Mikan w123 200B rönttä.

Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onpa outoa. Aivan kuin olisi likaa tai vikaa rummussa tai kengissä, pinnoissa.
Omassa 123ssa tuli helpolla hyvä seisontajarrukin kun laittelin samaan tapaan kaikkea uutta.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kävi mielessä että onko noita levyjä eri sisähalkasijalla?

Pittää hiihdättää kenkiä vähän muotoonsa ja säätää joku päivä uudelleen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole eri kokoja ellei joku tyystin eri mallin levy satu sopimaan pahimmoilleen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä nuo näyttäs mersuun kuuluvan. :lol:

BREMBO 08.1395.40
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mika.T kirjoitti:Nakkelin tänään taakse uudet jarruhilut.

Seisontajarru vaan prkl ei pidä oikein mitenkään.
Vanhoilla loppuunkuluneilla kengillä ja urasilla levyillä piti paremmin. Tosin aika toispuoleisesti. :shock:

Pitäs olla sääjettykki oikein. Auton alta säätö löysätty ja rummut säädetty sen jälkeen iholle ja sitte auton alta löysät pois.
Kenkien levityslinkutkin liikkuu keveästi, eikä vaijerit jumi.
Ei kehtaa ammattimiehelle ehdottaa, että onko mennyt jarruhilut oikein kilpeen kiinni.
Vääntökäppyröitä ei ole tarjolla, mutta kaasarikoneet 200 ja 230 vääntävät 500 kierrosta alempaa (3000) maksimit kuin 230 E ruisku (3500). Väännöt menee 170, 186 ja 205 Nm. Tuossa valossa 230E ei tarjonne välttämättä käytännön ajoon väännön tunnetta yhtään 200 -konetta enempää. Eli kaasarikoneiden maksimiväännöt on liki W124 dieselien maksimivääntöjen kohtaa (2800).
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En tiä menikö oikein (saako ne sinne väärin?) mutta nakkelin ne samallalailla kuin entiset siellä oli. :roll:
surfblau
Viestit: 3
Liittynyt: 01.5.2014 9:52

Viesti Kirjoittaja surfblau »

Hei, omassa 123:ssa oli samanlainen ongelma. Uudet jarruosat, mutta seisontajarru ei pitänyt. Syynä oli se, että vaijerin kuori työntyi liian pitkälle rummun sisään ja vaijerin pää otti kuoreen kiinni, lyhentäen liiikkumavaraa. Muutama aluslevy väliin ja rupesi toimimaan.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

surfblau kirjoitti:Hei, omassa 123:ssa oli samanlainen ongelma. Uudet jarruosat, mutta seisontajarru ei pitänyt. Syynä oli se, että vaijerin kuori työntyi liian pitkälle rummun sisään ja vaijerin pää otti kuoreen kiinni, lyhentäen liiikkumavaraa. Muutama aluslevy väliin ja rupesi toimimaan.
Jaa tuon takia se oli minunkin 123:ssa prikkoja siellä 8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
surfblau
Viestit: 3
Liittynyt: 01.5.2014 9:52

Viesti Kirjoittaja surfblau »

Ilmeisesti ainakin osassa tarvikeveijereita kuoren kiinnityskohta on liian kaukana päästä ja aiheuttaa ko.ongelman.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pitääpä tuohon perehtyä. Tuntus kyllä etti vaijereissa tuollaista vikaa ole kun toimi vanhoilla hiluilla.
tosin ei tästä säätäjästäkään niin takeita ole. :lol:

Tuli nakattua alle tuo 5v vaihteistokin.
Kivasti tippu kierrokset, mutta kierroslukumittaria kun ei ole niin vähän jää vaistonvaraiseksi tuo pudotus.
Laskeskelin että jos nelosella on satasen vauhissa vaikka 2500rpm niin tuolla 0.78 välitteisellä vitosella jengoja olisi 1950rpm.
Aika lähelle tuo varmaan pitää paikkaansakin.
~110kmh mittarivauhdissa moottorin ääni katoaa kuulumattomiin kun nakkaa vitosen pesään. :D
Aika onnettomalta tuntuu tuo kaasari m102 kun vitonen pesässä laukottaa menemään. :lol:

Ainoa harmi vaan että tuossa lootassa on synkrot ihan loppu.
2, 3, ja vitonen rusahtelee oikein miehekkäästi jos vähänkään huolimattomasti vaihtelee. :evil:
Eli loota sulkeisia on tiedossa jatkossakin...

