S210 E220 CDI A -99 "Ukin melluauto"

Vastaa Viestiin
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dealer kirjoitti:Minulla oli joskus 850 Volvo. Kelpo peli, mutta innostusta himmensi etuvetoisen vetely kiihdytyksissä.
Kyllä senkin kanssa oppii elämään, varsinkin kun kuljettaja ei ole ensi kertaa pappia kyydissä.
Mainitaan nyt vielä että tää kommentti on jotenkin nyt jäänyt takaraivoon kummittelemaan ja nykyisin aina etuvetoisella päästellessä tulee ajateltua tuota vetelyä, varsinkin näin talvikeleillä häiritsee välillä ihan tosissaan. Ennen ei tullut ajateltua koko asiaa, nyt alkaa olla oikein takavetokuume päällä... :P

OT:na vielä - 850:sen eduksi täytyy kyllä laskea mahtava ruostesuojaus, ei toki täydellinen mutta ilman täydennyskäsittelyjäkin nuo tuntuu menevän helposti parikymmentä vuotta pienillä pintaruosteilla. (Takapuskurin kannakkeita ehkä lukuunottamatta).
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

dneproshin kirjoitti:Tarvitsisin lähinnä ehjät kuoret kun tiputin toisen avaimista betoniin - toimii muuten täydellisesti mutta salpa on palasina ja metalliavain ei pysy paikoillaan. Ebayn ihmeellisestä maailmastakaan ei oikein tuota mallia löydy, muun mallisia IR-avaimia ja pelkkiä kuoriakin tuntuu olevan pilvin pimein tarjolla.

Onko näissä aina Tip-start ominaisuus ja miten sen pitäisi toimia?
Minulla olisi yksi käytetty pitkää mallia avain jossa ehjät kuoret.

Tipstart lienee kaikissa automaattivaihteisissa ? Käytät avainta starttiasennossa niin starttaa kunnes käynnistyy tai 7 (?) sekuntia on kulunut.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

^ Paljon tommosesta pitää maksaa?

Muistaakseni joskus kokeilin avaimesta päästää startatessa, mutta ei kyllä jatkanut pyörittämistä itsestään. Onkohan tuo jossakin vikatilassa sitten, mikä tuohon voisi vaikuttaa? Ei tuokaan mikään pakollinen ominaisuus ole, mutta oishan se kiva kavereille näyttää että tällaisia hienouksia on näissä vanhoissakin mersuissa :) Samaa sarjaa kuin lasien avaus pitämällä kaukosäätimen nappia pohjassa ja tähtäämällä ovenkahvan "silmään".
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Teemu.P
Viestit: 130
Liittynyt: 08.6.2006 15:34

Viesti Kirjoittaja Teemu.P »

muistelisin että nuissa ensimmäisissä facelifteissä ei tuota tipstart ominaisuutta löydy kuten ei myöskään mekaanista ohjaupyörän korkeuden säätöä vakiona.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisiko 25 euroa, rahti sisältyy hintaan ?
Keskellä kuvaa:

Kuva
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Latureita on luvattoman huonolaatuisia tehdaskorjattuja myynnissä. Samoja kokemuksia on minulla. Elstock luki paketissa. Vältän jatkossa. 1999 w202 cdi autoon laitoin uuden laturin n. 350tkm kohdalla. M-teile tms ebay halvimpia maksoi n. 120€.

Nyt kun auto on pk- seudulla on mercedeksiin erikoistuneita korjaamoita lähellä useita. Näin korjaus ei ole niin kallista.

Takapyyhkijältä voi ottaa pistokkeen irti. Näppärä tapa ohittaa pyyhkijä jos niin tahtoo.
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Jaa, äkkiseltään vilkaistuna ebayssa tosiaan on 150 e hintaluokassa vesijäähdytettyjä latureita, enpä ollut sieltä katsonut aikaisemmin. Eli suomessa myydään pahimmassa tapauksessa samaa scheissea moninkertaiseen hintaan, ymmärsinkö oikein?

