppuu pelivara ja se estää kaasua kääntymästä täysille. Itse säädän modulaattorin kaasuvipu pohjassa ja sitten modulaattori niin pitkälle kun menee. Jos syöttöä on paljon ruuvattu niin tämäkään ei aina riitä :roll:

Laatikon kyljessä kuskin puolella on paineensäätöruuvi. Tähän kannattaa koskea vasta sitten kun kaikki nuo aikaisemmat on säädetty kohdalleen. Paineennosto kun vaikuttaa mm tiivisteiden ja laatikoiden sisuskalujen kestoon pitkällä aikavälillä. Säätö on aika herkkä ja 1/4 kierroksellakin on selvä vaikutus laatikon toimintaan jos laatikko on muuten kunnossa.

Pakki on sellainen vaihde joka saa käskynsä suoraan ilman ilman modulaattoria niin pakista tuntee ensin jos painetta on liikaa ( paukahtaa päälle)
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Päivityksiä: Konehuoneen vuotoja tilkitty, mm pumpun pohjaa tiivistetty ja polttoaine letkut uusittu konehuoneeseen ja simpukkaan laitettu stefasarja.
Suuttimet nykäisin irti ja huomasin ainut yksi oli alkuperäinen 135bar ja loput 115bar :?
Hiomo Kantanen Jyväskylästä laittoi uudet kärjet ja sääti paineet kohdalleen.
Kuva

Kuva

Hyvät tuli :D Niin ja paineventtiileille uusin cu-tivisteet ja o-renkaat. Joku aikaisempi seppä oli tiivistänyt kahdet punaisella hylomarilla ja vetänyt älyttömään kireyteen :evil:

Kuva
Tuon mötikän tehtävä? vaikuttaa tyhjäkäyntiin? voiko deaktivoida?
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Tuo on niin uus että siinä on ilmamassamittarin tapanen, omastani repäsin irti ilman ongelmia. :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Tuo on niin uus että siinä on ilmamassamittarin tapanen, omastani repäsin irti ilman ongelmia.
Selvä, näin toimitaan
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Jotain pientä päivitystä tännekkin

Kuva

Takakelkan etukiinnike kuskin puolella oli korjattu huonosti nyt uutta mallailtu 4mm latasta
isompia/työläitä ruoste vaurioita ei onneksi ole vielä ilmaantunut.

Parempaan hitsikoneeseen tuli sijoitettua, konkurssipesästä tarttui mukaan Kempin minarc evo 170. Säädöissä vielä hakemista vaikka helppo käyttöiseksi ovat konetta kehuneet

Tasonsäädön putket paineakuilta iskareille kävin teettämässä hydrauliliikkeessä letku mallisiksi. Yöunet turvattu niiltä osin :roll:

Perästä huuhtelin dieselillä ja paineilmalla kokkareita mäkeen, pienessä rattaistossa oli lappia, pitääkö huolestua? Merteilillä oli myynnissä jotain muoviprikkoja perään nekö kuluneet?
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Kuva
Kelkan päällinen hiottu puhtaaksi alkavista pilkoista ja pensselöity hapolla. Tuo näyttikin olevan tehtaan jäljiltä vain maalattu :shock: vielä tulossa sinkkimaali, uretaanimaali ja jonninlainen massakerros.

Kuva

Kuva

Massaustulppien ympärillä oli alkavaa kuppaantumista ja niitä ottelin kiinni, käpyporalla ajelis uuvet reijät ja tulpat massalla kiinni :tuumaus:
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Päivitystä tähän :D
Hyvin menty, ei vieläkään pahemmin kilsoja mittarissa 355 ja rapiat. Työnantajan puolesta,kun saa auton käyttöön.

Kyllähän tähän tullu kapisteltua monenlaista..Uudet jarrut, jouset, takaosaan tuli tummat kalvot, ovet vuorasin STP-Bomb matolla ja takapenkin alunen ja kontin pohja. Viimeisempänä vaihtui alapallo eteen kuskinpuolelle ja eteen jouset.
Täytynee laikata kierros pois,kun on pikkasen liikaa keulassa korkoa.
Sisälokasuojat tilasin Alvadilta eteen ja taakse. Paikolleen ei ole vielä kerennyt mallata.
Aiempaan vihreään s124 taakse laitoin ja hyvin sopivat paikoilleen
Roiskeläpät ovat lisäksi hankintalistalla muttei mieleisiä vielä löytynyt.


Kuvaa Lapin reissulta viime vapulta Skibotnilta ollaan palaamassa
Kuva
Paluumatkalla katkesi edestä kallistuksenvakaajan kiinnike rauta,muttei estänyt ajelua keski-suomeen.
Lapin vaellusretkiin oiva peli, hyvin mahtuu kahden sukset ja ahkiot kyytiin :D

Ajovaloihin tuumaillu ''kristalli'' mallisia ja ksenonpolttimoita vai olisiko projektio umpiot paremmat??
Lisäpitkissä tällä hetkellä toinen toiminnassa, 55w cobran ksenon :lol: Ballasti antautui ovat olleet noin 3-4vuotta
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Laita e500 linssit ja niihin lisäpitkät.
Ite olen ollu todella tyytyväinen.

Kuva
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilman muuta E500 umpiot (lasithan riittää jos heijastimet OK) :idea:
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Nuita E500 umpioita oon myös metsästäny, lasitkin riittäis.
Tuntuvat olevan kiven alla ebaystäkin haettu :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei niitä Ebaysta saa...jos ja kun uusia edelleen löytyy niin lasin hinta noin 150 € / kappale, voin tarkistaa tarvittaessa. Viikon toimitusaika.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
humu
Viestit: 119
Liittynyt: 18.11.2010 19:12
Paikkakunta: sentral-Finlande

Viesti Kirjoittaja humu »

Tollaseen hintaan oon törmänny. Jätän ne vielä mietintään. Rahaa menee näihin aikoihin kummasti :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”