Muuten oli aika "pulttaa kiinni" paketti. Kytkintäkään ei tarvinu vaihtaa.
Kardaani lyhentyi 45mm ja 123sen vaihdetangot meni pikkusen hieromalla paikoilleen.
124sen vaihdekeppi meni myös paikoilleen, mutta sen keppimekanismin pelkääjänpuoleiset ruuvit ei satu kohdalleen. vetasin pikkusilla poraruuveilla sen reunan kiinni. :lol:
Alapuolelle kotelosuojat ettei ruostu.

Kardaanin kannatinpaketti pitää vaihtaa. Kumi varisi lattialle kun nykäsin kardaanin pois paikoiltaan. :shock:
Kumma ettei ole äännellyt tai täristänyt ollenkaan.
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Mika.T kirjoitti:Löytyyköhän mistään vakiokuntosten M102 200 vs. 200E vs. 230E vääntökäyriä :?:
123 farmarimallin myyntibrosyyri antaa 200T:lle 80kW, 109hp, 170Nm/3000rpm ja huippunopeudeksi 168 km/h. 230TE:lle taasen 100kW, 136hp, 205Nm/3500rpm huippunopeudella 180km/h. Kulutus on merkattu kaupunkiajossa molemmille 13,1l/100km.

Läpyskän lopussa kuitenki mainitaan että sen antamia tietoja tulee pitää arviollisina.

EDIT: Jaa, mutta tuo jäläkimmäinen taiski olla sen ruiskukoneen tietoja eikä kaasarin mitä vissiinki alunperin kysyttiin. Taitaa olla sitte uuempi ku '80 tämä brosyyri.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu. Kyllähän nuo maksimiväännöt on tiedossa mutta että mitä nuo koneet vääntää esim 2000rpm tai 2500rpm.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Katsastettu. Taas saa vuojen päivät pöristellä menemään.

Kässäri alko toppaamaan kunnolla kun sääteli sen uusiksi.
Kartaanin kannatinpaketti vaihtu kans.

Vielä jos jostaki löytys ajamattomat vetoakselit. :shock:
Vituttaa tuo jytkytys kovemmassa vauhissa. Pitäs taas jaksaa painaa öljyä niveliin niin rauhottaa aina vähäksi aikaa.
Pontus
Viestit: 95
Liittynyt: 19.10.2010 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Soita Mersupurkaamo E. Venetmäelle tuosta Kierrosluku mittarista, niiltä luulisi löytyvän niitä.

Ainakin oli vielä Helmikuussa kun kävin hakemassa sieltä mittaristooni osia :!:

Mersupurkaamo E Venetmäki puh-nro: 0401406000
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Ebayssa UK-puolella vetokeppejä, oliko 130€/kpl. Olikohan uusia vai kunnostettuja, kiiltoa ainakin oli.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

No ei oo kalliita kunnostetutkaan, mutta mulla ois varaosapirssi w123:sesa kiinni vetarit, 250tkm tais olla sen mittarisa, on bensakoneella, kauan liikenteessä ja päällypuolen peltiosien ja osien yleisen kunnon perusteella vois hyvinkin pitää paikkaansa. 8)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No eipä vain ole kovin kalliita. Minkä laatusia nuo nivelet noissa sitten on.
50tkm ja nivelet kuluneet koloille ja kahtakauheampi kolina nivelistä. :lol:

Joku "varusteltu" varaosapirssi ois hyvä löytää.
Käyttöä olis vaikka mille osalle.

Vihreä käsinoja
Takavalojen aluslistat, ne rosteriset.
Kierroslukumittari
Vetoakselit
Hätävilkkukatkasijakin on niin umpijumissa että senkin vois vaihtaa.
Keskikonsolin puuosatkin kiinnostaa, jos sattus löytyyn sopivilla nappularei'illä.