Pitäis rohkaistua itse tekemään enemmän, ei kai näiden laitto mitään ydinfysiikkaa ole, lukuunottamatta ehkä noita suuttimia ja mahdollisesti jumittavia hehkuja... Ihan kaikkia erikoistyökaluja ei kannattane itselle hommata yhden auton korjausta varten - tosin esimerkiksi peugeotin jakopääremppaa varten ostin osat ja erikoistyökalut hintaan 350 euroa, kun liikkeessä olisi ko. homma maksanut 620 e (+ mahdolliset lisätyöt). Köyhän on pakko opetella tekemään itse :P

Jos sitä aloittaisi laatikkoöljyjen vaihdosta, mistä olen ennenkin haaveillut... Carsoftikin löytyy, ei ole vaan saanut aikaiseksi kokeilla sitä - käsittääkseni silläkin onnistuu aika hyvin kaikki perusjutut.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Väykky is back. Takalasin nostin vaihdettu, akku ladattu ja mersu on taas liikennekäytössä.

Kuva

Kuva

6 litralla näköjään mentiin eka matka. Reilut 310 tkm rullattu kaiken kaikkiaan.

Kuva

Kuva

Taajama-ajossa lämpömittari tipahti alle 80:n, maantiellä neula oli n. 90:ssä. Termarin vaihto on selvästi auttanut, viime talvena ei lämmennyt yli 80:n ei sitten mitenkään. Eikä webastokaan ollut nyt päällä, tai ainakin kuvittelen että ajowebasto menee pois päältä tuosta napista missä palaa punainen valo:

Kuva

Muita havaintoja:
- Vakkari on mielenkiintoinen varuste mutkaisessa ja mäkisessä maastossa - Tie oli jäinen ja urainen, jyrkkiä nousuja ja laskuja paljon. Alamäessä auto heittää pykälää pienemmälle ja ylämäessä lisäksi antaa kakkua koneeseen aika reippaasti. Vähän aikaa yritin vakkarin kanssa ajella mutta pelotti sen verran että siirryin ihan manuaaliseen nopeuden säätelyyn.
- Sähköpeilit toimivat huonosti, kuskin peili liikkuu tahmeasti ja vänkärin puoli vain ylös-alas-suunnassa. Täytyy tutkia asiaa jossakin vaiheessa.
- Kyyti oli oikein mukavaa, pullakumit pehmentää menoa sopivasti ja mataluudesta huolimatta auto selvittää montut kunnialla. Keula saisi ehkä olla vähän korkeampi, mutta pärjännee tuolla noinkin. Auto vaan näyttää välillä vähän olevan pylly pystyssä.
- Liikkeellelähtö jäiseltä pihalta onnistui hämmentävän helposti. Auto oli parkissa keula alaspäin (näkyy yo. kuvissa) ja lähdin peruuttamaan - mersu eteni täysin eleettömästi taaksepäin, olisin odottanut hillitöntä sutimista tuossa jäällä. HKPL 8:t taitaa olla ihan hyvät renkaat.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Voidaan säätää tuota ajotietokonetta niin näyttää nelosella alkavia lukemia :)
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Toi 6:kin ois hyvä jos pitäis paikkansa, vähän optimistinenhan tuo muistaakseni on aikaisemmin ollut. Jätin sentään tulkinnan varaa lausuntooni, 6 litralla ehkä mentiinkin, mutta kenties vain 89 km :)
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Voi sitä säätää toiseenkin suuntaan. .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Saaks sen näyttämään ihan oikeetakin lukemaa? :shock: Olis melko harvinaista herkkua sellainen.

Eilen auto tuossa Imatran motarilla päätti lausua että öljyä on liikaa. Siitä hermostuneena innostuin tänään vähän taas puuhastelemaan auton parissa:

Kuva

Ei ollut kunnon välineitä, joten Volvon vanha vesiletku hyötykäyttöön ja eikun posket lommolle:

