w209 automaattivaihteisto

vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli
Vastaa Viestiin
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

w209 automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja topias »

Autokuume mersun W209-tyypin korimalliin ei näytä vieläkään mitään laantumisen merkkejä perheessämme. Vaimoni sekä myös minä olemme aikojen saatossa tykästyneet automaattivaihteistoilla varustettuihin autoihin.
Tämän kyseisen korimallin vaihdelaatikossa oli vikoja automaattilaatikoilla varustetuissa autoissa ainakin vuosina 2003-2004. Silloin Valeo-merkkisissä syyläreissä saattoi jäähdytysneste vuotaa myös vaihteiston puolelle tiivisteiden läpi aiheuttaen pahoja vahinkoja itse vaihteistossa. Systeemiä yritettiin korjata sitten myöhemmin joskus vuoden 2004 aikana vaihtamalla syylärin valmistajaksi saksalainen BEHR. Mistä ajankohdasta lähtien olisi ainakin teoreettisesti turvallista ostaa kyseisen korimallin mersu, jotta ainakin tältä vialta voisi paremmin välttyä. Tietenkin liikenteessä on paljonkin myös Valeon syyläreillä varustettuja kyseisen tyypin autoja, joiden omistajat eivät ole tätä ongelmaa milloinkaan edes tunnistaneet.
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kyseisen otsikon tekstiin liittyvä asiani ei näytä olevan edes minkään sortin ongelma ainakaan täällä Suomessa, jossa CLK -200 -bensa mallien sekä myös samalla moottorilla varustettujen E-sarjalaisten -bensa moottoreiden myynti on tietenkin varsin vähäistä verrattuna esim. Saksan markkinoihin verrattuna.

Ilmeisesti on vain niin, että joistakin huolimattomasti tehdyistä ja ihan vain yksittäisistä tiivisteiden asennuksista automaattivaihteiston sekä moottorin jäähdytyksen välillä siellä tehtaalla on ollut kyse. Sinänsä hieno idea oli se, että samalla moottorin jäähdytysnesteen kierrolla oli tarkoitus jäähdyttää sekä moottoria että myös automaattivaihteistoa. Välissä tietenkin piti olla ihan kunnolla eristetty ja tiivistetty seinämä. Tämä ongelma varsinkin saksalaisilla alan vastaavilla keskustelupalstoilla on noussut viime aikoina ihan voimalla esille. Siitä syystä minäkin tuo asian halusin keskustelun piiriin. Pitää nyt tietenkin muistaa se tosiasia, että Saksan markkinat ovat noin 20 kertaiset Suomen vastaaviin verrattuna ja siellä muutamakin yksittäinen tapaus saa ihan eri tavalla huomiota osakseen kuin täällä Suomessa. Saksassa myös kuluttajan suoja autokaupoissa on parempi kuin Suomessa ihan käytännön tasolla. Koskee tietenkin vain ammatikseen autoja myyviä liikkeitä eli "Beruflicher Anbieter" ilmoituksia autoja myyvistä ilmoituksista esim. www.mobile.de tai www.autoscout24.de sivuilla.

Kyllähän minuakin ihan vallan julmasti potuttaisi se, että juuri takuun ulkopuolelle ajautunut kallis autoni saisi vain vähän sääliä osakseen, silloin kun sen automaattiloota on mennyt sököksi ja vaihtoon vain sen takia, että glykoolit ja ATF:fät ovat tiivistevian takia menneet sekaisin.

Tervetulleita ovat etenkin kommentit niiltä kyseisen moottorin ja automaattilaatikon omistajilta, joilla ei ole ollut mitään ongelmia kyseisen asian suhteen esimerkiksi noin 100 000 km ajetulla autolla ja siitä sitten ihan reilusti ylöspäin. Itse ainakin uskon, että näitä tyytyväisiä kyseisten mallien omistajia on ihan valtaosa tästä Suomen mersukannasta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29071
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erillisen jäähdyttimen asentaminen vaihteistoöljylle poistaa glykoliongelman riskin kätevästi.
Se on suositeltavaa jos auto kuuluu riskiryhmään. Omaan laittaisin vaikkei kuulukaan.
oulaistenliikenne.fi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w209 automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja jolle »

topias kirjoitti:Autokuume mersun W209-tyypin korimalliin ei näytä vieläkään mitään laantumisen merkkejä perheessämme. Vaimoni sekä myös minä olemme aikojen saatossa tykästyneet automaattivaihteistoilla varustettuihin autoihin.
Tämän kyseisen korimallin vaihdelaatikossa oli vikoja automaattilaatikoilla varustetuissa autoissa ainakin vuosina 2003-2004. Silloin Valeo-merkkisissä syyläreissä saattoi jäähdytysneste vuotaa myös vaihteiston puolelle tiivisteiden läpi aiheuttaen pahoja vahinkoja itse vaihteistossa. Systeemiä yritettiin korjata sitten myöhemmin joskus vuoden 2004 aikana vaihtamalla syylärin valmistajaksi saksalainen BEHR. Mistä ajankohdasta lähtien olisi ainakin teoreettisesti turvallista ostaa kyseisen korimallin mersu, jotta ainakin tältä vialta voisi paremmin välttyä. Tietenkin liikenteessä on paljonkin myös Valeon syyläreillä varustettuja kyseisen tyypin autoja, joiden omistajat eivät ole tätä ongelmaa milloinkaan edes tunnistaneet.
Aina jos laatikon öljyt ja jäähdytinnesteet kiertävät samassa tilassa on mahdollisuus että ne menevät sekaisin.

W211 korisissa mersuissa on jostain syystä ollut eniten ongelmia tämä asian suhteen, w203 korisissa ei läheskään niin suuri ongelma.

1 0-rengas siellä hoitaa tiivistyksen jos estää.

Menee behrin syyläreistäkin nesteet sekaisin, ei läheskään jokaisesta niin kuin valeon tekeleistä menee :lol:
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kiitokset posteistanne dealer ja jolle! Kiitos jäsen dealerille vielä ihan erikseen hienosta linkistä ja vinkistä asiaan liittyen. En ole asiaan liittyviä keskusteluja onnistunut aikaisemmin löytämään täältä Mese-palstalta. Ongelma näyttää siten olevan hyvinkin tiedostettu myös täällä meillä. Jos tuo tuhansia euroja maksava laatikkoremontti / laatikon vaihto voidaan välttää noin 350€ maksavalla ja ihan siistin näköisellä systeemillä, niin mielellään tuon kyllä ainakin itse kustantaisin. Ei onnistunut taaskaan tuon leveän hymiön liittäminen tähän paikkaan, jotain outoja tekstejä vain koneeni ehdotteli kuvan sijaan. No, pitää joskus paremmalla ajalla opetella tuo siirto.

Osaisitko jäsen dealer vielä kertoa, että mistä valmistuksen ajankohdasta lähtien W209 korityypin CLK 200 Kompressorin moottori ei enää kuulu tuohon mainitsemaasi riskiryhmään?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29071
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä ajankohtaa, tai onko edes olemassa tiettyä valmistuspäivää josta lähtien syyläri on Behr.
Esim. nämä kori / moottori / vaihteisto - yhdistelmät kuuluvat riskiryhmään jos on Valeo jäähdytin:
209.342 / 271.940 / 722.695
209.343 / 271.942 / 722.695
209.442 / 271.940 / 722.695
oulaistenliikenne.fi
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kiitos tiedoista sekä vaivannäöstäsi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 voimansiirto”