Onko näissä muuten ollu manuaali-ilmastointia? Semmonen ois kiva rakennella paikoilleen. Automaatti-ilmastoinnissa on liikaa sähköä, eikä ne vanhat ohjainpoksit toimi ikinä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takavalojen aluslistat, ne rosteriset.
Ostin taannoin tuosta autosta listat, 25 euroa rahteineen:
http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1997398
Tuossa näkyy olevan kuvissa:
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2022320
ja myös tuossa
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2004342

Onko näissä muuten ollu manuaali-ilmastointia? Semmonen ois kiva rakennella paikoilleen. Automaatti-ilmastoinnissa on liikaa sähköä, eikä ne vanhat ohjainpoksit toimi ikinä
Minun 123:ssa on. Tarvitsi vain kuivaimen ja paisuntaventtiilin vaihdon + tietysti täytön ja toimii. Em. osien lisäksi kannattanee hankkia uusi kenno jos jälkiasentaa ilmastointia.

Edit: tällainen käyttöliittymä :lol:

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tänhän kötöstin pikkusen kiekkamittarin johtoihin roikkumaan niin näki miten tuo viitoslaatikko vaikutti.

No vaikuttihan se.

4:lla 90kmh 2700rpm. 110kmh 3400rpm
5:lla 90kmh 2000rpm. 110kmh 2600rpm

Laatikkona W201/W124 250D:n 717.412 jossa vitonen pitäs olla 0.78 välitteinen.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Mulla ois vieläki tuosa omasa orkkiksena 230E:nä olleessa mittaristo jossa on jenkakello, mulla tullee varmaan joku gps-mittari - ja 124 jenkakello dieselöinnin myötä. Kun eikös se ollu niin että alunperin bensakoneisen mittariston jenkakelloa ei saa dieseliin toimiin?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joo, ei ne taia ihan helpolla ristiin käydä.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Joo tulee siis varmaan joutilaaksi, mahollisesti jopa koko mittaristo jos viittin varaosapirssistä vaihtaa mittariston. Tuossa pelaa niin komiasti lämpö- polttoaine- ja öljynpainemittarit niin pitää testata kunnolla että varaosapirssinki pellailis.

E: Mulla tais olla paikallaan olleen perän välitys 3.56 tai 3.58, orkkis viislovinen getrac aski.
Viimeksi muokannut JiiTee_, 03.5.2015 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pidetään mielessä jos siitä vaikka kaupantynkää sais aikaseksi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Maasturikuume vaivaa taas sen verran pahasti että tämä vois olla myynnissä. :shock:
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Vois olla, että tekis mieli kysyä hintaa... :shock:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Pakardinen kirjoitti:Vois olla, että tekis mieli kysyä hintaa... :shock:
Jaa, tuoltahan se selviää jos mieltä painaa:

viewtopic.php?t=55593

elikkä 3300€

...ja eikun seinästä rahaa hakemaan :lol:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarjotkaa jotaki :D
Ei tuo myynti-ilmon hinta ole kuin vähän suuntia antava.
Aivan ilman ei kuiten viitsi myydä.
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Ootko mittaillu kulutuksia että miten vaikutti tuo 5-vaihteisen laatikon vaihto? itekki joskus miettiny että vaihtas tuohon farkkuun 5-vaihteisen laatikon.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En ole sen tarkemmin mittaillu.
Yks pikkusta vajjaa 600km reissu tuli tällä heitettyä pohjoseen kun ässä oli rampa.

~8.3/100km vaikka tuli ajettua meleko reipasta tahtia, eli 110+kmh

Ajomukavuus parani kyllä ihan helevetisti kun kone huuda kuin puukossa yli 90kmh vauhdeissa. :idea:
Nyt voi pitää tarvittaessa matkavauhtina vaikka 120-130kmh
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nyt ois ehjä vaihdelaatikko odottelemassa paikalleen vaihtoa. Sattumalta on samall numerolla kuin nykyinen vaikka on erilaisen moottorin perästä.
Samalla löyty timmi vaihdekeppimekanismi. Pitää sekin vaihtaa jämäkämpään.

Jospa viikonloppuna saisi sellaisen inspiraation. :shock:

Kuva

Oli pikkusta vaille etten hommannu tähän väyrysen moniventtiili M111 tekniikkaa mutta onneksi jäi ostamatta. Ei sitä ois kukkaan jaksanu vaihtaa. :lol:

2.3 16v kyllä pikkusen kuumottas. Se ois aika helppo saaha toimimaankin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”