Kuva

Puolisen litraa sain poistettua mustaa kultaa, pinta asettui vähän ylämerkin alapuolelle. Josko tuolla taas uskaltais ajella.... Tosin polttoainesuodattimen vaihdosta ei ole varmaa havaintoa (kuuluisikohan se tohon B-huoltoon, suoritettu 06/2012...), vähän hirvittää jo sen puoleen. Uusi suodatin on ollut hommattuna jo pitkään, täytyis saada asennettua. Sen verran kokeilin että suodattimen kannen saa ruuvattua auki, käsivoimilla ei lähtenyt mutta apuvälineellä kyllä:

Kuva

Ihan ei uskallus riittänyt tuon pitemmälle, huomenna pitäis päästä töihin... Pitää varata puhdasta dieseliä että saa kupin täytettyä ja hommata letkupumppu jolla vähän vois avittaa ilmautumista paluupuolelta. Akkulaturikin on tietysti rikki kun sitä eniten tarvitsisi. Edellisen kerran kun vaihtelin (Seatin) dieselkoneeseen pa-suodattimen niin aika epätoivoiseksi meni käynnistäminen. Tais pari akullista mennä ennenkuin vika löytyi, reikähän se oli letkuun syntynyt suodatinta murjoessa... Vahingosta viisastuneena täytyy varautua seuraavaan operaation kaikilla mahdollisilla tavoilla :P

Aiemmin valittelin laturin vesijäähdytteisyyttä ... Sehän on sellainen siksi että näissä CDI-koneisissa on (enemmän tai vähemmän) ylimääräiset lämmitysvastukset sisäpuhalluksen lämmittämistä varten, eiks niin? Näin muistelisin lukeneeni, että (ainakin) tuon takia tarvitsee jytäkämmän laturin.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kuppi täyteen dieseliä ja käyntiin.
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ihan kuin olisi hiljentynyt tämä foorumi viime aikoina... No pittää miun jatkaa höpinöitäni niin pääsette seuraamaan (vahingoniloisena) väykyllä ajamisen ihanuutta.

Kyllähän se parktronic varmasti hommansa hoitaa, eikö?

Kuva

Vastaus: Melkein aina... Ei ois hesari enää väliin mahtunut, ehkä yksittäinen aanelonen jotenkuten. Tuurilla jäi tuohon, peruutin vaan sokkona "ei se vielä piippaa niin ei hätää".

Ohjaus on yhtä kankea ja huonosti palauttava kuin ennenkin, mutta laatikko - ai että on mukava ajella hyvin toimivalla automaatilla. Tämä auto käännytti kyllä meikäläisen invalaatikon käyttäjäksi, enää en kyllä hommaa yhtäkään manuaalivekotinta (käyttöpeliksi ainakaan). Seatin jälkeen on hiukan eri fiilis ajella tällä, melutaso on vähän eri kertaluokassa.... Muutenhan tuo Cordoba on oikein mainio ja näppärä peli eikä säikähdä maantietäkään vaikka pikkuruinen ja pahasti alitehoinen onkin.

Vikalistalle lisätään pissapoika, tuulilasille ei tule mitään. Nestettä säiliössä kyllä on reilusti... No, eipä minulla tähän päivään mennessä viatonta autoa ole ollutkaan, eikun tutkimaan...

Edit: Kyllä se saksalainen on viksu, hienot on nuo tuulilasin suuttimet. Lämmitys löytyy ja takaisku, saapa nuo purettuakin. Jotain nöyhtää oli molemmissa, liekö syynä tukkeutumiseen vai jäässäkö sitten olivat. Nyt joka tapauksessa ruikkii taas hyvin. Huh, tulipas valvottua myöhään...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Viikonlopun puuhasteluja - tunkkaisen sisäilman innoittamana (22.3.2015, 310828 km):

- Raitisilmasuodattimen paikantaminen ja vaihto, ilmakanavien putsailua
- PA-suodattimen vaihto
- Moottorin ilmansuodattimen vaihto
- Imurointi
- Maskinsuojuksen virittely

Osia seuraavanlaisesti:
Ilmansuodatin (Motonet 16-2672) 15.90 e
Raitisilmasuodatin (Motonet 19-2079 = aktiivihiili) 29.90 e
PA-suodatin (Bosch 1 457 431 704) n. 11 e
Biltemasta kirkasta muovilasia, rosteriruuveja ja muuta tilpehööriä, ehkä n. 10 e
Harrastukseen lasketaan siis kuluneeksi pyöreästi 70 e tällä kertaa.

Ohjeita sisätilojen purkuun löysin tuommoisesta paikasta: http://mbworld.org/forums/e-class-w210/ ... moval.html

Selvisi, että yo. ohje koskee automaatti-ilmastoinnilla varustettuja malleja (nappilämppäri), tässä manuaali-ilmastoinnillisessa ei tarvitse hanskalokeroa purkaa, siellä ei ole mitään kiinnostavaa:
Kuva

Hanskalokeron irroitus oli ikävä homma, tiukassa kuin mikä. Vaikkei tuota tarvinne heti uudelleen irroitella, tein silti varmuuden välttämiseksi jostain bongaamani ohjeen mukaan: Siloittelin hieman yläreunan korvakoita, mitkä pitävät lokeron tiukasti paikoillaan vaikka ruuvit (6 kpl) irroittaisikin. Jatkossa irroitusoperaatio on helpompi, tuossa leikkelyn lopputulos:
Kuva

Raitisilmasuodatin löytyi sitten vänkärin jalkotilan katosta. Ensin tuommoset irti:
Kuva

Sitten vedetään sivulle ja irti kaksi vaaleaa C:n mallista kiinnikettä:
Kuva

Käteen pitäisi tipahtaa itse suodattimen lisäksi sen paikoilleen tiivistävä levy, joka on kuvassa isohko, hieman L:ää muistuttava objekti vasemmalla:
Kuva

Suodatinta ei kannata etsiä konehuoneesta tässä mallissa (note to self...) Mutta tulipahan avattua eka kertaa tuokin kansi vänkärin puolelta tuossa tuulilasin etupuolella, missä joku ilmastoinnista kertova tarra oli. Siellä oli sähkökäärmeen pesä :D
Kuva

Vauhtiin päästyäni availin sitten lisääkin konehuoneen muoveja:
Kuva

Kuva

Ja takaisin kokoon imuroinnin ja silikonikäsittelyn jälkeen (kylläpä olikin paljon lehtiä, neulasia ja muuta roskaa konehuoneen uumenissa):
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Konepellin pahkakin tuli otettua pois:
Kuva

Eli tuommoiset osat:
Kuva

Pesua, kuivatusta ja silikonia, sitten takaisin:
Kuva

Kuva

Kuva

PA-suodatin vaihtui, hyvinhän tuo onnistui, tosin dieseliä tuli läträttyä vähän joka paikkaan kun täytin suodattimen kupin vähän liian tehokkaasti... Kuvasaastetta ihan itselle muistoksi niin voi mietiskellä nestekiertoa illalla päissään:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Maskinsuojuksesta tuli ihan itse tehdyn näköinen:
Kuva

Kuva

Kuva

Auttanee koneen lämpenemisessä ja vähentää mukavasti suolan ja loskan määrää syylärissä:
Kuva

Pitkästä aikaa tuli auto imuroituakin, laitetaan vähän fiilistelykuvia melko puhtaasta sisustuksesta:
Kuva

Kuva

(Mistähän löytyisi puuttuva tupakinsytytinliittimen kansi takakonttiin...)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

(Penkit olis pesua vailla...)

Kuva

(Ratti ei ole kulunut vaan tyylikkäästi patinoitunut)

Kuva

(Ajohanskat aina käsiin niin pysyy ratti hyvänä/siedettävänä edes vähän pitempään...)

Kurkistus lokeroihin, ei löytynyt mitään järkyttävää:
Kuva

Kuva

Kuva

(Paitsi tuo tyyny - tuollahan tuo on kulkenut mukana jostain kumman syystä :shock:)

Kuva

Kuva

Kesää varten pesin ihan perinteisellä mäntysuovalla kangasmatot, sujautin näppärästi kumimattojen alle kurakelien päättymistä odottamaan:
Kuva

Kuva
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ja kun sen kannen avaa,kannattaa samalla tarkistaa tuolta öljyt :
Kuva
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Teemu.P kirjoitti:muistelisin että nuissa ensimmäisissä facelifteissä ei tuota tipstart ominaisuutta löydy kuten ei myöskään mekaanista ohjaupyörän korkeuden säätöä vakiona.

Mä en ole vielä tavannut Automaatti-Mersua jossa ei ole Tipstarttia. Velipojalla oli 97 automaatti Väyry jossa oli tipstart, omassa vastaavassa manuaalilaatikollisessa sitä ei luonnollisesti ole, serkkupojan 220 CDI -98 väyryAutomaatissa oli, samoin hänen myöskin nykysin ex-97 240 bentsiini automaatissa oli, omassa -00 automaatti Väyryssä on. =)
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Jaa, tuossako se on nyt se pahamaineinen TCM... Kiitos vinkistä, äkkiähän nuo neljä ruuvia tuosta aukoo, täytyy tarkistaa tilanne.

Olihan tuollakin näköjään jo metrit tulleet täyteen (edellisestä B-huollosta 40tkm/vajaat kolme vuotta):
Kuva

Ihan ei kyllä tuolla vielä tuonne kauhugalleriaan pääse: viewtopic.php?t=12114

Tästä tosiaan näyttää puuttuvat tipstart ja ratin säädöt kokonaan. Ei osaa itseään käynnistää starttiasennossa käyttämällä, hörähtää vaan lyhyesti jos kokeilee. :(
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Toimiiks kaikki muut laitteet normisti? Voihan olla jos se on joku minkä voi koodata pois etc, on kyl enstemmäinen Automaatti missä se ei toimi. Jos kaikki osaset on kunnossa.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kyllähän tämä käy ja kukkuu ihan hyvin. Vaihteisto toimii nätisti, vakkari toimii, ABS:t rutisee, luistonesto ei anna tarjota perää sivulle... (poiskin sen saa, ja tulee otettuakin pois aina kun lapsettaa näin talvella...)

Mitähän vielä... No ei kai isompia vikoja ole päällä, mitkä tuohon voisi äkkiseltään mietittynä vaikuttaa. Vikakoodeja ei ole lueskeltu viime aikoina, sieltä tietty voisi löytyä esim. jotain alhaiseen jännitteeseen liittyviä (laturi- ja akkuongelmia oli jonkin verran, kuten edeltä voi lukea).
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Jonkinasteinen vikatila tai siitä merkintä muistissa voi sen toki kyllä tehdä, eli koodien luku ja nollauksella on hyvä lähtee. Ratin säätöjen puuttuminen ei ole ihmeellistä, se kaiketi on paljolti varustelutasosta kiinni.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tänään tankattu, todellinen kulutus 8.63. Ajo ollut 20 km työmatkaa ja webastoa aamuisin jos varpaita paleltaa.

Kirjoitin kokemukseni takalasin nostimesta tuonne: viewtopic.php?p=685998

Puuhastelua riittäisi, aikaa kun vielä jostain löytyisi... Aloitusviestiin päivitetty "työlistaa"... Ja remontteihin kulunut summa, ihan varoittavaksi esimerkiksi... (Elämä on...)

Kehutaan sen verran, että on ollut varsin miellyttävää turailla sisustan ja konehuoneen muoviosien kanssa, laatu on aika hyvällä tasolla. Irtoavat (lähes aina) ehjinä ja tuntuvat ja näyttävät asiallisilta. Iso plussa muihin suvun ajokkeihin verrattuna tästä.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ohjaus on yhtä kankea ja huonosti palauttava kuin ennenkin, mutta laatikko - ai että on mukava ajella hyvin toimivalla automaatilla.
Heh, aivan sama meidän väyrysessä. Ohjaus on #(¤%)&/.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

http://www.ajovalo.net/Mallit/MB_W210.htm
Tekniikassa merkittävin muutos oli Mercedeksen ensimmäinen hammastanko-ohjaus, joka oli kylläkin harjoitusversio eikä ansainnut kehuja.
Tuo arvio pitänee paikkansa... Mutta sentään ohjaus on maantiellä ihan kelvollinen ja ei vetele :)

Muita poimintoja yo. artikkelista:
Plussat:
+ tuoreena säilynyt ulkomuoto
+ CDI-dieselien ominaisuudet
+ jarrut
+ turvallisuusvarustelu
+ työn laatu, kestävä sisustus
+ melko runsaat sisätilat
+ ketteryys kokoisekseen
Ulkomuoto ... Kyllähän tuohon alkaa tottua pikkuhiljaa :)
CDI ... Sivistynyt ja miellyttävä kone ajella mielestäni
Jarrut ... Varmaan ihan ok, ei ole meikäläisen ajossa vielä huonojarruista autoa ollutkaan
Turvallisuus ... Aikansa huipputasoa
Työn laatu ... Kyllä, paremmasta päästä
Sisätilat ... Mahtuu meikäläsen kokoinenkin kaveri hyvin istumaan, tavaratila on valtava farkussa
Ketteryys ... No jaa, ei kyllä pärjää ihan takaveto-Volvoille, jotka ovat melkein yhtä isoja kuitenkin
Miinukset:
- kallis ostaa käytettynä
- manuaalivaihteisten vaihteensiirto ja kytkin
- ohjauksen tunto ja palautumattomuus
- pieniä puutteita ergonomiassa
- pienehkö tavaratila, ei monikäyttöä (sedan)
- sivutuuliherkkyys
- ovien ruostuminen
Kallis ... eipä enää, ruostumisherkkä maine taitaa laskea hintoja mukavasti
Manuaali ... EI kokemusta... (Minun kytkinjalkani on terve ja saa pysyäkin sellaisena, siksi automaatti!)
Ohjaus ... :evil:
Ergonomia ... En ole keksinyt mitään puutteita (jos ei lasinnostimen katkaisijoita keskikonsolissa lasketa, kaikki etsii niitä ensin ovesta - omasta mielestä niiden kuuluukin olla keskellä, kuten 850 Volvossakin on)
Sedan ... Tyylikkäämpi, mutta tietysti paljon epäkäytännöllisempi. Harmillista etteivät edes kaatuvia penkkejä laittaneet konttiperään.
Sivutuuliherkkyys ... Ei paha ongelma, mutta havaittavissa tässäkin millä itse ajelen
Ovien ruostuminen ... No comments...
W210:n ongelmana käytetyn auton ostajan näkökulmasta on korkea hinta. Samalla rahalla saa hyviä uusia autoja. Enää W210-sarjan tapauksessa ole niinkään varmaa, että käytetyllä Mercedeksellä on edessään enemmän kilometrejä kuin vastaavan hintaisella uudella. Samanhintainen uusi keskiluokan perheauto tarjoaa paremman kolariturvallisuuden, huomattavasti paremman varustelun ja useimmissa tapauksissa paremmat ajo-ominaisuudet.
Korkea hinta taitaa olla taakse jäänyttä elämää. Ominaisuuksiin sen kummemmin syventymättä - mieluummin kuitenkin vanha mersu kuin uusi tusina-auto.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Benz Key Bag 100% Genuine Cow Leather Remote Cover Fob Holder Case Ring

Kuva

Tulipa pröystäiltyä ja tilattua tuollainen hienostunut avainpussi. 23.07 euroa. Jos jatkossa pysyisi avaimet paremmin ehjinä... Ja jostain sais löytyä se kadonnut avain, missä oli tietenkin samassa lenkissä molemmat metalliavaimet kiinni :x Voip olla mielenkiintoinen homma päästä autoon sisälle ilman niitä, jos virta sattuisi ehtymään.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ajotieturilla on kiva tehdä kokeita, lähinnä kulutukseen ja matka-aikaan liittyen. Olen ajellut tuota työmatkaani eri tyyleillä ja tässä havaintoja...

Aamulla max. 90 km/h ja pienellä mentiin:
Kuva

Iltapäivällä max. 110 km/h ja kulutus melkein litran enemmän sataselle :shock::
Kuva

Matka-ajassa eroa jopa 1 minuutti. Aamulla oli kylmempää ja kone oli kylmempi, pienemmällä nopeudella silti aika dramaattinen ero kulutuslukemassa.

Tuon pienempää lukemaa ei näyttöön saa meikäläisen ajoissa:
Kuva

Köröttelyä max. 90 km/h. Tuosta pienempi lukema vaatisi tasaisemman maaston, korkeuseroja oli aika runsaasti.

Koin melko surrealistisen hetken kun täällä maaseudulla oli kolme mersua samaan aikaan samassa risteyksessä, liikenneruuhkaksi luokiteltava tilanne siis. Asukasluku 308.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Aiemmin ihmettelin varustekoodia 800, nyt löysin tuollaisen keskustelun:
http://www.benzworld.org/forums/w210-e- ... -e240.html

Code 809 up to model year 1999
Code 800 from model year 2000
Eli viitannee vuosimallin 2000 faceliftiin.

Kokeilin lootan resetointia muualta löytyneillä ohjeilla:
Virta päälle->kaasu pohjaan 5sek->virta pois(avain jätetään paikalleen)->kaasu ylös->odota 2min->ajoon opettamaan laatikkoa 5min
Tuolla reseptillä onnistui, minkä huomasi lähinnä siitä että heti toimenpiteen jälkeen kuutostielle kiihdytettäessä vaihtoi aluksi todella myöhään. Muuta eroa en käytöksessä huomannut ja vaihtokohdat palautuivat myöhemmin ennalleen. Pitäisikö tuo 5 min opetusajo suorittaa kaupungissa, maantiellä vai millä tavalla? Itse ajelin taajama-ajoa hetken ja sitten pöristelin kuutostietä kotiin 20 km.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Lisää turhaa kulutuspohdintaa:

25.3. - 7.4. välillä ajeltu 502 km, jonka jälkeen tankattu 37,02 litraa => 7.37 l/100km. Ajotieturin mukaan kulutukset olleet välillä 5,8 - 6,7 l/100km, pitemmän ajan keskikulutus 6,5.

Webaston käyttöä mainitulla ajanjaksolla arviolta 9x30 min, sen kulutus esim. 0,5 l/h => 2,25 litraa löpöä lämmitykseen.

Jos ajotietokone ei ota webastoa huomioon, niin lasketaanpa 34,77 litraa ja 502 km = 6,93 l/100km. Eli vähän lähempänä. Tieturin lukema olisi pielessä 6,93-6,25 = n. 0,7 l/100km, mikä ei ole edes kovin paha...

Tämä oli siinä mielessä turhaa, että data pitäisi kerätä kesäkaudelta ja verrata sitä ajotietokoneeseen, ja tästä sitten pystyisi arvioimaan kylmän koneen + webaston + talviolosuhteiden vaikutuksen talvikauden kulutuksen nousuun. :P Äh, liikaa muuttujia, mutta ei tästä nyt mitään tieteellistä tartte tehdäkään... Kuhan omaksi ilokseni räknäilen.

Sit vielä kevennyksenä kaksi ääripäätä:
Kuva

Kuva

Lievää ylinopeutta ajamalla saavutan työmatkalla aikasäästöä 2 minuuttia verrattuna rekkavauhtia köröttelemiseen. Kulutuslukemat 7,3 vs. 5,3 l/100km. Että silleen, tämä taas muistutuksena itselle: 20 km työmatkalla ei ole oikein mahdollista kiriä kiinni mahdollista pommiin nukkumista ilman järkyttävää ylinopeutta - eikä silloinkaan muutamaa hassua minuuttia enempää.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Hyödyllistä kumimattoasiaa väykyn omistajille...

Ostinpa Puuilosta taakse M+ -merkkiset kumimatot. Sopivat melkein mutta eivät ihan, pitää kokeilla leikata hieman. Bilteman taakse tarkoitetut irrallisina myytävät kumimatot eivät sovi ollenkaan. Eteen hommasin jo aiemmin saman merkkiset "M+ Rubber mats" -matot Robinhoodista, missä niitä ei näköjään enää ole myynnissä... Vänkärin puolelle sopii hyvin, kuskin puolelle melko hyvin (kaasupolkimen kohdalta piti leikata ja matto meinaa vaeltaa koko ajan eteenpäin). Kuvia oli tuolla ylempänä noista. Eiväthän nuo tietenkään vastaa alkuperäistä (kai sellaisetkin löytyisi jostain), mutta hinta ja saatavuus kohtasivat niin tuli noihin sorruttua...

Sitten vakavampiin aiheisiin:
Kuva

Avasin kilanderin vihjeen perusteella taas sähköboksin konehuoneesta ja tutkailin laatikon ohjausboksia, ja tuollainenhan se sitten oli... Mitään sen kummempaa ensiapua tuolle ei voine antaa? Johtoläpivienti siis vaihtoon, ja samalla öljyt ja suodatin ja öljypohjan tiiviste ja mitä lie... Pari kuukautta olisi vielä tarvinnut autoa, sitten olisi vasta ollut huoltotauon paikka...

Tuohon muistiin linkkejä missä oli lootahommia käsitelty:
722.6 5-V automaatin huuhteluöljynvaihto-ohje
PHOTO DIY- 722.6X TRANSMISSION FLUID CHANGE - Tuolla on hyvät kuvat ja kiristysmomentteja.
Mercedes-Benz 722.6 Transmission FAQ
MB Transmission 722.6 & 722.9 oil change from MB Service
How to change the automatic gerbox oil and flush on a 722.6 'box

Kun aloitan huoltohommelit, niin pitääkö/voiko tuota ohjausboksia avata, vai roikutanko vaan ylösalaisin jotta öljyt valuisivat mahdollisimman hyvin tuolta pois? Tuntuisi että ei kannata nurinpäin käännellä, öljyt kastelee elektroniikan viimeistään ulos mennessään (?) ... (Näköjään löytyisi ehjä boksi ebaysta hintaluokkaan 75 euroa toimitettuna...)

Alkaa olla tämänkin kanssa kohta kaikki tyyppiviat k
Tässä lisää linkkejä mistä hain tietoa:äyty läpi, odotellaan vaan milloin pamahtaa edestä jousikupit irti :D
Viimeksi muokannut dneproshin, 03.5.2015 0:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Carsoft on nyt testattu ja todettu toimivaksi. Tosin vaihteistoöljyn lämpötilaa se ei suostunut näyttämään, mikä on huonompi homma öljynvaihtoa ajatellen. Muuta livedataa kyllä sain näkymään ihan mukavasti.

Vikakoodeja oli melkoinen lista, aika paljon alhaiseen jännitteeseen viittaavia (ts. akku- ja laturiongelmista johtuvia, näin luulen). Tyhjäsin vikakoodimuistit, kattellaan parin viikon päästä uudestaan onko jotain ilmestynyt takaisin. Onpa todella hidas tuo Carsoft multiplekseri, jokainen boksi piti lukea ja nollata erikseen ja kaikissa operaatioissa sai pyöritellä peukkuja hyvän tovin kun softa keskusteli auton kanssa.

Tipp-starttia ei koodien nollaus herättänyt henkiin, kai se on uskottava että ko. ominaisuutta ei tässä vaan ole. Noh, puuttuu tästä kaikkea muutakin, mutta hyvin silti pääsee töihin ja takaisin. Jos vaan se TCM ei nyt ota öljystä itseensä ihan vielä... (oikea termi taitaa olla EGS - Electronische Getriebesteuerung, ihana sana...)

Edit: Luin jostakin, että näissä on joskus erillinen "kylmän ilmaston syyläri / pikkusyyläri" tms., ja sille oma termari. Saattaisi vaikuttaa lämpenemiseen jos ko. termari vuotaa. Tästä autosta en mitään pikkusyyläriä löytänyt, tai sitten en osannut katsoa oikeasta paikasta. Vähän tuo lämpeneminen nimittäin arveluttaa edelleen... Nollakelillä ajettaessa 20 kilsaa 6-tietä lämmöt juuri ja juuri yli 80. Pitääkö tuohon olla tyytyväinen?

Edit: Pikkusyyläriä tässä ei ole, tuolla tietoa aiheesta:
viewtopic.php?t=24396
Viimeksi muokannut dneproshin, 12.11.2016 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”